2016-06-25, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Han gjorde en fullständigt felaktig samhällsanalys med dramatiskt skadliga effekter för miljoner människor och familjer, för att inte tala om de samhällen som drabbat. Där finns inget gott att hämta.

Snack. Marx är en av världen mest inflytelserika tänkare vars "samhällsanalys" vi fortfarande lär ut på div universitet världen över.
Blanda inte ihop hans tankevärld med efterföljande politiskt agerande, liksom äpplen och päron.

Citat:
Ditt resonemang bygger helt på av män uppfunnen teknik vad gäller både preventivmetoder . med följd att de föds färre barn att ta hand om - och vad gäller hushållsmaskiner mm.

Vad pratar du om nu? Mitt resonemang bygger på att man är 2 om att skapa barn oavsett vilka tekniker vi har eller hur modernt samhället är och båda könen har behov av ekonomisk trygghet, personlig utveckling och självständighet.

Citat:
Nja, min hustru arbetar med viktiga saker för tusentals människor, och det jag gör har väl ett visst värde men uppenbart inte omsättningsbart i ett ekonomisk utfall.
Det är inte omöjligt att mitt svar blir Ja, men det förutsätter att det inte finns möjligheter att köpa hushållstjänster på marknaden.

Ok, du skulle alltså sätta dig i ekonomiskt beroende till din fru och viga livet till hem och barn, disk och dammsugning? Vet du jag tror du ljuger så fjädrarna ryker just nu.

Citat:
Jo, det finns utan tvekan fördelar med att vara hemma och slippa vara löneslav, det är inte något som självklart skall betraktas som tvång.

Finns fördelar med det mesta, men när nackdelarna kraftigt överväger så ska man akta sig.
Och som sagt så som vårt system ser ut nu, där varje vuxen individ ansvarar för sin egen ekonomi och framtid samt sina barns, så är det totalt idiotiskt att sätta sig själv i hemamfrurollen.

Citat:
Vill Du veta folkhemmets ursprung skall Du mer söka hos Rudolf Kjellén än hos Karl Marx.
https://traditionochfason.wordpress.com/2009/01/14/rudolf-kjellen-%E2%80%93-den-svenska-hogerns-svarta-far/

Denna har vi redan svassat runt. Det svenska folkhemmet byggdes INTE upp av konservativa och/ eller den svenska högern utan av socialdemokratin under Per-Albin.
Finns liksom inget mer att diskutera där.
Citera
2016-06-25, 08:29
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Finns fördelar med det mesta, men när nackdelarna kraftigt överväger så ska man akta sig.
Och som sagt så som vårt system ser ut nu, där varje vuxen individ ansvarar för sin egen ekonomi och framtid samt sina barns, så är det totalt idiotiskt att sätta sig själv i hemamfrurollen.

Denna har vi redan svassat runt. Det svenska folkhemmet byggdes INTE upp av konservativa och/ eller den svenska högern utan av socialdemokratin under Per-Albin.

Mer idiotiskt att ha en modern kvinna som hemmafru. T.o.m. bara som fru eller sambo.

Hela folkhemskonceptet är stulet från "högern".
Om jag förstått saken rätt, var Sverige väldigt liberalt före arbetarrörelsens "take over".
I.o.m. arbetarrörelsens "take over" är det enda vettiga att se marxismens ansvar för sitt fula maktspel.
Citera
2016-06-25, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Bra fråga. Särskilt om man tittar på ett specifikt kvinnligt sätt att åtminstone tidvis försörja sig och sin familj genom historien, nämligen jobbet som amma.

Jag tror att många här, antagligen pga oerfarenhet, inte har en aning om att kvinnor och män som delar liv med varandra på ett sunt sätt faktiskt alltid har pratat och fortfarande pratar med varandra också, om det mesta faktiskt. Det fungerar liksom inte så att kvinnan sitter hemma och ammar barn hela dagarna och väntar på sin man som kommer hem med en bit kött som han slänger på köksbordet med en grymtning, för att sedan gå in på sitt pojkrum och uppfinna tills middagen är klar.

Som exempel kan vi ta diverse nobelpristagare (män) som i dagens värld, tack och lov, inte behöver skämmas ett dugg för att berätta att deras egen, söta lilla fruga varit oumbärlig som partner i själva den forskning som lett dem till nobelpriset, utan ser det som helt naturligt.

Så har det naturligtvis alltid varit. Vi vet att kungagemåler, som ett annat exempel, alls icke bara har haft som enda uppgift i livet att föda nya små arvingar till troner. De har hjälpt, och ibland stjälpt, sina kungliga makar genom sina kunskaper och kontakter, dragit i trådar hit och dit och påverkat och styrt bakom kulisserna om de inte själva haft makt. Sen skrivs historian och där syns de stora slagen och vinnarna men sällan kvinnorna och deras många gånger avgörande roller.

Man + kvinna som fungerar som ett team, vilket är vad ett sunt förhållande innebär tycker jag, blir större och starkare än bara två personer. Där finns det utrymme för var och en att försöka vara sin bästa version, med stöd av den andra, för bådas och förhållandets bästa. Man kommer inte ens på tanken att begränsa varandra med idiotier som "Du ska vara hemmafru eftersom du har bröstkörtlar" och "Du ska ut och jobba eftersom du har testiklar". Man kanske måste det om man lever i ett sånt samhälle, men då vet båda (om de är normalintelligenta) mycket väl att det handlar om just begränsningar som man måste förhålla sig till och inte någon naturlag. Inom förhållandet fortsätter de givetvis att prata med och hjälpa varandra på alla sätt utan att oroa sig för att få lite ont i prestigen.
Ja, exakt! De flesta som är i bra förhållanden diskuterar ju det mesta med varandra och fattar stora beslut gemensamt.

Läser man här får man lätt uppfattningen att det är kvinnan ensam som bestämmer sig för att skaffa barn, och mannen han råkar liksom bara bli pappa. Sen har han ingen som helst åsikt eller påverkan på hur barnets uppväxt och uppfostran ska se ut, eller hur familjens livssituation och ekonomi ska vara. Möjligt att det finns män som är så åsikts- och viljelösa, men tror inte det är vanligt.

Det gamla ordspråket "Bakom varje framgångsrik man står en kvinna" har tillkommit av en anledning. Att det är en fördel att ha starkt stöd och någon man litar fullständigt på att bolla idéer med på vägen mot framgång är inte raketforskning direkt. Förr så skulle kvinnan vara hemma och kvinnor var underställda männen, så av naturliga skäl så har det genom historien varit kvinnans roll att stå bakom den framgångsrike mannen, istället för tvärtom.

Precis, som ett team blir man starkare än som två enskilda individer. Det blir färre svaga länkar i ett team där man kan kompensera för varandras svagheter, och teamet får mer kraft när man stöder och uppmuntrar varandra.
Citera
2016-06-25, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Med all respekt borde du se helheten, den stora bilden. Ett undantag gör ingen regel. Om du nu är en enastående entreprenör så är jag den förste att gratulera - även om jag förstås undrar över ditt barn, har fadern fått stå för hela uppfostran?

Sedan undrar jag vad en entreprenör gör här. Borde inte du resa runt i världen nu och fixa affärer?
Jag ser helheten, och jag ser anledningarna till att den ser ut som den gör. Det finns fler kvinnor än jag som är både mammor och entreprenörer, så jag är inget undantag.

Att män startar företag oftare än kvinnor beror till viss del på att män av naturen är mer benägna att ta risker. Där skiljer det sig också åt när det gäller hur män och kvinnor gör när de startar företag. Män satsar oftare allt på det direkt, medan kvinnor oftare smyger igång företaget vid sidan av en anställning.

Sedan ÄR det svårare för en kvinnlig företagare än för en manlig företagare att skaffa barn. Det är också en stor anledning till att kvinnor som vill ha barn ofta inte startar företag, och att en del kvinnliga företagare väljer bort barn. Själv valde jag att starta i en bransch där jag kan styra väldigt mycket själv över var och när jag gör jobbet, eftersom jag inte ville välja bort något (mer än sömn).

Mina barn som numera är välmående tonåringar har en fantastisk pappa som alltid ställer upp för sina barn, precis som jag gör. Jag jobbar mer än honom, men barnen har ändå tillbringat mer tid med mig under sin uppväxt eftersom jag väljer mina arbetstider och ofta har valt att jobba hemma och när de sover. De har aldrig varit mer än 20 timmar i veckan på dagis, och inte före 3 års ålder, för att det har känts lagom.

Det är ganska lite resande i min bransch, och det är närmast en förutsättning om man vill kombinera närvarande föräldraskap med företagande.
Citera
2016-06-25, 11:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Snack. Marx är en av världen mest inflytelserika tänkare vars "samhällsanalys" vi fortfarande lär ut på div universitet världen över.
Blanda inte ihop hans tankevärld med efterföljande politiskt agerande, liksom äpplen och päron.

Visst är han inflytelserik, men det betyder inte att han har rätt. Att han lärs ut på universitet betyder inte att hans lära inte är skadlig för både samhällen och individer.

Citat:
Vad pratar du om nu? Mitt resonemang bygger på att man är 2 om att skapa barn oavsett vilka tekniker vi har eller hur modernt samhället är och båda könen har behov av ekonomisk trygghet, personlig utveckling och självständighet.

I ett samhälle "pre-moderna-p-medel" så föddes det i regel avsevärt fler barn är "post-". Det gjorde att behovet att modern fanns till hand i hemmet, samtidigt som hon ofta var gravid, skapade helt andra förutsättningar, samtidigt som hushållsarbetet i allmänhet var minst en heltidstjänst, när de tekniska möjligheterna att effektivisera detta arbeta var betydligt mindre.

Citat:
Ok, du skulle alltså sätta dig i ekonomiskt beroende till din fru och viga livet till hem och barn, disk och dammsugning? Vet du jag tror du ljuger så fjädrarna ryker just nu.

Som sagt; givet att det fanns möjligheter att köpa hushållstjänster på marknaden till ett överkomligt pris. Givetvis inte som ensamansvarig för hushållet. Fattas bara!

Citat:

De nackdelarna är till inte så liten del skapade av politiker. Genom att t ex ta bort sambeskattningen, införa sambolagen och skattesubventionera dagis, så har man skapat incitament för att kvinnorna skall överge hemmen. Du tror kanske att detta är ett fritt val, men som så mycket annat så ligger det medvetna politiska beslut bakom.

Citat:

Du är misstänkt ovillig att vända och vrida på denna fråga. I grunden vågar jag påstå med betydande säkerhet, att folkhemstanken är en i bästa mening djupt nationalistisk idé som därför kunde anammas av alla fyra dåtida demokratiska partier, men den hade sin grund i Kjelléns tankar, vilka i sin tur nog kan ha fått vissa impulser från tysk socialkonservatism under slutet av 1800-talet, när (bl a) Bismarck skapade världens första socialförsäkringssystem.
Citera
2016-06-25, 11:46
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilker
Jo jag menade inte på individnivå utan mer att det är absurt att mena att Sveriges kvinnor i stort ska gå hemma i stället för till sina jobb bara för att de är kvinnor. Det verkar inte heller pratas om att det handlar att vara hemma med mindre barn utan hemmafruar som är hemma och städar huset.

Och att alla män ska jobba. Att män är föräldralediga är ju inte något som får någon att haja till i dag tycker jag väl i regel. Och finns det inte barn med i bilden så kan ju en vara hemma och vara försörjd av den andra om man vill det och där kan ju folk vara lite mer oförstående men efter att ha uttryckt det och säga att de inte vill ha det så brukar de flesta anse att trivs andra med det är det ju upp till dem.

Fungerar en förskola så är det bra att barn får gå dit även om ena föräldern är hemma med ett mindre syskon. Då pratar jag om tio eller kanske tjugo timmar i veckan minus semester som man som förälder kanske eventuellt vill ta lite omlott om man har flera små barn. Eller äldre för den delen.

Men sen finns det ju som väljer att kosta på sig så mycket att de köper så att de inte vara hemma med sina barn utan måste lämna dem långa dagar på förskolan och det är ju något annat.

Och så har vi de föräldrar som inte har något val än att ha långa dagar på grund av olika orsaker eller det är mycket svårt att ordna situationen så på grund av ekonomin. Det är inte lätt när man inte kan välja att förändra sin situation när man nästan inte har något spelrum. Skulle tro att när man frågar en kvinna i den situationen om hon vill vara hemmafru så får man förmodligen ett ja som står i trådstarten. Jag tror att män också vill det men trådstarten är lagd så att det handlar om kvinnor.

Och det verkar inte ha funnits någon i alla fall återger inte trådstartaren det att om den gruppen som inte kan förändra sin situation kanske vill ha ett bättre och mindre slitigt jobb och gå ner i tid för att man har en bättre lön och kunna jobba mindre när barnen är mindre åtminstone.

Om man frågar folk skulle du vilja ha en miljon kronor när du har små barn och vara hemma några år så skulle väl både män och kvinnor tacka jag till det. Så det är ju helt klart att det beror på hur allting ser ut i övrigt om man tycker att man själv vill eller att ens partner är den som ska vara hemma.

Jag är övertygad om att många vill vara mer med sina barn när de är små. Och ingen behöver ju vara hemmafru för det man kan jobba båda för att få ihop pengar och åka på långa semestrar i stället. Om man har en sån valmöjlighet alltså.

Men å andra sidan så verkar många föräldrar prioritera annat som hus och annat som kostar och då får barnen mindre tid men återigen så kan man vilja erbjuda ett bra bostadsområde och då kan det kanske bara bli så att de får gå rätt långa dagar på förskola och fritids.

Märkte att dagis är viktig. Min son hade det otroligt svårt då han började dagis först vid 4 och låg före socialt då han mest umgåtts med vuxna eller ett par andra barn åt gången. Var en chock för honom att andra barn kunde bitas och slåss även i den åldern. Han låg även före verbalt av samma orsaker så han kände sig utanför. Så på ett sätt borde man lagstifta om obligatorisk heltidsförskola så att alla skulle ha samma start. Barn till hemmamammor/pappor får ett orättvist trygghetsförsprång och lär sig inte stå på sig på samma sätt. För oss var det frustrerande att vi lärt grabben att inte avbryta och fråga artigt om han vill nåt. Det fungerar ju inte i dagismiljö. Alla barn borde ju ha samma förutsättningar.
Citera
2016-06-25, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Visst är han inflytelserik, men det betyder inte att han har rätt. Att han lärs ut på universitet betyder inte att hans lära inte är skadlig för både samhällen och individer.

Är så oftast vi mäter "korrekthet" i olika mer eller mindre vetenskapliga teser/ teorier. De står kvar som "sanning" tills de är överbevisade av något. Och nej du har ingen som har överbevisat Marx ekonomiska teorier, säkert bitar av den men absolut inte helheten.
Så jooooo att han är inflytelserik fortsatt sen 150 år betyder något.
Live with it.

Citat:
I ett samhälle "pre-moderna-p-medel" så föddes det i regel avsevärt fler barn är "post-". Det gjorde att behovet att modern fanns till hand i hemmet, samtidigt som hon ofta var gravid, skapade helt andra förutsättningar, samtidigt som hushållsarbetet i allmänhet var minst en heltidstjänst, när de tekniska möjligheterna att effektivisera detta arbeta var betydligt mindre.

Mjaee..prevntivmedel av alla de sorter har förmodligen alltid funnit mer eller mindre och mer eller mindre lyckade sådana. Svampar indränkta i vinäger ex. var rätt effektiva.

Det som i stort gett stora barnkullar har varit när kvinnor inte getts makt över sina egna kroppar.

Citat:
Som sagt; givet att det fanns möjligheter att köpa hushållstjänster på marknaden till ett överkomligt pris. Givetvis inte som ensamansvarig för hushållet. Fattas bara!

Ja just..fattas bara, men alltså helt ok sits mod et rör sig om det där andra könet: kvinnor.

Citat:
De nackdelarna är till inte så liten del skapade av politiker. Genom att t ex ta bort sambeskattningen, införa sambolagen och skattesubventionera dagis, så har man skapat incitament för att kvinnorna skall överge hemmen. Du tror kanske att detta är ett fritt val, men som så mycket annat så ligger det medvetna politiska beslut bakom.

nej man har skapat incitament för att kvinnor ska kunna slippa hemmet, dummer.
Det är ju knappast tala om ett fritt val överhuvudtaget OM det inte ens går att välja….!
pga lagar, ekonomi, praktik eller sociala normer.

Citat:
Du är misstänkt ovillig att vända och vrida på denna fråga. I grunden vågar jag påstå med betydande säkerhet, att folkhemstanken är en i bästa mening djupt nationalistisk idé som därför kunde anammas av alla fyra dåtida demokratiska partier, men den hade sin grund i Kjelléns tankar, vilka i sin tur nog kan ha fått vissa impulser från tysk socialkonservatism under slutet av 1800-talet, när (bl a) Bismarck skapade världens första socialförsäkringssystem.

Vi har redan kört den i mangeln…och jag vill bestämt mena jag vann den diskussionen, så varför ska du in och trippa runt här igen?

Det svenska socialdemokratiska folkhemmet bygger inte på nationalism utan trygghet för ALLA (även inkl. arbetare alltså. Du vet den där gruppen folk (föredragsvis kvinnor i det här fallet antar jag) du kan tänka dig ha som tjänare i ditt hem via urusla löner och inga andra alternativ.) och detta var knappast Kjelléns tanke.

Och som sagt var ingen höger som införde folkhemmet utan socialdemokratin. En ideologi som i stort byggts på Marx idéer och som det knappast går att se på annat än som extremt framgångsrikt drivit Sverige till den välfärdsposition vi har idag. Sverige har så gott som nästan utan undantag varit socialdemokratiskt sen vi införde full demokrati.
Jämför detta sen med andra liknande europeiska nationer som haft starka konservativa i majoritet och dra dina slutsatser gällande jämlikheten i samhället. Återigen: Live with it.
Senast redigerad av Merapi 2016-06-25 kl. 12:25.
Citera
2016-06-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Jag ser helheten, och jag ser anledningarna till att den ser ut som den gör. Det finns fler kvinnor än jag som är både mammor och entreprenörer, så jag är inget undantag.

Att män startar företag oftare än kvinnor beror till viss del på att män av naturen är mer benägna att ta risker. Där skiljer det sig också åt när det gäller hur män och kvinnor gör när de startar företag. Män satsar oftare allt på det direkt, medan kvinnor oftare smyger igång företaget vid sidan av en anställning.

Sedan ÄR det svårare för en kvinnlig företagare än för en manlig företagare att skaffa barn. Det är också en stor anledning till att kvinnor som vill ha barn ofta inte startar företag, och att en del kvinnliga företagare väljer bort barn. Själv valde jag att starta i en bransch där jag kan styra väldigt mycket själv över var och när jag gör jobbet, eftersom jag inte ville välja bort något (mer än sömn).

Mina barn som numera är välmående tonåringar har en fantastisk pappa som alltid ställer upp för sina barn, precis som jag gör. Jag jobbar mer än honom, men barnen har ändå tillbringat mer tid med mig under sin uppväxt eftersom jag väljer mina arbetstider och ofta har valt att jobba hemma och när de sover. De har aldrig varit mer än 20 timmar i veckan på dagis, och inte före 3 års ålder, för att det har känts lagom.

Det är ganska lite resande i min bransch, och det är närmast en förutsättning om man vill kombinera närvarande föräldraskap med företagande.

Det jag inte förstår är svårigheten för kvinnor att erkänna att män byggt och skapat precis allting, och att kvinnor inte kommit med någonting som förändrat världen eller våra samhällen i grunden. Tyvärr tas det som att man ser ned på kvinnor! Det är ju helt absurt. Sanningen är istället att om man ser kvinnor överlag såsom "män", dvs arbetare och karriärister, så förminskas kvinnans gåvor. Och jag tycker man ser det hela tiden. Alla kvinnliga politiska beslut t ex innefattar alltid kvinnor själva och deras problem, men aldrig exklusivt männens t ex. Snacka om barnsligt. Tänk om män hade byggt samhället så i grunden, då hade ni inte kunnat åka bil eller tåg eller promenera på gatorna osv. Så bara det omtalar att kvinnan inte klarar att hantera precis allting. Vilket ingen människa klarar. Men jag tror få män försöker hävda att män är experter på precis allting. Vi har inte för fem öre den intuition kvinnor alltid haft kring barnen och att forma en trygg hemmiljö. När det överförts till främmande skolfröknar, städare och feminiserade män är det inte konstigt att så många separerar. Vi borde KOMPLETTERA varandra, inte konkurrera på samma arbetsmarknad och göra exakt samma saker. Bara hur vi är skapta och hur hela naturen fungerar säger just detta till oss. Jag vet inte hur många som ska förstöra livet för varandra innan vi fattar detta självklara.
Citera
2016-06-25, 12:47
Medlem
Citat:
Det jag inte förstår är svårigheten för kvinnor att erkänna att män byggt och skapat precis allting, och att kvinnor inte kommit med någonting som förändrat världen eller våra samhällen i grunden. Tyvärr tas det som att man ser ned på kvinnor! Det är ju helt absurt. Sanningen är istället att om man ser kvinnor överlag såsom "män", dvs arbetare och karriärister, så förminskas kvinnans gåvor. Och jag tycker man ser det hela tiden. Alla kvinnliga politiska beslut t ex innefattar alltid kvinnor själva och deras problem, men aldrig exklusivt männens t ex. Snacka om barnsligt. Tänk om män hade byggt samhället så i grunden, då hade ni inte kunnat åka bil eller tåg eller promenera på gatorna osv. Så bara det omtalar att kvinnan inte klarar att hantera precis allting. Vilket ingen människa klarar. Men jag tror få män försöker hävda att män är experter på precis allting. Vi har inte för fem öre den intuition kvinnor alltid haft kring barnen och att forma en trygg hemmiljö. När det överförts till främmande skolfröknar, städare och feminiserade män är det inte konstigt att så många separerar. Vi borde KOMPLETTERA varandra, inte konkurrera på samma arbetsmarknad och göra exakt samma saker. Bara hur vi är skapta och hur hela naturen fungerar säger just detta till oss. Jag vet inte hur många som ska förstöra livet för varandra innan vi fattar detta självklara.

ja UJ! HUR kan man tycka att åsikten att män har skapat allting i världen och kvinnor inte ett skit av värde som kvinnohat?…VAD "absurt" KONSTIGT!

Och UJ du var barnsligt att organisera ett samhälle exklusivt bara efter ett köns behov. Man kan ju undra….. VEM som kan vara så barnslig….? *tänka, tänka*

Och har man synen som du har, (kring kvinnlig intuition ex. empati m.m) så är det ju, så klart! vansinnigt att dessa egenskaper någonsin ska ha något att göra runt maktbord i världen eller som du uttrycker "problemet" kring kvinnliga politiker att de "innefattar alltid kvinnor själva och deras problem" Vansinnigt! eller hur?…så klart ska alltid kvinnor och deras behov exkluderas….ALLTID! Kvinnor behöver ju inte ett skit, de ska bara vimsa runt lite så där behagligt feminint och ta hand om mäns behov, aldrig någonsin sina egna.

Allvarligt du är by far! den med mest korkade inlägg och åsikter på detta forum.
Man tar sig för pannan att sådana som du ens existerar.
Jag hoppas innerligt att du är ett fett troll.
Citera
2016-06-25, 12:55
Medlem
Citat:
ja UJ! HUR kan man tycka att åsikten att män har skapat allting i världen och kvinnor inte ett skit av värde som kvinnohat?…VAD "absurt" KONSTIGT!

Och UJ du var barnsligt att organisera ett samhälle exklusivt bara efter ett köns behov. Man kan ju undra….. VEM som kan vara så barnslig….? *tänka, tänka*

Och har man synen som du har, (kring kvinnlig intuition ex. empati m.m) så är det ju, så klart! vansinnigt att dessa egenskaper någonsin ska ha något att göra runt maktbord i världen eller som du uttrycker "problemet" kring kvinnliga politiker att de "innefattar alltid kvinnor själva och deras problem" Vansinnigt! eller hur?…så klart ska alltid kvinnor och deras behov exkluderas….ALLTID! Kvinnor behöver ju inte ett skit, de ska bara vimsa runt lite så där behagligt feminint och ta hand om mäns behov, aldrig någonsin sina egna.

Allvarligt du är by far! den med mest korkade inlägg och åsikter på detta forum.
Man tar sig för pannan att sådana som du ens existerar.
Jag hoppas innerligt att du är ett fett troll.

Vilket konstigt och uppskruvat svar. Men jag har ju sett dig överallt i trådar, och bara om kvinnor och feminism. Det är väl din ensak men säger tydligt varför du är här. Du vill med näbbar och klor försvara ett helt rubbat samhälle, helt i strid med naturen.

Bemöt något man skriver. Vore väl intressant om en feminist kunde diskutera vettigt för en gångs skull?

Synen? Det handlar om tusenåriga kunskaper. Men har man bara läst propaganda så kan man förstås påstå att världen skapades igår, gömma alltid bakom falska påståenden osv.

Förklara gärna vad som är så fantastisk med att slita för en okänd direktör för att tjäna pengar, samtidigt som du blir arg av kvinnor som vill måna om sitt eget barn i en fin hemmiljö, som tror på kärleken och inte har behov av att göra karriär. Peka på det viktiga som uppfyller kvinnans drömmar. Är det att vara Gudrun alltså?

Vid kärlek tar man hand om varandra, något du uppenbarligen aldrig upplevt.
Citera
2016-06-25, 13:06
Medlem
Citat:
Vilket konstigt och uppskruvat svar. Men jag har ju sett dig överallt i trådar, och bara om kvinnor och feminism. Det är väl din ensak men säger tydligt varför du är här. Du vill med näbbar och klor försvara ett helt rubbat samhälle, helt i strid med naturen.

Bemöt något man skriver. Vore väl intressant om en feminist kunde diskutera vettigt för en gångs skull?

Synen? Det handlar om tusenåriga kunskaper. Men har man bara läst propaganda så kan man förstås påstå att världen skapades igår, gömma alltid bakom falska påståenden osv.

Förklara gärna vad som är så fantastisk med att slita för en okänd direktör för att tjäna pengar, samtidigt som du blir arg av kvinnor som vill måna om sitt eget barn i en fin hemmiljö, som tror på kärleken och inte har behov av att göra karriär. Peka på det viktiga som uppfyller kvinnans drömmar. Är det att vara Gudrun alltså?

Vid kärlek tar man hand om varandra, något du uppenbarligen aldrig upplevt.

Rent ovett går inte att bemötas med vettiga svar.
Dina åsikter är med andra ord så erbarmliga så det finns inte på kartan.

Du kan börja med att försöka förstå något som de flesta fattat för länge sen

Kvinnor och män är inte främmande arter. Utan SAMMA art. Kvinnor och män är inte varandras diametrala motsatser utan deras behov, ansvar, förmågor, personligheter, resultat av reproduktion etc. är ungefär samma.

Vad som ÄR rubbat är alltså att behandla de två könen som OM det vore helt olika, där den enas behov ständigt tas i beaktande på den andres bekostnad.

DÄR har du en första uppgift för att ens ha en chans börja tänka rationellt kring ämnet.
Senast redigerad av Merapi 2016-06-25 kl. 13:08.
Citera
2016-06-25, 13:16
Medlem
Citat:
Rent ovett går inte att bemötas med vettiga svar.
Dina åsikter är med andra ord så erbarmliga så det finns inte på kartan.

Du kan börja med att försöka förstå något som de flesta fattat för länge sen

Kvinnor och män är inte främmande arter. Utan SAMMA art. Kvinnor och män är inte varandras diametrala motsatser utan deras behov, ansvar, förmågor, personligheter, resultat av reproduktion etc. är ungefär samma.

Vad som ÄR rubbat är alltså att behandla de två könen som OM det vore helt olika, där den enas behov ständigt tas i beaktande på den andres bekostnad.

DÄR har du en första uppgift för att ens ha en chans börja tänka rationellt kring ämnet.

Hitler sa väl samma sak "DINA åsikter är fel".

Vi kan diskutera när som helst. Men då måste DU börja visa att du begriper elementära ting. Du bara slingrar dig och är exakt som alla andra feminister. Det får du ta ansvar för. Om du förnekar detta, så har du redan där avgjort att du inte vill och vågar ha en seriös diskussion.

Nej män och kvinnor är väldigt olika, som gjorda för att komplettera varandra. Bara att se på hur vi ser ut om det nu ska vara så svårt att begripa. Varför tror du att du som kvinna har ett hål och jag som man har en slang att stoppa in i detta hål?

Så i din värld finns inga samarbeten, bara konkurrens? Du vill ha utslagning? För det är resultatet av din feminism. Det finns en verklighet där teorier ska prövas. Och dina teser har ju provats i flera decennier, och alltmer djupgående. Ingenting fungerar om man ska vara ärlig. Sedan beror väl allt på hur man ser på saker som mänsklighet, mänskligt mående. Jag ser överallt hur människor mår väldigt dåligt i ditt feministsamhälle. Det som du påstår är helt rätt väg. Bara där brister allt du påstår för ingen hederlighet finns kvar. Därför är det helt upp till DIG att bevisa att du kan diskutera med en man som inte förnekar naturen omkring oss och som vi är en del av.

Kom igen nu, imponera på mig. Förvåna mig för en gångs skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in