Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Hundratals artiklar av ledande psykologer och forskare visar att många barn tar skada av att lämnas på dagis innan 2-3 års ålder.
Det är liksom inget jag bara hittat på och var du insatt i ämnet så borde du också vetat om detta.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article14794301.ab
Och lika många hundratalet artiklar av andra ledande psykologer och forskare säger motsatsen.
"
För är det något som forskarna är överens om generellt så är det att förskolan är bra, säger Gunni Kärrby, professor emeritus i pedagogik som i många år har forskat om förskolan. Sven Bremberg, docent vid Folkhälsoinstitutet, håller med. Det vetenskapliga stödet för att förskolan är bra för barns utveckling och hälsa är starkt, konstaterar han i en forskningsöversikt.
"
http://www.viforaldrar.se/Forsta-aret/darfor-ar-forskolan-bra-fo
Och vore DU insatt i ämnet skulle du veta detta.
Sanningen är nog att en dålig förskola ( för stora barngrupper, för stressad outbildad personal etc. självklart inte är bra för barn. Men samma risk utgör ju även dåliga föräldrar. Och faran för enskilda barn är garanterat större inlåsta ensamma med en usel förälder än på ett dagis med flera närvarande och iakttagande vuxna.
Bra förskola och bra föräldrar är en förutsättningen för bra barndom för ungar.
Citat:
Hur jag vet det? Jag kan historia eller vad menar du?
https://www.youtube.com/watch?v=f6UbmwUwkWk Alva Myrdal- Storbarnskammare
Ursäkta men Homo Sapiens har existerat i 200 000 år och vår "historia" (dvs det vi har någon chans ha kunskap kring) sträcker sig max 10 000 år bakåt. De 190 000 år för detta kan vi bara gissa kring.
Så jag upprepar: Hur vet du detta?
Det vi vet är att för runt 6 000 år sen så blev vi jordbrukare och före detta var vi jägar-samlare och de grupper av jägar-samlare vi har kvar idag så kör man dagis, dvs man lämnar sina barn till en stor klunga barn som tar delvis hand om varandra kutar runt överallt och alla vuxna i gruppen har ögon på allas ungar och mödrar "arbetar" lika mycket som fäderna, kanske mer t.o.m.
Så ditt påstående: "Människor har aldrig lämnar bort sina barn till okända barnpassare utanför familjen i någon omfattning tillbaka i tiden." är alltså bevisligen direkt felaktigt.
Citat:
Så du ser ingen skillnad på en anställd dagisfröken som kanske byter arbetsplats efter några månader och har ingen som helst kopplingen till barnen, dessutom barngrupper på 20-30 st ibland, och en mamma eller mormor som tar hand om sina 3-5 barn eller barnbarn.
Grupper på 20-30 personer som levde som nomader/jägare eller som bönder i småbyar och där merparten var släkt med varandra är en rejäl skillnad på dagisgrupper. Du förstår skillnaden mellan familj och dagis?
Jägar samlare lever inte i grupper där alla är nära släkt med varandra, vore direkt förödande för deras reproduktion. Tvärtom samlar jägare har ett stort utbyte mellan varandras grupper. Antingen vandrar männen iväg eller kvinnorna för att finna sig partners.
Förmodligen detta som format homo sapiens sociala skills, behovet av att kunna förstå och bonda med en ny grupp.
[quote]
Citat:
Kvinnor och män får arbeta med vad dem vil efter de färdigheter dem har.
Om en kvinnas högsta önskan är att bli en briljant jurist, läkare eller rörmokare. Låt dem bli det.
Det är upp till var en och att bestämma vad dem vill göra med sitt liv.
Men majoriteten av kvinnor vill vara hemma med sina barn.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-undersokning-visar-manga-vill-bli-hemmafru
http://www.aftonbladet.se/wendela/article13833274.ab
Dina länkar säger inte att "en majoritet av kvinnor" vill bli hemmafruar.
varför sitter du och bara hittar på påståenden som du sen lägger en länk till som inte alls säger det du försöker få den att säga? Obegripligt låg nivå på.
Citat:
Både Ja och Nej. Hela det svenska "jämställda" samhället är subventionerat av enormt mycket skattepengar som tas från svenska folket för att upprätthålla pappadagar möjligheten för kvinnor att vara hemma med sina barn.
Vi har valt ett system där hela samhället betalar för allas vinst på att vi skaffar en ny generation männsiskor vars arbete sen betalar pensioner och sjukvård etc för andra.
Rätt skäligt kan jag tycka. Jag betalar gärna skatt för andras ungar, inga problem.
Hela det ojämställda systemet av hemmafruar som skötte dagis, sjuk och åldringsvård subventioneras av kvinnors otrygghet och gratisarbete. Är ju betydligt mer åt helvete.
Citat:
Så du menar att män och kvinnor är likadana men utan bröst, en schlange mellan benen och lite mer kroppsbehåring. Förutom yttre fysiska skillnader så finns det absolut inga andra skillnader mellan män och kvinnor utan vi är bara individer? Är det vad du vill säga?
Precis. Finns ingen hjärnforskare som ännu har hittat de där ENORMA skillnaderna mellan mäns och kvinnors hjärnor, du vet det där som renderar män all rätt att ensamma tjäna in alla pengar, ta alla akademiska, politiska, juridiska, maktrollerna för sig själva och låta kvinnor sköta resten gratis.
Kvinnros hjärnor var inte "halva mäns", "som apors" eller "barns" eller satt i kvinnors livmödrar eller flödade över av känslor och alla infantila rent känslobaserade idéer och åsikter män haft kring kvinnors intellektuella förmågor genom tiderna.
Kvinnor är i stort sett precis lika smarta, samma logiska förmågor, lika begåvade etc. Jag vet! måste vara extremt irriterande för många män men sorry så är det.
Citat:
Du är medveten att män kan skaffa barn med en fertil kvinna vid sin dödsbäd vid 95 års ålder och med en sista ejukalation dö med ett stort leende på läpparna.
Medan majoriteten av kvinnor vid 30 års ålder har förlorat 90% av sina ägg.
Du är medveten om detta hoppas jag?
Män kastar lika mycket bort sina testiklar om de prioriterar karriär framför familjeliv.
Citat:
Mitt, jag, jag, min, min!!
Vad hände med oss, vi...familjen?
Är det så män tänker då de prioriterar karriär framför vara hemma med lillen?
Mitt, jag, jag, min, min!!
???
Citat:
Hela den kvinnliga "frigörelsen" var uttråkade överklasskärringar som gick ut och brände bh-n.
De flesta arbetar - och medelklass hemmafruar trivdes alldeles utmärkt med sin livssituation.
Och hur vet du detta? Var du i närkontakt med alla arbetarmödrar från 1860 och framåt?
Återigen så slänger du ur dig saker du omöjligt kan veta ett skit om.
fakta är att den feministiska rörelsen runt 60-70 ex. var massiv. a Fact!
Så snarare så att du hade ett enormt växande missnöje bland kvinnor. En röreslen som den växer liksom itne fram pga nöjda kvinnor.
Citat:
Kan ta ett exempel: släkting till mig, försäkringstjänsteman ett vanligt medelklassjobb.
Kunde försörja 5 barn och fru, köpa ett stort radhus i välmående medelklassområde, en bil, husvagn och utlandssemester varje år.
Frugan kunde arbeta när hon ville och gjorde så. Arbetade i butik på NK ett tag, blomsteraffär m m.
Kände hon inte för arbeta behövde hon inte.
Om inte det är ekonomisk trygghet så vet jag inte.
Ekonomisk trygghet för vem? Var radhuset, bilen, lönen hennes?
Citat:
Vem förser en skild ensamstående kvinna med inkomst idag för att hon skall ha råd? Visst hon kan ha ett jobb men Statens olika bidrag hjälper henne att gå runt och är hon arbetslös så är det det definitivt Staten som är hennes Sugar Daddy.
Är det var du menar med ekonomisk trygghet? Är det frihet för dig?
Ni har bytt ut mannen som försörjare mot Staten som försörjer er och förr hade ni både mer frihet och var lyckligare.
Snacka om fel val här i livet.
hennes jobb naturligtvis. Samma för henne som för honom. En skild kvinna idag, delar vårdnaden med sin exmake om de har barn och jobbar precis som en skild man.
Tröttsamt.
Vi har fler arbetslösa män i dagens samhälle än vi har arbetslösa kvinnor. Kan du suga på lite.
http://www.scb.se/sv_/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/23265/23272/behallare-for-press/376813/
Citat:
Problemet är att du aldrig fått höra de här sakerna från någon man innan.
Där ligger problemet.
Jag beskyller inte kvinnan för situationen och de felaktiga livsval så många kvinnor gör, utan alla beta hanar som låter det här fortgå.
Speciellt alla beta män till pappor som inte vågar uppfostra sina döttrar att finna första bästa riktiga man när de i sina tidiga 20 år och gifta samt skaffa barn.
Tss, jag har hört det till leda och läst det till ännu mera leda på detta forum.
Okunnigheten, tramset, idiotierna och oförmågan tänka själv här inne är skrämmande.
Fakta är att vi har 2 kön som skaffar barn tillsammans. Barn kostar av tid, arbetskraft och av pengar. PÅ den tiden då man ex. drev en gård tillsammans och kvinnan och mannens arbete lades i en gemensam pott som delades rättvist så fungerade det med arbetsuppdelning. Deras lön för mödan var densamma.
Det systemet fungerande inte sen efter industraliseringen och lönearbete kom in i bilden. Ta hemmafrurollen i det systemet + systemet av skilsmässorättigheter etc. är ju direkt förödande.
Och tyvärr så är faktum det att även kvinnor behöver tak över huvudet och mat på bordet och pension. Därför måste även kvinnor lönejobba och framförallt! kvinnors arbete måste lönesättas.
Men tycker ni att det är värt offra sin egen ekonomiska trygghet för att barn ska slippa dagis..sååå
vassegod får ni män ta över den rollen.