2016-06-25, 15:33
Medlem
Christopher.s avatar
Låt oss säga att Frankrike går ur EU 2017 och ett dussintal länder i samma veva sätter igång en process om folkomröstning, vad händer med euron i detta läge? Kan valutan kollapsa och länderna med den?
Citera
2016-06-25, 15:41
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Låt oss säga att Frankrike går ur EU 2017 och ett dussintal länder i samma veva sätter igång en process om folkomröstning, vad händer med euron i detta läge? Kan valutan kollapsa och länderna med den?

Euron avskaffas självklart om EU brakar ihop och alla länder går då över till andra valutor. Inget extraordinärt kommer att hända.
Citera
2016-06-25, 15:45
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Euron avskaffas självklart om EU brakar ihop och alla länder går då över till andra valutor. Inget extraordinärt kommer att hända.
Förutom en global recession utan dess like när en av världens största valutor faller.
Citera
2016-06-25, 15:52
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Förutom en global recession utan dess like när en av världens största valutor faller.

Jag tror knappast att vi lär se någon gigantisk recession av ett euron faller utan jag ser det snarare som en positiv händelse. Visst blir det alltid en liten chock, så som vid brexit, men vardagen kommer ikapp en fort.
Citera
2016-06-25, 17:03
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Jag tror knappast att vi lär se någon gigantisk recession av ett euron faller utan jag ser det snarare som en positiv händelse. Visst blir det alltid en liten chock, så som vid brexit, men vardagen kommer ikapp en fort.

Ja, du ser det som en positiv händelse pga ideologiska skygglappar. Få ekonomer skulle hålla med dig då transaktionskostnaderna ökar.
Citera
2016-06-25, 18:04
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Ja, du ser det som en positiv händelse pga ideologiska skygglappar. Få ekonomer skulle hålla med dig då transaktionskostnaderna ökar.

Transaktionskostnaderna är inte jämförbara med den börda Nordeuropa bär i.o.m. att man måste försörja Sydeuropa. Euron är bara ett bevis på att det inte är en bra idé att ha en gemensam valuta mellan länder som har helt olika ekonomier. Inte ens Sverige och Tyskland har tillräckligt lika ekonomier för att det ska fungera, 90-talskrisen är ett bevis på detta.

Att det skulle gynna de Nordeuropeiska ekonomierna på längre sikt om euron avskaffades är otvivelaktigt. Tillfälliga chockreaktioner är irrelevanta om man tittar på det stora hela.
Citera
2016-06-26, 00:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Frankrike hör nog till de sista som skulle gå ur, med tanke på det enorma jordbruksstödet.
När det gäller euron så skulle det inte förvåna mig om de olika nationalbankerna redan har färdigtryckt valuta i sina valv. http://www.myntkabinettet.se/besok_museet/bokforsaljning/bocker/beredskapssedlar_1

Svenska sedlar som skulle ersätta de normala "om ryssen kommer". 4 miljarder kronor som fanns färdigt och klart! 4 miljarder SEK på 1950-talet borde motsvara runt 25 miljarder i dagens penningvärde, om inte mer. Väldigt väl inlåsta i olika bankvalv, Karlsborgs fäsatning om jag inte missminner mig hade lastbilslass... Är övertygad om att "motsvarande" sedlar redan ligger färdigtryckta och klara om euron skulle försvinna. Motsatsen skulle vara tjänstefel för en riksbanksdirektör!
Citera
2016-06-26, 10:36
Medlem
Nennenes avatar
Om euron faller och alla EU länder går över till egen valuta blir då alla eurosedlar värdelösa? Vad händer med alla lån, obligationer osv som är utställda i euro?
Citera
2016-06-26, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nennene
Om euron faller och alla EU länder går över till egen valuta blir då alla eurosedlar värdelösa? Vad händer med alla lån, obligationer osv som är utställda i euro?

De blir inte värdelösa. De kommer att omräknas till den nya valutan där de är utfärdade.
Citera
2016-06-26, 11:14
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nennene

Ingenting händer. Det är ungefär som när vi nu byter sedlar i Sverige, d.v.s. folk skulle få handla för eller växla in sina eurosedlar och få den nya valutan i inbyte. Lån och liknande räknas som sagt enbart om i den nya valutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in