2016-06-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Som motivering enl. rättegångsbalken angav tingsrätten att Barrlings uppgifter skulle "sakna betydelse" för domen mot CP.

Vad kan idag ha ändrat detta förhållande?

a, Ny info tillkommit?

b, Lite mer svart propaganda behövs i dagsläget för att främja en höjning av försvarsanslagen eller dämpa den interna splittringshotande kritiken inom socialdemokraterna efter smyganslutningen till Nato härom veckan?

c, Någon nyckelperson har nyligen dött?

d, Nytt hot uppstått som intresset och läckorna kring wt-männen?

e, Ett försök att misskreditera PU för att sänka folks förtroende för den i avsikt att äntligen kunna stänga den kostnadskrävande utredningen för gott?

Ett försök att misskreditera och/eller vilseleda PU för att sänka folks förtroende för den?

Vi börjar väl kanske se att man tänkt knyta ihop någon slags story kring en oskyldig Barbrogrupp och en "ofarlig" GM.
Citera
2016-06-13, 10:39
Bannlyst
Hur långt tid har det gått sen Dag sa att man skulle utreda wt och att det var prioritet 1?
Varför tar inte svensk press sin roll tex socialdemokratiska Aftonbladet och går på, ställe relevanta frågor om hur långt de kommit med Wt-spåren när listan ska publiceras mm?
Citera
2016-06-13, 10:51
Medlem
Fortsätter komentera svar på mina tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Efter att ha konsulterat originalartikeln så kan jag konstatera att det är Hylins dokumentär som åsyftas. Den kan ses här. https://www.youtube.com/watch?v=IbgQI28uZb8 :-)

Tack för länken till Mikael Hylins film. Jag skrev sedan felaktigt "Hyttinens" film.
Förutom att avslöja knarkspaningsutkiken mittemot mordplatsen, så ger den ju en intressant inlbick i de kriminellas (begränsade) perspektiv på knarkligespåret som Kegö/Barrling driver. De tillför dock tveklöst info.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Var det inte Margareta Eklund själv som gjorde det?
Möjligen på order av högre polis?
Det är ju en svår tolkningsfråga på vem som avbröt knarkspan 45 min innan mordet men om det var "ett högre befäl" (än henne), var det då Holmér?
Intressant är ju om det bara var en vanlig knarkspaning eller en gemensam spaningsoperation av Säpo-SSI och CIA mot sovjetiska illegalister i knarksvängen? Skulle ju förklara Donalds närvaro? Sade sig inte han vara ute och hålla koll på "några mordmisstänkta bulgarer" den kvällen?

Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Så det har varit ytterligare en sanningskommission ? ......
Var det inte tre? (eller blandar jag ihop det med alla ubåtskommissioner?) Först Lidbom sedan Marjasin. Kanske den tredje var den tidigare utredningen om personregistreringar av politisk tillhörighet efter IB affären?

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ett försök att misskreditera och/eller vilseleda PU för att sänka folks förtroende för den?

Vi börjar väl kanske se att man tänkt knyta ihop någon slags story kring en oskyldig Barbrogrupp och en "ofarlig" GM.
Genom läckor 1987(?) utpekas ju Anders Hjälm som skytt av Barrling/Kegö i LaRouche-artikeln. Jag har inte förstått varför Mi6 skulle utpekat just honom av alla som inte tyckte om Palme. Eller är det ett tillägg LaRouche gjorde för att misskreditera? Kegö/Barrling säger sig ju nu ha en skytt angiven och hur skulle detta då gått till.
Citera
2016-06-13, 10:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Som motivering enl. rättegångsbalken angav tingsrätten att Barrlings uppgifter skulle "sakna betydelse" för domen mot CP.

Vad kan idag ha ändrat detta förhållande?

a, Ny info tillkommit?

b, Lite mer svart propaganda behövs i dagsläget för att främja en höjning av försvarsanslagen eller dämpa den interna splittringshotande kritiken inom socialdemokraterna efter smyganslutningen till Nato härom veckan?

c, Någon nyckelperson har nyligen dött?

d, Nytt hot uppstått som intresset och läckorna kring wt-männen?

e, Ett försök att misskreditera PU för att sänka folks förtroende för den i avsikt att äntligen kunna stänga den kostnadskrävande utredningen för gott?

Eller.

Någon offentlig händelse som utspelade sig för c.a. tre år sedan som fick deras talträngdhet att börja.

Som hade med Palmemordet att göra. Direkt eller indirekt. Där verkan alltid följer på en orsak.

Efter att rådbråkat mitt minne och googlat kan jag inte finna något. Där tidigare länkar till helagotland numera är döda. När började Donald kommentera Palmerelaterade spörsmål på den sidan. Inlägg som jag läste för ett bra tag sedan utan att kunna minnas ursprungsdateringen.

Med andra ord. När var första gången Donald officiellt började prata om Barbro och WT i ett kommentatorsfält. Någon som vet tro.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-13 kl. 11:00.
Citera
2016-06-13, 12:27
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jfr vad Agnarsson skriver 2006

"Samtalet konstaterar att det fanns ett samband mellan de utpekade poliserna och Hans Holmer
via den ökända baseball-ligan, ett poliskommando som Holmér upprättade. En tredje
poliskollega till de två utpekade poliserna var dessutom en av Holmérs livvakter.
Det faktum att en polis i Norrmalmspolisen, som tvingats sluta på grund av alkoholproblem,
blev inkallad till förhör med anledning av Palme-mordet, nämns också i samtalet. Polisen lär
ha setts vid mordplatsen vid tidpunkten för mordet.

Uppgifter nämns också om att den aktuella polisen hade haft kontakt med en svensk
säkerhetspolis som tidigare dömts för spioneri, på grund av sina kontakter med sovjetiska och
irakiska officerare."

Världen idag 2006-03-02
Beskrivningen ser ut som Melin åtminstone. Melin var född 1916 och kom ut från Österåkersanstalten sommaren -81, alltså samma år han blir folkpensionär. Så som Agnarsson formulerat sig framgår det inte när den alkoholnyttjande norrmalmspolismannen och Melinkandidaten hade kontakt. Det kan ha varit efter 1981, det kan ha varit medan Melin fortfarande var i tjänst: till februari 1979.
Citera
2016-06-13, 12:36
Medlem
Ni följer väl podden: https://www.youtube.com/channel/UCpi9utFWVtyjkKp4uTSTvAQ

Tycker den är bra, inte så mycket nytt kanske men paketerat bra.
Citera
2016-06-13, 12:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Den spanare polisen haft 20 m ifrån mordplatsen är garanterat gömd i postens lokaler tvärs över gatan på Sveavägen 31. Förmodligen i kontorsrum i kvarterets hörne för bästa uppsikt. Allt enligt den knappt hörbara uppgiften i tv-dokumentären samt dokument jag hänvisat till tidigare.
Förmodligen satt man ej högre än 2:a våning för att kunna få ansiktsbilder som gick att identifiera även om spaningsobjektet bar mössa med skärm, hatt eller paraply? Någon som känner till exakt vilka fönster posten disponerar (-ade)?

Är detta en polis som satt placerad där då under spaningen mot Sigge C?

Eller är det så att den personen satt kvar där även efter 22.30 och kanske rent av såg mordet?

Man undrar, eller åtminstone gör jag det, som fan dessutom, vad exakt som gör att just den korsningen står i fokus för denna narkotikaspaning?

Alltså mig veterligen har väl inte just den platsen någon specifik koppling till just SC? I vart fall inte vid den tidpunkten.

Dessutom använde Sigge Luntmakargatan att förflytta sig på. Det här med Sigge känns som en psuedoanledning. Även den inledande spaningen under kvällen har en annan anledning?

Och det är fan i mej inget LITET jävla sammanträffande att OP mördas i den mest bevakade gatukorsningen, ta mej fan i just den stunden, i hela världen???

Och så sitter det folk som på fullt allvar än idag menar att en ensam galning skulle ha gjort detta själv mitt i allt detta?
Citera
2016-06-13, 12:58
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Eller.

Någon offentlig händelse som utspelade sig för c.a. tre år sedan som fick deras talträngdhet att börja.

Som hade med Palmemordet att göra. Direkt eller indirekt. Där verkan alltid följer på en orsak.

Efter att rådbråkat mitt minne och googlat kan jag inte finna något. Där tidigare länkar till helagotland numera är döda. När började Donald kommentera Palmerelaterade spörsmål på den sidan. Inlägg som jag läste för ett bra tag sedan utan att kunna minnas ursprungsdateringen.

Med andra ord. När var första gången Donald officiellt började prata om Barbro och WT i ett kommentatorsfält. Någon som vet tro.

Kanske var någon som gick ur tiden under 2012-2013?
https://sv.wikipedia.org/wiki/2012
Citera
2016-06-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Kanske var någon som gick ur tiden under 2012-2013?
https://sv.wikipedia.org/wiki/2012
Putin tar slutligen hela makten och väljs till president 2012 och kanske är det då upprustningen av Rysslands krigsmakt medger utrikespolitiska ambitioner? I vart fall återstartas underhållet av några av Sveriges viktigaste bergrum vid denna tid. Ingen rök utan eld.
Citera
2016-06-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Är detta en polis som satt placerad där då under spaningen mot Sigge C?

Eller är det så att den personen satt kvar där även efter 22.30 och kanske rent av såg mordet?

Man undrar, eller åtminstone gör jag det, som fan dessutom, vad exakt som gör att just den korsningen står i fokus för denna narkotikaspaning?

Alltså mig veterligen har väl inte just den platsen någon specifik koppling till just SC? I vart fall inte vid den tidpunkten.

Dessutom använde Sigge Luntmakargatan att förflytta sig på. Det här med Sigge känns som en psuedoanledning. Även den inledande spaningen under kvällen har en annan anledning?

Och det är fan i mej inget LITET jävla sammanträffande att OP mördas i den mest bevakade gatukorsningen, ta mej fan i just den stunden, i hela världen???

Och så sitter det folk som på fullt allvar än idag menar att en ensam galning skulle ha gjort detta själv mitt i allt detta?

Det här är stort. Konstigt att det inte uppmärksammats tidigare? Cigges färdväg återges på en karta i tv-dokumentären och på den framgår polisens utkiksposter längs både Luntmakargatan och Sveavägen. Det berättas också att man har en spaningsplats inomhus ("Holk") snett över gatan där Cigge bor samt att man har spaning inifrån "postens lokaler". De enda lokaler posten förfogar över längs Cigges färdväg råkar vara Sveavägen 31, 20 m ifrån mordplatsen.

Någon av de kriminella som intervjuas tror att man hade "någon utanför på gatan vid Cigges bostad också". I telefonintervjun säger den kvinnliga polisbefälet också att man (satt i?) hade bilar för att snabbt kunna röra på sig.

Titta gärna på filmen och spar lite skärmdumpar. Man vet aldrig om den försvinner från nätet.

Posten Norrmalm
Adress

Gatuadress Sveavägen 31 Postnummer111 34OrtStockholmKommunStockholmLänStockholmLandSveri ge
Telefonnummer

Telefonnummer 08-411 61 19

http://www.torget.se/foretag/Stockholm+Sveav%C3%A4gen+31/1725878/Posten+Norrmalm/

Posten Företagscenter Sveavägen har upphört på den här platsen enligt uppgift.
Citera
2016-06-13, 16:11
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En bra fråga Ove.
Bevisligen så var det ju USA som vann kalla kriget...... Men där steget blir långt till att anklaga USA, Nato eller CIA för att vara inblandade i själva mordet......
Min slutsats är att man enbart hade en fiende i Sverige. Det var Palme...... Jag tror att mordet enbart hade svenska orsaker och utövare. Men ..... mordets ursprung kan mycket väl härstamma från starkt proamerikanska miljöer......
Däremot blir det nästan omöjligt att se Sovjets intressen i att mordet utfördes. Och att man skulle vinna något på det. Inte ens deras agenter, proselyter eller informatörer i landet kunde vinna något. Eller GRU för den delen. Historien har väl snarare visat att man inte ens vann något kortsiktigt, hur konspiratorisk man än är.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Man kan säga att Sverige 82-85 störde med sin officiella politik en tyst överenskommelse, rubbade med sin politik balansen mellan Moskva och Washington.........
När sedan Ingvar Carlsson tillträdde som Sveriges statsminister, fortsatte återställningen av de goda förbindelserna mellan Sverige och USA. Ordningen och balansen är alltså i stora väsentliga återställd.
Balansen menar jag var återställd på högsta intellektuella nivå så som Kissinger menade med full respekt för Palme. Att eliterna hållit på att ljuga om vätebomber, månpromenader, kärnvapen och hot från rymden i både öst och väst kunde man bara inte förklara och än mindre erkänna. Palmes ide om kärnvapenfri zon riskerade att avslöja spelet. Perestrojkan som GRU planerade skulle istället ge en bättre fred fast på neutrala, små och avvikandes bekostnad.
Svartfinansen frodades på bägge håll och när folk fortsätter jobba eller kriga ihjäl sig anses det vara helt i naturens ordning. Alva Myrdal och Palme kunde aldrig ana vilka krafter som dolde sig och intrigerade mot nedrustningen. Marinofficerarna som sammansvor sig mot Palme hade på olika sätt byggt sina karriärer på bluffspel åt alla håll. Bergling var åtminstone ärlig om förhållandena och varnade för Wallroth & Co.
Den enda vinnaren efter kalla kriget som jag förstått är GRU med sina ideer och anda från tsartiden. NATO låter man framstå som vinnare men är i själva verket maktlöst utan själ och livskraft. GRU lär hellre dela sin kraft med Indien och Kina för framtiden medan konflikten för MÖ och EU må återfalla till sitt medeltida stadie.
Citera
2016-06-13, 16:45
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
...... Det var inte Palme som rubbade den rådande ordningen utan Reagan och Bush som flyttade fram USAs positioner.
Detta är precis vad eliterna vill att vi ska tro och att NATO sedan skall kunna garantera fred och trygghet mellan öst och väst. Precis som judiska folket och minoriteter i förskingringen låtit motståndare och lokala övermakter tro sig vara segrare och trygga i sina nationella historier låter nu GRU oss tro att västmakten tagit ledningen medan man i nygamla Ryssland hämtar kraft från helt annat håll och kan strunta i västs öde. USA och EU är tidernas största förlorare. Palme gjorde varken från eller till men höll på att tillsammans med Myrdal avslöja Världens Största Bluff - VSB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in