2016-06-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Jag var in på twitter och i flödet var det en bild i en tweet jag inte kan släppa, en graf som visade att de yngsta röstat för och de äldre mot EU, och med en kommentar om att om man inte fick rösta innan man är 18 så skulle man inte ha rätt att rösta under sina sista 18 år heller. Han tyckte nog han var smart, men grejen är den att vi äldre faktiskt upplevt en värld utan EU, det har inte dom yngre som inte är medvetna om världen utanför telefonens/paddans omedelbara närhet. Vishet kommer med åldern, det är ytterst få som blir dummare av livserfarenhet.

Jag tycker att EU inte är fullkomligt. Detta budskap från England var glädjande.
Av två skäl. Jag vill inte se England i unionen och nu får de en tankeställare med en lindrig huvudvärk.

Av döma om min ålder så tycker jag att EU har fungerat bra. Krig kostar mer än några byråkrater.
De som har gjort lumpen som jag,som skyttesoldat förstår mitt tankesätt.
Om Sverige hade röstat ur sig så hade jag inte gråtit. Hade tvärtom varit intressant.
Citera
2016-06-24, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För Sveriges del kommer det bli en kostsam historia och säkerligen många nu sura miner hos unga när nu det kommer krävas arbetsvisum för att jobba ett år i London eller studerandevisum för studier. Dock på det stora hela att detta är ett bakslag för centraliseringen och att bygga ett feodalt EU så är det ett pris värt att betala. Men då krävs just att decentralisering av makt blir det primära och då gärna utifrån regionernas Europa men då också avsevärt olika regler kring den fria rörligheten. Då möjligen kan detta projekt bestå ett bra tag till. Annars som nu vore det allra bästa är att land efter land nu lämnar samarbetet och sedan då på egen hand utifrån förhandlingar utifrån sina egna regioner bygger samarbeten som då t.ex inom norden.

Man behöver inget visum för att arbeta eller studera i Norge eller Schweiz så vad får dig att tro att det inte skulle bli en överenskommelse med Storbritannien?
Citera
Medlem
contractorians avatar
Citat:
För Sveriges del kommer det bli en kostsam historia och säkerligen många nu sura miner hos unga när nu det kommer krävas arbetsvisum för att jobba ett år i London eller studerandevisum för studier.
Så är det faktiskt inte, i London t ex skriks det efter arbetskraft och det råder inga tvivel om att det kommer bli enkelt för svenskar att komma hit för att jobba och studera, både för de enkla jobben och de som kräver kvalifikation. I princip blir det 15 blanketter att fylla i istället för 14, för att ge dig en idé. Sådana avtal kommer att sättas upp, svenska regeringen har inget val då det avbelastar arbetslösheten i Sverige.

Citat:
Dock på det stora hela att detta är ett bakslag för centraliseringen och att bygga ett feodalt EU så är det ett pris värt att betala. Men då krävs just att decentralisering av makt blir det primära och då gärna utifrån regionernas Europa men då också avsevärt olika regler kring den fria rörligheten. Då möjligen kan detta projekt bestå ett bra tag till. Annars som nu vore det allra bästa är att land efter land nu lämnar samarbetet och sedan då på egen hand utifrån förhandlingar utifrån sina egna regioner bygger samarbeten som då t.ex inom norden.
För just Svenskar är detta inget problem, det är värre för östeuropa. Vi reser nästan helt fritt som det är idag utanför EU och UK kommer inte bli något undatag. Du kommer få visa upp passet som vanligt när du reser hit, bågot visum eller liknande komemr inte behövas, eller i värsta fall, du betalar en hundring när du anländer i passkontrollen och får det på plats.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Ett mardrömsscenario för federalisterna vore väl att UK återhämtar sig alldeles utmärkt, pundet rusar i höjden och landet blomstrar som aldrig förr. Men det handlar inte om ekonomi, det handlar om att man vill att England ska få vara England. Och så länge politikerna fortsätter att spotta på nationalstaten så kommer missnöjet inte att försvinna.
Citera
2016-06-24, 16:55
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Du lär få väldigt höga odds på att dom är nästa att lämna.

Frankrike blir nästa, och sen följer skredet.

Nja, jag gissar på att Geert Wilders (PVV) lyckas få ihop 300.000 namnunderskrifter som ger honom rätt till en folkomröstning om fortsatt medlemskap i EU.

Han har dessutom gått ut offentligt och sagt att han tänker få igenom en folkomröstning i Holland så snart som möjligt om det blir en Brexit.

Det hör till saken att PVV är största parti i Holland, så det finns goda möjligheter att till Nexit.
Citera
2016-06-24, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Vi kan ta den diskussionen om tre år.
Inom industrinationerna är England ett U-land för mig.

Sen att ta in Rumänien och Bulgarien var ett storhetsvansinne.
Detsamma gäller Balkanländerna.
Men Storbritannien gick med när landet var fattigt som en lus.
Din generation har glömt det.

England gick med i EU 1973, det har hänt en del sen dess.
http://europa.eu/about-eu/eu-history/index_sv.htm
Citera
2016-06-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
tror inte man ska underskatta engländarna då de har varit med om en hel del och haft ett imperium

"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill "

Kommer du ihåg varför de gick med i unionen?
Vet du historien varför Churchill blev vald?
Citera
2016-06-24, 16:57
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Man behöver inget visum för att arbeta eller studera i Norge eller Schweiz så vad får dig att tro att det inte skulle bli en överenskommelse med Storbritannien?
Det är för att de skrivit på Schengenavtalet, något som UK inte har gjort och aldrig kommer att göra. Går inte att jämföra så. Det måste skrivas på avtal mellan Sverige och UK för detta om UK går ur EU.
Citera
2016-06-24, 16:59
Medlem
skinner5000s avatar
DJ UK (aktieindex för UK) har återhämtat sig på eftermiddagen och är bara -3 % för dagen. Olyckskorparna verkar ha haft fel, verkar inte som att näringslivet är så oroade ändå med tanke på aktiemarknaden.
Citera
2016-06-24, 17:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor

För att nu detta var själva anledningen till att britterna nu röstade nej. Sedan återstår väl då att se om nu man får till egna avtal så en svensk ung en kan åka över och jobba på typ restaurang i London medans en ung polack säg inte får det. Dock sitter ju alla nu i samma båt då och om man börjar göra undantag så går man liksom mot folkets vilja då en ung svensk lika mycket nu tar ett jobb från en brittisk en som en polsk gör.
Citera
2016-06-24, 17:00
Medlem
arakas avatar
Britterna väljer att lita på skrävlarna och byfånarna Nigel Farage och Boris Johnson,
De är inte så smarta va? Boris Johnson som premiärminister låter inte som någon höjdare, vinner dessutom Trump valet i USA när vi redan har Putin så känns det ännu lite mer kört för världen.
Citera
2016-06-24, 17:02
Medlem
contractorians avatar
Citat:
För att nu detta var själva anledningen till att britterna nu röstade nej. Sedan återstår väl då att se om nu man får till egna avtal så en svensk ung en kan åka över och jobba på typ restaurang i London medans en ung polack säg inte får det. Dock sitter ju alla nu i samma båt då och om man börjar göra undantag så går man liksom mot folkets vilja då en ung svensk lika mycket nu tar ett jobb från en brittisk en som en polsk gör.
Det där stämmer inte, UK är inte emot att ta in arbetskraft från Europa, på något sätt. Det är tvärt om, man skriker efter arbetskraft här. Kapitalet efterfrågar den och kapitalet styr, så det kommer fortsätta, för både polacker och svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in