2016-06-24, 04:40
Medlem
Iloveludas avatar
Detta trams visar att det behövs seriösa alternativ till Google som blivit för stora och kan göra vad dom vill. Censur kallas detta. Varför börjar jag plötsligt tänka på Nordkorea
Citera
2016-06-24, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Detta trams visar att det behövs seriösa alternativ till Google som blivit för stora och kan göra vad dom vill. Censur kallas detta. Varför börjar jag plötsligt tänka på Nordkorea

Problemet är EU, om man tycker att det är ett problem. Det är inte Google som frivilligt implementerat detta.
Citera
2016-06-24, 06:33
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Problemet är EU, om man tycker att det är ett problem. Det är inte Google som frivilligt implementerat detta.
Fast Duckduck go censurerar inte på detta tramsiga vis. Byt och bojkotta är mitt råd.
Citera
2016-06-25, 20:21
Medlem
Jag tycker iofs det är positivt att man har rätt att "glömmas" så att inte en googlesökning där man hängs ut ska ligga en till last i all framtid.

Misstänker att de flesta av oss skulle göra en sådan anmälan till google om vi hängts ut med namn på ex flashback.

Men det kanske inte är det som denna tråd ska handla om.
Citera
2016-06-25, 20:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tycker iofs det är positivt att man har rätt att "glömmas" så att inte en googlesökning där man hängs ut ska ligga en till last i all framtid.

Misstänker att de flesta av oss skulle göra en sådan anmälan till google om vi hängts ut med namn på ex flashback.

Men samtidigt, ska kriminella och annat slödder kunna gömma sig?
Citera
2016-06-25, 20:37
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Fast om man vill ha en "rätt att glömmas" istället för en "rätt att gömmas", så borde det vara bättre att göra om det så att resultat som är äldre än en viss tid (Ett år? Två? Fem?) tas bort, istället för att samtliga tas bort, även sådana som är aktuella....
Citera
2016-06-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Jo fast på flashback kan vem som helst skriva vilken skit som helst om vem som helst...

Som i exemplet ovan där någon ägnar sig åt förtal... i sin signatur...! Och som UPPENBARLIGEN har registrerat sig med nicket "Sexbrottblufferska", skapats signaturen, gjort ETT MENINGSLÖST INLÄGG enbart för att misskreditera en icke-offentlig person.

Kanske är det som står i signaturen sant, kanske inte.

Kan vara värt att nämna att jurididskt kan man i Sverige faktiskt bli åtalad för förtal även om det man skriver är sant. (I USA kan man det inte)

Jag hittade själv en privatperson när jag googlade honom i annat syfte... där han beskrevs mindre smickrande som typ kidnappare... kanske sant kanske inte... jag anmälde inlägget men senast jag kollade fanns det kvar (detta var 2-3 år sedan).

För att i övrigt kommentera på topic tycker jag det är bra att flashback skriver ut vilka sidor som är blockerade. Det är intressant.
Citera
2016-06-26, 00:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Det fria nätet hotas, och främst är det maktintressent och pengaintressen som står i skuld till det, men ärligt talat, den frihet vi nu har... eller hade kanske man får börja säga... den har missbrukats på många vis av alltför många. Det tåls nog att ta sig tid för lite självrannsakan också. Men med det sagt, utvecklingen är olycklig och oroande, och det pratas alldeles för lite om vikten av ett fritt internet utan censur och massövervakning i det offentliga rummet idag. Men tro det, med tanke på vilka intressen som representeras där.
Citera
2016-06-26, 08:23
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Det kan de inte. Däremot så kanske du inte hittar dem via Google längre. Du kan fortfarande söka efter dem på Flashback, och genom denna lista hittar du dem nu kanske t.o.m. snabbare.

admin
Citera
2016-06-26, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
På grund av signaturen hos användaren i sista inlägget.
Wtf?! Så det är nu så pass enkelt att få bort trådar ur Google?

Citat:
Ursprungligen postat av admin
admin
FB-admins ska kanske göra så, att signaturer inte kan ses för icke-inloggade eller/och Google-robotar? robot.txt

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det kan de inte. Däremot så kanske du inte hittar dem via Google längre. Du kan fortfarande söka efter dem på Flashback, och genom denna lista hittar du dem nu kanske t.o.m. snabbare.

admin
Sant. Listan innehåller mestadels samhällsviktiga trådar
Citera
2016-06-27, 03:26
Medlem
Arbetarbroders avatar
Perfekt!
Inte att Google censurerar, men att det tydliggörs vad man väljer att censurera och vad man censurerar.

Såg att Elton John hade fått "rätt att bli bortglömd" på Google, och den brittiska pressen som annars är offensiv som få andra verkade respektera detta och vara så tysta det gick.
Mark Dice, en amerikansk författare (inte nån av de största direkt) fick hot från Kvitter efter han skrivit om vad som Google censurerade i Storbritannien.

Hans protestbrev var att hade många vänner på Facebook, många prenumentarer på YouTube och följare från hela världen på Twitter.
Så gott som alla plattformar han nämnde ingår i det censurnätverk som vuxit fram på nätet den senaste tiden. Flashback är unikt även ur internationella mått.

Länk till videon: https://youtu.be/GLClKvTn7bA

Måste kolla om Elton John censureras även av Google i Sverige, väldigt intressant lista!
EDIT: Nope, hittade inte. Men andra trådar som är väldigt märkliga vid första anblicken.
Senast redigerad av Arbetarbroder 2016-06-27 kl. 03:29.
Citera
2016-07-11, 22:16
Medlem
Gäller det hela trådar eller bara vissa sidor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in