2016-06-13, 18:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
Helt klart ligger SD över 20 procent!

Närmare bestämt 24,5%

Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag tycker att det är konstigt att inte Centern gick upp mer redan i höstas när S&M plötsligt tvärvände. Då borde de alliansväljare som verkligen trodde på den tidigare förda politiken vänt sig till det enda parti som inte ändrade uppfattning. Nu verkar ju även Centern gå ifrån sin "nybyggaridé" och det borde repellera tidigare väljare, tycker jag.
Mina tankar förutsätter förvisso att folk i gemen, tänker rationellt och det är väl där det fallerar.

Nja, har man ett ungdomsförbund som lobbar för att legalisera nekrofili och incest så borde man fan ut ur riksdagen. DET borde vara skäl nog att förbjuda partiet.
2016-06-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Sd ökar även i Sentio.
http://nyheteridag.se/sentios-junimatning-visar-att-c-tokrusar-i-opinionen-en-riktig-vitamininjektion/
Moderaterna 21,0 (22,1)
“Liberalerna” 3,9 (4,5)
Centerpartiet 8,0 (5,0)
Kristdemokraterna 2,8 (3,7)

Socialdemokraterna 22,9 (24,8)
Vänsterpartiet 6,9 (7,8)
Miljöpartiet 5,3 (4,5)

Sverigedemokraterna 24,5 (23,7)

Fi 2,9 (1,8)
Piratpartiet 0,7 (1,2)

Nästan 25 % för SD och sommaren har knappt börjat, då alla blattar alltid brukar leva rövare.

Sen är det givetvis upp till SD hur man förvaltar sitt pund, framför allt att framföra konkreta förslag att helt stoppa asylanterna och göra det så värdelöst att välja Sverige, att man helt kan slopa gränskontrollerna!
2016-06-13, 21:15
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Dock är även jag skeptisk till Sentios webbröstande. Det är för stor sannolikhet att de som ställer upp på webpaneler gör det för att de har en agenda. Jag fick en gång möjlighet registrera mig i en sådan här panel men antalet frågor man skulle besvara innan man blev godkänd var så enormt att jag inte orkade.

Ändå var de träffsäkrast av alla institut inför valet 2014, där de låg högst.
2016-06-13, 22:23
Medlem
snusmumrik50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Nja, har man ett ungdomsförbund som lobbar för att legalisera nekrofili och incest så borde man fan ut ur riksdagen. DET borde vara skäl nog att förbjuda partiet.
Jo, fast det var väl Liberalerna.

Mycket glädjande att det börjar vända uppåt igen.
2016-06-13, 23:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Jo, fast det var väl Liberalerna.

Mycket glädjande att det börjar vända uppåt igen.

Ja, du har rätt. Minnet svek mig.
2016-06-14, 03:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Som sagt, sommaren har bara börjat
2016-06-14, 05:26
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ändå var de träffsäkrast av alla institut inför valet 2014, där de låg högst.
Om jag inte minns/fattat fel var de även träffsäkrast i riksdagsvalet 2010 och EU-valet 2014 och har därför ett välförtjänt gott rykte i tråden, även om de inte lyckades lika bra med att mäta de andra partierna. Yougov justerar väl sin viktning efter valresultat och har presterat trovärdigare med tiden.

Säkert vet vi dock inte, men det mest sannolika är ju att sentio har mer rätt än sifo, scb och co.
2016-06-14, 15:30
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Många tror att "kamrat 4%" säkerställer att inget parti ramlar ur riksdagen.
Men vi har aldrig haft så här många partier i riksdagen.
En röst på KD i alliansen är inte längre "en röst bort från vänstern" när det finns alternativ i form av SD.

Dock är även jag skeptisk till Sentios webbröstande. Det är för stor sannolikhet att de som ställer upp på webpaneler gör det för att de har en agenda. Jag fick en gång möjlighet registrera mig i en sådan här panel men antalet frågor man skulle besvara innan man blev godkänd var så enormt att jag inte orkade.

Det är konstaterat att de flesta som ställer upp i dylika paneler av agendaskäl är vänster,men dom orkar oftast inte med alla kringfrågor.
Så är bevisat så pass många val nu att webanalyser är säkrare än telefondito.
2016-06-14, 15:33
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Om jag inte minns/fattat fel var de även träffsäkrast i riksdagsvalet 2010 och EU-valet 2014 och har därför ett välförtjänt gott rykte i tråden, även om de inte lyckades lika bra med att mäta de andra partierna. Yougov justerar väl sin viktning efter valresultat och har presterat trovärdigare med tiden.

Säkert vet vi dock inte, men det mest sannolika är ju att sentio har mer rätt än sifo, scb och co.

institut som behåller sitt medvetna fel efter facit avslöjats(valet) är inte seriösa,det gäller framför allt Sifo, men flera nadra finns.SCB försöker kanske? ,men har ett extremt bortfall ,som man erkänner.
2016-06-14, 19:14
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
institut som behåller sitt medvetna fel efter facit avslöjats(valet) är inte seriösa,det gäller framför allt Sifo, men flera nadra finns.SCB försöker kanske? ,men har ett extremt bortfall ,som man erkänner.

SCB kör enligt skolboken. Så om inte bortfallet hade varit så extremt så... Men nu har vi en situation där man inte uppger politisk tillhörighet som om det vore att svara på frågor om ens preferenser gällande hårdost.
2016-06-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04

I webbröster hos Sentio är även MP överrepresenterat och C fick misstänkt mycket senast.
Jag misstänker att hittills har frånfallet från SDs kärnväljare någorlunda eratts av de agendaröstande i webbpaneler.
De som röstar i webbpaneler är t.ex. mindre ofta äldre, då dessa är mer obekväma med modern teknik.

Det är för stor risk med anonyma webbpaneler att folk röstar avsiktligt i syfte att påverka opinionen, vilket inte sker i telefonröster. Det kan man även se här i tråden, folk som avsiktligt anmäler sig till webbpaneler för att rösta SD.

Även om Sentio hittills varit närmast att gissa SDs resultat behöver de inte vara det nästa gång.

Värt påpeka är också att Sentio inte var bästa mätföretag i förra valen, det var Inizio tillsammans med ett annat företag jag inte hittar nu. (Nåt med United)

Vad jag kan se ligger SD enligt en inizio undersökning från 20 maj cirka 19% .http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22850828.ab
Inizios undersökning är också webbaserad men har en mer representativ urvalsgrupp.
2016-06-15, 08:59
Medlem
Citat:
Inizios undersökning är också webbaserad men har en mer representativ urvalsgrupp.

Mer representativ urvalsgrupp?

Hur vet du det? Gärna utförligt redovisning!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in