2016-06-25, 02:56
Bannlyst
Flashback! Jag behöver era "synsätt" på ett problem rörande mitt liv. Problemet rör min pappa.

Min definition av en "pappa" är en person som tillsammans med mamman skapar barnet.
En "far" är den som uppfostrar barnet.
Någon fadersfigur hade jag inte under min uppväxt.

Min pappa är idag pensionär och en person som jag inte haft någon kontakt med alls sedan 20 år tillbaka (vi har träffats 5-6 gånger sedan skillsmässan).

Jag sov över hos min pappa kanske 1 ggr/ halvår tills jag blev 12 och vi förlorade kontakten fullständigt.
Min pappa flyttade till en annan del av landet än jag och min mor bodde kvar i.
Mina föräldrar skiljde sig i mitten av 90-talet när jag var i tio års åldern.

Fram till skillsmässan så levde vi typiskt kärnfamiljsliv, dock som jag minns det så var det alltid min mor som stod för de större inköpen till mig ex: cykel med mera.

Min pappa blev arbetslös till följd av 90-talskrisen och kom aldrig tillbaka till arbetsmarknaden igen.
Min pappa levde på bidrag och lite små jobb inom vården fram till sin pension.

Ett problem jag har nu är en fråga som jag ställer mig "dagligen".
Har min pappa tagit sitt ekonomiska åtagande gentemot mig genom att endast betalat underhållsbidraget och inget därutöver?

Underhållsbidraget måste man betala enligt lag och är ej frivilligt!
Det är ju ganska mycket pengar de där 1200:- kronorna om man lever på a-kassa med mera.
Eller var han bara en "skitstövel" som kom undan ekonomiskt lindrigt?

Vi vet alla att det är inte lätt leva på ekonomiska bidrag och att synden på något sätt alltid straffar sig självt.

Delvis kan jag förstå att min far inte hade råd betala något för mig under min uppväxt. Denne kom ju aldrig tillbaka ekonomiskt efter 90-tals krisen.
Dennes pension är idag urusel.

Vad är fb:s åsikter?
Citera
2016-06-25, 03:10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrattaihjalmig
Flashback! Jag behöver era "synsätt" på ett problem rörande mitt liv. Problemet rör min pappa.

Min definition av en "pappa" är en person som tillsammans med mamman skapar barnet.

Min pappa är idag pensionär och en person som jag inte haft någon kontakt med alls sedan 20 år tillbaka (vi har träffats 5-6 gånger sedan skillsmässan).

Jag sov över hos min pappa kanske 1 ggr/ halvår tills jag blev 12 och vi förlorade kontakten fullständigt.

Fram till skillsmässan så levde vi typiskt kärnfamiljsliv, dock som jag minns det så var det alltid min mor som stod för de större inköpen till mig ex: cykel med mera.

Min pappa blev arbetslös till följd av 90-talskrisen och kom aldrig tillbaka till arbetsmarknaden igen.

Har min pappa tagit sitt ekonomiska åtagande gentemot mig genom att endast betalat underhållsbidraget och inget därutöver?

Det är ju ganska mycket pengar de där 1200:- kronorna om man lever på a-kassa med mera.

Vi vet alla att det är inte lätt leva på ekonomiska bidrag och att synden på något sätt alltid straffar sig självt.

Delvis kan jag förstå att min far inte hade råd betala något för mig under min uppväxt. Denne kom ju aldrig tillbaka ekonomiskt efter 90-tals krisen.

Du har gett en del "fakta", men det är ju ändå ur din och din mammas synvinkel och betraktelse... det är svårt att se det ur hans (din pappas)...
Och i alla fall jag vill ha hans berättelse också... men men...

Om din mamma är "guds" gåva till kvinnorna så är väl din pappa mer eller mindre ett assface som inte träffade dig oftare och gav dig (och din mamma? som dock verkar rätt ekonomiskt oberoende?) mer pengar...

Men det kan ju vara så att din mamma gjorde din far riktigt illa och kanske till och med ljög om graviditet och p-piller osv osv... och din pappa gjorde allt han kunde i 10 år... men orkade inte längre hålla uppe skenet...

Det finns ju en hel del (i alla fall förr) kvinnor som helt plötsligt bestämde sig att dom ville ha ett barn... och sedan fixade det... sket fullständigt i killen ifråga... då är 10 år rätt ok... det är trots allt kanske helt ofrivilligt för mannen ifråga...

Jaja som sagt... sjukt svårt att veta utan att höra din fars berättelse...

Min "försvann" när jag var 3 år... men jag klandrar inte honom alls för fem öre... för min mamma ville ha barn... själv... så om jag skall bli ledsen eller bry mig så skulle det varit på min mamma... men hur kan man vara det...
Citera
2016-06-25, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Du har gett en del "fakta", men det är ju ändå ur din och din mammas synvinkel och betraktelse... det är svårt att se det ur hans (din pappas)...
Och i alla fall jag vill ha hans berättelse också... men men...

Om din mamma är "guds" gåva till kvinnorna så är väl din pappa mer eller mindre ett assface som inte träffade dig oftare och gav dig (och din mamma? som dock verkar rätt ekonomiskt oberoende?) mer pengar...

Men det kan ju vara så att din mamma gjorde din far riktigt illa och kanske till och med ljög om graviditet och p-piller osv osv... och din pappa gjorde allt han kunde i 10 år... men orkade inte längre hålla uppe skenet...

Det finns ju en hel del (i alla fall förr) kvinnor som helt plötsligt bestämde sig att dom ville ha ett barn... och sedan fixade det... sket fullständigt i killen ifråga... då är 10 år rätt ok... det är trots allt kanske helt ofrivilligt för mannen ifråga...

Jaja som sagt... sjukt svårt att veta utan att höra din fars berättelse...

Min "försvann" när jag var 3 år... men jag klandrar inte honom alls för fem öre... för min mamma ville ha barn... själv... så om jag skall bli ledsen eller bry mig så skulle det varit på min mamma... men hur kan man vara det...

Tack för din åsikt. Jag ringer min pappa imorgon och ber han lämna sin version här i tråden okej?
Senast redigerad av skrattaihjalmig 2016-06-25 kl. 03:27.
Citera
2016-06-25, 03:51
Medlem
Spyrrans avatar
Om din pappa hade dåligt ställt, så tycker jag att det är acceptabelt att han endast betalade underhållsbidraget, alltså den summan som han var tvungen att betala. Så hur skulle han vara en skitstövel som kom undan lindrigt? När han kanske inte hade råd att betala mer, även om han ville?

Det hade varit en viss skillnad om han hade det gott ställt, och sedan vägrade ställa upp mer ekonomiskt.

Dessutom kan ditt minne spela dig ett spratt. Du kan till exempel minnas att det var din mamma som stod för alla större inköp, och köpte cyklar och annat åt dig. Medan det kan vara så att dina föräldrar delade på kostnaden, och det bara blev så att det var din mamma som gav dig dessa saker. Att de kände att båda två inte behövde vara närvarande när det var dags för dig att få din cykel, eller vad du nu skulle ha. Eller att din pappa gav din mamma pengarna så att hon köpte det, sedan gav hon dig dessa saker. Fast det var din pappa som stod för kostnaden. Du kan minnas fel, eller så har du inte all information så att du drar felaktiga slutsatser.

Är det din mamma som har berättat att din pappa endast betalade underhållsbidraget, men inget mer utöver det? Eller är det något som du tror?
Citera
2016-06-25, 07:56
Medlem
Citat:
...

Jag tolkar hela inlägget som du har något problem med din pappa. Men du skriver inte vilket problem du har.

Pengar i all ära, men det förklarar inte varför du sätter dig ner och startar ett sådant inlägg. Du säger att du vill ha FB:s åsikter, men det är knappast sant. Då hade du haft mer frågor och mindre ekonomisk redogörelse.

Är du besviken över att han inte finns i din närhet?
Är du arg på honom för att han inte ansträngt sig för att ge dig mer?
Är du ledsen för din mammas skull, som lämnades?

Det är väl lite av de frågor som jag skulle behöva få svar på innan jag kan ha någon form av åsikt. Just nu ser jag bara någon som har ett behov av att prata, men som inte vill "prata ut ordentligt".
Citera
2016-06-25, 09:17
Medlem
Det är klart man "slutar" bry sig när man aldrig träffar sin unge osv.
För honom blir det ju mer som en börda.
Livet är ingen film, i slutet på dagen så handlar det om ens egen överlevnad.
Citera
2016-06-25, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plzkthx
Jag tolkar hela inlägget som du har något problem med din pappa. Men du skriver inte vilket problem du har.

Pengar i all ära, men det förklarar inte varför du sätter dig ner och startar ett sådant inlägg. Du säger att du vill ha FB:s åsikter, men det är knappast sant. Då hade du haft mer frågor och mindre ekonomisk redogörelse.

Är du besviken över att han inte finns i din närhet?
Är du arg på honom för att han inte ansträngt sig för att ge dig mer?
Är du ledsen för din mammas skull, som lämnades?

Det är väl lite av de frågor som jag skulle behöva få svar på innan jag kan ha någon form av åsikt. Just nu ser jag bara någon som har ett behov av att prata, men som inte vill "prata ut ordentligt".

Frågan lyder

Citera
2016-06-25, 10:16
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Vi har inte hört din pappas version och då är det omöjligt att bilda sig en uppfattning.

Det kan ju t.ex ha varit så att din mamma inte lät din pappa träffa dig oftare.

Och nej jag tycker inte han skulle betala mer än underhållsbidraget pga dels är det den föräldern du bor hos som ska ta det största ekonomiska ansvaret speciellt om han inte får träffa dig så ofta och framförallt för att din pappa hade det redan väldigt kämpigt ekonomiskt.

Jag tycker dock att du ska lägga alla de sakerna bakom dig och börja träffa din pappa oftare och bygga upp en bra relation med honom det kommer både du och han bli gladare över i slutändan.
Citera
2016-06-25, 10:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Frågan lyder

JA!
Citera
2016-06-25, 11:16
Medlem
Citat:
Frågan lyder

Absolut! Han har betalat exakt allting han skall betala och har inte dragit sig undan från sitt ansvar. Vissa betalar ingenting och låter staten gå in och betala underhållsbidraget, men det har han alltså inte gjort.

Din mor har erhållit både understöd, barnbidrag och allting annat som hon har rätt till. Vet ej om hon fått bostadsbidrag och andra vanligt förekommande ersättningar också.

Hade din far haft umgängesrätt och du bott med honom varannan helg och liknande arrangemang hade det kostat honom lite mer i form av den kost och logi du förbrukar när du är där, men som jag förstått det har du inte gjort det.

Om du nu vill hitta en paragraf i lagen för att kräva ytterligare pengar kan du nog glömma det.

Du måste nog vänta tills hans död. Då har du rätt till en del av arvet, men enligt din beskrivning har han varit socioekonomiskt utsatt sedan mitten av 90-talet så alla pengar han har, har han nog redan skickat i form av understöd.
Citera
2016-06-25, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plzkthx
Absolut! Han har betalat exakt allting han skall betala och har inte dragit sig undan från sitt ansvar. Vissa betalar ingenting och låter staten gå in och betala underhållsbidraget, men det har han alltså inte gjort.

Din mor har erhållit både understöd, barnbidrag och allting annat som hon har rätt till. Vet ej om hon fått bostadsbidrag och andra vanligt förekommande ersättningar också.

Hade din far haft umgängesrätt och du bott med honom varannan helg och liknande arrangemang hade det kostat honom lite mer i form av den kost och logi du förbrukar när du är där, men som jag förstått det har du inte gjort det.

Om du nu vill hitta en paragraf i lagen för att kräva ytterligare pengar kan du nog glömma det.

Du måste nog vänta tills hans död. Då har du rätt till en del av arvet, men enligt din beskrivning har han varit socioekonomiskt utsatt sedan mitten av 90-talet så alla pengar han har, har han nog redan skickat i form av understöd.

Det funkar inte som du skriver....om en förälder ej betalar så går Försäkringskassan in och betalar men det blir en skuld som föräldern har till försäkringskassan.
Senast redigerad av skrattaihjalmig 2016-06-25 kl. 13:20.
Citera
2016-06-25, 16:48
Medlem
Pecanpies avatar
Citat:

Ja. Vad skulle han annars ha betalat mer menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in