Resultat: Är du för eller emot Brexit?
För
82,23%
611 röster
Emot
17,77%
132 röster
2016-06-20, 22:00
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, naturligtvis är vi manipulerade, man skall inte underskatta den lilla elit som styr vad vi skall tänka, propagandan mal hela tiden, den är mycket effektiv och lömsk. Jag hoppas verkligen att britterna genomskådar skrämselpropagandan.

Vad har du för syften egentligen?
Citera
2016-06-20, 22:02
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
Jag tror du missat en hel del på vägen och så blir det när man trålar på nätet och söker olika förlegade teorier eller information.

Vad händer i ministerrådet och vad händer i finansministerrådet och vad gör kommissionärerna? Det är där makten finns. Att EU-Parlamentet har "makt" tror de allra naivaste och oinformerade.

Vem tror du lobbyisterna träffar, en kommunist eller en som sitter i något av råden eller kommissionen?
Tänk efter lite.

Försöker du säga att makthavare har makt? Vilka insikter du besitter.
Citera
2016-06-20, 22:10
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Lika meningslöst som att fisa i universum med andra ord.

Det nya Tsardömet sträcker sig vida kring, den lille medborgaren har inget inflytande alls för byråkraterna bestämmer villkoren även för en fattig svensk bonde eller fiskare. För de flesta är det som att vara medborgare i Sovjet.
Man förstår att Sovjetmänniskorna blommar upp nu, de ser hopp att demokratin helt ska upphöra. "Folket förstår inte sitt eget bäst det gör Bryssel bäst tycks de mena". Man hör idiotin även från unga.

Sovjettjafset är löjligt trams. Kom med något bättre.

Alla kan rösta i nationella val och i valet till Europaparlamentet. Resultatet av detta speglas sedan i parlamentet och rådet som lagstiftar. Det är alltså inga byråkrater som bestämmer. Sakkkunniga- byråkrater- tar fram förslag i kommissionen. Dessa förslag presenteras bl.a. för de nationella parlamenten som kan yttra sig. Sedan hamnar frågan i rådet och i parlamentet. Sakkunniga från Sverige kan också vara delaktiga i processen.
Citera
2016-06-20, 22:11
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Men tror ni inte att remain ökar för att bankerna hotar med jobben?

Att en politiker dör tror jag inte påverkar icke anhöriga.
Men däremot om man får sparken för att rösta Leave tror jag påverkar.
Nej det har svängt hela tiden. Vad gäller mordet på Cox så kan en omedelbar reaktion för den tvehågsne vara att stödja hennes sida men sannolikt är det en snabbt övergående reaktion. Vad som kan ge motsatt effekt är att Remainsidan redan försöker dra nytta av tragedin på ett i allmänhetens ögon moraliskt oacceptabelt sätt. Senast idag har Remainsidans kampanjgeneral fått hård kritik för en läckt ljudinspelning där han säger att man ska lägga upp en ny taktik som resultat av mordet och även Cameron själv får kritik idag för att han inte kunde hålla sig från att Tweeta en kampanjartikel av Cox. Sådant anses av många vara smaklöst agerat.
Senast redigerad av Kloss 2016-06-20 kl. 22:14.
Citera
2016-06-20, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle-Brum
Du säger att kommissionen gör vad de blir tillsagda. Kommissionen består av EU-vurmare som svär trohet till EU innan de ingår där. De har som nämnts ensamrätt på komma med motioner. Förstår du inte hur enorm makt det innebär? Ser man i ett kort perspektiv kan det verka som att övriga organ har mycket makt men i det långa loppet är det kommissionen som styr. Regeringar kommer och går men kommissionen består på sätt och vis eftersom de hela tiden ska vara lojala mot EU och inte mot medlemsstaterna. Visst drabbas kommissionen av bakslag ibland men den tål det eftersom den agerar över stora tidsrymder och styr mer på sikt.

De nationella regeringarna tillsätter kommissionen. Kommissionen tillsätter inte de nationella regeringarna. Det lilla faktumet räcker och blir över för att avsluta den här diskussionen.

Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Vet inte, men nu vingklipper du vad jag skrev, rycker loss saker ur sitt sammanhang !!

Det jag lyfte fram var att Riksdagen till skillnad mot EU-parlamentet
kan skapa egna lagförslag samt votera genom dito !

Kan du ge ett exempel på att riksdagen (i modern tid) har skapat ett eget lagförslag och röstat igenom det? Nej, det kan du inte, av den enkla anledningen att det aldrig har hänt. Det är inte så den svenska demokratin fungerar eller för den delen EU-demokratin.
Citera
2016-06-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Nej det har svängt hela tiden. Vad gäller mordet på Cox så kan en omedelbar reaktion för den tvehågsne vara att stödja hennes sida men sannolikt är det en snabbt övergående reaktion. Vad som kan ge motsatt effekt är att Remainsidan redan försöker dra nytta av tragedin på ett i allmänhetens ögon moraliskt oacceptabelt sätt. Senast idag har Remainsidans kampanjgeneral fått hård kritik för en läckt ljudinspelning där han säger att man ska lägga upp en ny taktik som resultat av mordet och även Cameron själv får kritik idag för att han inte kunde hålla sig från att Tweeta en kampanjartikel av Cox. Sådant anses av många vara smaklöst agerat.

Tackar för informationen.

Jo. Jag kan tro att Remain skjuter sig i foten nu när dem använder Cox som ett vapen för att rösta för EU.

Jag tror att har man bestämt sig för att lämna EU så har man gjort det.

Kan du länka mig ljudinspelningen eller artikel?
Citera
2016-06-20, 23:06
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Tackar för informationen.

Jo. Jag kan tro att Remain skjuter sig i foten nu när dem använder Cox som ett vapen för att rösta för EU.

Jag tror att har man bestämt sig för att lämna EU så har man gjort det.

Kan du länka mig ljudinspelningen eller artikel?
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/20/leader-of-pro-eu-campaign-accused-of-morally-unacceptable-plot-t/
Citera
2016-06-20, 23:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Sovjettjafset är löjligt trams. Kom med något bättre.

Alla kan rösta i nationella val och i valet till Europaparlamentet. Resultatet av detta speglas sedan i parlamentet och rådet som lagstiftar. Det är alltså inga byråkrater som bestämmer. Sakkkunniga- byråkrater- tar fram förslag i kommissionen. Dessa förslag presenteras bl.a. för de nationella parlamenten som kan yttra sig. Sedan hamnar frågan i rådet och i parlamentet. Sakkunniga från Sverige kan också vara delaktiga i processen.
Så min herre behagar låta påskina att det skulle vara demokratiskt gynnsamt att centralisera makt?
Tror han måhända att det för oss svenskar skulle bli enklare att påverka EU-parlamentet än den svenska riksdagen, åt ena eller andra hållet?

Nej, makthavarna i Bryssel fattar vilket beslut de vill, även om hela den svenska befolkningen röstar emot! Det enda som skulle ge oss minsta chans till inflytande i unionen är en självsäkert trotsig regering, och en tydligt självständig nationalstat.
Därför kan vi bara innerligt hoppas på, och be för ett Brexit, med dess oundvikliga följdverkan...
Citera
2016-06-20, 23:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Alla kan rösta i nationella val och i valet till Europaparlamentet. Resultatet av detta speglas sedan i parlamentet och rådet som lagstiftar. Det är alltså inga byråkrater som bestämmer.

Men ju mer "indirekt" en demokrati blir desto svagare blir den.
I ett nationellt val är det mycket tydligt vad jag ska rösta på om jag inte gillar de som har makten just nu, icke så när det gäller EU.
Hur ska jag rösta om jag vill avsätta Junker?
Hur röstar jag på oppositionen? Finns den ens? EU har en maktstruktur som mal på långsiktigt oavsett folkviljan. Därför sa t.ex. förra presidenten Barroso:
"The EU is an antidote to democratic governments"

För att ta ett par andra citat från de som leder unionen:

Rompuy: "If The Public Doesn’t Want EU Expansion, ‘We Do It Anyway’ "

Junker (inför UK:s omröstning om Lissabonavtalet): “Of course there will be transfers of sovereignty. But would I be intelligent to draw the attention of public opinion to this fact?,”

EU leds av människor som föraktar folkviljan och som ser den som något som stör deras "drömbygge". Därför ser utvecklingen ut som den gör.
Citera
2016-06-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/20/leader-of-pro-eu-campaign-accused-of-morally-unacceptable-plot-t/

Alltså kommer Remain vinna.
Citera
2016-06-20, 23:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men ju mer "indirekt" en demokrati blir desto svagare blir den.
I ett nationellt val är det mycket tydligt vad jag ska rösta på om jag inte gillar de som har makten just nu, icke så när det gäller EU.
Hur ska jag rösta om jag vill avsätta Junker?
Hur röstar jag på oppositionen? Finns den ens? EU har en maktstruktur som mal på långsiktigt oavsett folkviljan. Därför sa t.ex. förra presidenten Barroso:
"The EU is an antidote to democratic governments"

För att ta ett par andra citat från de som leder unionen:

Rompuy: "If The Public Doesn’t Want EU Expansion, ‘We Do It Anyway’ "

Junker (inför UK:s omröstning om Lissabonavtalet): “Of course there will be transfers of sovereignty. But would I be intelligent to draw the attention of public opinion to this fact?,”...
Ja, så talar samtidens sanna "demokrater"!

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
...EU leds av människor som föraktar folkviljan och som ser den som något som stör deras "drömbygge". Därför ser utvecklingen ut som den gör.
Du har rätt, i allra högsta grad!
Senast redigerad av Mr.Woods 2016-06-20 kl. 23:52.
Citera
2016-06-21, 00:16
Bannlyst
Centraliserad makt leder i slutändan bara till elände och undergång. Se bara på de groteska uttalanden som Junker gjort den senaste tiden. Fullständigt barrockt att vilja stödja en sådan antidemokratisk ordning. Tror folk verkligen att dessa byråkraters expanderande visioner kommer minska? Över tid innebär det ytterligare försvagande av nationalstaten och en fortsatt globaliseringsagenda där invandring från tredje världen är i centrum och yttrandefriheten begränsas allt mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in