Jag har lyssnat på meny i flera år. Har nog hört varje avsnitt sen 2008 (dom som finns på nätet) och är bedrövad.
Det var som bäst när det sändes från Kalmar med Karin Fransson som oftast deltog. Kunde börja med att man hörde fågelkvitter och en kopp kaffe som porlande hälldes upp och sen inledes programmet med 'Här sitter vi, Måns Rossander, Karin Fransson och Sven Ekberg i bersån!' och så pratade dom, det var reportage, lyssnarfrågor och recept.
Sen verkade det vara från olika håll, Gullriksson i Östersund, Tengby i Göteborg och lite gästprogramledare.
Men sen en tid så har Tengby tagit över. Programet produceras till och med av Tomas Tengby Produktion AB. Förut gjorde bla Munck det.
Nu är det inte matlagning i fokus längre utan nu ska den korkade allmänheten uppfostras och hjärntvättas.
Förut kunde ett program innehålla ett reportage där nån kock kokade sås och hackade lök och pratade och hade sig, väldigt mysigt, intressant och hungerframkallande!
Exempelvis såhär kunde det låta:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/53582?programid=950
NU DÄREMOT!
Eko-fascism, antroposofiskt anstruket och känslostyrd argumentation. Problemet är att sånt trams sätter sig i folks medvetande och blir en sanning bland allmogen även om det inte är så. Jag har häpnat över vissa slutsatser 'nya meny' dragit bara genom att prata och hålla med varandra och därmed komma fram till saker som låter bra i deras öron. Senast var i programmet om potatis där den här dialogen framfördes:
Anna:
I andra länder i europa får dom använda jorddesinficeringsmedel som alltså dödar ALLTING, det slår ut bakterier i jorden och det känns.. otroligt obehagligt..
Tengby:
Man odlar alltså potatis i död jord?!
Anna:
Jamen i princip.. det slår ut allt liv.
Och angående nåt annan medel mot grodning säger hon att 'det känns..märkligt!'.
Känns märkligt alltså, ok
Det är förhastade slutsatser utan att ta fram argument till varför. Kan ju vara så att utan det så står dom utan skörd då skörden förstörs. Varsågod och svält ihjäl.
Tengby har haft den här agendan länge. Kommer ihåg för några år sedan då dom hade samarbete med författaren till 'tyst hav' som såklart målade upp dom mörkaste bilder som tänkas kan, utan att ifrågasättas. Har för mig att det blev nåt liv om det där till slut faktiskt.