Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2024-07-22, 20:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enligt Sveriges befolkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Glaskras
Det här fallet är verkligen klassiskt. Tänker alltid på stackars Ann och John Hron när jag åker förbi Kode. Vet någon var i Kode Ann bodde? Har sett en bild från 1974 på ett tegelhus med ett smidesräcke.

Fröken Wollbrant var enligt Sveriges befolkning 1970 (1971) var tillsammans mantalsriven i Solberga i Kungälvs kommun.

Under adressen Guntorp 440 31 Kode tillsammans med sina föräldrar och två yngre syskon. En syster och en bror.
Citera
2024-07-22, 21:21
Medlem
obafgkms avatar
Enligt Sveriges befolkning 1970 bodde hon i Guntorp i Kodes västra utkant. Gatan kan möjligen heta Bräckevägen.
Citera
2024-07-23, 08:00
Medlem
Tack för all information.
Såg att hennes pappa dog 64 år gammal 1992. Någon fru vid namn Wollbrant finns inte bland folkbokförda i Sverige.
Citera
2024-07-23, 08:28
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Hur fick 'blomstrand" tag på offr-------var han verkl betrodd för att köra bil,isåf var hon kanske liftare ?

Väldigt länge sen jag läste om detta !

Jobbade "Blomstrand" ngnsin+isåf inom vilket yrke?

Han hade förstås inte brytt sig om körkort ändå om det hade gällt. Så sent som i min barndom på 80-talet var det väldigt vanligt med människor som körde utan körkort på den bohuslänska landsbygden.
Citera
2024-07-23, 11:37
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Det här fallet är verkligen klassiskt. Tänker alltid på stackars Ann och John Hron när jag åker förbi Kode. Vet någon var i Kode Ann bodde? Har sett en bild från 1974 på ett tegelhus med ett smidesräcke.

Citat:
Tack för all information.
Såg att hennes pappa dog 64 år gammal 1992. Någon fru vid namn Wollbrant finns inte bland folkbokförda i Sverige.

Familjen var folkbokförd på adressen Rubinvägen 5 i Kode.
Föräldrarna skildes 1977-05-11. Mamman gifte om sig 1979-01-27 och dog redan 1980-07-29, endast 47 år gammal. Hette då Olsson i efternamn.
Senast redigerad av Aurora Borealis 2024-07-23 kl. 11:41.
Citera
2024-07-23, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Familjen var folkbokförd på adressen Rubinvägen 5 i Kode.
Föräldrarna skildes 1977-05-11. Mamman gifte om sig 1979-01-27 och dog redan 1980-07-29, endast 47 år gammal. Hette då Olsson i efternamn.

Tack för dessa uppgifter.

Mycket tragiskt. Föräldrarnas skilsmässa kan ha berott p. g. a. dotterns mycket tragiska död endast tre år tidigare.
Citera
2024-07-23, 23:47
Medlem
Tack återigen. Huset är verkligen ett tegelhus och ser lite ut som jag minns det från bilden. Trappräcket jag mindes finns nog på baksidan.

Så tragiskt med mamman som går bort endast sex år efter Ann.
Citera
2024-07-24, 18:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
För 40 år sedan.

Citat:
Tack återigen. Huset är verkligen ett tegelhus och ser lite ut som jag minns det från bilden. Trappräcket jag mindes finns nog på baksidan.

Så tragiskt med mamman som går bort endast sex år efter Ann.

Ja verkligen mycket tragiskt.

Sommaren 1974 kom familjen Wollbrants liv att slås sönder tack vare den vidrige och farlige GM Blomstrand.
Citera
2024-10-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det kan vidare nämnas att Ann Wollbrants mördare hade två stora beundrarinnor i sexologen Maj-Britt Bergström-Walan och journalisten Lisbeth Brattberg vid Expressen. Walan-Bergström sade bl a i en intervju med Aftonbladet att de flesta "våldtäkter" som anmäls i själva verkat är nojs som BO själva är med på, till en början. När BO senare ändrar sig, kan det leda till mord då GM känner sig stressad. Bergström-Walan spekulerar att det förmodligen var det ett sådant scenario som inträffade i fallet Wollbrant. Walan-Bergström ansåg vidare att fängelsestraff för sexbrott bör avskaffas, då dessa bara bidrar till GM:s ohälsa. Slutligen är Walan-Bergströms råd till den flicka som hamnar i klorna på en våldtäktsman, att ge honom det han egentligen vill ha, d v s kontakt, värme och medmänsklighet. Ty då kommer han lust att skada försvinna.
Brattberg å sin sida ansåg att GM var ett lika stort offer som BO. Att någon ens fantiserade om att kasta denna sköra varelse i fängelse, ansåg hon vara hårresande. I varenda krönika signerad Brattberg poängterade hon hur tragiskt det hela var för GM. Jag får anta att både Bergström-Walan och Brattberg blev själaglada då deras skyddsling kunde promenera ut från rättspsyk som en fri man, efter bara ett par månader?

Sorry för sent svar i råden, men måste fråga: har du någon länk till detta? Letar på nätet,men det verkar väldigt städat
Helt häpnadsväckande att de kunde uttala sig såhär.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in