2016-06-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Fjollträsk/Tjockhult har ingenting att erbjuda.
Det finns varken kontorsutrymme eller bostäder.
Och spaghettivalutan SEK vill inte många röra ens med tång.

Meh. Stockholm är attraktivt ur ett nordiskt perspektiv och om något skulle finansmarknaden kunna avväpna den nuvarande bostadsbubblan genom att skapa en logiskt grund till dagens priser...

...men det kommer inte ske därför att svensk arbetslivslagstiftning inte tillåter de arbetstider som finansmarknaden kräver, skattelagstiftningen skulle göra det extremt dyrt att hålla sig med "rätt" anställda och framför allt går det för få direktflyg från Arlanda vilket är extremt kostsamt för människor där det man framför allt saknar är tid.
Citera
2016-06-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordrek
Precis. Så länge Storbritannien även i fortsättningen anpassar sig till EU-lagstiftning samtidigt som landet betalar in till EU:s strukturfonder och får ett bra handelsavtal så kommer handeln att fortsätta som förut...

Ser du felen?

Först och främst argumenterade Brexit-sidan för att man skulle lämna eftersom man inte ville behöva anpassa sig till EU. Nu lär visserligen ett antal storföretag fortsätta att anpassa sina produkter efter EU-standard, men handeln lär ändå minska i takt med att mindre företag inte tycker att det är värt kostnaden.

Sen så pratade Leave-kampanjen om hur alla dessa miljarder man förlorar som nettobetalare skall kunna fördelas till olika nationella verksamheter... eller ja, Leave-kampanjen placerade alla ägg i en korg genom att säga att pengarna skulle gå till NHS men... om alla pengar går till NHS, hur skall man då kunna betala om man får ett avtal likt Norges?

Och när vi ändå är i gång så pratar vi om att UK måste få till ett bra handelsavtal med EU... jag menar, om vi för en stund blundar för de protektionistiska tongångar som hörts från Leave-kampanjen så krävs det fortfarande ett minst lika bra avtala som man har idag för att kostnaden för att handla med UK inte skall stiga och där håller jag med EU-företrädarna som sagt att man aldrig kan få ett så bra avtal som när man är med.

Om vi sen skall strö salt i såren så kan man fråga sig hur mycket internationell handel Venezuela faktiskt har givet att vi inte talar om att sälja någonting under disk här utan betydligt större och mer välorganiserade verksamheter.

Vad snackar du för goja? EU nehöver UK mer än UK behöver EU. Man behöver inga handelsavtal alls utan allt kan gå via WTO:s regelverk. Men om de tyska företagen vill sälja till England så visst...Allt beror egentligen på vilka som styr efter Cameron. Med Boris blir det nog bra.

Att du ens tar upp Venezuela är bara löjligt.
Citera
2016-06-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Så är det. Visst finns det förlorare, de som måste "ställa om" osv, men samtidigt så öppnas en rad nya möjlighter för den som är smart nog att inse detta.

Förlåt min ignorans, men var inte dessa möjligheter tillgängliga hela tiden för den som ville? Varför skulle småföretagen bli friare utan EU?
Citera
2016-06-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag blir så otroligt skadeglad när jag ser hur förfasade globalistsvin som Alan Greenspan, Christine Lagarde och Janet Yellen är över brexit. Särskilt Alan Greenspans svammel gör mig på gott humör.

När dessa damer och herrar tycker att något är dåligt så kan man vara helt säker på att saken ifråga är bra för den vita befolkningen.

Idag lyfter vi på hatten för den vita delen av den brittiska befolkningen!

Mycket ledsna, besvikna herrar och damer där ute nu. Med jättenäsor och giriga hjärtan.
Citera
2016-06-25, 12:51
Medlem
Harold.Faltermeyers avatar
Frågan är om det blir någon Brexit över huvud taget. Jag ser att en del säger att denna omröstning bara var rådgivande, så nu måste parlamentet ta ställning till om dom ska åberopa artikel 50 Lissabonfördraget. (Röda knappen som startar processen att gå ur EU.

http://blogs.ft.com/david-allen-green/2016/06/14/can-the-united-kingdom-government-legally-disregard-a-vote-for-brexit/
Citat:
What follows any referendum vote next week for the United Kingdom to leave the EU? From a legal perspective, the immediate consequence is simple: nothing will happen.

The relevant legislation did not provide for the referendum result to have any formal trigger effect. The referendum is advisory rather than mandatory. The 2011 referendum on electoral reform did have an obligation on the government to legislate in the event of a “yes” vote (the vote was “no” so this did not matter). But no such provision was included in the EU referendum legislation.
Citera
2016-06-25, 12:54
Medlem
Jag förstår inte VARFÖR vissa har så svårt att förstå och respektera resultatet av en folkomröstning.

England har sagt sitt och det är ju ingen lek att vi tar det igen och att det är "2 av 3" som gäller här".

Ungefär som om Hamrén och co skulle säga "Ge oss en ny chans att spela om matchen mot Belgien".
Senast redigerad av InteMuhammed 2016-06-25 kl. 12:57.
Citera
2016-06-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Vad snackar du för goja? EU nehöver UK mer än UK behöver EU. Man behöver inga handelsavtal alls utan allt kan gå via WTO:s regelverk. Men om de tyska företagen vill sälja till England så visst...Allt beror egentligen på vilka som styr efter Cameron. Med Boris blir det nog bra.

Att du ens tar upp Venezuela är bara löjligt.

Låt se här nu... 44% av Storbritanniens export går till andra EU-länder... och jag är ganska säker på att Storbritannien inte konsumerar hälften av det övriga EU producerar så hur menar du nu?

Och Venezuela var ett direkt svar till killen jag citerade. Han lyfte fram att man inte kan stoppa handel oavsett och pekade på failed states likt Venezuela...

Slutligen kan man konstatera att UK visst kan gå via WTO:s regelverk, men dessa är en rejäl försämring mot vad UK har med EU idag vilket kommer påverka handeln negativt.
Senast redigerad av Mordrek 2016-06-25 kl. 12:59.
Citera
2016-06-25, 12:58
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Meh. Stockholm är attraktivt ur ett nordiskt perspektiv och om något skulle finansmarknaden kunna avväpna den nuvarande bostadsbubblan genom att skapa en logiskt grund till dagens priser...

...men det kommer inte ske därför att svensk arbetslivslagstiftning inte tillåter de arbetstider som finansmarknaden kräver, skattelagstiftningen skulle göra det extremt dyrt att hålla sig med "rätt" anställda och framför allt går det för få direktflyg från Arlanda vilket är extremt kostsamt för människor där det man framför allt saknar är tid.

Ur nordiskt perspektiv, ja. Men inte i internationellt.
Men visst. Stockholm kunde bli ett nytt Panama. Tillåta brevlådeföretag och sen kan de anställda sitta var som helst i världen. Köra VPN mot nån server och för övrigt skita i Sverige.
Tveksamt vad Sverige skulle tjäna på sådant. Dra på sig dåligt rykte är mer troligt.
Citera
2016-06-25, 13:05
Medlem
Citat:
Låt se här nu... 44% av Storbritanniens export går till andra EU-länder... och jag är ganska säker på att Storbritannien inte konsumerar hälften av det övriga EU producerar så hur menar du nu?

Och Venezuela var ett direkt svar till killen jag citerade. Han lyfte fram att man inte kan stoppa handel oavsett och pekade på failed states likt Venezuela...

Slutligen kan man konstatera att UK visst kan gå via WTO:s regelverk, men dessa är en rejäl försämring mot vad UK har med EU idag vilket kommer påverka handeln negativt.

Genom att handla med WTO regler så får man världsmarknadspriser på insatsvaror vilket är oerhört viktigt i en globaliserad värld. Man slipper helt enkelt att köpa in andra klassens varor från EU. Britterna kan också som konsumenter köpa billigare varor från andra länder vilket gör att de blir rikare, vilket i sin tur har en positiv effekt för brittisk ekonomi. Dessutom måste företagen handla utan det skydd som EU utgör. På kort sikt blir det negativt för vissa men på lång sikt gör det att brittiska företag blir mycket mer konkurrenskraftiga.
Jag ska återkomma med siffror på handeln.
Citera
2016-06-25, 13:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Fördel Sverige som nu kan locka med Stockholm som finansiellt center tillsammans med Frankfurt. Media och PK eliten överdriver effekterna detta är positivt som tvingar EU att bli effektiva och bygga ett starkt Europa igen. Tillsammans med USA och Storbritannien kan nya avtal skapas. Och ja ni i London kan fortsätta resa hahahahah

Finansfolket kommer aldrig att lämna London. De är inte beroende av gränser bara av engelsktalande och ekonomiskt fördelaktiga villkor. Deras oror är minskad global handel, inte var de har sina datorer stående.

Oron är delvis spelad de kan tjäna mycket pengar på förändringar i kurser och valutor. Normalt brukar de kolla om obetydliga händelser som om Drottningens hund har dött och hur det kan påverka aktiekursen.
Citera
2016-06-25, 13:14
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaymuneN
Införtullningen sköts inte av EU, snarare av transportörerna.

En transitering måste startas upp som i sin tur ska avslutas i mottagarlandet.

Menar du att man inte gör införtullning för varor som importeras ifrån exempelvist Schweiz?
För vissa varor betalas det såklart tullavgifter, för andra inte.

Det beror på hur deras handelsavtal utformas. Vissa i EFTA vill ju ha tull på vissa varor för att inte skada den inhemska produktionen.
Citera
2016-06-25, 13:17
Medlem
MaymuneNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
För vissa varor betalas det såklart tullavgifter, för andra inte.

Det beror på hur deras handelsavtal utformas. Vissa i EFTA vill ju ha tull på vissa varor för att inte skada den inhemska produktionen.
Jag pratar inte om tullavgifter utan om införtullning. Tull slipper man ifall varuvärdet är under 6000 eur eller med ett EUR1 certifikat. Men införtullningen äger rum.

Införtullning kommer äga rum oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in