Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Naturligtvis är Marx inblandad. Det var på 60-talet, med vänstervågen, som anfallet mot kärnfamiljen började. Syftet var givetvis att söka kollapsa samhället - istället för med revolution - genom att slå mot samhällets grundläggande byggsten: kärnfamiljen.
Jag lever själv i ett äktenskap där min hustru har påtagligt högre lön än vad jag har, men inte skriker jag om könskamp för det. Istället inser jag att det är en förlustaffär att arbeta i offentlig sektor till skillnad från min hustru som jobbar med något viktigt, dvs något hon får rejält betalt för i privat sektor.
Eftersom vi har rätt olika inkomster, så har vi inte råd att anställa hemhjälp, och min fru jobbar mycket, så självklart får jag göra en hel del hushållsarbete - dessvärre. Men jag har inte gett upp möjligheterna att tillgripa allehanda nödmöjligheter att smita från dem - för den själsliga överlevnadens skull.
Så, i princip tror jag att både arbetande män och kvinnor skulle behöva en hemmafru, liksom deras barn. Vi kanske skulle satsa på en sådan lösning?

Marx var en av de som satte ord på / formulerade maktordningar på pappret. Dvs han gav den frustrerade massan av underkuvad underklass i världen ammunition.
Sen har du inget "anfall" mot kärnfamiljen, du har en önskan om att tillåta andra ordningar, och du har en önskan om ekonomiska och praktiska möjligheter till värdiga liv även för de som finner sig ensamstående med barn ex.
Förstår att det måste vara grymt frustrerande att se sitt ideal av undekuvad och socialt och "moraliskt" tvingad fruga i köket försvinna mer och mer när kvinnor fattar hur rejält lurade de blir oc kräver samma möjligheter som män tillåtit endast sig själva historiskt. Men som sagt hemmafrurollen eller kvinnligt genus om man så vill, blir inte, eller har aldrig varit en bra deal för någon i någon realitet, även om Marx aldrig funnits, liksom a fact du inte kan flaxa dig ifrån.
Jobbar du i offentlig sektor så gör du förmodligen något väldigt viktigt. Är få yrken i offentlig faktor som är att anses som helt onödiga. Däremot har du faktiskt åtskilligt i privat sektor som inte är ett skit viktigt men rejält inkomstbrinande, dataspelskreatörer ex.
Du hade alltså tyckt det varit ok om vi levt i ett samhälle som krävt att 1 part i äktenskap ska tvingas gå hemma beroende av den andra pga hur samhället är konstruerat? I ditt fall hade detta ju direkt lett till att den parten blivit du själv som minsta inkomsttagare.
Så? hade du då tyckt det var lika bra idé/ system?
Speciellt den där dan din framgångsrika fruga med hög lön och status får syn på en ny snygg uvhunk mer fingerfärdig i köket och med snyggare fjäderskrud och droppar dig när du blivit lite uttjänad?
hmm?
Som sagt, när män med dina åsikter börjar tänka sig in i att själva hamna i den skitsits de glatt sätter kvinnor i, så brukar de inte vara lika kul längre.
var du jävligt tacksam för Marx, är pga hans teorier vi överhuvudtaget har det vi kallar folkhem och den rel. trygghet för alla vi lever mitt i, och inte pga någon konservatism.