2016-06-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Det blir stökigare och mer livligt i negativ bemärkelse. Det vilar ett sakralt lugn över gatorna kring vitabergsparken som jag värdesätter mycket högt.

Har det inte alltid varit mycket fylla och stök vid vitabergsparken, typ sen 1700-talet? Kan inte tänka mig att en tunnelbanestation skulle göra någon större skillnad. Det skulle i så fall vara om en massa krogar öppnade runt stationen.
Citera
2016-06-02, 17:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Har det inte alltid varit mycket fylla och stök vid vitabergsparken, typ sen 1700-talet? Kan inte tänka mig att en tunnelbanestation skulle göra någon större skillnad. Det skulle i så fall vara om en massa krogar öppnade runt stationen.
Tunnelbanestationer drar till sig oönskade element, det är bara så.
Det är ett skäl till att jag bor där jag bor, ganska långt till tunnelbanan, och inget bråk om nätterna.
Citera
2016-06-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tunnelbanestationer drar till sig oönskade element, det är bara så.
Det är ett skäl till att jag bor där jag bor, ganska långt till tunnelbanan, och inget bråk om nätterna.

Det är nog en överdrift, utan krogar och restauranger i anslutning till stationen är det knappast någon risk att området förvandlas till ett fyllehål. Vitabergsparken är väl alltid full av skräniga ungdomar under sommaren, så var det iallafall när jag besökte den regelbundet för sådär 20-25 år sen.

Det finns många tunnelbanestationer i Stockholm som motsäger det du hävdar, inte minst i innerstaden. Jag har aldrig hört talas om fylla och stök vid exempelvis Stadion (karlavägen), Karlaplan (trots fältöversten), Stadshagen, Tallkrogen eller Svedmyra.

Och Gärdet är knappast mindre attraktivt på grund av tunnelbanestationen, trots alla fulla finnar som kommer med båten.
Senast redigerad av Gincan 2016-06-02 kl. 17:29.
Citera
2016-06-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det är ett vansinnigt förslag.

Station Sofias nivåplacering är 100 meter under marknivå. Dessutom är stationen en förgreningsstation med en dragning österut och en söderut. En sådan station kommer naturligt ha många väntande på perrongen. Ett problem här är utbyte av luft. Det kommer att behövas tryckas ner massor med frisk luft och tryckas ut massor med luft som består till stora delar koldioxid. Skall man göra detta via stora luftkanaler och dessa skall gå ovanför hustaken på Sofia. Det betyder minst 25 extra meter och vi hamnar nu på 125 meter luftkanaler.

Station Sofias logistik av människor kommer inte att ske via rulltrappor utan av hissar. 8 stora hissar på var sida om perrongen skall säkerställa flödet av människor upp och ner. Med tanke på antalet hissar som redan står still i tunnelbanan kan vi redan här förutsätta att det blir minst 50 % hissar som står.

Säkerhetsmässigt kommer station Sofia bli den bräckligaste och farligaste punkten i hela Sverige. Eftersom det är en förgreningsstation med två spår söderifrån och ett spår norrifrån får vi ställa upp följande scenario; Vi har två tåg i tät följd på vart och ett av spåren, d.v.s. sex tåg totalt, samtliga tåg är helt fyllda med resenärer. Det ryms 1272 passagerare per tåg, sex tåg ger 7632 resenärer. På stationens perronger står 600 resenärer. Det är 8232 resenärer.

Det är så mycket dumheter i detta att det knappas är lönt att besvara, tror du på ditt eget skitsnack frågar jag? Det är ju rena fabler du kommer med
Citera
2016-06-02, 18:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Det är nog en överdrift, utan krogar och restauranger i anslutning till stationen är det knappast någon risk att området förvandlas till ett fyllehål. Vitabergsparken är väl alltid full av skräniga ungdomar under sommaren, så var det iallafall när jag besökte den regelbundet för sådär 20-25 år sen.

Det finns många tunnelbanestationer i Stockholm som motsäger det du hävdar, inte minst i innerstaden. Jag har aldrig hört talas om fylla och stök vid exempelvis Stadion (karlavägen), Karlaplan (trots fältöversten), Stadshagen, Tallkrogen eller Svedmyra.

Och Gärdet är knappast mindre attraktivt på grund av tunnelbanestationen, trots alla fulla finnar som kommer med båten.
Jag har jobbat med tunnelbanan under många år, och visst är vissa stationer mer belastade än andra, men, tro mig, det förekommer bråk vid Sockenplan, Stureby, Björkhagen.

Och är det inte bråk, så kommer det andra klåfingriga individer dit, som inte hade kommit dit utan tunnelbanan.
Citera
2016-06-02, 19:14
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Det är så mycket dumheter i detta att det knappas är lönt att besvara, tror du på ditt eget skitsnack frågar jag? Det är ju rena fabler du kommer med

Du har inga argument ponken lilla. Kom igen när du skaffat kunskap.
Citera
2016-06-02, 20:16
Medlem
KalleXLs avatar
Trots att nya tvärbanan och Norra länkenprojektet är klara och intrimmade så satte man nya körekord idag när hela Stockholm blev en enda trafikinfarkt, enligt Radio Stockholms trafikreporter.

Delvis ligger problemet i att man inte samtidigt med Norra Länken byggde Östra länken, förlängningen av Norra länken under vattnet mellan Gärdet och Värmdöleden och att Förbifart Stockholm skulle byggts för 25 år sedan.
Det lär ta ytterligare 15-20 år innan Sverige har sin första ringled runt huvudstaden. Londons 3 ringleder var färdiga för 30 år sedan.
Som Stockholm ser ut med öar skall tunnelbanan byggas ut åt alla håll som enkelt tar folk in/ut från stan. Tvärbanor ovan jord som slåss om utrymmet i Ankdammsrondellen med vanliga bilister vintertid med is och snö i växlarna är ingen höjdare. Tunnelbanor under jord har varken snö,is eller hindrande bilister att irriteras över.
Citera
2016-06-02, 20:51
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Trots att nya tvärbanan och Norra länkenprojektet är klara och intrimmade så satte man nya körekord idag när hela Stockholm blev en enda trafikinfarkt, enligt Radio Stockholms trafikreporter.

Delvis ligger problemet i att man inte samtidigt med Norra Länken byggde Östra länken, förlängningen av Norra länken under vattnet mellan Gärdet och Värmdöleden och att Förbifart Stockholm skulle byggts för 25 år sedan.
Det lär ta ytterligare 15-20 år innan Sverige har sin första ringled runt huvudstaden. Londons 3 ringleder var färdiga för 30 år sedan.
Som Stockholm ser ut med öar skall tunnelbanan byggas ut åt alla håll som enkelt tar folk in/ut från stan. Tvärbanor ovan jord som slåss om utrymmet i Ankdammsrondellen med vanliga bilister vintertid med is och snö i växlarna är ingen höjdare. Tunnelbanor under jord har varken snö,is eller hindrande bilister att irriteras över.
Aldrig hört talas om inducerad trafik?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inducerad_trafik

Stan växer ju också.
Citera
2016-06-15, 19:28
Avslutad
Har funderat på om man skulle överleva om man skulle lägga sig mitt på rälsen, dvs mitt mellan rälsarna? Eller hänger de saker under tåget som skulle träffa en då?
Citera
2016-06-15, 19:34
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Har funderat på om man skulle överleva om man skulle lägga sig mitt på rälsen, dvs mitt mellan rälsarna? Eller hänger de saker under tåget som skulle träffa en då?

Beror väl på hur tjock du är.
Citera
2016-06-15, 23:19
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Aldrig hört talas om inducerad trafik?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inducerad_trafik

Stan växer ju också.

Kvasivetenskap. Som Inducerad bostadsmarknad, ju mer bostäder man bygger desto fler bosätter sig i bostäderna.
Citera
2016-06-16, 02:32
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Jag skulle inte prova. Tågets konstruktionsprofil börjar 15 millimeter över räls överkant och rälerna i tunnelbanan är inte tillräckligt höga för att en människa ska få plats.

Viktigt tips: Trillar du ned på spåret så finns skyddutrymmet IN MOT PLATTFORMEN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in