2016-01-26, 15:56
Medlem
elelitos avatar
Det är väl bara att gå in lite då och då och kolla? Det är vad jag vet slumpmässigt. Jag bodde själv i en studentlägenhet på Tvistevägen för några år sen, sökte i juni/juli innan jag var antagen. Det låg uppe några ettor och vips så hade man bostad. De flesta lägenheterna blir ju tillgängliga efter terminslut av uppenbara skäl, men om de lägger in när de fått in uppsägningen eller om de gör det nån månad senare vet jag inte.

Uppsägningstiden då var 3 månader, men det gick att flytta ut redan efter en månad, då det ändå är så högt tryck på de bostäderna. Så tipset är väl bara att ha för vana att kolla ett par gånger per dag och hoppas på lite tur.
Citera
2016-02-23, 12:05
Medlem
Ingen?
Citera
2016-02-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrspankmynoodles
FITTTTTTA! Vad svårt det kan vara att få ett jävla rum i Umeå då. Jag har skrivit till minst 20 personer och inte fått ett enda svar. Ringt till ett par och ställt mig i köer. Jag böjar om mindre än en månad och har inte lyckats fixa något. Vad ska man göra? Jag funderar på att bo på ett vandrarhem eller något när man börjar, och sen vänta på att folk hoppar av så man kan snatcha deras boende. Jag tänker fan heller skita i att plugga för att det inte finns några jävla bostäder... riktigt tröttsamt.

Löste du det? Isåfall, hur?
Citera
2016-06-20, 18:00
Medlem
Jag ska förmodligen börja studera på Umu till HT16. Jag har stått i kö sedan dec 2014 och undrar var jag vill bo. Här är mina önskemål på hur jag skulle vilja bo:

• lugnt område • 4 pers i korridor • hyfsat nära till mataffär, uni och skidspår

Vad skulle ni välja?

/ Daniel
Citera
2016-06-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielsjoholm
Jag ska förmodligen börja studera på Umu till HT16. Jag har stått i kö sedan dec 2014 och undrar var jag vill bo. Här är mina önskemål på hur jag skulle vilja bo:

• lugnt område • 4 pers i korridor • hyfsat nära till mataffär, uni och skidspår

Vad skulle ni välja?

/ Daniel

Du har precis beskrivit Carlshem, försök få tag i ett korridorsrum där. Där finns de enda korridorerna där man endast delar med 3-4 andra. Närhet till Gimonässpåret, närmaste affären är ICA Maxi och det är väldigt lugnt - även nära till Ålidhem (där många av dina blivande kompisar kommer att bo). Får du inte tag i något på Carlshem försök med korridorerna på Berghem eller Tunnelbacken (det sistnämnda om du överlever att dela dusch i de flesta fall).
Citera
2016-07-03, 15:22
Medlem
Zaaphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hema6189
Ingen?

Lite sent svar, men min bild är att skillnaden i vildhet mellan Ålidhem och Nydalahöjd är försumbar. Mycket av rykterna om Ålidhems vildhet beror på gamla meriter, för det mesta är det lugnt (för lugnt i min smak).

Det bor samma slags studenter på bägge platserna och stämningen blir ganska lik pga detta. Ett exempel på detta är att den beryktade brännbollsfesten två år i rad har hållits på Nydalahöjd istället för, som under 40 år, på Ålidhem.

Inte speciellt stökigt på någon av platserna i min mening dock, men såklart kan en ha tur/otur med grannarna.
Citera
2016-07-12, 13:15
Medlem
ankuss avatar
Har alla studenthem hos bostaden gemensamt kök?
Citera
2016-07-13, 18:04
Medlem
Hicoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankus
Har alla studenthem hos bostaden gemensamt kök?

Ja, så vitt jag vet! Dock har vissa rum (om det nu är det du syftar på?) "kokskåp" med kokplatta..
Citera
2016-08-14, 20:56
Medlem
Bra bostadområden i Umeå?

Hej, tänkte att det var dags att börja ställa sig i bostadskö så man har något hem tills man börjar på universitet vilket är några år kvar eftersom jag börjar på gymnasiet om någon vecka. Men jag undrar vad som är bra ett bra område. Kanske inte så stökigt ställe men inget som går att undvika såklart. Men ett ställe som är lugnt för att kunna plugga utan det stökas för mycket. Vill även kunna ha nära till någon mataffär. Har inga problem med att gå en bit men max 3km till Universitetet. Men bara överlag bra områden
Citera
2016-08-14, 21:10
Bannlyst
Berghem var bra när jag bodde där för 10 år sedan. Lugnt, fint område med närhet till universitetet. Huruvida det är andra bullar (läs: arabiska desserter) som råder där efter invandringskaoset i vårt en gång så fina land de senaste åren vågar jag inte yttra mig om..
Citera
2016-08-24, 21:50
Medlem
YuriGagarins avatar
Östra Ersboda och Mariehem är de sunkigaste områdena i Umeå med många invandrare. Jag skulle rekommendera Ålidhem om du vill bo i studentkorridor. Nära campus och hyffsat lugnt även om det händer saker där också. Du har även nära till affärer i Ålidhems centrum. Annars så är Carlshem nice också om du är ute efter lägenhet. Där har du nära till Strömpilen med ICA Maxi etc.
Citera
2016-12-11, 07:54
Medlem
Fllimmers avatar
Dags att skaffa studentlägga i Umeå då.
Det blir förmodligen studentrum i början då jag enbart har nästan 2 år i kötid.
Min fråga är när brukar det bli försent att skaffa studentrum från bostaden? Är det väldigt angeläget att skaffa nu, eller kommer det fortfarande att finnas om 2 veckor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in