2016-06-20, 20:52
Medlem
sisotalos avatar
Jag fick uppfattningen att detta hade hänt ett par veckor tidigare. Det är inte polisen för att tjuven har vridit till stången som håller i slangen.

Slangen försvinner och smycken kommer till, oftast genom militär personal, som kallas "Gruppen familjens vänner" Här kallas Patric till "Vän till familjen", tydligen är han militär 48 år.

Fyndet loggad 2015-06-10 kl. 22:00
Fyndet gjordes av en Vän till familjen Patric.
Han är nära Vän till familjen och har deltagit mycket i sökandet. Strax före klockan
22:00 onsdag 10/6 passerade han i sin bil utanför ladan som varit avspärrad sedan 2015-
06-08 kl. 11:40 och som släpptes 2015-06-10 kl. 15:32.
Av ren nyfikenhet stannade han och gick in genom den stora öppningen som vetter ut
mot vägen. Han säger att han egentligen inte hade där inne att göra. Han kände till att
fynd hade gjorts därinne för några dagar sedan.
Då han kom in var det relativt mörkt. Han tittade in i första utrymme till vänster där han
kom in. Han stod i dörröppningen. Av ren tillfällighet tyckte han sig se något som
glimmade till i skenet av lampan i hans mobiltelefon. Han kunde på lite avstånd
konstatera att det var ett örhänge. Han fortsatte att svepa med ljuskäglan över golvet och
såg ganska snart ytterligare ett örhänge. Även detta låg på golvet några meter längre in.
Örhängena låg på det ganska dammiga/smutsiga golvet. Att han fick syn på dem
berodde troligen på att han belyste dem med lampan.
Loft har inte vidrört örhängena

Detta kommenteras
Där örhängena anträffades (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns
jag särskilt eftersom de platsen var vid en trattliknande plåtkonstruktion som jag blev extra
nyfiken på under mitt besök den 8/6-15.
Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15
utan detta måste kommit dit efteråt.
Yttre kommissarie Henrik Axelsson /9475
2016-06-20, 20:53
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ok, tack.
Och då har vi Sisotalo som rekommenderar mordturister att klampa in i mjölkrummet, precis som han.
Vedervärdigt, skamlöst och olagligt.

Han tror väl att avspärrningen inte gäller om man går in från ladan .
Han kanske fick i uppdrag av caféägaren att dra dit lite fler kunder .
Rabatt på vårsoppan kanske ?
Respekten för offret är lika med noll hos somliga tydligen .
2016-06-20, 20:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Mjölkrummet är fortfarande avspärrat, såg det senast idag.

Eftersom Arne vid ett eller fler tillfällen lär ha efterfrågat när spärrsläppning kan ske måste man nog också anta att polisen har koll på var dom har sina avspärrningar och beslag kvar i detta.
Det finns dock en liten risk om att en fuling dragits... Att fastighetsägaren låter lapparna sitta trots att spärr är släppt. Polisen åker ju inte ut och tar hand om klisterlappar och tejp om en patrull inte råkar ha vägen förbi.
Lite närgånget frågat kanske, men har du sett om det har varit någon aktivitet i eller vid utbyggnaden någon gång under våren fram till nu? Eller under tex dovhjortjakt-tiden Nov-slutet av Feb?
2016-06-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Bra iakttagelse att det inte nämns i fup-texten att tröja/bh var uppdragna. Väldigt märkligt!
.........

I Hovrättsdomen står det (sid 19):
Hovrätten delar tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt.
Det finns inte någon annan rimlig förklaring till att Lisa Holms trosor, jeans och
träningsbyxor vid återfinnandet satt runt hennes smalben eller att hennes tröja och BH
på motsvarande sätt var uppdragna
.

Det är ju uteslutet att domstolen hittat på detta. De hade tillgång till sekretessbelagda fotografier.
2016-06-20, 21:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Det finns emellerti anledning att undra varför GM skulle ha fastnat på denna lilla rör i ett hörn av Förrummet, när bara några meter bort i Slaktrummet fanns två stabila stång i motsvarande höjd tillgängliga. Där hade man hängt djur.
Om någon behövde hänga en människa finns i Slaktrumemt en bra plats. Visserligen har inte Nerius arbetat där och hans DNA kan inte hittas.
Försöker du dig på en handbok i vad mördare bör göra?

Ja - man kan verkligen fundera kring varför han valde detta rör..
På hösten fick de inte plats med djurkropparna. Krokarna räckte heller inte till så blå balsnören användes istället att hänga de döda djuren inne i mjölkrummet där Lisa mördades.

NB valde just detta enda kvarvarande rör. Detta enda rör - inte ens funktionellt, avkapat in mot stalldelen - sparades när han fick order att ta bort alla rör för att frigöra plats inför kommande jakt. Det skedde nån gång i slutet februari.
NB har uppgett att han onanerat i detta rum sen på vårkanten. Han gjorde nämligen bort sig och dementerade inte förfrågan då han inte visste vart de återfunnit hans sperma.

Man borde nog hata slumpen i denna fråga och överväga om han inspirerades - att detta rum och rör passade som handen i handsken gällande hans sjuka fantasier om att hänga en ung flicka.
Senast redigerad av develi 2016-06-20 kl. 21:06.
2016-06-20, 21:04
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag fick uppfattningen att detta hade hänt ett par veckor tidigare. Det är inte polisen för att tjuven har vridit till stången som håller i slangen.

Slangen försvinner och smycken kommer till, oftast genom militär personal, som kallas "Gruppen familjens vänner" Här kallas Patric till "Vän till familjen", tydligen är han militär 48 år.

Han är nära Vän till familjen och har deltagit mycket i sökandet. Strax före klockan
22:00 onsdag 10/6 passerade han i sin bil utanför ladan som varit avspärrad sedan 2015-
Av ren nyfikenhet stannade han och gick in genom den stora öppningen som vetter ut
mot vägen. Han säger att han egentligen inte hade där inne att göra. Han kände till att
Då han kom in var det relativt mörkt. Han tittade in i första utrymme till vänster där han
kom in. Han stod i dörröppningen. Av ren tillfällighet tyckte han sig se något som
konstatera att det var ett örhänge. Han fortsatte att svepa med ljuskäglan över golvet och
såg ganska snart ytterligare ett örhänge. Även detta låg på golvet några meter längre in.

Detta kommenteras
Där örhängena anträffades (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns
jag särskilt eftersom de platsen var vid en trattliknande plåtkonstruktion som jag blev extra
Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15

Hur vet vi att det inte är du som har kapat slangen ?
Är det fortfarande är avspärrat så lär ju inte så många varit där mer än du .
Så du är tillbaka vid mysteriet med örhänget nu igen .
Förstår du inte att ett örhänge syns bättre i skenet av ljus heller .
Har farbror inga stiftörhängen ?
Vem bryr sig om vad polisen såg eller inte såg .
Det viktiga var ju att det hittades och bevisade vad som hänt i ladan .
Nämligen att det ramlade av vid det brutala överfallet på Lisa .
Senast redigerad av boidis12 2016-06-20 kl. 21:08.
2016-06-20, 21:06
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Mjölkrummet är fortfarande avspärrat, såg det senast idag.

Jag kan bara upprepa att om du vill seriöst undersöka fallet måste du fråga värden, Arne Jönsson, tillstånd att titta i Mjölkrummet. Krav är höga, skriveri i Flashback räcker inte för det.

Jag kan bara konstatera att hans inspektör tog mig dit och klagade på att en tjuv hade varit framme, eftersom spärren var borttagen.

Gamla lappar kan finnas här och där, visa gärna i bild vad du har sätt. Om avspärrningen kan man ta reda på hos polisen.

Vad gäller hela Ladan är det naturligtvis privat område. Inga lappar om avspärrningen utanför Ladan.

Vill debattörerna reda ut vad händer med undersökningen eller bara sätta mig dit?
2016-06-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ok, tack.
Och då har vi Sisotalo som rekommenderar mordturister att klampa in i mjölkrummet, precis som han.
Vedervärdigt, skamlöst och olagligt.

Ja, man kan stilla undra vad AJ och LÅ tycker om att Sisotalo skickat en offentlig inbjudan (med både AJ/LÅ:s mail) och uppmuntran till besök i nämnda Lada och Mordpats efter en "ren avrättning" av en oskyldig 17-åriga Lisa? Vidrigt!

Uppenbarligen var Sisotalo inte uppmärksam på innehållet i meningen "..... intendenten, som önskar mera avspärrning".

Vilka återverkningar som Sisotalos besök och tilltag får återstår att se.

Förväntar mig i första hand en TYDLIG skylt

Privat Område
Öveträdelser beivras

Sedan hoppas jag på en snabb rivning av den utbyggda delen.
2016-06-20, 21:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Den första gången "fingrar" har nämnts var av SH i tingsrätten. Intressant att det uttrycket lever sitt eget liv här som ett tecken på den känslosamhet som betecknar de som inte vågar ifrågasätta något. Dessa " fingrar" har inget med fallet att göra. Det är bara ett sätt att förvirra.
Dina "fingrar" borde väl definitivt ha avsatt sig på läderskärpet? Det som är totalförsvunnet i utredningen? Undrar varför...för vems fingrar fanns på det?
Så du tror att NB knäppt upp Lisas jeans med tårna istället kanske?
Man brukar vanligen använda FINGRAR när det knäpps upp nånting.

Bara detta med det färska blodspåret från den livstidsdömde sexualsadistmördaren
Nerijus Bilevicus på insidan av knäppningen på Lisas jeans hade förmodligen räckt
för att få honom fälld för sitt avskyvärda lustmord.
Det spåret liksom alla de andra ljuger såna som du inte bort.

Känns det bra för dig förresten att dagligen ta parti för en man som plågade livet ur en tonårstjej
för sina sjuka lustars skull? Känns det bra att förakta allt vad sanning och fakta heter?
2016-06-20, 21:20
Medlem
Citat:
NEJ, det betyder bara att det inte fanns DNA-spår där, inget annat.
Spår som inte finns betyder inte "spår efter nån annan".
INGET OKÄNT DNA har hittats.

Var har du läst att det inte finns dna spår där?
Var står att man har sökt efter dna spår på skärpet?
Hänvisa en källa, tack.
2016-06-20, 21:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

Detta kommenteras
Så du tror att den militanta, hemliga gruppen med täcknamnet "familjens vänner" (terrorister?) har sprungit runt och planterat bevis för att Nerijus ska åka fast trots att han är oskyldig?
Vad var deras syfte med det? Ville de inte få fast den "riktige" mördaren, han som enligt dig rövat bort Lisa i en bil?
Och Nerijus själv då, han skyller inte på vare sig plantering eller konspiration, han skyller på sin bror och sin fru.
Hur hanterar du det i sammanhanget då? Skall Nerijus omyndigförklaras?
2016-06-20, 21:22
Medlem
Citat:
Advokaten förklarar i överklagan till HR på vilket sätt DNA skiljer sig från fingeravtryck. DNA betyder inte alls källa skulle ha varit på den platsen där DNA hittas. Allt beror på hur DNA har kommit dit där den hittas. Även i FU konstaeras att Irenes DNA finns i Lisas kläder, trots att hon inte har berört dem
Nerius DNA kan ha en viss bevisvärde om det förklaras hur de har kommit till Lisas kläder.

https://www.dropbox.com/s/i6kbow5hg38xsg4/overklagan%20till%20Hovr.pdf?dl=0

Sedan finns sådana indicier, som att Nerius med brodern sökte maskar för fiskeri i Martorps kompost när Missing P. kom dit. Bröderna visste att militären hade varit där visserligen under den vilseledande pseudonymen "Familjens vänner". Detta berättade Nerius till Missing… Ett indicium, som inte visar något och inte betydde något. Efter flere besök i Byssjan hittades kroppen av polisen.

Tekniskt bevis kunde hittas i en slangbit i Mjölkrummet. Tyvärr har någon, inte polisen, brutit loss och tagit bort slangen. Vad gäller den tekniska bevisningen står vi idag på den grunden som DNA i Lisas kläder kan anses ge. Tekniskt bevis kunde ha skaffats i Byssjan, men det har polisen inte gjort utan, fört bort hela Byssjan.
Vi hade tidigare en professor i molekylärbiologi och expert på DNA-spår i tråden (några kvarvarande deltagare kan säkert återge hans bedömningar bättre än jag), som kunde förklara vad som gäller. Tyvärr har han ledsnat. Men så mycket kan jag säga, att det är stor skillnad på blodfläckar och DNA-spår i allmänhet. Hurtig försökte dra in brodern i gärningen genom att uppmärksamma dennes DNA i en tejprulle, som inte kunde knytas till tejpen på offret, och som han själv hade en rimlig förklaring till att ha haft befattning med. Hurtig godtog DNA-fynden på offret och försökte sno ihop en historia om att brodern skulle ha mördat offret, som NB sedan "hanterat".

VET du att det inte är polisen som tagit av en bit av slangen (inte hela, som dina egna bilder visar) ? F ö bygger ditt intresse för slangen på det felaktiga antagandet att icke iakttagbara repor på slangens undersida skulle utesluta att en hängning ägt rum (hur många gånger ska man behöva efterlysa stringenta argument - i det här fallet en matematisk analys av rörsystemet - för att du ska ta notis ?).

Vad VET du om vad polisen gjort för undersökningar av byssjan och vilka bedömningar som legat till grund för beslut om att inte göra vissa specifika undersökningar ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in