Citat:
Ursprungligen postat av
DrKovski
Har väldigt hög tolerans. Har xanor depot tabletter som jag krossar (svenska).
Började dagen med 6mg, och jag känner mig ångest fri och så men inget flumm, vilket var det jag var ute efter denna gången (brukar annars följa doseringen men tänkte festa till det lite).
Men blev inget flumm. Nästa dag tog jag först 10mg, sen 8mg lite senare och känner mig fortfarande bara lugn o avslappnad, ingen ångest såklart men vill bli som den gamla goda tiden då man tog 2mg och blev helt väck och inte brydde sig om något.
Vad kan jag göra? Är min tolerans helt fucked? Jag brukar vanligen ta 2mg xanor (krossade) 1 gång om dagen och jag gjort det i ett par månader, och tidigare har jag haft högre doser.
Du är tolerant, man blir det av alprazolam 2mg/dag efter 2 månader. Plus att du tidigare var uppe i en hög dos. Det är kort halveringstid på dem, 12 timmar. Jag har medicinerat i 5 år med Xanor Depot 6mg/dag (ej krossade), utskrivet på recept av min numera, semi-pensionerade psykiatiker. Jag har aldrig upplevt något flum eller rus de gånger jag har överdoserat alprazolam, så jag är också väldigt högtolerant.
Observera att halveringstiden för depot och vanliga alprazolam/xanor är densamma, den enda skillnaden är att depot utsöndras långsammare i kroppen. Du får inte ett snabbt "påslag". Man blir snabbt tolerant av alprazolam, många anser att det är den "farligaste" benson av dem alla, dvs, du blir snabbt beroende, jämfört med andra bensodiazpeiner, t.ex diazepam som har en mycket längre halveringstid, upp till 100 timmar.