Resultat: Är du för eller emot Brexit?
För
82,23%
611 röster
Emot
17,77%
132 röster
2016-06-19, 21:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
På kort sikt borde inte så mycket hända. Röstar UK för att lämna så lär status quo gälla medan man förhandlar om hur utträdet ska gå till och vad som ska gälla efteråt. Och det lär ta ett tag.
Det lär inte bli någon större skillnad på längre sikt heller, skulle jag tro. Bara mer krångel. Jag glömde också en punkt:

- man är inte med i valutaunionen; pundet har man kvar.

Sedan svamlar man om att man vill återinföra Imperial Units.
Citera
2016-06-19, 21:39
Medlem
stilichos avatar
Som EU-vän måste jag säga att en brexit hade varit det bästa av flera skäl. Dels hade det lett till mycket själslig ångest i Bryssel och de större huvudstäderna vilket förhoppningsvis hade gett ett klimat där nyttiga reformer hade kunnat genomföras till fromma för hela EU-projektet. Och dels hade det gett en brutal ekonomisk och politisk käftsmäll till Storbritannien vilket hade avskräckt övriga EU-medlemmar från att fundera på utträde i det närmaste. Det är till och med möjligt att Storbritannien blir en ödmjuk och avskuttad tiger och om några år ber snällt om att återigen få medlemskap i ett reformerat EU.
Citera
2016-06-19, 21:43
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Det är EU-parlamentet som styr. Vilka beslut tar dom som inte vi får läsa. Kan du ge några av dina exempel tack.

Europeiska unionens råd?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_unionens_r%C3%A5d

Annan länk:

http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/council-eu/index_sv.htm

Hur har jag som medborgare inflytande i detta råd?
Särskilt där vår statsminister som iof är folkvald, men sedan tillsätter ministrar som han vill?
Ännu läskigare blir det när vi vet att utländska ministrar sitter och bestämmer.
Senast redigerad av Tarstan 2016-06-19 kl. 21:50.
Citera
2016-06-19, 22:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Som EU-vän måste jag säga att en brexit hade varit det bästa av flera skäl. Dels hade det lett till mycket själslig ångest i Bryssel och de större huvudstäderna vilket förhoppningsvis hade gett ett klimat där nyttiga reformer hade kunnat genomföras till fromma för hela EU-projektet. Och dels hade det gett en brutal ekonomisk och politisk käftsmäll till Storbritannien vilket hade avskräckt övriga EU-medlemmar från att fundera på utträde i det närmaste. Det är till och med möjligt att Storbritannien blir en ödmjuk och avskuttad tiger och om några år ber snällt om att återigen få medlemskap i ett reformerat EU.
Sådär har jag också delvis resonerat. Förutom det sista då att de kommer be om medlemskap om några år.

Men det jag nu tror kommer hända är att UK röstar Remain. Jag befarar då att den kritiska rösten från UK kommer vara ganska kuvad i några år framöver. Tystad av brysseleuropeer: "ni fick ju er folkomröstning, men ni stannade kvar på skeppet, nu får ni anpassa er".
Senast redigerad av Madagascar 2016-06-19 kl. 22:32.
Citera
2016-06-19, 23:35
Medlem
I polls of polls står det lika nu (https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/). Pga det hemska mordet så fick brexit en backlash men det verkar vara temporärt. En historisk chans hoppas och tror inte att britterna går på globalisternas skrämselpropaganda.
Citera
2016-06-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Europeiska unionens råd?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_unionens_r%C3%A5d

Annan länk:

http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/council-eu/index_sv.htm

Hur har jag som medborgare inflytande i detta råd?
Särskilt där vår statsminister som iof är folkvald, men sedan tillsätter ministrar som han vill?
Ja, ditt inflytande utgörs av att vara med och rösta fram Riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Ännu läskigare blir det när vi vet att utländska ministrar sitter och bestämmer.
Hur blir det läskigt att det är folk från EU-länder med och godkänner lagar som ska gälla i EU?
Är inte det tvärtom ganska rimligt.
Citera
2016-06-19, 23:58
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
I polls of polls står det lika nu (https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/). Pga det hemska mordet så fick brexit en backlash men det verkar vara temporärt. En historisk chans hoppas och tror inte att britterna går på globalisternas skrämselpropaganda.
Ja vad man kan utläsa av den poll of polls-sidan så har Remain ett knappt övertag i några av mätningarna där andelen osäkra är 10% eller mer. De mätningar där andelen osäkra är mindre har Leave till övervägande del ett klart övertag på flera procentenheter. Osäkra väljare har alltså en klar övervikt mot Leave. Det ser hoppfullt ut.
Senast redigerad av Kloss 2016-06-20 kl. 00:04.
Citera
2016-06-20, 00:32
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
=Alpha101|57622592]Ja, ditt inflytande utgörs av att vara med och rösta fram Riksdagen.

Lika meningslöst som att fisa i universum med andra ord.

Citat:
Hur blir det läskigt att det är folk från EU-länder med och godkänner lagar som ska gälla i EU? Är inte det tvärtom ganska rimligt.

Det nya Tsardömet sträcker sig vida kring, den lille medborgaren har inget inflytande alls för byråkraterna bestämmer villkoren även för en fattig svensk bonde eller fiskare. För de flesta är det som att vara medborgare i Sovjet.
Man förstår att Sovjetmänniskorna blommar upp nu, de ser hopp att demokratin helt ska upphöra. "Folket förstår inte sitt eget bäst det gör Bryssel bäst tycks de mena". Man hör idiotin även från unga.
Citera
2016-06-20, 01:02
Medlem
Menveds avatar
Det här kan vara skälet till omsvängningen sista veckan:

https://twitter.com/EuropeElects/status/744499960725512192
Citera
2016-06-20, 03:42
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ja, ditt inflytande utgörs av att vara med och rösta fram Riksdagen.

Hur blir det läskigt att det är folk från EU-länder med och godkänner lagar som ska gälla i EU?
Är inte det tvärtom ganska rimligt.

Poängen är att det är människor som jag inte röstat på, även om jag skulle ha röstat på nuvarande regering.
Än mindre utländska ministrar.

Det är folk som inte står på någon valsedel (de kanske de gör men ingen tänker på det), det blir bara politiker med makt som ingen röstat på.

Jag tycker inte om det, tycker tom det är odemokratiskt, men där går våra åsikter isär gissar jag.

Dessutom hade du fel i ditt inlägg att det är EU parlamentet som sätter lagarna, det var också i mitt inlägg, vilket du fick exempel på.
Sveriges riksdag bestämmer inte vilka som sitter i rådet, statsministern utser ministrarna.
Allt detta borde du veta, som också står i mitt inlägg, men upprepning kanske inte kan skada.

För att hålla on topic så: Hoppas brexit sidan håller i sig nu, mordet borde inte påverka med tanke på vad som hände i Sverige.
Senast redigerad av Tarstan 2016-06-20 kl. 03:48.
Citera
2016-06-20, 05:55
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Det är EU-parlamentet som styr. Vilka beslut tar dom som inte vi får läsa. Kan du ge några av dina exempel tack.

Lite överdrivet att påstå att EU-parlamentet styr, de kan inte ens lägga
egna lagförslag, inte heller göra ändringar i befintliga lagar.

Det är Kommissionen som "styr", de gör lagförslagen som
EU-parlamentet får votera i.

(ungefär som om de skulle avskaffa motioner i Sveriges Riksdag och
samtidigt behålla voteringsrätten -men bara för Regeringens lagförslag )
Senast redigerad av arbogaerik 2016-06-20 kl. 06:04.
Citera
2016-06-20, 08:29
Medlem
arbetets avatar
Tung brexit-politiker hoppar av

http://www.svd.se/tung-brexit-politiker-hoppar-av/i/senaste

Citat:
Den konservativa politikern Sayeeda Warsi lämnar brexit-kampanjen, som vill att Storbritannien lämnar EU. Avhoppet är en reaktion mot lämna-sidans valaffisch inför torsdagens folkomröstning, som visar flyktingar och migranter på kö vid Sloveniens gräns med texten "Breaking point", bristningsgränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in