2016-06-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Hoppas UK drar ut på att lämna in utträdelseansökan MINST till oktober så grisen Juncker får svettas länge än; det är bara att vägra implementera några nya EU-regler och ta det lugnt fram tills man bestämt hur man ska förhålla sig. Helt uppenbart är att UK sitter med trumf och att Bryssel inte kan göra något som helst "bestraffande" utan att skjuta sig än värre i foten.

Britterna kommer snarare ha en rejäl smekmånad hela tiden avtalen förhandlas fram; man kan dra nytta av EUs fördelar och ignorera deras nackdelar och pajasen Juncker måste sitta där och hålla god min. Nu får han straffet för att han inte gav UK något substantiellt i förhandlingarna tidigare i år.

Helt rätt, Juncker gör sig själv en otjänst genom att komma med liknande utspel. EU har mycket att förlora genom att agera som en svartsjuk fd i detta fallet.

Man kan förstå varför sorgliga typer som Löfven, Wallström knappast accepterar läget men så har man också satt sig i knät på människor som Juncker och idéen om ett EUSSR.
Citera
2016-06-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte så säker på att det faktiskt blir en Brexit. Det finns väldigt starka intressen bland makthavare både i EU och i UK för att de ska stanna.

Har fattat det som att omröstningen är endast rådgivande, så tekniskt sett kan den brittiska regeringen säga att "Ni röstade fel. Sorry, vi stannar." Men det vore naturligtvis politiskt självmord att göra det idag, men är det så att opinionen ser helt annorlunda ut om två år (då utträdet vad jag begriper tidigast kan bli ett faktum), säg att 80 procent vill stanna och 20 procent vill lämna, så kan jag tänka mig att man faktiskt stannar. Argumentet skulle kunna vara något i stil med att när omröstningen skedde inte gick att överblicka konsekvenserna, i kombination med att opinionen har svängt. Att i det läget strunta i 2016-folkomröstningens resultat bör vara ganska riskfritt.

En annan möjlighet är att det blir Brexit på pappret, men någon habrovink som gör att de i praktiken stannar kvar.

Det fetmarkerade känns faktiskt som ett mycket troligt scenario, al a Weimarrepublikens Tyskland. Lite halvdant tafatta beslut och försök, ett officiellt utlåtande om att man numera kan räknas som "självständig" bara att det inte är en sanning. Tyst diplomati osv känns som en sådan lösning skulle kunna bli ett eventuellt exempel på termen, modern politik.

En låtsaslösning på problemet kommer inte att vara någon lösning alls och ifall Tories försöker sig på med något ohederligt alternativ så kan vi räkna med hus i helvete i framtiden (inbördeskrig).

EU:s president Martin Schulz vart ju dock jävligt besviken och sa att britterna kunde lika gärna lämna unionen på omedelbar verkan. Det ska bli sjukt intressant att se hur lång tid det kommer att ta och vad resultatet kommer att bli.

Konsekvenser och konsekvenser, det kommer kanske bli lite tufft för Storbritannien till en början men sen kan det bara gå framåt eftersom de behöver bara ta vara på sig själva. De enda konsekvenserna jag ser med Brexit är faktiskt att det nästintill enbart orsakar problem för EU, stora problem och allt som jävlas med EU är bara roligt eftersom de alltid lägger näsan i blöt. EU lär ju få stora problem att försöka rekrytera någon ny medlemsstat eftersom unionens trovärdighet numera blivit eliminerad p.g.a. stort internt missnöje detta gäller inte bara britterna. Brexit riskerar också att resultera i en follow the flow-effekt, där fler medlemsländer överväger att göra samma sak och gå ur (Finland, Tyskland, Frankrike).

EU hade kunnat vara en stark federation likt USA 2.0 men det som orsakar unionens fall är hur EU lägger sig i medlemsländerna interna politik. Ta t.ex. hur man försöker tvinga Sverige att ersätta vår jaktpolitik med EU:s jaktpolitik, varför skulle EU vara mycket bättre på jakt än Sverige som har en flera hundraårig kulturell erfarenhet utav det? Ytterligare en typisk svensk kulturell sak man vill förbjuda är snuset som är hur gammalt som helst.

EU hade inte behövt bestå av så sjukt mycket politik, det hade räckt med en gemensam försvars-, jordbruks-, klimatpolitik och gränsbevakning.
Citera
2016-06-25, 22:51
Medlem
Kämpendahls avatar
Frågan är när Storbritannien ska söka om utträde? Inom EU vill man att utträdesansökan kommer väldigt snabbt. Staffan Sonning påpekade i Ekot att omröstningen är rådgivande, det vill säga att det inte finns något politiskt beslut om att lämna EU ännu. Formellt är det parlamentet som måste göra en lagändring så att Storbritannien kan ansöka om att lämna EU. Innan dess kan inte Storbritannien lämna en utträdesansökan.
Citera
2016-06-25, 23:06
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Du har närmast fullständigt fel!
Förutom vissa extrema undantag är det alltid fördelaktigt för ett land att ha en lågt värderad valuta, då det ökar den internationella konkurrenskraften. En lågt värderad valuta missgynnar dessutom import, vilket bara är positivt då konsumtionen av inhemskt producerade produkter ökar.
Risken man löper är att marknaden blir överhettad, men det går att reglera via skatter som t.ex. kan investeras i utbildningsväsende, infrastruktursatsningar och utländska köp beroende på hur situationen ser ut.

Lyckas man med denna bedrift växer alla inhemska företag så det knakar. Det är så det kinesiska undret uppstod. Yuanen har depricierats artificiellt av den kinesiska staten för att stoppa import och öka export, vilket bl.a. har lett till att utländska företag tvingats flyttat produktionen till Kina för att kunna konkurrera, vilket ytterligare ökar tillväxten i Kina…

Import leder till negativ handelsbalans.
Enkelt uttryckt inhemsk konsumption och utländsk produktion → Spenderar resurser

Export leder till positiv handelsbalans.
Enkelt uttryckt inhemsk produktion och utländsk konsumption → Sparar resurser

Du gör klokt i att ha grundläggande kunskaper i ämnet du avser diskutera.

Nu är detta inte ett ekonomiskt forum, men du förefaller inte ens ha läst grundläggande nationalekonomi. Sverige är inget typiskt land internationellt. Sverige är ett extremt exportberoende land med stora naturtillgångar. Men inte ens Sverige som är så exportberoende vill ha en skräpvaluta som värderas lägre än någon annan valuta. En högt värderad valuta lockar till sig internationella investerare som vill placera i det landets valuta, precis som när kronan blev attraktiv i samband med Eurokrisen för några år sedan. Det blir billigt att importera mat, olja, råvaror från utlandet. När man ska sälja globalt så får man mindre betalt men samtidigt blir det billigare att producera varan som man säljer. På det stora hela är en relativt högt värderad valuta det som de flesta länder skriker efter.
Citera
2016-06-25, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mordrek
Du har nog missat hela poängen. Idag genomför brittisk gränspolis kontroller på fransk mark, så eventuella migranter kommer inte iväg till öarna...

...men om fransmännen vill djävlas så drar de tillbaka rätten för brittiska gränspolisen att verka i Framkrike. Det som då händer är att migranterna får lättare att ta sig ombord tåget under tunneln eller båtarna över kanalen varpå de först stoppas på andra sidan... och eftersom det är brittisk mark så tvingas Storbritannien hantera deras asylärenden så länge de inte avvecklar asylrätten helt och hållet.
Trodde, det var mest polackar, britterna fick nog på.

Hur som helt, varför kommer det inga flyktingar med ett flygplan? Jo, det finns transportörsansvar för flygbolag. Så vad hindrar UK att införa transportörsansvar även för tåget/båtarna/you-name-it?
Citera
2016-06-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Är du en del av propagandamaskineriet eller är du bara korttänk och lättlurad?
Skälen till att stanna eller lämna, vara för eller emot invandring etc är många och högst individuella.
Nu vill propagandaapparaten förknippa dom som vill lämna med låg utbildning, låg intelligens, rasism och korttänkthet.
Precis vad vår media sysslat med när det gäller SD, alla som röstar på SD är lågpannade bönder med keps som dreglar snus och kör EPA-traktor...du vill väl inte vara en idiot så rösta på något annat.
Proggrörelsen och vänstern kidnappade på sin tid fredsrörelsen och gjorde den till "sin", var du för fred så var man vänster...för att ha pengar och önska fred funkar tydligen inte.

Idag svälter 40 miljoner människor på Afrikas horn, Sveriges hjälp är så liten att den knappt existerar...hade vi stängt gränsen 2015 och lagt pengarna där hade Sverige ensamt kunna lösa svälten.
I Sverige körs långtradare av rumäner och bulgarer, byggnadsarbetarna är från Polen och Baltikum och svenska bönder får bidrag för att inte odla mat när halva världen svälter...maten skall importeras från låglöneländer och tredje världen då detta blir billigare(läs större vinst för storföretagen)
I fattigare länder i Afrika har dom svårt att odla för att försörja sig själva, vid torka blir det svält.
Om dom stora företagen köper upp stora mängder i Afrika stiger priserna och lokalbefolkningen har inte råd att äta sig mätta utan får svälta.

Jag röstar inte SD eller V, är inte rasist och har jobbat drygt 2 år i Afrika i flyktingläger och krigszoner.
Jag är för demokrati och emot låglönesatsningar, jobbar du i Sverige skall man ha svensk lön och inga av tokliberaler bestämda slavlöner.
Min utbildning ligger på 12,5 år och min lön överstiger miljonen...jag är emot EU av ovan nämnda orsaker.
Du är verkar helt klart vara för EU, av vilken anledning och vad har du för utbildning och inkomst?

Vilket ruggigt starkt inlägg! Jag önskar du hade fått skriva eller säga just så - i en "riktig" tidning/i ett TV-program - men de senaste 15 åren har allt gått åt h-e och det inkluderar yttrandefriheten. Hysterinivån i svenska medier efter "förlusten" är rekordhög! Pinsamt är det!
Citera
2016-06-25, 23:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Så väl långsiktigt intresse som ekonomiska resurser saknas för att kunna "bestraffa" UK - unionens näst största ekonomi, som i EU står för ca 18 % av unionens BNP (trots att befolkningen enbart utgör ca 12 % av unionens totala befolkning).

Man ska absolut inte ropa hej förrän man är över bäcken så att säga, men att gå tvärt emot en demokratisk folkomröstning i en sådan fråga skulle kunna få riktigt otrevliga följder.

Som jag skrev förutsätter det att opinionsläget radikalt förändras, då kan det vara en större risk att gå mot den nya majoriteten än att respektera en folkomröstning som inte skulle få samma utfall.

Se på kärnkraftsomröstningen 1980 - efterföljande regeringar valde att inte respektera resultatet, men det gjorde inget eftersom stödet för "Linje 2" decimerades.
Citera
2016-06-25, 23:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är så klart ingen omöjlighet men oddsen för att något liknande skulle ske torde vara väldigt höga.
Hedrande för Cameron tex är att han tvärtemot många andra europeiska politiker, faktiskt accepterar ett demokratiskt val och väljer att följa folkets röst.

Jag har svårt att se att man kan backa när processen väl har inletts. Det skulle underminera allt förtroende för kommande politiker och det rådande politiska systemet.

Att en ny omröstning skulle landa i 80 mot 20 däremot, känns som en rent löjeväckande tanke.

Ett Skottland som lämnar UK, kraftiga handelstullar mot EU och annat smått och gott som Bryssel kan hota med skulle nog skrämma en och annan Brexit-anhängare.

Om stödet för Brexit minskar till 30 procent inom två år så är jag inte säker på att det blir av. Jag tror heller inte att en sådan utveckling är omöjlig.

Vad som kraftigt talar mot det är ju om en Brexit-anhängare tar över Tories.
Citera
2016-06-25, 23:37
Medlem
KRYPTONITIFITTANs avatar
Om denna skiljsmässa går bra och GB har högre tillväxt än tidigare så kommer unionen att braka samman.
Citera
2016-06-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ett Skottland som lämnar UK, kraftiga handelstullar mot EU och annat smått och gott som Bryssel kan hota med skulle nog skrämma en och annan Brexit-anhängare.

Om stödet för Brexit minskar till 30 procent inom två år så är jag inte säker på att det blir av. Jag tror heller inte att en sådan utveckling är omöjlig.

Som sagt, jag tror inte att det är omöjligt men jag tvivlar starkt på det.

Opinionen kommer säkerligen svänga under tiden fram till ett utträde och det är mer eller mindre omöjligt att förutspå vad som kommer hända under denna tid..
Det kan tom vara så att orsaker som inte alls har att göra med Brexit kommer påverka hur människor väljer att rösta framöver. Finanskris? Ett oväntat krig? Drottningen har nog inte många år kvar osv. Svarta svanar är det som brukar ha stor påverkan.

Man kanske inte ska tro att allt är hugget i sten iom valresultatet men man kan inte heller gå händelserna i förväg och utgå ifrån att andra faktorer ska dyka upp ur det blå.
Det kommer troligen märkas rätt snart åt vilket håll politiker i UK väljer. Kan bli svajigt men å andra sidan så ska man inte tro att det är svenska politiker.

Man kan nog lugnt säga att läget är spänt, vissa krafter inom EU vill säkert straffa UK men frågan är om man inte isåfall bara gör sig en större otjänst genom att gå över huvudet på de nationella regeringarna än mer?
EU-politrukerna är iofs inte ovana vid att spela högt men någonstans borde tanken om att se om det egna huset finnas. Det är inte alls omöjligt att fler väljer att lämna om EU inte sköter saken rätt.

Jag tror att de flesta länderna fortsatt vill ha UK som en vän och handelspartner. Sverige tex hade kunnat vara i en annan situation.

Angående Skottland så får man väl säga att det är intressant, jag har lite svårt att se hur Skottland skulle gynnas av självständigheten och ett EGET avtal med EU. Däremot är jag positiv till deras demokratiska möjligheter.
Senast redigerad av Som-nam-na 2016-06-25 kl. 23:51.
Citera
2016-06-25, 23:55
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:

Tories är för Brexit och dom två som är aktuella som ny ledare har gått i fronten för Brexit.
En ansökan kommer inte att lämnas in förrän om drygt 3 månader sen väntar förhandlingar som kan fortgå i två år, längre om EUs alla medlemsländer godkänner detta annars är det utträde efter två år.
Fram till utträdet kommer nuvarande regler att gälla som vanligt, man kan säkert se små svängningar på börsen och pundet kan vara lite mer ostabilt än var det normalt är annars kommer vi nog inte att se någon större skillnad.
Import och export handlar om pengar och för storfinansen finns det inga pengar som luktar så den kommer att fortsätta som vanligt.
Någon större förändring för GB kommer inte att synas förrän utträdet är klart, först efter detta kan man börja se effekterna.
Detta är vad politiker, media och storfinansen nu är rädda för, britterna har satt stenen i rullning och fler vill följa efter...syns inga negativa effekter så ökar folks vilja att få en Svexit, Frexit eller Dexit osv.
Visst finns det möjligheter att GB kan förlora på att gå ur men detta kommer inte att märkas dom närmaste åren, då kan fler länder redan ha följt efter.
Citera
2016-06-26, 00:06
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Haha, underbart att gamlingarna rösta bort
möjligheterna att horor som rebecca skall få bli smutsiga globalister. Njuuter!!

Inte förvånad, vilken dumskalle, verkar som dumskalle fenomenet är i hela Europa och inte bara Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in