2016-06-18, 22:13
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Låter lite som Grästorp?
Jösses vad kass jag är på detta! Grästorp är helt rätt! Langar med glädje över den rullade gräsjointen! Bravo!

Uttydningar:

Vi ska även nosa lite på Gogges fråga ty här har vi visst ock ett vatten som flyter genom byn: Genom Grästorp flyter strömmen Nossan. Visste härad är en av tvenne härar som utgör Grästorp.

Vidare skulle jag vilja citera Kristus, han sade ju när han predikade inför en skara människor att "I skola tagen eder till vara". Nu ska vi väl inte ifrågasätta denne gudsman men det han sade är inte riktigt rätt, fast det är gränsfall: Grästorp gränsar ju till Vara, även Skara ligger ju rätt nästgårds.

Beatleslåten: I love to turn you on sjunger de, jag antar att det syftar på droger. Hela låten verkar rätt drogaktig tycker jag. Det var tänkt att man skulle associera till gräs som i marijuana. Lite långsökt kanske!
Citera
2016-06-18, 22:18
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Håller tummarna för dig! Allt som gynnar dig och Lagerbäck och hans vikingar!

...äähhh... gissning??? Dals-ed..?
Tusen tack! Tyvärr 0-0 fortfarande. Då har jag tre fel om det slutar så, alltså chans på att få utdelning via tio rätt! Det kan nog bli några sköna tior! Vi ska inte tala om vad jag betalade för kupongen
Citera
2016-06-18, 22:40
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jösses vad kass jag är på detta! Grästorp är helt rätt! Langar med glädje över den rullade gräsjointen! Bravo!

Uttydningar:

Vi ska även nosa lite på Gogges fråga ty här har vi visst ock ett vatten som flyter genom byn: Genom Grästorp flyter strömmen Nossan. Visste härad är en av tvenne härar som utgör Grästorp.

Vidare skulle jag vilja citera Kristus, han sade ju när han predikade inför en skara människor att "I skola tagen eder till vara". Nu ska vi väl inte ifrågasätta denne gudsman men det han sade är inte riktigt rätt, fast det är gränsfall: Grästorp gränsar ju till Vara, även Skara ligger ju rätt nästgårds.

Beatleslåten: I love to turn you on sjunger de, jag antar att det syftar på droger. Hela låten verkar rätt drogaktig tycker jag. Det var tänkt att man skulle associera till gräs som i marijuana. Lite långsökt kanske!

Tackar! Bra och intressanta ledtrådar skriver du Råkade bara ta det på nazistmandatet, stod i någon tidning jag läste för nån månad sen.

Ny stad, och det är inte Knarkebo

1) Lugn och fredlig liten ort som idag ligger mellan två län, en gång låg den mellan två länder

2) Orten består faktiskt av två småorter, detta pga. ett beslut som tog ganska nyligen

3) Här bor ca 200 personer
Citera
2016-06-18, 23:06
Medlem
4) 1645
Citera
2016-06-18, 23:15
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
4) 1645

Vad vore livet utan Google?
Citat:
Freden i Brömsebro avslutade den 13 augusti 1645 Torstensons krig, som inleddes 1643 mellan Sverige och Danmark-Norge under drottning Kristinas respektive Kristian IV av Danmarks regeringsperioder.

Citat:
Brömsebro, egentligen Bröms, är en ort på den gamla riksgränsen mellan Sverige och Danmark och i dag på gränsen mellan Söderåkra socken i Torsås kommun i Kalmar län och Kristianopels socken i Karlskrona kommun i Blekinge län, belägen 22 km nordöst om Karlskrona. Orten förlorade sin status som tätort 2010 på grund av minskande befolkning och består numera av två småorter.
Citera
2016-06-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Vad vore livet utan Google?

Hehe Rätt!

Passar bollen!
Citera
2016-06-19, 00:00
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Hehe Rätt!

Passar bollen!

Som Vi skyndsamt passar vidare, måste jobba i morgon.
Citera
2016-06-20, 20:19
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Som Vi skyndsamt passar vidare, måste jobba i morgon.

Dags att någon tar tag i det här...

1. Vi söker en stad som har namn efter stad som har namn efter ö.
2. En av de farligaste hamnstäderna för ett sekel sedan.
3. En dyslektiker kan tro att staden ligger i "kommun" där hus har måttats...
Citera
2016-06-21, 10:22
Medlem
stepe543s avatar
4. Staden har koppling till känd flyttväg.
Citera
2016-06-22, 11:13
Medlem
stepe543s avatar
5. Bävergäll, Castoreum, är ett gulaktigt sekret ej lösligt i vatten (i torkad form är det ett kristallint ämne som löses i alkohol) med doft som bävern avsöndrar från ett speciellt par analkörtlar, ofta kallade gällpungar.
Citera
2016-06-22, 12:24
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
5. Bävergäll, Castoreum, är ett gulaktigt sekret ej lösligt i vatten (i torkad form är det ett kristallint ämne som löses i alkohol) med doft som bävern avsöndrar från ett speciellt par analkörtlar, ofta kallade gällpungar.
Får mig att tänka på bäverhojt, Pistvakt och Svartlien. Nu finns ju inte den orten på riktigt, men Svartliden, gruvort utanför Arvidsjaur då kanske? Fast det stämmer illa med övriga ledtrådar tror jag.
Citera
2016-06-22, 13:28
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Får mig att tänka på bäverhojt, Pistvakt och Svartlien. Nu finns ju inte den orten på riktigt, men Svartliden, gruvort utanför Arvidsjaur då kanske? Fast det stämmer illa med övriga ledtrådar tror jag.

Fel världsdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in