2016-06-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns ingenting smart I denna kille. Tvärtom.

Och om nu dessa tjejer är “normala”, hur kan det då komma sig att de blir “hjärntvättade”/”manipulerade” inom en kvart?

En skinnskalle kontaktar dem via facebook – och då är det “kört”..

Man känner sig “tvungen” att bli sambo.. Särskilt om man får blommor..

Är man så lätt manipulerad, då behöver man en förmyndare.

Har ej heller "påstått" att det finns något - smart - i just denna kille.
Allt är relativt.
Mycket kan hända på en - kvart. Dig skulle jag nog kunna "köra" över på 5 minuter
När du vuxit upp och - blivit torr bakom öronen - kanske även du behöver en förmyndare..man ska inte ropa hej....förren.....osv.

OT: Undrar - faktiskt - hur gammal du är.
Jag....är 63...åldern säger väl inget direkt, sådär. Man kan ha upplevt på 20 år lika mycket som den som varit med i just....63...kan ju bara svara för mig själv. Och jag har...UPPLEVT...mer än medel-Svensson...kan jag säga, det är därför jag reagerar på - uttalanden, som inte stämmer med verkligheten.Med åren...förstår du, så får man en viss "ödmjukhet", på vad som händer runt omkring, får en förståelse för att allt inte är svart eller vitt - gråzonerna där emellan är - oändliga.
Citera
2016-06-17, 16:59
Medlem
Citat:
Vissa av hennes släktingar/vänner tror att de inte ens var ihop. Trots att hon pratade med dem flera gånger per dag..

En galning som hade börjat stalka henne på fejan och på något märkligt sätt även kunnat få tillgång till hennes mobil.. Hmm..

Hon tyckte synd om sina vänner och släktingar. Men tyckte hon synd om även åklagaren?

Tillgång till hennes mobil.....sa jag inte SMART. Kom ut i verkligheten....käre sno.
Citera
2016-06-17, 16:59
Medlem
Citat:
Vissa av hennes släktingar/vänner tror att de inte ens var ihop. Trots att hon pratade med dem flera gånger per dag..

En galning som hade börjat stalka henne på fejan och på något märkligt sätt även kunnat få tillgång till hennes mobil.. Hmm..

Hon tyckte synd om sina vänner och släktingar. Men tyckte hon synd om även åklagaren?

Varför skulle hon det? Vi får se vad RÅ kommer fram till om ÅK handläggning av ärendet.
Citera
2016-06-17, 17:00
Medlem
Medvallss avatar
Citat:

Är du medveten om att just det här resonemanget kan vara en av orsakerna till att kvinnor inte anmäler?
För att dom först blir misshandlade, och sen ifrågasatta, och sen förlöjligade!
Citera
2016-06-17, 17:02
Medlem
Citat:

När man läser alla dina inlägg och får en bild av hur du tänker så grips jag av misantropi utöver den misantropi som GM redan orsakat.

Du har oerhört svårt för att lämna dina egna tankebanor. Har hon gett olika versioner till olika vänner och släktingar så kan det utan att vara det minsta konstigt bero på att hon dels inte vill oroa vissa människor, dels kan hon själv svaja i sina egna förhoppningar om att snart ska denne plågoande sluta trakassera henne, dels kan hon yppa mer detaljer till de vänner/familj hon haft sådan relation med att de är mer öppna med varandra, dels kan GM stalkat och hotat henne i intervaller på så sätt att han ena dagen är vänlig och förlåtande för att nästa dag hota att skada både henne och hennes närstående om hon inte lyder. osv. osv.
Citera
2016-06-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Är du medveten om att just det här resonemanget kan vara en av orsakerna till att kvinnor inte anmäler?
För att dom först blir misshandlade, och sen ifrågasatta, och sen förlöjligade!

Just, precis. Problemet med misshandlade...procentuellt flest är ju kvinnor...är att de just känner så.
De försöker...så långt möjligt att klara det på egen hand...utan inblandning...jävligt strongt, vill jag säga...ibland kan det funka...men inte för Lotta.
Citera
2016-06-17, 17:06
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Det finns ingenting smart I denna kille. Tvärtom.

Och om nu dessa tjejer är “normala”, hur kan det då komma sig att de blir “hjärntvättade”/”manipulerade” inom en kvart?

En skinnskalle kontaktar dem via facebook – och då är det “kört”..

Man känner sig “tvungen” att bli sambo.. Särskilt om man får blommor..

Är man så lätt manipulerad, då behöver man en förmyndare.
Alltså vad pratar du om? Dessa typer av duperande och manipulerande förövare är ofta mycket duktiga på att uppvakta. De får kvinnan i inledningsskedet, att tro att hon verkligen träffat en fantastiskt fin man. En blivande själavän. Han kan uttrycka ord som: jag vill leva mitt liv med dig. Jag vill bli din man. Jag vill gifta mig med dig och bli gammal med dig. Jag vill att du ska bli mamma till mina barn. Och så vidare och så vidare. Under en så stark uppvaktan är det lätt att bli duperad. Men var beskriver Rappakaja att kvinnan säger ja och flyttar ihop efter en vecka? Det är ju typiskt för en förövare att romantisera sig själv, så till den milda grad, så han får sitt offer dit han vill. Uppenbart fungerade inte detta med Lotta, så hon försökte backa och ta sig ur i ett tidigt skede. Så att en förövare visar sina mörka sidor redan inom ett par veckor, visar ju tydligt att Lotta tidigt upptäckte att han bara var ett luftslott i ett tidigt skede. Det måste ha varit en chock för henne, att plötsligt befinna sig i en aggressiv och galen förövares skottlinjen. Jag gissar att hon aldrig befunnit sig i en sådan situation förut. Skräck, rädsla och förvirring. Hur agerar man i Lottas situation, om man aldrig varit i en sådan tidigare? Agerar man enbart logiskt? Eller tror man på hoten att jag ska döda dig....jag ska döda din familj....jag ska döda din hund (som hade varit som hennes bäbis och barn i 10 år). Är man rädd att en fullbordad anmälan, kommer ge de slutgiltiga konsekvenserna och någon kommer dö? Hoppas man på att han kommer lugna ner sig och försvinna, om man bara tar tillbaka anmälan? Ja jag gissar att tusentals sådana olika tankar, fyllde lottas tankar och liv, hennes sista veckor i livet. Sno, du förväntar dig att man ska reagera enbart utefter logik, i en så traumatisk situation. Men så fungerar det inte. För det är så otroligt många fler mekanismer igång under en sådan press och under ett sådant trauma. Och tar du inte dessa i beaktande, så kan du omöjligt varken se eller förstå, eller känna någon som helst empati för vad Lotta verkligen gick igenom.
Citera
2016-06-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
Alltså vad pratar du om? Dessa typer av duperande och manipulerande förövare är ofta mycket duktiga på att uppvakta. De får kvinnan i inledningsskedet, att tro att hon verkligen träffat en fantastiskt fin man. En blivande själavän. Han kan uttrycka ord som: jag vill leva mitt liv med dig. Jag vill bli din man. Jag vill gifta mig med dig och bli gammal med dig. Jag vill att du ska bli mamma till mina barn. Och så vidare och så vidare. Under en så stark uppvaktan är det lätt att bli duperad. Men var beskriver Rappakaja att kvinnan säger ja och flyttar ihop efter en vecka? Det är ju typiskt för en förövare att romantisera sig själv, så till den milda grad, så han får sitt offer dit han vill. Uppenbart fungerade inte detta med Lotta, så hon försökte backa och ta sig ur i ett tidigt skede. Så att en förövare visar sina mörka sidor redan inom ett par veckor, visar ju tydligt att Lotta tidigt upptäckte att han bara var ett luftslott i ett tidigt skede. Det måste ha varit en chock för henne, att plötsligt befinna sig i en aggressiv och galen förövares skottlinjen. Jag gissar att hon aldrig befunnit sig i en sådan situation förut. Skräck, rädsla och förvirring. Hur agerar man i Lottas situation, om man aldrig varit i en sådan tidigare? Agerar man enbart logiskt? Eller tror man på hoten att jag ska döda dig....jag ska döda din familj....jag ska döda din hund (som hade varit som hennes bäbis och barn i 10 år). Är man rädd att en fullbordad anmälan, kommer ge de slutgiltiga konsekvenserna och någon kommer dö? Hoppas man på att han kommer lugna ner sig och försvinna, om man bara tar tillbaka anmälan? Ja jag gissar att tusentals sådana olika tankar, fyllde lottas tankar och liv, hennes sista veckor i livet. Sno, du förväntar dig att man ska reagera enbart utefter logik, i en så traumatisk situation. Men så fungerar det inte. För det är så otroligt många fler mekanismer igång under en sådan press och under ett sådant trauma. Och tar du inte dessa i beaktande, så kan du omöjligt varken se eller förstå, eller känna någon som helst empati för vad Lotta verkligen gick igenom.

Helt rätt. Jag vet vad man känner - MAKTLÖSHET!
Nu gick jag ju inte djupare in i vad kvinnan säger - ja eller nej (Lotta sa väl - nej, vad jag förstått)
Men mot den - övermakten - funkade det inte.
Senast redigerad av Rappakalja2 2016-06-17 kl. 17:18.
Citera
2016-06-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappakalja2
Tillgång till hennes mobil.....sa jag inte SMART. Kom ut i verkligheten....käre sno.

Om man bara har "träffats" via fejan - vilket en del av hennes släktingar/vänner tycks tro - då är det omöjligt att samtidigt ha kontroll över hennes mobil.

Hur "smart" man än sen månne vara - vilket han inte ens är.

Alla sådana här "Liza Marklund" -storysar faller på sin egen orimlighet.
Citera
2016-06-17, 17:24
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappakalja2
Att vara "smart" kan man vara på många sätt. Du som är så förbaskat insatt - borde väl ha läst på om detta. Finns belägg - OM du nu läst på.
Du har ju tidigare skrivit - spaltmeter - om psykopatens beteende, så märkligt att du - missat - detta i så fall, att deras intelligens, anses hög. (OBS! att undantag finns - ingen är den andre lik - kanhända att det i just DETTA fall - inte stämmer - det har jag ingen kännedom om, utan det är mest - vanligtvis)

Utveckla.

För det första finns inget som heter psykopat, det finns inga belägg för att människor i den antisociala klustret skulle vara intelligentare än snittet.

De är orädda/känner ingen ångest, fundera på det.
Citera
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Om man bara har "träffats" via fejan - vilket en del av hennes släktingar/vänner tycks tro - då är det omöjligt att samtidigt ha kontroll över hennes mobil.

Men tänk nu ett steg längre sno. Vet din familj ALLT om dig? Delar du med dig till dem om allt tragiskt i ditt liv, och lägger en oro på dem? Delar du med dig om varje dejt och detaljer om ditt kärleksliv, då du just mött någon ny? Vet dina vänner exakt samma saker om vad som pågår i ditt liv, som din familj vet? Eller har du vissa i ditt liv du delar med dig till, på ett djupare plan? Ärligt så faller dina påståenden på sin egen orimlighet
Citera
Medlem
Citat:

Går du - någonsin - utanför din egen dörr, kan man undra.
Om NÅGON har koll på dig, följer varje steg du tar - ponera att du är ute och äter middag med dina kompisar och ner dimper (den som haft koll) - vid bordet bredvid - en charmknutte - av gediget format.............
Bra story för Liza Marklund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in