2016-06-17, 11:39
Medlem
Om man är lite insatt i fallet med det oerhört tragiska mordet på Lisa Holm, så kan man snabbt fasställa att rätt GM är dömd för mordet.

Nerijus är bunden inte bara med DNA på och innanför Lisas kläder men till sättet som Lisa dött på, Lisa hängdes i blått balsnöre som delvis var fast under tejpen över Lisas näsa och mun, Nerijus DNA finns på både snöre och tejp, ALL tejp även den som satt underst, tejpen satt kvar på Lisa då hon hittades i byggboden på Martorp gård och avlägsnades förs efter att Lisas kropp hittats av polis.
Hur med din "dåres envishet" kan hela platsen, allt påträffat material, och på/innanför lisas kläder och balsnöret hon hängdes med och tejpen som satt runt hennes huvud bära ENBART Nerijus DNA med undantag för Lisas trosor där Irinas DNA påträffades, kan du svara på det?

Man kan inte "fälla/tappa" DNA som sedan skulle "fastna" på en annan person som Nerijus och han komediant till advokat (Inger Rönnbäck) tycks tro i sitt försök till försvar.
Detta avsätts först efter starkare kontakt mellan person och objekt.

Förutom detta som är extremt stark bevisning mot att rätt GM är dömd är kännedomen om lokalerna och trakten, GM visste exakt var han skulle gå för att obemärkt ta Lisa till det fd mjölkrummet, ta henne obemärkt efter hennes död från mjölkrummet via slaktrummet för transporten till boden på Martorp gård, detta via en närmast krånglig bakväg från Blomberg till Martorp via små grusvägar som enbart den med god till mycket god lokalkännedom kan göra, den mest synbara väg som leder däremellan går förbi huset där Nerijus bodde och hans arbetsgivare, vägen som användes där många av Lisas tillhörigheter hittades är i det närmaste en maskinväg som personer som inte kan/känner trakten och området väl helt klart skulle undvikit.

Tejpen som använts, hittades vid grävmaskinen prydligt i en låda spik innanför den öppna porten där Nerijus med största sannolikhet förde Lisa in i byggnaden.

Om en utomstående utförd dådet och "planterat" DNA vilket är helt omöjligt på det sätt som Nerijus DNA påträffats, skulle dessa då ta sig tillbaka genom byggnaden och förbi en öppen port för att lämna "tillbaka" tejpen?

Tidigare händelser innan Lisa Holm hamnade i hans händer har han spenderat tid i ett hörnrum med fönster mot kafèet där Lisa Jobbade finns mycket spår efter Nerijus sk "egentid" där det skvätts med hans sperma på väggarna och i ett lampglas på en närliggande toalett, så han har nog utan tvivel spanat in kvinnor på kaféet under längre tid, om han tittat på Lisa eller ej lämnar jag obesvarat vilket ingen annan än han kan svara på, han vägrar under alla förhör att svara på vad som hänt i hörnrummet, svarar bara skamset "det var längesen, vill inte prata om det" så det verkar vara öppet för tolkningar.

Är rätt GM dömd för Lisas mord? ABSOFUCKINGLUTELY !!
2016-06-17, 12:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Develi. När jag skrev föremål syftade jag bara på kläder och andra saker som har undersökts. Det är föremål. Bevisföremål. Det har endast hittats DNA på några av dessa kläder och repbitar. Även om det finns många DNA träffar så förekommer de ändå bara på enstaka platser och är inte utspridda, vilket förmodligen hade varit det normala.
En förklaring kan väl vara att DNA har blivit förstört och därför inte har kunnat hittats. Dessutom är det inte säkert att det alltid avsätts DNA-spår vid kontakt. Det skulle kunna förklara frånvaron av spår på vissa föremål och på kroppen.
En annan förklaring kan vara att spåren endast avsattes i en viss situation eller vid ett visst tillfälle, förmodligen efter mordet, då kanske bara just de föremål som uppvisade spår hanterades. Men det är nog mindre troligt.
Det kan ha varit mer än en gärningsman och bara en av dem avsatte spår därför att den andra bar handskar. Men det förklarar inte heller fullt ut varför spåren från NB bara förekommer på några enstaka platser. Han borde ha vidrört alla kläder.
Han kan ha använt handskar inledningsvis men tagit av dem för att sedan sätta på sig dem igen.
1. Det som är av absolut värde är NBs avsättning på Lisas kläder.
Det är främst hans blod som är viktigt (fetglöm plantering) och utöver detta är sammantagen mängd och placering signifikant ihop med övrigt DNA. Det är ytor som utsätts för grepp om det så gäller neddragning av byxor eller insidan knappen för att öppna dem. Samma sak gäller jackans ärmar.

2. Hade Lisa hittats tidigare hade det troligen hittats spår på hennes kropp samt snara runt halsen från NB. Detta är dock inte möjligt med tanke på hennes tillstånd.

3. Utöver detta finns hans DNA på mordvapnet dvs snaran som återfinns i ladan.

4. Absolut INGEN annan gärningsmans* DNA finns på just dessa kontaktytor.

5. Om blod DNA (eller sperma) på kroppen är The Golden Jubilee så är blod DNA på Lisas kläder The Cullinan:

Övrigt som efterlyses här - om det så gäller golv i ladan, dunkar, handtag, mjölkförpackningar, kvastskaft eller annat - är rent slagg jämfört med vad som redan finns och ligger till grund för domslut ---> som högsta domstolen anser är tillräckligt för att skicka aset hemåt på enkel biljett.

* Förutom hans kärring som har alibi via brodern.
Senast redigerad av develi 2016-06-17 kl. 12:31.
2016-06-17, 17:54
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1. Det som är av absolut värde är NBs avsättning på Lisas kläder.
Det är främst hans blod som är viktigt (fetglöm plantering) och utöver detta är sammantagen...

Exakt. Med en dåres envishet.

Varför kan man fetglömma plantering av ett DNA och inte ett annat? Du får ursäkta mina brister men jag vill gärna veta.
2016-06-17, 18:38
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men mopeden har inte "tredjepartsäkrats"?

Varför skulle den tredjepartsäkras ?
Med inga andra spår på den alls förutom Lisas så den var färdigundersökt .
Därmed var den klar att lämnas ut till familjen .
Eller har du några andra uppgifter som vi andra inte vet om ?
Vems spår skulle finnas förutom Lisas på mopeden ?
Din polare mördaren Nerijus är ju oskyldig så då måste du ju veta vems spår det är .
2016-06-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Exakt. Med en dåres envishet.

Varför kan man fetglömma plantering av ett DNA och inte ett annat? Du får ursäkta mina brister men jag vill gärna veta.

Ursäkta att jag lägger mig i. I samma mening som ordet "fetglömma" har du nyckelordet: blod. I blodbesudlingar som på annat sätt konststerats vara direktavsatta har man hittat Nerijus DNA. Med direktavsatt menas att blodet inte först torkat in någon annanstans och sedan lösts upp med vatten och flyttats på.

Edit: Irinas DNA återfanns inte i en blodbesudling.
Senast redigerad av X-pert 2016-06-17 kl. 19:40.
2016-06-17, 19:38
Medlem
Citat:

Mopeden, den som du var spekulant på. Varför skulle den säkras? Den är ju inte involverad i detta drama. Den stod snällt kvar där LH hade parkerat den tidigare på dagen.
2016-06-17, 19:59
Medlem
Citat:

Du har skrivit mycket om mopeden, hur tänker du där?
2016-06-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Mopeden, den som du var spekulant på. Varför skulle den säkras? Den är ju inte involverad i detta drama. Den stod snällt kvar där LH hade parkerat den tidigare på dagen.

Hur menar du då? Är det "spekulanter" på mopeden? Vart tog den vägen? Och när?
Nu tycker jag du ska svara med fakta.
2016-06-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du har skrivit mycket om mopeden, hur tänker du där?

Det har jag redogjort för. Fupen och domarna brister.
Läs tex här:
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
Senast redigerad av nopomil 2016-06-17 kl. 20:47.
2016-06-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Det kan ha varit mer än en gärningsman och bara en av dem avsatte spår därför att den andra bar handskar. Men det förklarar inte heller fullt ut varför spåren från NB bara förekommer på några enstaka platser. Han borde ha vidrört alla kläder.
Han kan ha använt handskar inledningsvis men tagit av dem för att sedan sätta på sig dem igen.

Ja så kan det ha varit. Tex att Nerijus råkade komma in i ladan när Gm var redan där med Lisa. Gm hotade Nerijus samarbeta för att han skulle inte kunna gå och skvallra till poliser. Nerijus hade då inga handskar på sig, men gm kunde ha det.
2016-06-17, 23:39
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Ursäkta att jag lägger mig i. I samma mening som ordet "fetglömma" har du nyckelordet: blod. I blodbesudlingar som på annat sätt konststerats vara direktavsatta har man hittat Nerijus DNA. Med direktavsatt menas att blodet inte först torkat in någon annanstans och sedan lösts upp med vatten och flyttats på.

Edit: Irinas DNA återfanns inte i en blodbesudling.

Du behöver inte be om ursäkt utan känn dig högst välkommen och ett stort tack för din information. Uppskattar den verkligen.
Den DNA som man fann på Lisas trosor tillhör Neros fru och det var om jag förstår det rätt, den enda DNA som fanns där. Om den var planterad så bör ju det finnas annan DNA där också eller? Vad tror, eller rättare sagt, vet du?
2016-06-18, 14:16
Medlem
Frånvaron av spår kan väl även bero på att spåren inte har bevarats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in