2016-06-24, 20:53
Medlem
För det första funderade jag länge på om jag skulle lägga denna träd på p-hälsa eller m-hälsa. Men den ligger nog bra här eftersom så här ligger det till: Jag tävlar inom en sport där man absolut inte ska delta ifall man har ont i halsen. Och många tävlingar är väldigt avgörande för framtida kval/finaler. Innan var jag förkyld varannan månad men det har lugnat sig nu och har inte varit förkyld på flera månader. Men nu är det några veckor kvar till en jättestor tävling som betyder allt och man har tränat hela året inför denna tävling. Så är går jag runt och är konstant rädd för att bli smittad/sjuk. Har inte bacillskräck men om en sjuk person är närvarande så håller jag mig på överdrivet långt avstånd.
Vad ska jag ta mig till? har sömnsvårigheter och ångest. några tips?`
Citera
2016-06-24, 21:05
Medlem
Energivattens avatar
Du får acceptera att du inte har kontroll över det. Se det som "ödet" om du så vill, men det är väldigt svårt att kontrollera om ens alls.

Varför nojja över något man inte kan förändra? Lär dig att inte göra det så blir livet så mycket enklare.
Citera
2016-06-24, 21:10
Medlem
Kashis avatar
Blir jag förkyld så är det oftast på grund av för dåliga kläder ute, eller vinddrag av något slag.
Förra gången drog det en vind genom rummet hela natten och därefter fick jag bihåleinflammation,
senast hade jag för dålig jacka i regn/vind-väder och blev förkyld efter det.

Tolkar det som att immunförsvaret ej klarar av att hålla allting i styr när man blir nedkyld och därför startar bakterier och virus sin attack, efter att förmodligen redan funnits i din kropp och närhet sedan innan, det är så mycket bakterier överallt så fokusera hellre på att ha bra immunförsvar hellre än att sonika undvika allting.
Citera
2016-06-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Blir jag förkyld så är det oftast på grund av för dåliga kläder ute, eller vinddrag av något slag.
Förra gången drog det en vind genom rummet hela natten och därefter fick jag bihåleinflammation,
senast hade jag för dålig jacka i regn/vind-väder och blev förkyld efter det.

Tolkar det som att immunförsvaret ej klarar av att hålla allting i styr när man blir nedkyld och därför startar bakterier och virus sin attack, efter att förmodligen redan funnits i din kropp och närhet sedan innan, det är så mycket bakterier överallt så fokusera hellre på att ha bra immunförsvar hellre än att sonika undvika allting.
låter smart. Tack!
Citera
2016-06-24, 21:16
Medlem
beardbraids avatar
http://illvet.se/manniskan/orsakas-forkylning-av-kyla-eller-virus

Lite mer på samma ämne.
Citera
2016-06-24, 21:29
Medlem
Whiteejacks avatar
Väldigt sällan man blir förkyld, varför tänka på det nu,

drick mycket vatten, ät bra, sov väl, tänk på att inte röra ansiktet onödigt mycket, ha rena händer ofta.

Blir du förkyld så vilar du bara, total vila, och låt det gå över, sedan kör du på igen, väldigt sällan man blir förkyld 2 gånger på följd (har nästan för mig det är relativt svårt eller omöjligt?) någon annan som kanske vet bättre.
Citera
2016-06-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
Väldigt sällan man blir förkyld, varför tänka på det nu,

drick mycket vatten, ät bra, sov väl, tänk på att inte röra ansiktet onödigt mycket, ha rena händer ofta.

Blir du förkyld så vilar du bara, total vila, och låt det gå över, sedan kör du på igen, väldigt sällan man blir förkyld 2 gånger på följd (har nästan för mig det är relativt svårt eller omöjligt?) någon annan som kanske vet bättre.

Du har lika stor "risk" att smittas en gång till av förkylning, det ger alltså ingen effekt att man skulle vara "immun" när man precis har varit förkyld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in