Citat:
Jag hör vad du säger men föga otroligt ser vi det lite från olika perspektiv och jag tror att kvinnors dragning mot män med makt och status bottnar i något djupare inte bara att få tillgång till ett välstånd som de inte tidigare kunnat skapa själva. Jag tycker också att kvinnor har all rätt att knulla runt precis som män om de mår bra av det och att det inte bara är härma ett beteende.
Möjligt. Men jag tror som sagt att de årtusenden vi haft bakom oss som tvingat kvinnor att välja man för sin försörjnings skull medan män i högre grad kunnat välja kvinnor pga attraktion har lämnat spår i våra normer i hur en partner ska vara, vore rätt konstigt annars.
Citat:
Om du tänker dig en andragradsekvation där "y" är resultatet av samspel mellan män och kvinnor och "m" är konstanten för manlig överordning, baserat på överlägsen fysisk styrka, som givetvis minskat med tiden. Då ser jag "x" som manlig norm och "k" som den kvinnliga koefficienten som påverkar både x och y. När jag läser dina texter får jag känslan att du vill isolera bort det jag kallar "k" och säga att y = x+m istället för y=kx+m.
Hmmm skum ekvation måste jag säga, dessutom ologisk alternativ för min del.
Om y = samspel mellan man/ kivnna kan andra sidan av likhetstecket knapapst vara helt renons från kvinnor…
Sen bara bestämmer du lite käckt att manlig överordning beror på fysisk styrka…ap ap ap säger jag bara. Hur vet du det? Är alla män med makt fysiskt starkare än alla andra män? Nä just, det är de inte.
Men för att svara på din fråga, så skulle jag tyvärr säga att den kvinnliga inflytandet över samhället, historiskt sett har varit väldigt litet. Kvinnor har helt enkelt inte haft samma möjligheter som män att gruppera sig politiskt, kärva och ta makt och detta beror på ansvar för barn kort och gott.
Är först i samband med större möjligheter styra sin reproduktion som kvinnor har kunnat orkat kräva rättigheter. Beviset för detta faktum kan du se att kvinnokampsrörelsen förmodligen är den enda revolution som skett från borgar och överklasshåll. Var borgarklassens kvinnor som hade de fysiska och prkatiska möjligheterna och tiden över, inte arbetarkvinnor, de slet för livet för sina barn och hade engen kraft över för något annat till skillnad från arbetarmän som hade den tiden över.
Och är av denna anledning som de samhällen vi sett passera historiskt har varit tämligen vidriga för kvinnor och är så fortsatt i öst.
Politiskt, sexuellt, juridiskt, arbetsmässigt, akademiskt etc. På alla fronter har samhället satt kvinnor på undantag. HADE kvinnor haft ett skit att säga till om så hade det naturligtvis inte tagit dessa former.
Citat:
Jag tror att kvinnors normer och beteende har väldigt mycket påverkan på mäns normer och beteenden. Lite frågan om hönan och ägget, varför jag tidigare undrade över varför du tror män tycker det är viktigt med framgång ->pengar->makt->status. Kvinnor är svaret om du frågar mig.
Nej jag tro mäns behov har helt och hållet styrt och avgjort normerna för kvinnor. Mäns syn på sig själva har också styrt synen på kvinnor. Män har velat definierat sig och utifrån den mallen sen definerat kvinnan som sin motsats.
Vår tids vetenskap/ filosofi etc. bygger på en idévärld skapad med ursprung från grekerna via upplysnignstiden över 1800-1900 till vår tid, en tid med nästan uteslutande manliga tänkare som format bilden av vår värld och manligt / kvinnligt.
Att få rätsida med hela det manliga "paketet" kommer ta sin tid, genusvetenskapen har att göra med andra ord.
Citat:
Så att ändra mäns normer är omöjligt om det inte finns en konkret vinst och den syns helt enkelt inte bara genom att hävda att vi behöver möblera om i huvudet på småpojkar. När dörren för kvinnors framgång nu är öppen så kommer det leda till män som kämpar med näbbar och klor för att bli än mer framgångsrika, går in i väggen, kastar in handduken eller hitta andra strategier för att bemöta detta om inte kvinnor premierar annorlunda.
Vi är suckers för kvinnor helt enkelt om du inte redan visste det...
Vi är suckers för kvinnor helt enkelt om du inte redan visste det...
Vinsten är att ni får ett samhälle med 100% ytterligare kraft och den utvecklignspotential det ger oss alla + att ni får lov öppna andra dörrar i era liv + längre och socialt tryggare liv.
Det är hur som helt inte reversibelt. Kvinnor i väst kommer vägra gå tillbaka till köken, sängen eller omyndighet.
Jag tror att kvinnor mer och mer kommer välja män efter andra kriterier än pengar och karriärstatus. Tror också själva begreppet status kommer flytta sig.
Enbart pengar har i alla tider varit erbarmligt tråkig och innehållslös statussymbol och förlorar allt mer statusvärde i vår tid.
Coolhet, begåvning, skönhet, kreativitet, kunskap, charm, humor, intelligens är mycket roligare saker "äga" än pengar.
Och om du tänker efter så är det också dessa saker kvinnor som själva är något att ha går efter först och främst.
Kvinnor, så även elaka feminister, är ju som bekant också suckers för män.
)