2016-06-21, 19:05
Medlem
forren1s avatar
Hej, jag skulle vilja shorta ett aktieindex på en smart sett en längre tid (ca. 1 till 2 år). Hur gör jag detta? Jag har använt ETFer t.ex. ProShares Short S&P500 men har läst att volatiliteten äter upp avkastningen ifall man håller instrumentet en längre tid. Så finns det ett bättre och smartare sätt att bara köpa och hålla ett instrument utan att urholkning av värdet sker?
Citera
2016-06-21, 19:06
Medlem
forren1s avatar
köpa någon av dom?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/handla-mini-futures.html?name=&underlyingInstruments=153761&un derlyingInstruments=18916&directions=SHORT&sortFie ld=NAME&sortOrder=ASCENDING&activeTab=
Citera
2016-06-21, 19:36
Medlem
Om du har en inverterad ETF eller en ETF med hävstång så sker det en konstant omrullning av kontrakt i fonden. Detta gör att fonden gröps ur.

Det bästa hade varit om du kunde gått kort själva ETFen, tex SPY eller korta /ES , om det är att gå kort du vill. Du kan även sälja call spreads eller köpa put spreads på enskilda etfer, detta är dock inte något som man kan hålla i 5år+ utan mer 30-60 dagar.

Att gå kort en längre tid kostar pengar antingen p.g.a backwardation i terminerna eller låneräntan för etferna. Jag själv har legat kort på S&P 500 nu i ungefär en månad och det kostade mig vid rullningen ungefär 100$ per kontrakt. Detta var ungefär 1-2 veckor sedan jag gjorde den.
Citera
2016-06-22, 04:13
Medlem
Har du räknat vad det kostar?

Har du överskattat din analysförmåga?

Nog jäkligt att "veta" hur det går imorn/nästa vecka men i år känns ju inte så enkelt......
Citera
2016-06-22, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Har du räknat vad det kostar?

Har du överskattat din analysförmåga?

Nog jäkligt att "veta" hur det går imorn/nästa vecka men i år känns ju inte så enkelt......

Många skulle nog argumentera för det motsatta.
Citera
2016-06-22, 10:26
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Hej, jag skulle vilja shorta ett aktieindex på en smart sett en längre tid (ca. 1 till 2 år). Hur gör jag detta? Jag har använt ETFer t.ex. ProShares Short S&P500 men har läst att volatiliteten äter upp avkastningen ifall man håller instrumentet en längre tid. Så finns det ett bättre och smartare sätt att bara köpa och hålla ett instrument utan att urholkning av värdet sker?

Det är hävstångsprodukter framför allt som drabbas av urgröpning vid volatilitet. Finns ETFer som kortar S&P 500 utan hävstång som SH. Om man ligger rätt i trend har även 2 gångers hävstång stor chans att vara fördelaktig även på längre sikt då trenden kan vara en starkare faktor än volatiliteten. Ytterligare ett alternativ är att korta Bull ETFer med eller utan hävstång. Vilka möjligheter du har till allt det beror även på depåtyp och mäklare.
Citera
2016-06-22, 17:53
Medlem
forren1s avatar
Hur kortar man Bull ETFer?

Men varför inte köpa denna bara:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/607988/mini-s-sp500-ava-8
Citera
2016-06-22, 18:36
Medlem
Eller bara köpa fonden Alfred Berg Bear?
Citera
2016-06-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Många skulle nog argumentera för det motsatta.

Så du menar att många vet hur börsen går under de kommande 2 åren??
Citera
2016-06-23, 06:55
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Eller bara köpa fonden Alfred Berg Bear?

ja, detta kanske är ett bra alternativ! Eller vilken tror ni är bäst? :P
Citera
2016-06-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Så du menar att många vet hur börsen går under de kommande 2 åren??

Det är definitivt lättare att gissa om börsen gått upp eller ner om 2 år, än om en vecka.
Citera
2016-06-25, 02:37
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Hur kortar man Bull ETFer?

Precis som man kortar vanliga aktier. Beror på depåtyp ach mäklare vilka möjligheter du har. Är dock extremt riskabelt om man inte vet vad man gör eller kör med stop loss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in