2016-06-24, 13:39
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
En konsvekens av Brexit ledde till Cameron avgick som premiärminister.

Vad händer nu? Blir det nytt val av ny premiärmister relativt snart?

Allt pekar väl på att Boris Johnson blir ny premiärminister. Vad vet vi om honom?
Är han en konservativ alfahane likt Donald Trump som vi flashbackare kan tillbe på altaret eller är han hal jävel som Cameron?

Ha sa i morse i talet, 3 månader till.
Citera
2016-06-24, 13:40
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Varför skulle trump bättra på relationen till Uk?
Han har betydligt mer att tjäna på genom att droppa england och stärka relationen till EU.

Närmar han sig UK kommer EU går öster ut och närmar sig ryssland och asien. UK är brändmärkta av EU nu

Vi får väl se hur Trump ställer sig?

Oj, vänta.

Citat:

Ukips ledare Nigel Farage höll sitt segertal innan valrysaren ens hunnit bli klar – sen meddelade David Cameron att han avgår som premiärminister.
Londons borgmästare hyllade premiärministern och kallade honom en principfast man.
Samtidigt hyllar Donald Trump valresultatet:
– Fantastiskt att de tagit tillbaka sitt land.

http://www.expressen.se/nyheter/har-haller-farage-segertal-for-brexit/

Låter det på Trump som om han skulle skita i Storbritannien och satsa på EU istället? Trump har redan mer pengar än han kan göra av med. Istället för att ställa sig på PK-sidan och enkelt tjäna ännu mera pengar ställer han sig MOT etablissemanget, riskerar bokstavligen talat livet för någonting han tror på. Han gör det inte för pengar utan övertygelse.

You cannot stop an idea whose time has come
Citera
2016-06-24, 13:40
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag håller med. EU har orsakat fler kriser än det förhindrat och dessutom visat sig helt maktlöst för att lösa dem. Greklandskrisen, Euro-krisen och flyktingkrisen beror på att federalisterna försökt tvinga fram en federation. De har först helt öppnat gränserna för kapital och människor, fullt medvetna om att det nödvändiga regelverket saknas. Sedan, när krisen väl slagit till, har de försökt tvinga igenom sina federalistiska krislagar över huvudet på folk och de nationella parlamenten. Inte konstigt att det uppstår protester och spänningar. Det är därför helt fel att kalla EU för ett fredsprojekt. Att ha gemensam ekonomi med sin granne har aldrig varit ett bra sätt att främja grannsämjan. Och tvångsäktenskap mellan väldigt olika makar blir sällan lyckligt.
Fast samtidigt har tiden med EU och dess föregångar efter 1945 varit en av de fredligaste perioderna i väst europa under de senaste 1000 åren.
Tex Frankrike, England och Tyskland har haft fred under en ovanligt lång period historiskt sett. Mkt tack vare Eu
Citera
2016-06-24, 13:44
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Varför skulle trump bättra på relationen till Uk?
Han har betydligt mer att tjäna på genom att droppa england och stärka relationen till EU.

Trump har inget emot Storbritannien. Som det skrivits innan i tråden så är Storbritannien USA´s fjärde största exportmarknad.
Donald må ha en del skeva åsikter men så dum är han inte.
Relevant: https://twitter.com/realDonaldTrump/status/746289768707698688

Citat:
Närmar han sig UK kommer EU går öster ut och närmar sig ryssland och asien. UK är brändmärkta av EU nu

EU kommer inte söka sig österut. Allt för många medlemsstater som är hotade av Ryssland. Storbritannien har fortfarande goda relationer med medlemsländer som Sverige och Frankrike.
Putin får inte en ny kompis.
Citera
2016-06-24, 13:44
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steka
Det är förstås djupt olyckligt att GB lämnar EU. För att hantera internationella frågor som migration, säkerhet och ekonomi så behövs ett starkt EU. Alla samhällen behöver en stark ekonomi och detta är något som allt för många tar för givet. Företagen skapar jobb och bidrar med skatteintäkter och självklart måste företagen ges bästa förutsättningar. Som delägare av tre företag är jag inte ett dugg road av Brexit. Vidare så är det förstås intressant att det är Sveriges två tillväxtfientliga partier, V och SD som är för ett utträde ur EU. Diskrepansen mellan politiker och "vanligt folk" som någon skrev om tidigare beror sannolikt på förståelse av komplexa samband. Det går inte att fatta beslut enkom utifrån invandringsfientliga åsikter då ekonomin drabbar oss alla och den ekonomiska "vinning" som vissa hävdar pga minskad invandring äts upp många gånger om av de sämre förutsättningarna ett utträde ur EU innebär.

Att GB sedan gynnar den stora kommuniststaten Ryssland måste även glädja er alla som tycker Brexit är välgörande.

Absolut att det glädjer. Allt som marginaliserar och sänker Sverige är välkommet för oss som blivit tvugna att fly utanför EU. Finner faktiskt stor glädje i hur Svenskarna får som dom har röstat och får det sämre för var dag. Räknar med att kunna luta mig tillbaka snart och titta på när ni svälter och undrar vad fan hände.
Citera
2016-06-24, 13:45
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Tex Frankrike, England och Tyskland har haft fred under en ovanligt lång period historiskt sett. Mkt tack vare Eu

Det var inte EU som skapade fred, utan fred som tillät EU. Tillät EU att gå så långt, för att människorna var så trötta på krig. Men krukan går efter vatten till den spricker, och nu ser vi slutet på EU, en illusion som möjliggjordes av freden, men likafullt en illusion.
Citera
2016-06-24, 13:45
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Det är klart att England vill det. Frågan är om EU kommer tillåta det?

Jag tror inte det. Då kan de lika gärna lägga ner hela EU sammarbetet.
Jag är säker på att de kommer att tillåta det. Tysklands största handelspartner är UK som exempel, de kommer att trycka på för frihandelsavtal. EU byråkraterna som hotat och talat stort inser att de måste komma överens med UK annars drabbas EU otroligt hårt. Jag tror inte att vanligt folk i EU, t.ex. i Tyskland blir så glada om EU byråkraterna straffar tyska företag med att strypa deras export till UK bara för att byråkraterna är långsinta, har för mycket prestige och därmed vägrar frihandla med UK bara för att straffa dem.

Uttalande från Europaparlamentet:
Citat:
As agreed, the “New Settlement for the United Kingdom within the European Union”, reached at the European Council on 18-19 February 2016, will now not take effect and ceases to exist. There will be no renegotiation. As regards the United Kingdom, we hope to have it as a close partner of the European Union also in the future. We expect the United Kingdom to formulate its proposals in this respect. Any agreement, which will be concluded with the United Kingdom as a third country, will have to reflect the interests of both sides and be balanced in terms of rights and obligations.
Alltså kommer frihandel fortsatt att råda. Politikerna i EU är lika beroende av UK som UK är av EU.
Citera
2016-06-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Däremot kommer de svenska nittonåriga småstadshipstersarna som flyttar till London för att hänga på hipsterklubbar och jobba på caféer och barer att fortsätta få hänga på sina hipsterklubbar men nog inte få behålla sina jobb om de inte har specialkompetens. Vad de kommer att vilja stoppa är bulgariska lastbilschaufförer, skandinaviska cafearbetare, rumänska zigenare, polska hantverkare etc. Inte de kvalificerade.t.

Exakt! De som är rätt kvalificerade för Storbritanniens arbetsmarknad kommer kanske t.o.m få bättre villkor än de villkor som finns nu. Hur ska Storbritannien annars kunna konkurrera om A-arbetskraften? B- och C-arbetskraft kan man alltid få tag på.

Gärna högkvalificerade ingenjörer men inga fler svartanställda pubanställda.

Så borde det se ut på fler håll.

Andra saker som Storbritannien kan vidta är att ge så fina villkor för företagsflytt från ex. EU att företagen inte kan säga nej.
Senast redigerad av Konrad 2016-06-24 kl. 13:49.
Citera
2016-06-24, 13:47
Medlem
Mastodontishs avatar
Enligt undergångsvänster och flumliberalerna så ansluter sig nu alltså UK till den ekonomiskt hårt drabbade skaran av länder utanför EU i Europa. Schweiz, Norge, Liechtenstein och Island i västra Europa alltså.

Idiotin når nya höjder... I en stor federation dödas konkurrensen. UK kommer komma ur det här betydligt starkare än innan.
Senast redigerad av Mastodontish 2016-06-24 kl. 13:49.
Citera
2016-06-24, 13:48
Medlem
Continental Ops avatar
SVårt att sia om detta i detalj. En sak som jag känner mig närmast bergsäker på är att Svenska PK-media, etablissemangspolitiker och facebook-humanitarianer som aldrig satt sin fot i Borlänge den närmaste tiden kommer att driva tesen att nu blir det ännu viktigare att Sverige visar den rätta vägen. Man blir faktiskt lite illamående när man tittar på det initiala flödet på fejan.

Jag tror dock att det här var en tråkig utveckling, jag hade nog hellre sett en mkt knapp vinst för remain, det hade varit en tydlig näsbränna till EU. Nu finns risken att hela EU-samarbetet brakar samman på sikt vilket jag tror vore olyckligt.

Att Donald Trump skulle ha något idealistiskt motiv till att stödja detta är jag tveksam till lol, man undrar när hans Kool-aid lärjungar ska fatta att han bara säger det som passar hans kampanj bäst för stunden. Han är så pass smart att han begriper att hans officiella åsikt i frågan inte har någon konkret betydelse för The Trump Organization. Det som däremot kommer gynna hans företag på sikt är om han blir president.
Citera
2016-06-24, 13:51
Avslutad
Den största dagen i mitt liv! Detta måste fan firas, trots sjukdom så tänker jag bli full ikväll!

Nu har Storbritannien stävjat diktaturskapandet som EU drivit mot. EU-pamparna har nu fått se konsekvenserna av sitt emperiebyggande och korthuset kommer raseras. Fyfan vad fin dag den 24/6-16 blev.

Britterna kan nu säga vad som ska vara bu eller bä i sitt egna land. Demokrati råder åter igen i Storbritannien. Jag skickar stolta glädjerop till den blöta pissön på andra sidan havet. SKÅL!
Citera
2016-06-24, 13:57
Medlem
Att UK lämnar EU är egentligen bra för EU. De har aldrig varit entusiastiska utan sett sig själva som förmer än andra Européer. Som EU-medlem har de mest försökt sätta käppar i hjulet för samarbetet.

De har sitt språk som de är stolta över och de har sitt samvälde och sin historia som världen största imperium. De är helt enkelt nationalistiska och konservativa.

Nej problemet med Brexit är inte att EU förlorar på brittenas utträde i sig. Problemet är att det skapar en oro i resten av Europa. Många andra högerpopulister och separatister kommer att inspireras. Det kan leda till en dominoeffekt. Skulle det bli så, så dröjer det inte länge förrän Europa är tillbaka där det var runt år 1900, före världskrigen.

En del länder kommer att vilja vara helt självständiga. Andra kommer att vilja skapa nya mindre unioner. Stormakter som Ryssland och USA kommer att vilja få så mycket inflytande som möjligt. Nationalister, högerextrema och konservativa tar över i många länder. Konsekvenserna är väldigt svåra att överblicka men det kan få ödesdigra följder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in