Citat:
Ursprungligen postat av
develi
NB är den person som pratade med Adriana. Vilken väg han åkte berättar NB själv så det behöver inte "åklagaren bevisa".
Han svängde inte av via grusvägen innan kopplingsstation - han åkte samma väg
från Källby som han åkte dit dvs via allén, ut på länsvägen och förbi Blomberg 10.
Åklagren tar upp Nerius väg mellan bostaden och affären eller Macken som stället kallas. Beviset är övertygande, men onödigt. Nerius åkte från Macken genom den vägen där Adriana sprang. Om denna fråga förekommer följande dialog.
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-08-18 09:40 diarienr: 5000-K698204-15
1622
- Men varför hon har inte sagt det direkt?
Hon har sagt det här direkt
- Men vi bor ju bredvid varför hon sagt att, att jag skulle stoppat henne, och min hustru också
jag har varit hos dom…
Mmm
- …och det är från min hustru jag fick veta att någon har stoppat henne…
Mmm, mmm och hon har sagt att hon uppfattar den som stoppa henne som en av de
som jobbade för Arne Jönsson
- Ja, ( ohörbart…)
Och hon har pekat ut dig till med eh, som möjlig till detta, hon har beskrivit en bil som
liknar den bilen du har, och att den var då, eh jag tror till och med hon sa att den var
utlandsregistrerad men det är jag osäker på
- (ohörbart) jag har sett henne en gång när hon kom tillsammans med Arne och bekantade oss
Mmm, och du har inte frågat henne om vägen?
- Nej, jag kan ju allt runt omkring där
Mmm, så det finns ingen anledning för dig och fråga henne om vägen?
- Verkligen inte
Alldeles rätt. Nerius använde inte grusvägen som går genom gården GUM. Men många frågor återstår. Viktigast är att Nerius åkte förbi mötesplatsen före 19.30, men Adriana uppskattar att hon slutade springa ca 19.40. Åklagaren har att bevisa att mötet inte förekom efter att Nerius hade passerat. Det finns exakta tider bara för Nerius resa från Mackens övervakningskamera.
Nerius hade presenterats till Adriana av Arne, men hon kände inte Nerius innan hon såg honom i tingsrätten. TR anser att Adrians vittnesmål inte har betydelse, men HR gör en annan bedömning, utan nytt material.