Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Vet inte om jag förstår dig korrekt, men jag tolkar det som att du frågar hur länge dom som tidigare haft ersättning från a-kassan, kan få aktivitetsstöd. I så fall är svaret att det inte finns någon begränsning i något regelverk. Så länge dom inte uppfyllt ett nytt arbetsvillkor eller inte längre deltar i något program, så får dom aktivitetsstöd. Dom som "bara" kan få det i 450 dagar måste sen vända sig till soc.
Lite utanför frågan men....när regeringen Reinfeldt 1 införde Jobb- och utvecklingsgarantin 2007 var tanken att väldigt få skulle vara arbetslösa så länge som 450 ersättningsdagar med aktivitetsstöd, vilket alltså är då de gick in i fas3/sysselsättningsfasen i jobb- och utvecklingsgarantin. I och med finanskrisen fick vi massiv konjunkturarbetslöshet, som sen blev strukturarbetslöshet. Många äldre (50+) som jobbat i branscher som inte kom tillbaka i samma omfattning (enklare industrijobb och andra manuella jobb t.ex.) fastnade i arbetslöshet från 2008 eller 2009 och framåt och har nu haft aktivitetsstöd väldigt, väldigt länge.
Hösten 2009 fick vi en markant ökning av de långtidsarbetslösa i Sverige. Utan vidare analys så är väl en rimlig gissning att det hade med finanskrisen att göra. Dock så har andelen långtidsarbetslösa sjunkit sedan dess och är i dag inte så mycket högre (jmf april 2009 27,5% med april 2016 29,3%). Hur man än vänder och vrider på det hela så har Sverige EUs lägsta långtidsarbetslöshet och för den som gillar att prata i termer av långtidsarbetslöshet som utanförskap så har Sverige ett synnerligen lågt utanförskap jämfört med resten av EU. Pga detta är det relativt sett väldigt få som haft aktivitetsstöd så länge att de kommit in i FAS 3.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alcudia
När man väl jobbat och slitit(?) ihop den tid som krävs för att kunna få stämpla och få ersättning från a-kassan, varför har man inte rätten att bara chilla dom där 300 dagarna? Man har ju ändå tjänat/betalat ihop på något sätt till 300 betalda dagar. Varför ska man då ställas inför massa krav från arbetsförmedling etc. Jag tycker man borde få chilla 300 dagar om man vill. Och på dag 301 så står du utan ersättning om det är så att du inte har hittat ett jobb innan det.
Det är ju så att man som arbetslös (och om man är berättigad till A-kassa) först får 300 dagar (ca 14-15 kalendermånader). Under denna tid kan du i princip göra lite vad du vill. Efter det får du 150 dagars (ca 7 kalender månader) aktivitetsstöd (FAS 1) där du förväntas delta på någon slags söka-jobb-kurs. Förutom närvaro där så kan du göra lite vad du vill. Har du inte fått jobb efter detta får du 300 nya dagar (FAS 2) med aktivitetsstöd där inga krav ställs. Mao så kan man få ersättning utan att göra speciellt mycket under 750 dagar (nästan 3 hela år!) innan det börjar ställas lite krav på att man måste göra något för att få pengar. Önskar man efter dessa 750 dagar fortsätta att få aktivitetsstöd så får man gå in i FAS 3 som, vad jag förstår, kan fortgå för evigt så vida man inte hittar ett riktigt jobb men jag kan ha fel på den här punkten.
Du undrar varför man inte har "rätt" att chilla under de 300 A-kassedagarna. På sätt och vis har du ju det för det ställs vad jag vet inga direkta krav på att du måste göra något så visst... bli arbetslös, börja stämpla och chilla du i 300 dagar. Du kan som sagt var mer eller mindre chilla i nästan 3 år utan några direkta krav från AF under ca 2 år och 3,5 månader av dessa nästan 3 år (2 år och 10,5 månader lite mer exakt).