2016-06-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Kan vadå ? läste du i mitt inlägg förhållande vad du skrev?

Det är som jag skrev, islam har du i ditt hjärta. Men Koranen är en vägledning hur du ska utöva den.
Det är du känner vad som är rätt eller fel. De flesta muslimer tycker det är fel döda folk i sitt hjärta.
Koranen säger det är fel också, men mulor/imaner använder andra verser för kunna avrätta folk.

Det är som säga kristet Västerländsk kultur är från bibeln. Den säger en del saker, men hur du utövar den har du i ditt hjärta. Som tex döda en person...

Du menar att islam har du i ditt hjärta och läser du koranen så stämmer det överens med det du anser är rätt, tillex döda andra människor.

Jag anser att det är fel att omskära små pojkar, då har jag inte islam i mitt hjärta.

Eller att man får slå kvinnor - även med en tandborste, då har jag inte islam i mitt hjärta.

Jag tycker inte att kvinnor 24/ 7 ska ställa upp på sex, i sura 2:223, då har jag inte islam i mitt hjärta.

Jag tycker att alla får gå klädd hur de vill, jag anser att alla har rätt till sin förhud, jag anser att man har rätt till att byta religion om man vill, även att man har rätt att äta griskött. - Jag har inte islam i mitt hjärta.
Citera
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Jag har fått intrycket att Indonesien genomgår en islamisering. Menar att man går från en tro och tradition som varit naturlig och fungerande i vardagen till ett mer strikt regelsystem. Den här grejen med slöjor t.ex. det tror jag är en ny grej för landet? Hur uppfattar du förändring de senaste årtiondena?
Ja det har du rätt i det pågår förändring islamisering, men långsamt. Men ändå har en tanke den har stor del av andra befolknings religioner. Det mest i sumatra det pågår, i ACEH provinsen. I java den största ön är det mer liberalt. Men det finns tryck införa sharia lagarna, men många har börjat ändra uppfattning efter ISIS framfart.

Ja det med slöjorna är nytt sedan 1990 talet o framåt. Du kunde inte se något på 1980 talet o bakåt.

Ett annat fenomen är att många muslimer har börjat konvertera om till kristendomen. Ett problem som de försöker få kontroll över, det eftersom de ökar kraftigt via medior. Vilket retar en del imamer.
Citera
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Shut the fuckup, din fjant! Det klart jag e överkänslig när jag ser MEKs attacker mot Iran. Frågan e varför du inte e? Va? varför e inte du känslig när 15000 byfolk, barn o vuxna dog? E det konstigt att man blir känslig? Jag blir känslig när jag ser isis göra samma sak.
Vem försöker DU lura? Va? Kommer hit o snackar om iranska brudars situation o hur torterade dom e. Prata om stället ni hade i Irak när ni knullade iranska befolkningen med saddam o USA. Prata lite om deras regler när det gällde samlag o hur barnen föddes, alla var Masouds barn?
Jag gillar Shahen, vet du varför? För han fixade er kommunistinavel som lekte rebell o fick landet tillbaka till medeltiden. Lek inte offer, fattar du? Krig e krig, slår du slår dom dig. Gör om det så händer det samma sak. Du tror alla lika blåsta som går på allt bara för att vi hatar regimen?
Du är inte bara oförskämd utan även rätt ointelligent, faktiskt.
Fattar du inte att den Islamska republiken Iran under några år likviderade 20-30,000 civila människor, inklusive kvinnor och barn, av godtyckliga skäl. Man torterade dem och sände dem till långa fängelsestraff utan att presentera anklagelser och vettiga domstolsförhandlingar. De hade inget med MEK att göra. De mördades på ayatolla Khomeinis order. Sjukt att läsa hur du försvarar dessa massmord.

Man kan förstå att du har inte mycket respekt för iranska kvinnor. Om de inte befinner sig under tygstycken så knullar de tydligen västerlänningar för pengar. Du menar att iranska kvinnor är horor. Det är inte snällt omdöme du har om dina systrar och din mor.
Citera
2016-06-26, 13:57
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ja det har du rätt i det pågår förändring islamisering, men långsamt. Men ändå har en tanke den har stor del av andra befolknings religioner. Det mest i sumatra det pågår, i ACEH provinsen. I java den största ön är det mer liberalt. Men det finns tryck införa sharia lagarna, men många har börjat ändra uppfattning efter ISIS framfart.

Ja det med slöjorna är nytt sedan 1990 talet o framåt. Du kunde inte se något på 1980 talet o bakåt.

Ett annat fenomen är att många muslimer har börjat konvertera om till kristendomen. Ett problem som de försöker få kontroll över, det eftersom de ökar kraftigt via medior. Vilket retar en del imamer.
Ojdå, det låter som det kommer bli ansträngt mellan kristna och muslimer så småningom. Inte bra. Jag uppskattade Indonesien när jag besökte landet för några år sedan. Hoppas på fortsatt utbildning och utveckling - det är den bästa medicinen mot fanatism.
Citera
2016-06-26, 14:02
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Du menar att islam har du i ditt hjärta och läser du koranen så stämmer det överens med det du anser är rätt, tillex döda andra människor.

Jag anser att det är fel att omskära små pojkar, då har jag inte islam i mitt hjärta.

Eller att man får slå kvinnor - även med en tandborste, då har jag inte islam i mitt hjärta.

Jag tycker inte att kvinnor 24/ 7 ska ställa upp på sex, i sura 2:223, då har jag inte islam i mitt hjärta.

Jag tycker att alla får gå klädd hur de vill, jag anser att alla har rätt till sin förhud, jag anser att man har rätt till att byta religion om man vill, även att man har rätt att äta griskött. - Jag har inte islam i mitt hjärta.
Nej du har inte rätt döda människor enligt koranen. Men som alla har det undantag, vilket är fel enligt många muslimer. De flesta tycker det är fel att döda människor (i sitt hjärta)

Det som är fel av oss i väst vi koncentrera oss för mycket på koranen. Det finns många olika sätt tyda den. Det är mulor som tyder det som de själva vill. Alltså försöker förändra människor synsätt vad det tår i koranen eller inte.

Omskärelse är olika beroende var du bor någonstans. I grunden är det förhindra sjukdommar/bakterier/virus bildas under förhuden. Tar du väck förhuden, så blir det ingen risk att det bildas bakteriehärdar eller virus. Finns muslimer som inte tar väck förhuden liksom omskärelse kvinnor...

Du hat tex polygomi!! alltså rätt till 4 fruar i koranen, men många länder är det förbjudet inkl Indonesien. Betyder det att man är inte muslim?

Ett annat ex är var i står koranen, står det att man ska täcka hela kroppen utom ögonen? Om man inte gör det, är man inte muslim då?
Citera
2016-06-26, 14:05
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Du är inte bara oförskämd utan även rätt ointelligent, faktiskt.
Fattar du inte att den Islamska republiken Iran under några år likviderade 20-30,000 civila människor, inklusive kvinnor och barn, av godtyckliga skäl. Man torterade dem och sände dem till långa fängelsestraff utan att presentera anklagelser och vettiga domstolsförhandlingar. De hade inget med MEK att göra. De mördades på ayatolla Khomeinis order. Sjukt att läsa hur du försvarar dessa massmord.

Man kan förstå att du har inte mycket respekt för iranska kvinnor. Om de inte befinner sig under tygstycken så knullar de tydligen västerlänningar för pengar. Du menar att iranska kvinnor är horor. Det är inte snällt omdöme du har om dina systrar och din mor.

Det klart du dör när du anfaller en suverän stat. E du dum i huvudet eller?
Kör runt med sånt i Sverige http://www.habilian.ir/en/images/stories/monafeqin/mersad4.jpg så får jag se om du överlever. Man hjälpte ett lands fiende o länder har rätt att försvara sig. De kan knulla den som gör så o det är oxå en rätt i juridiska termer.
Citera
2016-06-26, 14:07
Medlem
Citat:

Det som är fel av oss i väst vi koncentrera oss för mycket på koranen. Det finns många olika sätt tyda den. Det är mulor som tyder det som de själva vill. Alltså försöker förändra människor synsätt vad det tår i koranen eller inte

När jag växte upp på 60-talet i Sverige fanns inga muslimer eller mullor.
De kom på 80-talet, de lärde oss i väst att det står i koranen.

Så det är inte fel av oss i väst att koncentrera oss för mycket på koranen, det har muslimerna lärt oss.

Om inte kan du tala med valfri kvinna i slöja, hon koncentrerar sig på koranen.
Citera
2016-06-26, 14:07
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det hjälpar inte att du upprepar detta postulat. Jag efterlysta belägg.
Belägg för vad?? hur ska man kunna belägga något du känner i ditt hjärta?
Det är vad min fru säger, ska jag inte lita på henne?

Det står koranen du ska inte döda medmänniskor. Det känns rätt för det flesta... i hjärtat.
Men som allt finns undantag, döda även. Men det känns inte rätt enligt ditt hjärta!! är man inte muslim för det?

Ett bra belägg, kan du hitta var i koranen, det står du ska täcka hela din kropp utom ögonen?
Om du inte täcker ditt hela kroppen, är du inte muslim för det? även om du tycker det räcker täcka från axlar till knäna?(ditt hjärta)

osv..
Citera
2016-06-26, 14:11
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det klart du dör när du anfaller en suverän stat. E du dum i huvudet eller?
Kör runt med sånt i Sverige http://www.habilian.ir/en/images/stories/monafeqin/mersad4.jpg så får jag se om du överlever. Man hjälpte ett lands fiende o länder har rätt att försvara sig. De kan knulla den som gör så o det är oxå en rätt i juridiska termer.
Islamska republiken Iran mördar 25-30,000 civila, kvinnor och barn och du försvarar eländet. Vem är det som är dum i huvudet menar du? Får du inte in i ditt rigida muslimska pannben att det var inte MEK som Khomeini skickade in i döden. Det var vanliga civila, varav många hade hjälpt till i opinionen mot Shahen. Khomeinis tack - avrättningar.

Du är väldigt fixerad vid knullande - en bristvara i ditt liv kan man förstå.
Citera
2016-06-26, 14:11
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Du hat tex polygomi!! alltså rätt till 4 fruar i koranen, men många länder är det förbjudet inkl Indonesien. Betyder det att man är inte muslim?

Ett annat ex är var i står koranen, står det att man ska täcka hela kroppen utom ögonen? Om man inte gör det, är man inte muslim då?
Polygami är inte förbjudet i Indonesien men det är under restriktioner och villkor och därför sällsynt. Det var kvinnor som ville att det skulle bli förbjudet och det har debatterats i många år. Men något förbud att helt förbjuda det har inte kommit.
Citera
2016-06-26, 14:24
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ojdå, det låter som det kommer bli ansträngt mellan kristna och muslimer så småningom. Inte bra. Jag uppskattade Indonesien när jag besökte landet för några år sedan. Hoppas på fortsatt utbildning och utveckling - det är den bästa medicinen mot fanatism.

Ja helst om imaner som är upplärda i arabstatarna.
Absolut jag har varit där från till sedan mitten av 80 talet, sett det förändrats. Jag älskar det landet.
Bästa är utbildning framför allt och upplysning. Det märks tydligt också nyfiken på oss "kristna" här i väst. Många är skrämda av utvecklingen med ISIS. Det vill de inte alls ha, arabstaterna anser de flesta de är inga äkta muslimer.

Men mycket av deras synsätt är kanske uppblandat den tiden den var holländsk koloni?

Deras nuvarande president vet vad han vill, han vill utöka befolkingens skolutbilding, hälsovård m.m...
Det kan stoppa islamiseringen en del. Men har en del personer som är väldigt åt höger vill införa flera sharia lagar.
Citera
2016-06-26, 14:40
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
När jag växte upp på 60-talet i Sverige fanns inga muslimer eller mullor.
De kom på 80-talet, de lärde oss i väst att det står i koranen.

Så det är inte fel av oss i väst att koncentrera oss för mycket på koranen, det har muslimerna lärt oss.

Om inte kan du tala med valfri kvinna i slöja, hon koncentrerar sig på koranen.

Jag är också uppväxt på 60 talet, man visste knappt var muslim varför något.

Ja det är rätt, de skyller på det står i koranen, då tro man på det! Men är det sant? Det bero hur man tyder koranen. Min fru brukade nämna att en mula kan få en fågel bli till en get, men hänvisa till koranen.
Jag följde också blint om det står en sak i koranen , så är det så... Tills jag börja vistats i Indonesien. Där man blide förvånad av den sätt deras syn är på islam är. Jag lärde mig där, vad islam är.

Enligt dem är det en vägledning med hur ska leva ditt liv. En typ av uppslagsverk, för hindra att problem uppstår.

Som gris kött är förbjudet!! Varför? jo, för fläsk kött blir snabbt dåligt. Så dåligt så du kan bli sjuk riktigt sjuk. Därför infördes gris kött är tabu!! voalla alltså folk blir inte sjuka pågrund av dålig kött.

Min fru har fått smak på gris kött här i Sverige. Tycker den är okey beroende vad för något. Hon har testat vin också, men var inget för henne. Men det betyder hon är inte muslim ? Hon kan be ibland o gå till mosqen. Följer renligheten reglerna, hon följer traditionerna, med ge fattiga mat/pengar vid visa tillfällen. m.m som en muslim bruka göra!!

Som hon säger hon är muslim i sitt hjärta!! men vill inte följa visa påtvingade saker för män säger det i koranen. För hon tycker det är inte islam för de säger det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in