2016-06-21, 01:35
Medlem
Double slit experimentet falsifierar materialism och visar att medvetandet spelar en fundamental roll i vågfunktions kollapsen och på så sätt också en fundamental roll i universum.

Var kommer Gud in i detta då?

Jo, vi skapar inte universum i vårt medvetande (detta vore iaf onödigt att spekulera i) utan vi är endast deltagare i det. Arkitekten bakom det vi upplever och vår skapare är Herren.
Citera
2016-06-21, 05:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Double slit experimentet falsifierar materialism och visar att medvetandet spelar en fundamental roll i vågfunktions kollapsen och på så sätt också en fundamental roll i universum.

Nix, det gör medvetandet inte. Det är bara en new age-misstolkning av doubleslit experimentet.

Citat:
Var kommer Gud in i detta då?

För tillfället ingenstans, eftersom premisserna ovan är ad hoc.

Citat:
Jo, vi skapar inte universum i vårt medvetande (detta vore iaf onödigt att spekulera i) utan vi är endast deltagare i det.

Skilja mellan "observer-created reality" och "participant-created reality".

Citat:
Arkitekten bakom det vi upplever och vår skapare är Herren.

Även om alla dina ad hoc premisser ovan skulle visa sig vara korrekte indikerar detta ändå inte en falsifiering av nän 'gud' som absolut primary cause.

*

Ledsen, men din papegoja-upprepning av new age missionsmanualen är samma återvändsgränd som den har varit dom senaste 20-30 åren.
Citera
2016-06-21, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nix, det gör medvetandet inte.

Jo, i slutändan är det medvetandet som kollapsar vågfunktionen. Liknande beteende har också bevisats vid bl.a. kvantkorrelation. Som i studie efter studie visat att medvetandet (eller observatören) spelar en fundamental roll. Något du inte verkar känna till.

Citat:
Det är bara en new age-misstolkning av doubleslit experimentet.

Vad har new age att göra med detta?
Citera
2016-06-21, 16:19
Medlem
Citat:
Vad har new age att göra med detta?

Ältandet om att kvantfysik bevisar att gud (och annat övernaturligt) finns, är new age flummarnas favorit-hittapå-argument.

Citat:
Jo, vi skapar inte universum i vårt medvetande (detta vore iaf onödigt att spekulera i) utan vi är endast deltagare i det.
Jag ser inte kopplingen mellan detta påståendet och följande slutsats:

Citat:
Arkitekten bakom det vi upplever och vår skapare är Herren

Att vi inte skapar universum i vårt medvetande innebär väl inte att en gud per automatik finns?
Citera
2016-06-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Att vi inte skapar universum i vårt medvetande innebär väl inte att en gud per automatik finns?

Inte per automatik, nej. Men en teistisk syn av vår existens blir det enda rationella alternativet.

Ang new age tror jag säkert att det finns stollar som påstår att man kan skapa vad man vill osv
Citera
2016-06-21, 16:47
Medlem
Citat:
Inte per automatik, nej. Men en teistisk syn av vår existens blir det enda rationella alternativet.
Att universum är skapat av en gud är det enda rationella alternativet om vi inte skapar universum genom vårt medvetande?

Varför då?
Citera
2016-06-21, 17:04
Medlem
Citat:
Att universum är skapat av en gud är det enda rationella alternativet om vi inte skapar universum genom vårt medvetande?

Varför då?

Jo, för att det blir då nämligen solopsism eller teism. Och om du vet vad solopsism är förstår du att det inte är ett logiskt alternativ.
Citera
2016-06-21, 17:17
Medlem
Citat:
Jo, för att det blir då nämligen solopsism eller teism. Och om du vet vad solopsism är förstår du att det inte är ett logiskt alternativ.

Ja visst, men nu är ju detta en falsk dikotomi.

Inte är väl solipsism och teism de enda två alternativen som finns?

Det jag undrar är alltså varför alternativet "gud" är det enda rationella. Alltså jämfört med alla andra alternativ; inte bara dina två alternativ.
Citera
2016-06-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ja visst, men nu är ju detta en falsk dikotomi.

Inte är väl solipsism och teism de enda två alternativen som finns?

Det jag undrar är alltså varför alternativet "gud" är det enda rationella. Alltså jämfört med alla andra alternativ; inte bara dina två alternativ.

Av solipsism (jag hoppas inte att jag ska behöva förklara varför denna syn är galen) och teism (Gud). Är Gud det mest rationella alternativet.

Förresten vilka är "alla" "andra alternativ"? Kan du ge några exempel på dessa andra alternativ?
Citera
2016-06-21, 21:53
Medlem
Citat:
Av solipsism (jag hoppas inte att jag ska behöva förklara varför denna syn är galen) och teism (Gud). Är Gud det mest rationella alternativet.

Förresten vilka är "alla" "andra alternativ"? Kan du ge några exempel på dessa andra alternativ?
Även om det skulle vara en gud som skapat allt, så finns det tusentals olika varianter av gudar. Det kan även vara flera gudar. Det mest otroliga med detta ör att du verkar veta vilken gud det är, samt vad den guden vill. Eller?
Citera
2016-06-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Även om det skulle vara en gud som skapat allt, så finns det tusentals olika varianter av gudar. Det kan även vara flera gudar. Det mest otroliga med detta ör att du verkar veta vilken gud det är, samt vad den guden vill. Eller?

Nu går du händelserna i förväg. Om du hade hängt med lite så hade du förstått att jag inte förespråkar en religion, utan den allmänna teistiska Guden. Med egenskaper så som allsmäktig, tidlös, immateriell, all god, personlig osv.

Men bra försök.
Citera
2016-06-21, 22:12
Medlem
Citat:
Nu går du händelserna i förväg. Om du hade hängt med lite så hade du förstått att jag inte förespråkar en religion, utan den allmänna teistiska Guden. Med egenskaper så som allsmäktig, tidlös, immateriell, all god, personlig osv.

Men bra försök.
Det var därför jag skrev "eller?" Så nej, jag gick inte händelserna i förväg.
Men du påstår ju ändå saker om Gud nu, "tidlös" , "god" ( enligt vem?) och liknande påståenden.
Så jag hade ju lite rätt i mitt antagande. Hur har du tagit reda på dom sakerna om Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in