Citat:
Ursprungligen postat av
mitthopp
När jag växte upp på 60-talet i Sverige fanns inga muslimer eller mullor.
De kom på 80-talet, de lärde oss i väst att det står i koranen.
Så det är inte fel av oss i väst att koncentrera oss för mycket på koranen, det har muslimerna lärt oss.
Om inte kan du tala med valfri kvinna i slöja, hon koncentrerar sig på koranen.
Jag är också uppväxt på 60 talet, man visste knappt var muslim varför något.
Ja det är rätt, de skyller på det står i koranen, då tro man på det! Men är det sant? Det bero hur man tyder koranen. Min fru brukade nämna att en mula kan få en fågel bli till en get, men hänvisa till koranen.
Jag följde också blint om det står en sak i koranen , så är det så... Tills jag börja vistats i Indonesien. Där man blide förvånad av den sätt deras syn är på islam är. Jag lärde mig där, vad islam är.
Enligt dem är det en vägledning med hur ska leva ditt liv. En typ av uppslagsverk, för hindra att problem uppstår.
Som gris kött är förbjudet!! Varför? jo, för fläsk kött blir snabbt dåligt. Så dåligt så du kan bli sjuk riktigt sjuk. Därför infördes gris kött är tabu!! voalla alltså folk blir inte sjuka pågrund av dålig kött.
Min fru har fått smak på gris kött här i Sverige. Tycker den är okey beroende vad för något. Hon har testat vin också, men var inget för henne. Men det betyder hon är inte muslim ? Hon kan be ibland o gå till mosqen. Följer renligheten reglerna, hon följer traditionerna, med ge fattiga mat/pengar vid visa tillfällen. m.m som en muslim bruka göra!!
Som hon säger hon är muslim i sitt hjärta!! men vill inte följa visa påtvingade saker för män säger det i koranen. För hon tycker det är inte islam för de säger det.