2016-06-12, 21:04
Medlem
aldrigihelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är naturligtvis möjligt, kanske till och med troligt att berikningsperspektivet spelar in.

Men jag har själv flera gånger varit formellt inblandad i diskussioner när chefer haft subjektiva åsikter om vad medarbetarna har på sig på jobbet och i min erfarenhet handlar det så gott som uteslutande om kvinnliga chefer/kärringar i 45+ åldern som helt enkelt inte står ut med att se unga, snygga tjejer (ofta sommarvikarier) som klär sig på ett fräscht sätt, särskilt på sommaren när det är varmt även inne på kontoret, och då använder sin formella ställning och makt till att försöka trycka ned och kontrollera de yngre medarbetarna. Vanlig kvinnlig avundsjuka helt enkelt.

Faktiskt aldrig varit med om att en manlig chef försökt sig på några initiativ enligt ovan, däremot ett tillfälle när en kvinnlig chef i 50-års åldern blev av med sitt chefsförordnande för att hon fortsatte försöka implementera sina egna klädselregler på personalen trots tydliga direktiv från HR-avdelningen att upphöra med detta (då handlade det om en statligt myndighet.)

Jag tänkte skriva en utläggning om detta men helt onödigt.
Du prickar in det perfekt jag har liknande upplevelser som du beskriver ovan.
Kvinnlig avundsjuka helt enkelt.
Citera
2016-06-13, 00:35
Medlem
Beatriceaurores avatar
Att klä sig strikt på kontoret har ingenting med islam eller burkor att göra.

Det är självklart att man inte har djup urringning, litet linne utan behå, kortkort kjol, tung parfym etc på en arbetsplats där man möter människor, arbetskamrater, chefer och kunder.
Var sak på sin plats, vädra tuttarna och visa låren hur mycket som helst utanför arbetstid, bär bikini eller var topless på badstranden, gå naken hemmavid, bär liten stjärtlapp nedtill och genomskinlig top upptill på nattklubben men var strikt på jobbet .
Svårt att förstå?
Män jag känt och känner har vittnat om hur distraherade och faktiskt besvärade de blir när avdelningens pin-up-girl lutar sig över dem vid kontorsstolen med brösten på väg ut ur linnet när de måste koncentrera sig på sin arbetsuppgift.
De urringade känner sig antagligen "fria" när de klär sig som de har lust och så "som de har rätt till", men omgivningen bör istället få vara befriad från oönskat exponerade kroppsdelar - på jobbet pratar jag om alltså.
Den här chefen gjorde alldeles rätt.
Citera
2016-06-13, 08:16
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore

Det är självklart att man inte har djup urringning, litet linne utan behå, kortkort kjol, tung parfym etc på en arbetsplats där man möter människor, arbetskamrater, chefer och kunder.
Var sak på sin plats, vädra tuttarna och visa låren hur mycket som helst utanför arbetstid, bär bikini eller var topless på badstranden, gå naken hemmavid, bär liten stjärtlapp nedtill och genomskinlig top upptill på nattklubben men var strikt på jobbet .
Svårt att förstå?
Män jag känt och känner har vittnat om hur distraherade och faktiskt besvärade de blir när avdelningens pin-up-girl lutar sig över dem vid kontorsstolen med brösten på väg ut ur linnet när de måste koncentrera sig på sin arbetsuppgift.
De urringade känner sig antagligen "fria" när de klär sig som de har lust och så "som de har rätt till", men omgivningen bör istället få vara befriad från oönskat exponerade kroppsdelar - på jobbet pratar jag om alltså.

Jag håller med helt och hållet. Professionalism måste råda även när det råkar vara varmt.
Citera
2016-06-13, 10:14
Medlem
Beatriceaurores avatar
Att skylla på värmen, att man därför måste klä av sig är inget skäl för halvnakenhet. Studera ökenlevande beduiner! Ni hittar ingen avklädd sådan. Tunna luftiga täckande plagg håller solhettan i någorlunda schack.
På de flesta moderna kontor finns väl luftkonditionering.
Citera
2016-06-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore

Svårt att förstå?

Men jag HATAR att ha BH på mig det är fruktansvärt obekvämt och det finns inget annat syfte för mig med en än att dölja mina bröstvårtor. För tjugo år sedan var det ok, måste jag verkligen anpassa mig för att samhällsklimatet blivit konservativare igen?

Jag anpassar mig förövrigt i viss mån och tar på mig kavaj eller tjock tröja när jag kan möta kunder och kolleger, kollegorna kommer ibland in till mig men det verkar inte vara någon som haft problem att koncentrera sig.
Citera
2016-06-13, 22:20
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag håller med helt och hållet. Professionalism måste råda även när det råkar vara varmt.

Helt riktigt!

På en arbetsplats klär man sig respektabelt. Kvinnor idag tenderar att tänja mer och mer på gränserna till vad som kan anses vara passande.
Att våldtäkterna ökar kanske inte är så konstigt om man tänker efter lite, skulle ni låta er fru eller era döttrar klä er på ett sätt som inbjuder till "frestelser"? Det handlar inte om någon specifik religion eller kultur, utan bara sunt förnuft, eller hur?

Edit: I mitt hemland är detta inte ens ett problem, där använder man sunt förnuft helt enkelt. Svårare än så är det ju inte.
Senast redigerad av calmsolution 2016-06-13 kl. 22:24.
Citera
2016-06-13, 22:51
Medlem
Lelianas avatar
Hurra för respektabel klädsel, hurra! Jag är riktigt trött på att höra folk gnälla att "ja men det är minsann varmt" - jaha? Det hjälper faktiskt inte med att klä sig mer utmanande om solen gasar på - man klär på sig extra med lösa kläder i varma klimat av en anledning!

Men min friheeeet!...Om friheten ligger i att man inte kan böja, sträcka, sitta eller göra någon annan vardaglig övning så är man inte fri. Kan man inte vara bekväm utan att dra upp eller ner på ett plagg, vara orolig för om någon stirrar eller att det sitter fel - då är man inte fri i sin klädsel. Om friheten ligger i att klä sig hur man vill, hur kommer det sig att majoriteten av kvinnor klär sig likadant, utmanade och obekvämt?

Jobbar man i professionell miljö så klär man sig professionellt. Punkt. Det är även bra för självkänslan och ger fokus på sitt arbete istället för sin klädsel - även för sina kollegor. Allt detta borde vara en självklarhet och kvinnor som inte förstår detta bör lära sig det istället för att gnälla.
Citera
2016-06-13, 23:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution

Edit: I mitt hemland är detta inte ens ett problem, där använder man sunt förnuft helt enkelt. Svårare än så är det ju inte.

Låter smidigt...vill du skicka över en komplett lista på sånt som tillhör sunt förnuft?
Citera
2016-06-13, 23:16
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Låter smidigt...vill du skicka över en komplett lista på sånt som tillhör sunt förnuft?

Det skall väl ändå inte behövas? Om du är en normalfuntad människa så vet du vad sunt förnuft innebär. Om inte, så kommer du naturligtvis att hamna i jobbiga situationer oftare än normalt...
Citera
2016-06-13, 23:20
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Det skall väl ändå inte behövas? Om du är en normalfuntad människa så vet du vad sunt förnuft innebär. Om inte, så kommer du naturligtvis att hamna i jobbiga situationer oftare än normalt...

Men om man tror att man är normalfuntad men inte är det...hur skall man då veta det?
Citera
2016-06-13, 23:21
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Men om man tror att man är normalfuntad men inte är det...hur skall man då veta det?

Ja, inte genom att fråga om det på Flashback till att börja med...
Citera
2016-06-13, 23:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ja, inte genom att fråga om det på Flashback till att börja med...

Jag tror vi kan enas om att olika regler ofta behövs eftersom begreppet "sunt förnuft" inte är definierat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in