2016-06-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du skriver att det inte registreras någonstans....var är det då du menar att a-kassan eventuellt ska kolla? Ska dom göra en husrannsakan i jakt på examenspapper eller vad?

Jag vet inte vilka parallella kontrollsystem a-kassan har tillgång till. Därför ställer jag en fråga. Har du något att tillföra?
Citera
2016-06-18, 23:56
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Vet inte om jag förstår dig korrekt, men jag tolkar det som att du frågar hur länge dom som tidigare haft ersättning från a-kassan, kan få aktivitetsstöd. I så fall är svaret att det inte finns någon begränsning i något regelverk. Så länge dom inte uppfyllt ett nytt arbetsvillkor eller inte längre deltar i något program, så får dom aktivitetsstöd. Dom som "bara" kan få det i 450 dagar måste sen vända sig till soc.

Lite utanför frågan men....när regeringen Reinfeldt 1 införde Jobb- och utvecklingsgarantin 2007 var tanken att väldigt få skulle vara arbetslösa så länge som 450 ersättningsdagar med aktivitetsstöd, vilket alltså är då de gick in i fas3/sysselsättningsfasen i jobb- och utvecklingsgarantin. I och med finanskrisen fick vi massiv konjunkturarbetslöshet, som sen blev strukturarbetslöshet. Många äldre (50+) som jobbat i branscher som inte kom tillbaka i samma omfattning (enklare industrijobb och andra manuella jobb t.ex.) fastnade i arbetslöshet från 2008 eller 2009 och framåt och har nu haft aktivitetsstöd väldigt, väldigt länge.
Hösten 2009 fick vi en markant ökning av de långtidsarbetslösa i Sverige. Utan vidare analys så är väl en rimlig gissning att det hade med finanskrisen att göra. Dock så har andelen långtidsarbetslösa sjunkit sedan dess och är i dag inte så mycket högre (jmf april 2009 27,5% med april 2016 29,3%). Hur man än vänder och vrider på det hela så har Sverige EUs lägsta långtidsarbetslöshet och för den som gillar att prata i termer av långtidsarbetslöshet som utanförskap så har Sverige ett synnerligen lågt utanförskap jämfört med resten av EU. Pga detta är det relativt sett väldigt få som haft aktivitetsstöd så länge att de kommit in i FAS 3.

Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
När man väl jobbat och slitit(?) ihop den tid som krävs för att kunna få stämpla och få ersättning från a-kassan, varför har man inte rätten att bara chilla dom där 300 dagarna? Man har ju ändå tjänat/betalat ihop på något sätt till 300 betalda dagar. Varför ska man då ställas inför massa krav från arbetsförmedling etc. Jag tycker man borde få chilla 300 dagar om man vill. Och på dag 301 så står du utan ersättning om det är så att du inte har hittat ett jobb innan det.
Det är ju så att man som arbetslös (och om man är berättigad till A-kassa) först får 300 dagar (ca 14-15 kalendermånader). Under denna tid kan du i princip göra lite vad du vill. Efter det får du 150 dagars (ca 7 kalender månader) aktivitetsstöd (FAS 1) där du förväntas delta på någon slags söka-jobb-kurs. Förutom närvaro där så kan du göra lite vad du vill. Har du inte fått jobb efter detta får du 300 nya dagar (FAS 2) med aktivitetsstöd där inga krav ställs. Mao så kan man få ersättning utan att göra speciellt mycket under 750 dagar (nästan 3 hela år!) innan det börjar ställas lite krav på att man måste göra något för att få pengar. Önskar man efter dessa 750 dagar fortsätta att få aktivitetsstöd så får man gå in i FAS 3 som, vad jag förstår, kan fortgå för evigt så vida man inte hittar ett riktigt jobb men jag kan ha fel på den här punkten.

Du undrar varför man inte har "rätt" att chilla under de 300 A-kassedagarna. På sätt och vis har du ju det för det ställs vad jag vet inga direkta krav på att du måste göra något så visst... bli arbetslös, börja stämpla och chilla du i 300 dagar. Du kan som sagt var mer eller mindre chilla i nästan 3 år utan några direkta krav från AF under ca 2 år och 3,5 månader av dessa nästan 3 år (2 år och 10,5 månader lite mer exakt).
Citera
2016-06-19, 00:02
Medlem
godboys avatar
Du säger att du djälv betalar för utbildningen och att du ej kan få CSN stöd för den, samt att det är en förening som driver utbildning. Luktar som nåt teateraktigt.

Med de uppgifter du lämnat så tror jag knappast det rapporteras nåt från föreningen, de är nog mest intresserade av att få dina pengar och då tror jag knappast de rapporterar något någonstans.

A kassan samkörs till viss del med Försäkringskassan och de kan även kolla av mot soc även om det finns misstanke om oegentligheter. Men det är snarare vanligt att soc kollar mot A kassan. Dock måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen för att kunna lyfta A kassa och följa regler kring jobbsök osv.

Så som slutsats så kan ditt upplägg funka så länge du söker tillräckligt med jobb och rapporter det i aktivitetsrapporten du måste lämna månad för att få din a kasse ersättning. Du kommer dock bli kallad på obligatoriska meningslösa möten då o då till AF. Har du otur kan du även åka på någon meningslös dagakivitet med, men det tar nog ett tag innan du råkar ut för det.
Citera
2016-06-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Du säger att du djälv betalar för utbildningen och att du ej kan få CSN stöd för den, samt att det är en förening som driver utbildning. Luktar som nåt teateraktigt.

Med de uppgifter du lämnat så tror jag knappast det rapporteras nåt från föreningen, de är nog mest intresserade av att få dina pengar och då tror jag knappast de rapporterar något någonstans.

A kassan samkörs till viss del med Försäkringskassan och de kan även kolla av mot soc även om det finns misstanke om oegentligheter. Men det är snarare vanligt att soc kollar mot A kassan. Dock måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen för att kunna lyfta A kassa och följa regler kring jobbsök osv.

Så som slutsats så kan ditt upplägg funka så länge du söker tillräckligt med jobb och rapporter det i aktivitetsrapporten du måste lämna månad för att få din a kasse ersättning. Du kommer dock bli kallad på obligatoriska meningslösa möten då o då till AF. Har du otur kan du även åka på någon meningslös dagakivitet med, men det tar nog ett tag innan du råkar ut för det.

Tack för bra svar!

Jo, jobbsökandet och det andra känner jag till. Ärligt talat så ska jag försöka jobba samtidigt som jag pluggar, men bra att ha a-kassan att tillgå om det inte ordnar sig med jobb.
Citera
2016-06-19, 00:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjobakk
Tack för bra svar!

Jo, jobbsökandet och det andra känner jag till. Ärligt talat så ska jag försöka jobba samtidigt som jag pluggar, men bra att ha a-kassan att tillgå om det inte ordnar sig med jobb.

Ja, kan du finna nåt deltidskneg, typ på något gruppboende eller så, skulle nog det vara det bästa. Då behöver du inte oroa dig, även om sannolikheten att du skulle upptäckas är minimal.

Dessutom så så slipper du vara påpassad av AF och deras nycker. Bara det kan ju ge lite själslig frid . Vad du nu än ska gå för utbildning så lär den ju vara bättre än vad AF kan komma med, även om det du då ska utbilda dig är strumpstoppare så är det nyttigare än vad AF kan erbjuda.
Citera
2016-06-19, 00:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Du undrar varför man inte har "rätt" att chilla under de 300 A-kassedagarna. På sätt och vis har du ju det för det ställs vad jag vet inga direkta krav på att du måste göra något så visst... bli arbetslös, börja stämpla och chilla du i 300 dagar. Du kan som sagt var mer eller mindre chilla i nästan 3 år utan några direkta krav från AF under ca 2 år och 3,5 månader av dessa nästan 3 år (2 år och 10,5 månader lite mer exakt).

Vad jag hört så är det ett jävla krav på att söka jobb. Säkert åtminstone 5 st i veckan som man ska redovisa för dom. Sen om det är 25 mil bort det skiter dom i, man ska söka det ändå. Sjukt drygt ju. Men kanske inte är så hårda krav då? Jag vet inte, många år sen jag var arbetslös.
Citera
2016-06-19, 04:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Hösten 2009 fick vi en markant ökning av de långtidsarbetslösa i Sverige. Utan vidare analys så är väl en rimlig gissning att det hade med finanskrisen att göra. Dock så har andelen långtidsarbetslösa sjunkit sedan dess och är i dag inte så mycket högre (jmf april 2009 27,5% med april 2016 29,3%). Hur man än vänder och vrider på det hela så har Sverige EUs lägsta långtidsarbetslöshet och för den som gillar att prata i termer av långtidsarbetslöshet som utanförskap så har Sverige ett synnerligen lågt utanförskap jämfört med resten av EU. Pga detta är det relativt sett väldigt få som haft aktivitetsstöd så länge att de kommit in i FAS 3.

Jo jag vet hur det ser ut, vi har historiskt hög sysselsättning, högre sysselsättning bland utomeuropeiskt födda än andra EU-länder, högra sysselsättning bland kvinnor än andra EU-länder osv. Men likväl blev det långt fler som hamnade i det som tidigare hette sysselsättningsfasen än vad den borgerliga regeringen från början räknade med.

Man kan väl även tillägga att problemet på svensk arbetsmarknad verkligen inte är sysselsättningsgraden. Inte är det egentligen heller arbetslöshetsnivån. Däremot är det ett problem att en så stor andel av arbetslösheten är strukturarbetslöshet och att jämviktsarbetslösheten är så hög.
Citera
2016-06-19, 14:56
Medlem
Citat:
Omöjligt att svara på vad som eventuellt kan hända eftersom du inte anger vad du deltar i, om det exempelvis handlar om jobbgarantin för ungdomar eller jobb- och utvecklingsgarantin, eller om du till exempel är anvisad det som heter Stöd och matchning.

Deltar i Stöd och matchning. Jobbcoach 3 mån med möjlighet till 3mån förlängt.
Citera
2016-06-19, 19:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigos
Deltar i Stöd och matchning. Jobbcoach 3 mån med möjlighet till 3mån förlängt.
Och du deltar alltså INTE i det inom ramen för jobbgarantin för ungdomar? Inte riktigt min hemmaplan, men det låter märkligt att du, som du skriver, får aktivitetsstöd om du bara fått stöd och matchning.

Hur som helst, så finns det inget som heter att man kan pausa olika former av insatser enligt egna önskemål. Väljer du att åka iväg under en längre tid kommer ditt deltagande i programmet (om det handlar om jobbgarantin för ungdomar) sannolikt att återkallas.
Citera
2016-06-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Alfakassan har inget krav på sitt medlemskap men däremot finns det precis som i vilken annan A-kassa som helst ett krav på hur mycket du ska ha jobbat för att vara berättigad ersättning, det är samma krav oavsett vilken A-kassa man har.

Alfakassan är precis som vilken annan A-kassa som helst med skillnaden att Alfakassan inte kräver av individen att denne ska jobbat inom en viss bransch, yrke etc, ett krav som andra A-kassor och fackförbund har.

Alfakassan har alltså samma regler som alla andra. Är man däremot inte med i en a-kassa så får man ett lägre belopp i aktivitetsstöd från Försäkringskassan när man deltager i jobb- och utvecklingsgarantin än vad man hade fått om man hade varit med i en a-kassa. Det är därför som det rekommenderas att man går med i en a-kassa innan så att man får det högre beloppet. Alfakassan ligger då närmast tillhands då denna inte har några kvalifikationsregler.

"Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa
Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa får
du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du
deltar i ett program på heltid.
Deltar du i jobb- och utvecklingsgarantin får
du aktivitetsstöd som längst under 450 dagar.
Har du fått utvecklingsersättning tidigare
räknas de dagarna in.
Du kan få högre aktivitetsstöd om du går med i
a-kassan eller Alfa-kassan
Alfa-kassan är en a-kassa som är öppen för
alla oavsett bransch. Genom att anmäla dig
till Alfa-kassan eller bli medlem i en a-kassa
kan du som uppfyller villkoren höja ditt
aktivitetsstöd till minst 365 kronor per dag
om du deltar i program på heltid. Blanketter
för att anmäla dig till Alfa-kassan hittar"

Mer om ersättningen går att läsa här.

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/9d55273d-009e-40c0-a29c-fe1abb96d6f2/4052_aktivitetsstod_och_utvecklingsersattning1509. pdf?MOD=AJPERES

Försäkringskassan har enligt vad jag vet skrivit fel info. Det räcker inte att bli medlem i en a-kassa eller Alfakassan och få mer ersättning av det skälet. Det krävs ett arbetsvillkor också. Vad det är kan läsas på valfri kassas hemsida.
Citera
2016-06-20, 22:39
Medlem
Bunnys avatar
"Fler bör få rätt till a-kassa"-förslag från TCO

TCO presenterade idag förslag på reformer inom arbetslöshetsförsäkringen.

http://www.tco.se/Aktuellt/Debatt/2016/fler-bor-fa-ratt-till-a-kassa/

- Vad tycker du om förslagen?
- Vad är bra?
- Vad är dåligt?
- Vilka förändringar vill du helst se vad gäller arbetslöshetsförsäkring?
Citera
2016-06-20, 22:49
Medlem
Orkar du sammanfatta länken du skicka där, för möe text

Ser inga problem med dagens a-kassa, kanske betalas det ut lite för mycket tkr jag.

Återinför det gamla lärlingssystemet igen så kan vi avveckla det värdelösa s.k. arbetsförmedling vi har..

för 30 år sen så var faktiskt arbetsförmedlingen en arbetsförmedling, om än kanske inte behövdes, men de hade resurser till alla som behövde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in