2015-01-20, 22:26
Medlem
Vem är GM?
Citera
2015-11-17, 23:12
Medlem
I kvällens Veckans Brott fick Mord-Otto från dåtidens riksmordkommission uttala sig lite om detta fall i ett gammalt nyhetsinslag.
Citera
2015-11-18, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gammalt nyhetsinslag i Veckans brott.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
I kvällens Veckans Brott fick Mord-Otto från dåtidens riksmordkommission uttala sig lite om detta fall i ett gammalt nyhetsinslag.

Jag såg också detta inslag med Otto Andersson.
Citera
2016-06-20, 00:42
Medlem
Vet man var på Rossö hon hittades?
Hur lyckades GM gräva ner kroppen i nåhons tomt?
Jag åkte förbi där o helgen och tyckte ställer är väldigt vackert. Grannen, vars båt vi åkte med, sa 'där har skett ett mord'
Är fasligt intresserad av olika typer av mordfall och det hde varit intressant att utforska terrängen där kroppen återfanns. Och se om det är samma tomtägare/hans barn som har stället än idag.
Citera
2016-06-20, 04:36
Medlem
OffT
Och - Skaraborg2 - som alltid bra och intressanta trådar/inlägg.

OnT
Ang. GMs straff - från tonåren till 30+ som han var när han mördade Ann - detta tyder ju på en djupt störd människa - jobbig uppväxt eller inte.
Än i dag har vi inget rättsystem som är rättvist för offret tyvärr.

Denna människan hade familj innan?
Hur lyckades han med det?
Senast redigerad av Lykko 2016-06-20 kl. 04:42.
Citera
2016-06-24, 16:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM - en djupt störd person.

Citat:
Ursprungligen postat av Lykko
OffT
Och - Skaraborg2 - som alltid bra och intressanta trådar/inlägg.

OnT
Ang. GMs straff - från tonåren till 30+ som han var när han mördade Ann - detta tyder ju på en djupt störd människa - jobbig uppväxt eller inte.
Än i dag har vi inget rättsystem som är rättvist för offret tyvärr.

Denna människan hade familj innan?
Hur lyckades han med det?

Tack för din uppskattning.

Ja detta tyder på att han var en djupt störd människa.

Du har rätt i att i dag har vi inget rättvist rättsystem gällande ett brottsoffer tyvärr.

Även en djupt störd människa kan mycket väl skaffa sig familj.
Citera
2016-06-24, 17:59
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Angående GM´s identitet.
Jag har hittat en möjlig kandidat men det är bara ett höftskott och mest tänkt som en väg framåt så att någon möjligtvis kan bekräfta eller avfärda.

L*ars Å*ke J*ohansson, född 19401016, död 19910217.
Gifte sig med 3 år yngre flicka, skildes 19690619. Två barn, ingen känd adress 1970 (intagen på institution?). Dessa uppgifter stämmer med tidigare uppgifter i tråden om GM. Det som möjligtvis talar emot honom är att han i varje fall 1980 och fram till sin död var sambo igen med barnens mor som han alltså hade skilt sig ifrån 1969.

Någon kanske kan gräva vidare och bekräfta eller avfärda?

Edit. En omständighet som är anmärkningsvärd är att hans äldsta barn, en dotter, avlider 10 månader efter faderns död, endast 26 år gammal.
Det yngsta barnet lever i Göteborg som sambo med en kvinna med rötter i Asien (sannolikt Thailand).

Av det jag grävt fram så tycker jag att socialgruppsmässigt så stämmer LÅJ´s bakgrund med vad man typiskt finner som social bakgrund på en sån mördare.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2016-06-24 kl. 18:39.
Citera
2016-06-24, 19:13
Medlem
Det skall tydligen också varit som så att hon egentligen inte fick gå på festen. Var även adopterad av de från Kode.
Citera
2016-06-24, 22:42
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
"Lördagen den 24 augusti hittades Anns kropp på Råssön vid Orust av en pensionerad tjänsteman.

Den 28 augusti 1974 for polisen till den misstänkte GM:s hem i en förort till Göteborg. GM bröt samman och erkände han hade förgått sig mot Ann. Han fick då föras till sjukhus för vård."

Har någon möjligtvis vetskap om vilken förort till Göteborg det gäller?
För om det är Hammarkullen i Angered så stämmer det med den personen som jag var inne på tidigare.
Citera
2016-06-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Det kommer även fram att gärningsmannens far var en alkoholist som dog i en park i Göteborg när GM var 16 år och året därpå dog hans mamma i tbc. GM och hans ett år äldre bror hamnade efter det på ett barnhem.

Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Angående GM´s identitet.
Jag har hittat en möjlig kandidat men det är bara ett höftskott och mest tänkt som en väg framåt så att någon möjligtvis kan bekräfta eller avfärda.

L*ars Å*ke J*ohansson, född 19401016, död 19910217.
Gifte sig med 3 år yngre flicka, skildes 19690619. Två barn, ingen känd adress 1970 (intagen på institution?). Dessa uppgifter stämmer med tidigare uppgifter i tråden om GM. Det som möjligtvis talar emot honom är att han i varje fall 1980 och fram till sin död var sambo igen med barnens mor som han alltså hade skilt sig ifrån 1969.

Någon kanske kan gräva vidare och bekräfta eller avfärda?

Jag får inte ovanstående att gå ihop.

Fadern till din kandidat dog 1991, modern 1975.
Citera
2016-06-25, 00:52
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Jag får inte ovanstående att gå ihop.

Fadern till din kandidat dog 1991, modern 1975.

OK, så min kandidat och hans far dog samma år 1991? Nej då kan inte min kandidat vara rätt man nej.

Kan du ge mig exakt dödsdatum för min kandidats far och mor så jag kan dubbelchecka bara? Tack.

Om det är som du skriver så dog alltså dessa tre generationer samma år, 1991. Min kandidat, hans far och hans dotter. Märkligt.
Citera
2016-06-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
OK, så min kandidat och hans far dog samma år 1991? Nej då kan inte min kandidat vara rätt man nej.

Kan du ge mig exakt dödsdatum för min kandidats far och mor så jag kan dubbelchecka bara? Tack.

Om det är som du skriver så dog alltså dessa tre generationer samma år, 1991. Min kandidat, hans far och hans dotter. Märkligt.

Fadern 1991-03-25
Modern 1975-04-04
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in