2016-06-20, 03:36
Medlem
Brukade till för något år sen vara ett trevligt radioprogram där man fick ideer och recept till mat av olika slag, olika tekniker att använda. Nu verkar det blivit något slags matpolitiskt organ??
Citera
2016-06-20, 05:28
Medlem
ace_secs avatar
Kan inte annat än hålla med dig.

Saknar inslagen då de i realtid tillagar mat och pratar om receptet. Man är med i köket så att säga!
Citera
2016-06-20, 10:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Radio och Podcast
/Moderator
Citera
2016-06-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Brukade till för något år sen vara ett trevligt radioprogram där man fick ideer och recept till mat av olika slag, olika tekniker att använda. Nu verkar det blivit något slags matpolitiskt organ??
Hurdå "matpolitiskt"? (Lyssnar mycket sällan på meny.)
Citera
2016-06-20, 16:44
Avslutad
Om programledaren fortfarande är Tomas Tengby har du ditt svar där. Han ledde förut Ring P1, mindre lyckat val av programledare. När det ringde in frustrerade människor som kände sig maktlösa inför det sveriges förfall som genomförs från högsta ort, bemöttes de med spelat oförstående och översittarfasoner. Den infektionen verkar iof ha drabbat merparten av våra utav skattemedel avlönade "journalister", så inget att bli överraskad av där kanske...
Citera
2016-06-20, 20:33
Medlem
Enydrions avatar
ok gissade också på Tomas Tengby, när jag brukade lyssna på p1 känner jag igen att han jämt pratade om mat, sen några månader har jag helt slutat lyssna på radio, då det kändes som om de stoppade in tråkiga pk program jämt och ständigt så jag fick helt enkelt nog, nu försöker de nog att bli av med resterande lyssnare också?

Just att de lagade mat var inte så intressant för mig då det dröjer ett par år till innan jag har tillgång till ett kök på allvar igen...
Senast redigerad av Enydrion 2016-06-20 kl. 20:35.
Citera
2016-06-24, 10:14
Medlem
Isnatts avatar
Jag har lyssnat på meny i flera år. Har nog hört varje avsnitt sen 2008 (dom som finns på nätet) och är bedrövad.
Det var som bäst när det sändes från Kalmar med Karin Fransson som oftast deltog. Kunde börja med att man hörde fågelkvitter och en kopp kaffe som porlande hälldes upp och sen inledes programmet med 'Här sitter vi, Måns Rossander, Karin Fransson och Sven Ekberg i bersån!' och så pratade dom, det var reportage, lyssnarfrågor och recept.
Sen verkade det vara från olika håll, Gullriksson i Östersund, Tengby i Göteborg och lite gästprogramledare.

Men sen en tid så har Tengby tagit över. Programet produceras till och med av Tomas Tengby Produktion AB. Förut gjorde bla Munck det.
Nu är det inte matlagning i fokus längre utan nu ska den korkade allmänheten uppfostras och hjärntvättas.

Förut kunde ett program innehålla ett reportage där nån kock kokade sås och hackade lök och pratade och hade sig, väldigt mysigt, intressant och hungerframkallande!
Exempelvis såhär kunde det låta: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/53582?programid=950

NU DÄREMOT!

Eko-fascism, antroposofiskt anstruket och känslostyrd argumentation. Problemet är att sånt trams sätter sig i folks medvetande och blir en sanning bland allmogen även om det inte är så. Jag har häpnat över vissa slutsatser 'nya meny' dragit bara genom att prata och hålla med varandra och därmed komma fram till saker som låter bra i deras öron. Senast var i programmet om potatis där den här dialogen framfördes:

Anna: I andra länder i europa får dom använda jorddesinficeringsmedel som alltså dödar ALLTING, det slår ut bakterier i jorden och det känns.. otroligt obehagligt..
Tengby: Man odlar alltså potatis i död jord?!
Anna: Jamen i princip.. det slår ut allt liv.
Och angående nåt annan medel mot grodning säger hon att 'det känns..märkligt!'. Känns märkligt alltså, ok

Det är förhastade slutsatser utan att ta fram argument till varför. Kan ju vara så att utan det så står dom utan skörd då skörden förstörs. Varsågod och svält ihjäl.

Tengby har haft den här agendan länge. Kommer ihåg för några år sedan då dom hade samarbete med författaren till 'tyst hav' som såklart målade upp dom mörkaste bilder som tänkas kan, utan att ifrågasättas. Har för mig att det blev nåt liv om det där till slut faktiskt.
Citera
2016-06-25, 17:02
Medlem
Mikojans avatar
Men vad trevligt att flera reagerar mot Tengbys matfascism. Hur många radioklassiker ska denne tönt tillåtas förstöra?

Meny som var ett s k trevligt program när det sändes från Kalmar har blivit ett skämt med den politiskt korrekte tramsmakaren från Göteborg.

Bort.
Citera
2016-06-26, 02:38
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Men vad trevligt att flera reagerar mot Tengbys matfascism. Hur många radioklassiker ska denne tönt tillåtas förstöra?

Meny som var ett s k trevligt program när det sändes från Kalmar har blivit ett skämt med den politiskt korrekte tramsmakaren från Göteborg.

Bort.

Hans bolag fakturerar 1,5 miljon/år. Pengar tjänar han...
Citera
2016-07-09, 19:32
Medlem
Minns att Tengby tilläts lansera sin brors band "Black Ingvars" genom att spela deras låtar varje dag i sitt morgonprogram i den licensfinansierade radiokanalen P3. Märklig man.
Citera
2016-07-09, 21:07
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Minns att Tengby tilläts lansera sin brors band "Black Ingvars" genom att spela deras låtar varje dag i sitt morgonprogram i den licensfinansierade radiokanalen P3. Märklig man.
Jag luskade vidare och hittade att hans bror är nån slags reklamare vilket kan förklara en del och som du skriver att Tomas sände Black-Ingvars musik i radio som 'en kul grej'.
http://www.dt.se/noje/stall-tomas-tengby-till-svars

Thomas vill ju gärna framstå som lite fumlig oj-ananas-vad-är-det-för-nåt-okunnig men är uppenbarligen slipad. Började av en slump kolla om på 'mat' från 2001 där han är nån slags sidekick. I första programmet testar han tomatkonservburkar genom att rada upp dom på rad baserat på pris, hälla upp dom i skålar och sen baserat på att titta på färgen och utseendet på tomaterna avgöra vilken som är bäst. Inte smaka. Och såklart blev det exakt efter pris; billigast sämst och dyrast bäst.
Citera
2016-07-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag luskade vidare och hittade att hans bror är nån slags reklamare vilket kan förklara en del och som du skriver att Tomas sände Black-Ingvars musik i radio som 'en kul grej'.
http://www.dt.se/noje/stall-tomas-tengby-till-svars

Tack för länken. Jag har genom åren tänkt på hur fan detta kunde vara tillåtet men inte funnit att någon annan reagerat på det när jag har googlat. Det där var ingen "kul grej", det var utstuderat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in