Citat:
Ursprungligen postat av
P04
Om jag inte minns/fattat fel var de även träffsäkrast i riksdagsvalet 2010 och EU-valet 2014 och har därför ett välförtjänt gott rykte i tråden, även om de inte lyckades lika bra med att mäta de andra partierna. Yougov justerar väl sin viktning efter valresultat och har presterat trovärdigare med tiden.
Säkert vet vi dock inte, men det mest sannolika är ju att sentio har mer rätt än sifo, scb och co.
I webbröster hos Sentio är även MP överrepresenterat och C fick misstänkt mycket senast.
Jag misstänker att hittills har frånfallet från SDs kärnväljare någorlunda eratts av de agendaröstande i webbpaneler.
De som röstar i webbpaneler är t.ex. mindre ofta äldre, då dessa är mer obekväma med modern teknik.
Det är för stor risk med anonyma webbpaneler att folk röstar avsiktligt i syfte att påverka opinionen, vilket inte sker i telefonröster. Det kan man även se här i tråden, folk som avsiktligt anmäler sig till webbpaneler för att rösta SD.
Även om Sentio hittills varit närmast att gissa SDs resultat behöver de inte vara det nästa gång.
Värt påpeka är också att Sentio inte var bästa mätföretag i förra valen, det var Inizio tillsammans med ett annat företag jag inte hittar nu. (Nåt med United)
Vad jag kan se ligger SD enligt en inizio undersökning från 20 maj cirka 19% .
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22850828.ab
Inizios undersökning är också webbaserad men har en mer representativ urvalsgrupp.