2016-06-14, 19:10
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Hej!

Skall flytta in till en stad centralt nu pga. jobbet. Som det ser ut nu så är jag inte i behov av en av de bilar jag har. Värdet på denna är ca 100.000kr (om man kikar blocket osv).

Då jag vill ha en smidig affär så orkar jag inte med att det kommer massa klåpare och ska köra stolle och sparka på däcken och skambuda..

Skambuda är jag medveten om att bilhandlare gör, men kanske är värt ett försök.

Notera dock att jag vill sälja den "som den är" och inte byta in till någon annan.

Hur ser det ut med reklamation osv? Jag vet att bilen är väldigt bra skick och jag putsar mycket på den osv, men om det skulle gå sönder dag 2 säljaren köpte den, vad gäller?

Tack!
Citera
2016-06-14, 19:42
Medlem
think2acts avatar
Sälj den i befintligt skick. Nämn om de något de behöver veta. Något du haft krångel med eller så, bytt etc
Citera
2016-06-15, 00:43
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det bror lite på ditt eget samvete om du säljer den privat. Du har ingen upplysningsplikt. Det åligger köparen att undersöka ordentligt och du kan inte hållas ansvarig för felen.

Om du räknar med 100 000 på Blocket så får du förmodligen inte mer än 75-80 000 hos bilhandlaren.
Citera
2016-06-15, 14:02
Medlem
Som säljare har du ingen skyldighet att lämna några garantier, men det finns ju blocketgaranti att teckna för den som vill.

Eftersom du inte köper något av bilfirman så ska du nog vara glad om du får 65-70' för din bil!
Men visst... du kan ju höra dig för. Lägg sen ut den på blocket och alla bud över bilfirmornas är ju vinst i ditt fall!
Citera
2016-06-15, 17:20
Medlem
ormbitens avatar
Fan vet om du inte får bättre betalt för bilen genom att lämna in den till KVD för försäljning än vad du skulle få av en handlare?
Beror ju på vad det är för bil, om den är populär och lättsåld eller tvärtom.
Visserligen tar ju KVD en ganska rejäl slant för jobbet att sälja den...
Men det ingår väl någon typ av garanti i affären från KVD till den nya säljaren har jag för mig.
Citera
2016-06-15, 22:33
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Om du ska sälja den till en handlare gör det till återförsäljaren till märket på bilen, man kan få lite mer för den då.
Citera
2016-06-16, 23:11
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det bror lite på ditt eget samvete om du säljer den privat. Du har ingen upplysningsplikt. Det åligger köparen att undersöka ordentligt och du kan inte hållas ansvarig för felen.

Om du räknar med 100 000 på Blocket så får du förmodligen inte mer än 75-80 000 hos bilhandlaren.

Jag tror inte ens att man blir erbjuden de summorna, får nog dra av 10-15' till.
Citera
2016-06-17, 23:12
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag tror inte ens att man blir erbjuden de summorna, får nog dra av 10-15' till.
Så illa kan det säkert vara ibland. Vet bara att jag blev erbjuden ungefär 20 000 mindre av firma än vad jag sedan sålde för på Blocket och det var just runt 100 000.
Citera
2016-06-17, 23:56
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
sälj den på blocket men inkludera "blocket garantin" .
då har köparen full garanti i 6 månader och du kan enkelt hänvisa till den om någon råtta köper din bil men ringer och bråkar en vecka senare.

jag använder alltid denna så slipper jag huvudvärk. dessutom blir nog bilen mer lättsåld då ju köparen faktiskt kan känna sig lite tryggare.
Citera
2016-06-21, 01:55
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Så illa kan det säkert vara ibland. Vet bara att jag blev erbjuden ungefär 20 000 mindre av firma än vad jag sedan sålde för på Blocket och det var just runt 100 000.

Jag vågar påstå att det var ett ovanligt frikostigt bud isf av den firman. Men jag förstår bilfirmorna, de måste ju först rekonditionera bilen in- och utvändigt, gå igenom den mekaniskt (eftersom de lämnar garanti på den) och eventuellt åtgärda felaktigheter. Vinsten ska ju även täcka bilsäljarens (alltså personen på firman) lön, "platshyra", ev marknadsföring samt bilfirmans vinst. Då är inte 20.000:- så väldigt mycket pengar.
Citera
2016-06-21, 22:24
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag vågar påstå att det var ett ovanligt frikostigt bud isf av den firman. Men jag förstår bilfirmorna, de måste ju först rekonditionera bilen in- och utvändigt, gå igenom den mekaniskt (eftersom de lämnar garanti på den) och eventuellt åtgärda felaktigheter. Vinsten ska ju även täcka bilsäljarens (alltså personen på firman) lön, "platshyra", ev marknadsföring samt bilfirmans vinst. Då är inte 20.000:- så väldigt mycket pengar.

Det är inte mycket alls, väldigt ofta att man säljer den för 35 000- 40 000 mer än inköpspriset, dels för rekond, eventuella fel som måste fixas och även för oväntade saker som kan hända medans den står i hallen och efter den har sålts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in