Resultat: Är du för eller emot Brexit?
För
82,23%
611 röster
Emot
17,77%
132 röster
2016-06-17, 22:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Låter som utpressning. "Om du inte är med då jävlar...". Desto större anledning att lämna skiten.

Det har blivit liksom hela EU-tanken numera. Att straffa medlemmar då om de nu inte följer agendan. Vilket inte alls var meningen men nu regionernas Europa som var det som nu gjorde att t.ex Sverige ens sa ja till skiten. Nej det kommer inte bli någon centralisering av makten utan snarare en decentralisering var ideologin då. Det blir än bättre med självbestämmande än att låta som får vår del Stockholm styra alla. Den biten är ju numera helt värdelös då det snarare blivit det rakt motsatta och man får nu verkligen hoppas att Storbritannien blir det första i en rad som säger nej tack och att även vi i Sverige får säga vårt om saken.
Citera
2016-06-17, 22:52
Medlem
CharlieMartels avatar
Underhållande när politiskt korrekt media ojar sig över att media har för stor makt och utmanar demokratiska system (men bara när utgången riskerar gå PK emot).
Citat:
A vote to leave the EU would mean many things. But it would show where too much power still lies in this country. It lies not with parliament, not with democracy, not with social media, but still with a few over-mighty newspapers whose stock in trade, exactly as Baldwin said 85 years ago, is made up of falsehood, misrepresentation and half-truths.

http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jun/17/eu-referendum-battle-press-versus-democracy
Citera
2016-06-17, 23:31
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Låter som utpressning. "Om du inte är med då jävlar...". Desto större anledning att lämna skiten.

Kommer inte ske, UK har handelsunderskott mot resten av EU och det finns ingen chans Tyskland går med på att förlora brittiska förtjänster; det troliga är att UK får ett renodlat frihandelsavtal. De som vill straffa UK kommer inse att de inte har råd att göra detta.
Citera
2016-06-18, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, det gör de inte för det förslaget fick nobben.
Vet vi väl inget om. Vad jag kan se så ska en arbetsgrupp jobba med detta fram till i September.
Har du några andra hårda fakta får du gärna länka.

Citat:
I stället införde man redan för flera år sedan att banker ska ha eget kapital i förhållande till hur mycket de lånar ut och en så kallad bail-in, att bankens ägare får ta den ekonomiska smällen.
Det första är kapitaltäckningskrav, och har funnits i urminnes tider.
Det andra är kreditförluster, och det har aktieägarna fått betala i urminnes tider.
(Du skulle kunna titta i en banks årsredovisning. Där står hur dom möter kapitaltäckningskraven och hur stor kreditförluster de måste ta).

Citat:
Om jag tänker efter lite så inser i alla fall jag att en sådan skatt skulle betalas av oss oavsett om det kallas en bail-out med skattemedel eller bankskatt. Med dagens lösning blir det mer rättvist samtidigt som det minskar riskbenägenheten om de riskerar att förlora sitt eget kapital. Lite OT men jag måste ju dementera dina felaktiga uppgifter.
Vet inte om du dementerat något. Men jag har iaf rättat en del av dina skriverier.

Fö har man i EU infört en speciell bankskatt. Alliansen vägrade men SVAMP skyndade sig naturligtvis att införa den.
En sådan skatt överför naturligtvis bankerna på sina kunder. Så vi plundras mer av staten. Sådant skulle UK kunna slippa undan om de håller sig utanför EU och inte väljer in Labour i Regeringen.
Citera
2016-06-18, 00:22
Medlem
Citat:
Nej, så är det inte.
Det handlar mer om "Jaha, ni vill vara med och profitera på våra investeringar i en inre marknad. Tja, varsågod och betala i kassan då".

Stor vs liten aktör. Då blir det så.
Citera
2016-06-18, 10:03
Medlem
Hoppas England åker ur EM då, så fotbollsgrabbarna hinner hem och rösta.
Minns att man röstade igenom FRA i Svenska riksdagen samma dag som vi mötte Ryssland i EM för några år sedan. Dom passar på när folk är upptagna med annat..
Citera
2016-06-18, 13:16
Medlem
Citat:

I Sverige är det skiten som varnar för att lämna EU, typ Margot Wallström, som också varnar för att ge folket för mycket demokrati. Hon är emot folkomröstningar sedan Anna Lindh mördades.

Min relevanta fråga är; vad hade Mijailo Mijailović för politisk åsikt och hade han en åsikt om det Margot påstår han hade?

Anna Lindh var en sosse som mördades när hon shoppade på NK, tänkte hon som Mijailo Mijailović på EU?

Tragiken i dessa mord, i Sverige och i England på kvinnliga politiker, är att barn förlorar sin mamma. I övrigt ska man inte överdriva, eller pådyvla andra sin egen sorg eller personliga rädsla för att gå samma öde till mötes. Jag sörjer inte Anna Lindh! Vi var inte bekanta!

Det ska i stället noteras att många viktiga politiker i Sverige avvaktar, och kommenterar inte det som pågår i UK!

Min tanke är att det är många politiker i övriga EU länder, som frågar sig hur det kunde bli så här. För det är inget bra det som skett med EU. Jag tror att det är Turkiets medlemskap i EU, som är den viktigaste frågan, trots att ingen går in på det. När EU diskuteras är de nya medlemmarna från det som förr var öst, klokare än våra politiker i Sverige.

Utan UK är det inget Europa. EUs legitimitet som en europeisk union får problem, eftersom det vore märkligt om vi straffade våra vänner för att gynna de som har varit våra fiender genom historien. Om Brexit vinner måste alla fråga sig, vad som ska till för att hindra de egna befolkningarna från att ställa samma krav på folkomröstning. Det missnöje som finns i UK, finns hos oss också.

Jag tror på en omförhandling av EU som kommer gynna länder som Sverige.
Citera
2016-06-18, 13:45
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, så är det inte.
Det handlar mer om "Jaha, ni vill vara med och profitera på våra investeringar i en inre marknad. Tja, varsågod och betala i kassan då".

Stor vs liten aktör. Då blir det så.
Klart det handlar om utpressning och hotelser från EU:s sida. Kommissionens president Jean Claude Juncker uttalar sig på det här viset.
Citat:
The British people will be treated as “deserters” following a vote to leave the European Union, Jean-Claude Juncker has warned.

In his greatest intervention in the referendum contest, the President of the European Commission said that the UK would face “consquences” and be treated as a “third country” following a break with the EU.

"If the British should say No, which I hope they don't, then life in the EU will not go on as before," he said. "The United Kingdom will have to accept being regarded as a third country, which won't be handled with kid gloves.
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/05/20/british-deserters-will-face-the-consequences-warns-eus-juncker/

Utomordentligt kontraproduktivt uttalande av Juncker som vi tackar för. Men EU är desperata över att hålla Storbritannien kvar och över följderna när det visar sig att landet klarar sig bättre utan EU. Unionen är körd i viket fall som helst och det bästa med Brexit är att det skyndar på processen.
Citera
2016-06-18, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Kommer inte ske, UK har handelsunderskott mot resten av EU och det finns ingen chans Tyskland går med på att förlora brittiska förtjänster; det troliga är att UK får ett renodlat frihandelsavtal. De som vill straffa UK kommer inse att de inte har råd att göra detta.
Vet du eller någon annan vad som gäller om det blir brexit ang. handel med varor/ import? Jag som företagare importerar mycket från UK och undrar om det blir krångligare med tull och VAT.
Att pundet försvagas om de lämnar gör inte mig något
Citera
2016-06-18, 14:57
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Är personer så svagsinta alltså att ett vansinnesdåd av en troligtvis psykstörd individ är allt som behövs för att de ska byta sida i omröstningen? Jag hoppas verkligen inte det.
Det har kommit en undersökning som visar att Remainsidan minskat efter mordet.
Citat:
According to the organization’s blog, they ran two polls: one from June 13–16 on 1,992 UK adults, and one on June 17 (that is, after the Cox murder) on 1,002 UK adults.

“Our poll shows ‘leave’ with a nearly insurmountable lead over ‘remain,’” the blog post reads.

“Among likely voters, 52 percent back ‘leave,’ with only 37 percent backing ‘remain.’”

Qriously said that in the first poll, 40 percent of likely voters planned to back ‘remain,’ but on Friday, the day after the murder, this had dropped to 32 percent, “with the ‘remain’ voters flocking to ‘don’t know.”
http://newobserveronline.com/brexit-remain-weaker-cox-murder/

Ser ut som en win-win alltså. En folkmörderska mindre och UK närmare att lämna EU. Gott så.
Citera
2016-06-18, 15:25
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Vet du eller någon annan vad som gäller om det blir brexit ang. handel med varor/ import? Jag som företagare importerar mycket från UK och undrar om det blir krångligare med tull och VAT.

Allt talar väl för det om det verkligen blir ett riktigt utträde. Svårt att se att EU kommer att bjussa på något i en sådan situation. Men jag tror att det kan bli en utdragen historia, där EU först och främst försöker hålla kvar UK med lock och pock som kanske leder till ännu en folkomröstning... Men jag har samtidigt svårt att se hur denna läckra morot ska se ut, utan att det ökar sprickan mellan medlemsländerna.
Citera
2016-06-18, 16:21
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det har kommit en undersökning som visar att Remainsidan minskat efter mordet.

http://newobserveronline.com/brexit-remain-weaker-cox-murder/

Ser ut som en win-win alltså. En folkmörderska mindre och UK närmare att lämna EU. Gott så.

Det var ungefär som jag väntade, samma sak hände ju vid EMU-omröstningen i Sverige. Väljarna brukar kunna skilja på dådet och sakfrågan, och ju mer Stay försöker dra nytta av detta desto mer kommer de förlora.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Allt talar väl för det om det verkligen blir ett riktigt utträde. Svårt att se att EU kommer att bjussa på något i en sådan situation. Men jag tror att det kan bli en utdragen historia, där EU först och främst försöker hålla kvar UK med lock och pock som kanske leder till ännu en folkomröstning... Men jag har samtidigt svårt att se hur denna läckra morot ska se ut, utan att det ökar sprickan mellan medlemsländerna.

EU kommer inte "bjussa", men kommer tvingas att gå med på UKs krav om frihandel för att inte EU-ekonomin ska tanka. Tyskland har inte råd att få sin export till UK minskad, och samma gäller för många andra länder i EU. Britterna, å andra sidan, har handelsöverskott med resten av världen och kan lugnt vänta ut EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in