Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Inte så säker på att det faktiskt blir en Brexit. Det finns väldigt starka intressen bland makthavare både i EU och i UK för att de ska stanna.
Har fattat det som att omröstningen är endast rådgivande, så tekniskt sett kan den brittiska regeringen säga att "Ni röstade fel. Sorry, vi stannar." Men det vore naturligtvis politiskt självmord att göra det idag, men är det så att opinionen ser helt annorlunda ut om två år (då utträdet vad jag begriper tidigast kan bli ett faktum), säg att 80 procent vill stanna och 20 procent vill lämna, så kan jag tänka mig att man faktiskt stannar. Argumentet skulle kunna vara något i stil med att när omröstningen skedde inte gick att överblicka konsekvenserna, i kombination med att opinionen har svängt. Att i det läget strunta i 2016-folkomröstningens resultat bör vara ganska riskfritt.
En annan möjlighet är att det blir Brexit på pappret, men någon habrovink som gör att de i praktiken stannar kvar.
Det fetmarkerade känns faktiskt som ett mycket troligt scenario, al a Weimarrepublikens Tyskland. Lite halvdant tafatta beslut och försök, ett officiellt utlåtande om att man numera kan räknas som "självständig" bara att det inte är en sanning. Tyst diplomati osv känns som en sådan lösning skulle kunna bli ett eventuellt exempel på termen, modern politik.
En låtsaslösning på problemet kommer inte att vara någon lösning alls och ifall Tories försöker sig på med något ohederligt alternativ så kan vi räkna med hus i helvete i framtiden (inbördeskrig).
EU:s president Martin Schulz vart ju dock jävligt besviken och sa att britterna kunde lika gärna lämna unionen på omedelbar verkan. Det ska bli sjukt intressant att se hur lång tid det kommer att ta och vad resultatet kommer att bli.
Konsekvenser och konsekvenser, det kommer kanske bli lite tufft för Storbritannien till en början men sen kan det bara gå framåt eftersom de behöver bara ta vara på sig själva. De enda konsekvenserna jag ser med Brexit är faktiskt att det nästintill enbart orsakar problem för EU, stora problem och allt som jävlas med EU är bara roligt eftersom de alltid lägger näsan i blöt. EU lär ju få stora problem att försöka rekrytera någon ny medlemsstat eftersom unionens trovärdighet numera blivit eliminerad p.g.a. stort internt missnöje detta gäller inte bara britterna. Brexit riskerar också att resultera i en follow the flow-effekt, där fler medlemsländer överväger att göra samma sak och gå ur (Finland, Tyskland, Frankrike).
EU hade kunnat vara en stark federation likt USA 2.0 men det som orsakar unionens fall är hur EU lägger sig i medlemsländerna interna politik. Ta t.ex. hur man försöker tvinga Sverige att ersätta vår jaktpolitik med EU:s jaktpolitik, varför skulle EU vara mycket bättre på jakt än Sverige som har en flera hundraårig kulturell erfarenhet utav det? Ytterligare en typisk svensk kulturell sak man vill förbjuda är snuset som är hur gammalt som helst.
EU hade inte behövt bestå av så sjukt mycket politik, det hade räckt med en gemensam försvars-, jordbruks-, klimatpolitik och gränsbevakning.