2016-06-19, 11:31
Medlem
RadioDDR1s avatar
När den asylrelaterade massinvandringen är någorlunda löst så är nästa stora fråga vårt EU-medlemskap. Det är sannolikt en jättefråga vid valet 2022 (makthavarna kommer undvika frågan så länge det går, precis som de gjorde med massinvandringen), eller så har vi en folkomröstning gissningsvis någon gång mellan 2018-2020. Här har SD en bra position. De kan inom några år äga Sveriges två viktigaste frågor. SD bör sikta på 35-40% i nästa val. Idag ligger de på runt 22-25% och har minst antal osäkra väljare av alla partier. Förutsättningarna kan inte vara bättre.

SD´s viktigaste uppgifter:
1) Bli massiva. Var goda populister. Tvinga fram ett ledningsbyte senast 2018 hos M och S bara genom sin massiva storlek. Genom sin massiva storlek får de väck de små men oerhört skadliga småpartierna som Fp och MP.
2) Se till att vara tidigt ute med EU-frågan - morgondagens viktigaste fråga. Annars kommer Vänstern sno den, alternativt en ny rörelse bildas; Junilistan 2.0.
3) Ingå inte i något block. Bli det största blocket av tre.
4) Demokratisera partiet - > Demokratisera Sverige.
2016-06-19, 11:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
Obsevera!

Enligt de fyra mätningar som utförts i juni månad ÖKAR stödet för SD!

Beror förhoppningsvis också på att folk märker konsekvenserna mer och mer...

Plana ut eller öka lite har inte så stor betydelse. SD måste positionera sig tydligare. Inom kort tvingas regeringen och alliansen att vidta ännu strängare åtgärder. Då bör SD redogöra för att det inte handlar om att underlätta för medborgarna utan för samhällssystemen. 7klövern bryr sig överhuvudtaget inte om medborgarna, vilket däremot sd gör. Där ligger hela skillnaden. Folk drabbas redan hårt av asylproblemen och snart blir det skattehöjningar något som 7klövern ignorerar. Vi ska alltså betala ännu mer men få det sämre. Allt ska gå till asylindustrin. Det ska SD poängtera tydligt. Migrationsverket ska få 600 miljarder under en 5-årsperiod. Vad man prioriterar är ju uppenbart. Sådana enorma satsningar gör man ju bara vid krigstider. Man spenderar nästan allt vad som byggts upp under generationer. Och det på personer som inte har sin härkomst i landet och som heller aldrig kommer eller ens vill komma in. Klargörs det mer är det uppenbart att varken Löfven eller Kinberg Batra kan sitta i regering.
2016-06-19, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jösses! Aldrig någonsin har en grandios personlighet varit mer framträdande. Den insiktsfullhet jag hänvisade till berör endast dina resonemang om nationalism och etnisk tillhörighet.
Om du någonsin fick intrycket att jag på något sätt beundrar eller håller med dig i speciellt mycket annat som t.e.x när det gäller SD och opinionen så kan jag dementera det här nu

Dina analyser om utvecklingen av det svenska opinionsläget är tvärtom pinsamt undermåliga.

I ditt nästa inlägg vill jag att du svarar på tre frågor. Fråga 1,2 och 3 :

1. Du har i ett antal inlägg påstått att SD:s behandling av Kasselstrand, Hahne, mfl är en av anledningarna till att SD tappat i opinionsundersökningarna. Vilken är din förklaring till att SD ökat 50% i väljaropinionen och ökat medlemsantalet med 70% sedan de uteslöts?

2. Du har förmedlat din strategi för hur SD skall gå fram i opinionen. Kan du beskriva profilen på den 7-klöverväljare som idag inte röstar SD eller som lämnat SD men som skulle rösta SD tack vare din strategi? Beskriv den väljaren så väl du kan. Motivera varför den väljaren idag inte röstar SD och varför väljaren skulle göra det efter implementerandet av din strategi.

3. Om jag av någon anledning misstolkat dina tidigare inlägg genom punkterna 1 och 2. Kan du ge mig din förklaring till SD:s tapp i opinionen under de senaste 3 månaderna?

När det gäller det amerikanska valet så har Trump i dagsläget kring 35-40% av rösterna. Tror du att Åkesson visat upp sämre siffror än Trump om han hade varit head-to-head mot Löfven om statsministerposten?
Om inte så förklara varför Åkesson skulle ta efter Trump.

Jag har heller ingen aning om varför du får det att framstå som att Trump utmanar etablissemanget mer än Åkesson eller SD gjort. Det finns ingen politisk sakfråga där Trump utmanar den existerande ordningen i USA i högre utsträckning än vad SD gjort i Sverige.

Om vi vänder på det så är det med andra ord enbart mina åsikter om SD:s strategi och taktik du inte finner insiktsfulla. Och då hör det till saken att jag har en lång historik "på rätt sida" i den här tråden. Jag talade om dagens SD-nivåer på 20+% som ett normalscenario redan när partiet låg på 6% - gjorde du det?

Jag har alltså varit mer optimistisk kring SD:s potential än de flesta av deras anhängare vågat, när jag tidigt resonerade om att det parti som kan kanalisera pågående historiska omvälvning, har samma roll som S hade efter förra sekelskiftet. Det jag menar nu är att den nivå på 30+% som är fullt möjlig inte hjälps av partiledningen, varken strategiskt eller taktiskt.

S blev inte statsbärande genom att försöka ställa sig in hos borgerlig press och ha en partiledare som inte var säker på om det fanns en "arbetarklass".

1. Uteslutningarna och den sunkiga interndemokratin verkar på dessa två nivåer: Taktiskt kan det förstärka bilden av att SD har väldigt stora problem med fascister och rasister som måste uteslutas - eller att en demokratiföraktande maktklick rensar ut konkurrenter.

Detta är inte bra - men jag har mig veterligen aldrig påstått att SDU-uteslutningen fått ett direkt och betydande genomslag i opinionen. Att påstå att det lockar väljare är däremot lika korkat som att tro att MP kommer stiga i opinionen bara man utesluter en aldrig sinande ström av påstådda eller verkliga islamister ur leden.

Strategiskt är det fel att utesluta drivna konkurrenter som utmanar om makten och införa ett dogmatiskt välde där man använder politiska kult-termer som "ideologiska avvikare", "neofascistisk entrism" och hittar på en dikotomi mellan "etnonationalism" och "kulturentitet", som hade upplösts i intet genom att nöja sig med att svenskarna är ett folk som alla andra, varken mer eller mindre.

Dels är man både principiellt och förkastligt rasistiska mot svenskar och kastar en flaggviftande, glädjefylld nationalism i soptunnan - allt beroende på anpasslig feghet till rådande medianarrativ och kanske ett Stockholmssyndrom där man faktiskt själv KÄNNER att svenska ungdomar med svenska flaggor är något obehagligt. Det "vibbar nazism", som någon SD-sympatisör uttryckte det.

Dels är det skadligt med en godtyckligt anti-demokratisk ledarprincip, eftersom den hindrar meritokrati. Det blir ju de dugligaste, mest rakryggade som utesluts först, eftersom de utgör det största hotet mot sittande maktgrupp.

2. Den väljaren är densamme som Crispy beskrivit: Den som ser samhället förfalla, skatterna höjas, politikerna och den mediala klassen sko sig och flyta ovanpå. Det är en arg, förtvivlad, orolig väljare som känner sig bedragen av makten.

Skillnaden mellan mig och dig och Crispy tycks vara att jag tror att den väljaren lockas mer av en Persbrandts Gunvald Larsson än en Lasse Åbergs Stig Helmer. Mer av en vältalig, agitatorisk Palme än en hummande, harmlös Fälldin. Vi lever inte i 70/80-talens Sverige längre.

Det ni verkar mena med begreppet "radikalt" är "extrem" snarare än "kategorisk", "kontroversiell" snarare än "tydlig". Jag själv har ju en kategorisk ståndpunkt kring svensk folkrätt. Det är klassisk nationalism utan förbehåll och kompromiss - alltså en radikal, renodlad idé - men skulle någon våga påstå att den extrem eller kontroversiell?

3. Det stora misstaget SD gjorde var att byta sin binära positionering mot en triangulerad. SD kommer växa snabbast om det framstår som ett existentiellt, nödvändigt val. Inte som en fråga om mer likgiltiga nyanser.

Att söka ett underordnat samarbete med M var att legitimera M som ett acceptabelt val för en nyanserad, tveksam väljare. Och indirekt S, eftersom S ju praktiskt gjort mer än M gjorde vid makten för att minska invandringen.

SD lever i en tid av nationalistisk populism i hela västvärlden - alltså en polariserad folklig förkastelse av etablissemanget, både det mediala och politiska. Istället för att jobba med denna mäktiga vind i seglen, försöker man med näbbar och klor bli en integrerad del av den maktordning presumtiva väljare vill att man ska välta.
Senast redigerad av oyto 2016-06-19 kl. 12:36.
2016-06-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

SD lever i en tid av nationalistisk populism i hela västvärlden - alltså en polariserad folklig förkastelse av etablissemanget, både det mediala och politiska. Istället för att jobba med denna mäktiga vind i seglen, försöker man med näbbar och klor bli en integrerad del av den maktordning presumtiva väljare vill att man ska välta.

Men,
det är ändå mycket viktigt att eventuella stollar inte tillåts påverka SD:s strategi och taktik.

Strategin och taktiken bör istället vara präglad av civilicerat lugn och sans med maximalt inslag av politisk kreativitet, för att säkerställa SD:s fortsatta ökade och långsiktiga stöd i opinionen...
Senast redigerad av Reproduce 2016-06-19 kl. 13:23.
2016-06-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
Men,
det är ändå mycket viktigt att eventuella stollar inte tillåts påverka SD:s strategi och taktik.

Strategin och taktiken bör istället vara präglad av civilicerat lugn och sans med maximalt inslag av kreativitet, för att säkerställa SD:s fortsatta långsiktiga stöd i opinionen...

Tänk Dalai Lama när det gäller ett oantastligt folkrättsanspråk. Tänk Olof Palme när det handlar om vältalighet och polemisk attityd.

Tänk folkrörelse-S som en förlaga och historisk mall för hur viktigt det är att ta tolkningsföreträdet genom egna kanaler och normalisera sig själva i direkt kommunikation med väljarna och i tydlig opposition till sittande maktordning. Använd Beppe Grillo, Donald Trump och Bernie Sanders som bevis att det är kritik och politisk konflikt som skapar viral spridning i alternativa och sociala medier, en superbillig marknadsföring som inte bara är oberoende av MSM:s stöd utan tjänar på dess motstånd, eftersom folk inte litar på media.

Att stollar inte ska påverka inom SD är också min framtidsvision. Dumheter som att ifrågasätta existensen av den konstituerande etniciteten i den egna nationalstaten, saknar nog motstycke i något europeiskt land, t ex.

Att förtiga etnicitet och därmed inte kunna stå upp för utsatta "svennehoror" och "-jävlar" på skolorna är både fegt och inopportunt. Genvägen till de så eftersökta svenska kvinnornas röster är oron för deras barn, som trumfar viljan att vara snäll mot andras ungar.
2016-06-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Att förtiga etnicitet och därmed inte kunna stå upp för utsatta "svennehoror" och "-jävlar" på skolorna är både fegt och inopportunt. Genvägen till de så eftersökta svenska kvinnornas röster är oron för deras barn, som trumfar viljan att vara snäll mot andras ungar.

Det borde vara uppenbart för oss att antalet blattar, i alla avseenden och med alla framtida och ödesdigra svåröverskådliga konsekvenser, är alldeles för många för vårt fortfarande ganska civilicerade samhälle.

Speciellt torde muslimblattarna utgöra ett farligt inslag, som självklart borde mer betraktas som en potentiell extremt farlig politisk rörelse än en religös och som dessutom försöker föra oss tillbaka till medeltiden med alla medel.

Förhoppningsvis ökar erfarenheterna och insikterna bland väljarna och som resulterar i att stödet för SD ökar!

Naturligtvis bör SD sprida kunskaper om de nuvarande och de kommande oerhörda problemen, men först och främst försöka begränsa antalet blattar...
Senast redigerad av Reproduce 2016-06-19 kl. 16:00.
2016-06-20, 00:04
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Sd ökar även i Sentio.
http://nyheteridag.se/sentios-junimatning-visar-att-c-tokrusar-i-opinionen-en-riktig-vitamininjektion/
Moderaterna 21,0 (22,1)
“Liberalerna” 3,9 (4,5)
Centerpartiet 8,0 (5,0)
Kristdemokraterna 2,8 (3,7)

Socialdemokraterna 22,9 (24,8)
Vänsterpartiet 6,9 (7,8)
Miljöpartiet 5,3 (4,5)

Sverigedemokraterna 24,5 (23,7)

Fi 2,9 (1,8)
Piratpartiet 0,7 (1,2)

jävligt obehagligt att fi ligger på 2,9
2016-06-20, 00:24
Medlem
Vadaadaas avatar
Borde inte YouGov's OU för juni dyka upp när som helst?

Jag deltog i denna för ett par dagar sedan.
2016-06-20, 01:32
Medlem
SIFO på drygt 15 procent, Sentio på drygt 24 procent. Det är ju sinnessjukt stora skillnader
2016-06-20, 02:15
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
SIFO på drygt 15 procent, Sentio på drygt 24 procent. Det är ju sinnessjukt stora skillnader
Som sagt. Sifo, en del av svenska statspropagandaapparaten tror/vet att det är långt till val.
Sentio ingår inte i denna. Inte konstigare än så.
Norska Sentio är rättesnöret. De har prickat bäst på SD senaste 3 valen.

Skriver inte detta till dig Fnysington, vore rätt meningslöst slöseri på Flashbacks serverutrymme.

Skriver till nya i tråden som inte har koll på de olika opinionsinstituten.
2016-06-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
jävligt obehagligt att fi ligger på 2,9

Tycker det är rätt bra - finns ändå ingen chans att galenpannorna kommer in i Riksdagen. Det allra bästa vid en val-situation vore om F!, Mp, L, KD och C alla landar på 3.9%...
2016-06-20, 11:05
Medlem
Returpappers avatar
Sd konkurrenter som inte når spärren borttagna .

Moderaterna 21,0 får 83 mandat
Centerpartiet 8,0 får 32 mandat

Socialdemokraterna 22,9 får 90 mandat
Vänsterpartiet 6,9 får 27 mandat
Miljöpartiet 5,3 får 21 mandat

Sverigedemokraterna 24,5 får 96 mandat största parti.

Om alliansen vidhåller sitt, "största blocket ska regera", så sitter regeringen kvar och det bli skattehöjningar för alliansens välbärgade borgare. Säkrare i så fall att rösta på Sd om man vill ha en förändring.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in