2016-06-13, 10:28
Medlem
ZiggyStarguzzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ta "ansvar" för verkar vara ett enormt svårt begrepp att tolka. Måste hitta ett nytt sätt formulera vad jag menar där märker jag…

Eftersom det jag pratar om man ska ta ansvar över (dvs engagera sig i/ åtgärda) handlar om normer kring könsindentitiet så blir det delat ansvar ja. Om män inte vill ändra sin roll i samhället så kan inte kvinnor göra mer än att tjata…kräva…tjata…kräva…
Samma om inte kvinnor vill ändra något.

Men om män inte vill ändra sina normer för att de t ex inte känner att deras normer förespråkar våld mot kvinnor utan tvärt om, de får lära sig sen barnsben att "man ska vara snäll mot flickor", då ska kvinnorna ändå bestämma att männens normer är onda och tjata på männen. Tänk om kvinnorna som tjatar bara är frustrerade och gör en felaktig analys baserad på känslor men inte på fakta?
Citera
2016-06-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Så hur ska du lösa det då?

Här skriver du att det är kvinnors fel hur Eklund betedde sig.

Fundera över det.

Nej kvinnor har inte styrt över den kulturella världen i modern tid överhuvudtaget. Vi har knappt getts inträde förrän på 2000 talet. Vad som har exponerats i den kring manligt och kvinnligt har i stort varit enbart manligt skapade ideal.
Är exakt varför kvinnor har lyst med sin frånvaro annat än i egenskapen ung, vacker och sexuellt åtråvärd kropp.
Så vänligen stå för den själva tack.
Citera
2016-06-13, 10:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nej kvinnor har inte styrt över den kulturella världen i modern tid överhuvudtaget.
Vad har det med vad kvinnor anser vara en karla-karl att göra?
Citat:
Vi har knappt getts inträde förrän på 2000 talet. Vad som har exponerats i den kring manligt och kvinnligt har i stort varit enbart manligt skapade ideal.
Citat:
Är exakt varför kvinnor har lyst med sin frånvaro annat än i egenskapen ung, vacker och sexuellt åtråvärd kropp.
Citat:
Så vänligen stå för den själva tack.
Vad har jag med vad kvinnor anser vara en karla-karl att göra?
Citera
2016-06-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggyStarguzzler
Men om män inte vill ändra sina normer för att de t ex inte känner att deras normer förespråkar våld mot kvinnor utan tvärt om, de får lära sig sen barnsben att "man ska vara snäll mot flickor", då ska kvinnorna ändå bestämma att männens normer är onda och tjata på männen. Tänk om kvinnorna som tjatar bara är frustrerade och gör en felaktig analys baserad på känslor men inte på fakta?

Fast titta dig omkring lite….och nu pratar jag världen inte enbart lilla Sverige.
Verkar det på dig som att den manliga normen varit: "Man ska vara snäll mot flickor?"
har det inte snarare varit: Behandla kvinnor som barn, de är underlägsna varelser. typ?

Vara snäll mot någon är att se, respektera och tänka på den andres välbefinnande för dess egen skull, inte för sin egen skull.

V kommer från en tid där manligt uttryckt aggressivitet haft en poäng, denna poäng slutade gälla ungefär när människan började ta över planeten och vilda djur drog sig tillbaka. Sen har manlig aggressivitet används för att förskanska sig makt över andra och ta deras resurser…
Idag är båda dessa taktiker direkt vansinniga för hela planetens existens.
Är bara se vad ex. krig i ett land Syrien…ställt till med…tänk dig vad krig i 10 länder hade ställt till med.
Män MÅSTE alltså iklä sig nya roller, om vi överhuvudtaget ska klara livhanken.
Citera
2016-06-13, 10:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Snälla du alla lever efter normer. Du får isolera en människa från all mänsklig kontakt för att skapa någon som inte har normsystem att förhålla sig till.

ja men du bör ha lite koll på ämnet istället för att göra dig till åtlöje bland de som är litet mer insatta

Citat:
Om jag har fattat det rätt så var heller inte Eklundh klassad psykisk sjuk.
Det är en straffrättslig term du hänvisar till som i huvudsak är till för att bestämma påföljd.
Att utifrån det påstå att killen är normal är bara löjligt. Så dum tror jag inte att du är på riktigt.

Citat:
nej andra tycker inte Eklundh är cool…men Eklundh själv kanske uppfattade sig som cool i sitt agerande, tänkt på den? En riktigt karlakarl som tog för sig av brudarna…typ.
exakt den idealbild av aktiv viril manlighet som vi har ständigt flödande i det kulturella utrymmet.
Vad var det Getrud skrev någonstans ovan…Me Tarzan!

Eklund kanske tyckte han var cool, kanske inte, han kanske helt enkelt bara var kåt och saknar impulskontroll, so what?
Vi pratar om normer, eller hur?
Berätta för mig vilka normer som du tycker stämmer in på att våldta, döda och bränna upp ett litet barn.

Idiot.
Citera
2016-06-13, 11:04
Medlem
Citat:
Tjejer är som vilka människor som helst vi förälskar oss i lite allt möjligt. Att det existerar vissa män som är våldsbenägna aggressiva svin är INTE kvinnors fel eller ansvar överhuvudtaget.

Tjejer tänder generellt på status, driv, framgång, aggressivitet (ta för sig) därför är t ex Persbrandt Sveriges sexigaste man och inte Gustav Fridolin. Om det är IQ en kvinna kikar efter så vill hon gärna ha en man som är smartare än henne för att respektera honom fullt ut. Det är bara så det är. Så länge kvinnor premierar en viss mansnorm så kommer den inte att ändras. Detta vet alla egentligen och den klapp på huvudet som krönikören levererade till alla snälla män som inte går mot rött sa väl egentligen allt. De är så fina de snälla männen, men inte f-n gör de någon kvinna våt. Bara det faktum att hon går förbi sin skola med sin snälla man och tänker på den farliga killen för 15 år sedan är väl ganska talande.

Om 10 år, när barnen är lite äldre, är hon dock skild från halvmesyren till man (i hennes ögon) och hon letar efter män på dejtingsiter som kan få henne att känna sig som en kvinna och som inte väntar på grön gubbe vid övergångsstället.
Citera
2016-06-13, 11:05
Medlem
ZiggyStarguzzlers avatar
Citat:
Fast titta dig omkring lite….och nu pratar jag världen inte enbart lilla Sverige.

Ok, så egentligen handlar det mer om den delen av världen där förtryck mot kvinnor motiveras utifrån religion? Inte så mycket sekulariserade demokratier där feminismen är stark, som t ex Sverige.

Men vad händer då om vi importerar detta religiöst sanktionerade förtryck till Sverige?
Skulle man inte då vänta sig en ökning av kvinnoförtryck här?
Är det inte precis vad som hänt?

Då borde ju i alla fall en del av lösningen på problemet vara att sluta importera detta kvinnoförtryck?
Citera
2016-06-13, 11:10
Medlem
Kampanjen avspeglar verkligeheten, så det blir en fråga om huruvida verkligheten är sund.

Med verkligheten menar jag att kvinnor i betydlig utsträckning är solipsister.
Citera
2016-06-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
ja men du bör ha lite koll på ämnet istället för att göra dig till åtlöje bland de som är litet mer insatta
Jag har avsevärt mer koll på div. ämnen här än de flesta på forumet…vilket du mycket väl vet.
Att som du nu anstränga dig så hårt att trampa på mig gör bara att du själv framstår som en enfaldig barnrumpa.
Om du inte lägger ner detta tugg slutar jag svara dig.

Citat:
Det är en straffrättslig term du hänvisar till som i huvudsak är till för att bestämma påföljd.
Att utifrån det påstå att killen är normal är bara löjligt. Så dum tror jag inte att du är på riktigt.

nej "psykisk sjuk" är inte en straffrättslig term enbart, utan även använd ute i samhället. Alla psykisk sjuka är inte brottslingar per se.

Citat:
Eklund kanske tyckte han var cool, kanske inte, han kanske helt enkelt bara var kåt och saknar impulskontroll, so what?
Vi pratar om normer, eller hur?
Berätta för mig vilka normer som du tycker stämmer in på att våldta, döda och bränna upp ett litet barn.

Idiot.

manlig coolhet…ex. Själva grundkonceptet att manlighet är att klaffsa runt på jordens yta som världens medelpunkt och härskare. Ta, äga, härska, kontrollera några nyckelord för den typen av hyllad manlighet.
Varför har du inga kvinnliga Eklundhar? som är kåta och saknar impulskontroll? Det existerar självklart oattraktiva kvinnor utan impulskontroll och kvinnor är självklart kåta…säg mig? varför våldtar inte de, dödar och bränner upp? Hmm?
Svar: därför att den idén/ bilden finns inte ens i kvinnors, eller mäns tankevärld över vad det är att vara kvinna.
En kvinna som gör något sådant är ett monster…ett icke...
en Man som gör det är bara ( precis som du själv uttryckte det ovan) kåt.

Säger en hel del.

Och innan någon nu går igång på alla cylindrar..den manlighettyp/ norm/ ideal jag beskriver ovan är 1 av flera. Du har andra manlighetsideal med andra nyckelord: självkontroll, uppoffring, mentalt stark, beskyddande, empatisk, handlande etc. (1000 ggr mer verkligt cool än den första)
Sätt de senaste i kombination med respekt för kvinnor och kvinnlighet som verkligt ideal för kids…och vi får mindre av Eklundhs typ.
Citera
2016-06-13, 11:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Tjejer tänder generellt på status, driv, framgång, aggressivitet (ta för sig) därför är t ex Persbrandt Sveriges sexigaste man och inte Gustav Fridolin. Om det är IQ en kvinna kikar efter så vill hon gärna ha en man som är smartare än henne för att respektera honom fullt ut. Det är bara så det är. Så länge kvinnor premierar en viss mansnorm så kommer den inte att ändras. Detta vet alla egentligen och den klapp på huvudet som krönikören levererade till alla snälla män som inte går mot rött sa väl egentligen allt. De är så fina de snälla männen, men inte f-n gör de någon kvinna våt. Bara det faktum att hon går förbi sin skola med sin snälla man och tänker på den farliga killen för 15 år sedan är väl ganska talande.

Om 10 år, när barnen är lite äldre, är hon dock skild från halvmesyren till man (i hennes ögon) och hon letar efter män på dejtingsiter som kan få henne att känna sig som en kvinna och som inte väntar på grön gubbe vid övergångsstället.

Spot on.
Krönikan var ett skolexempel. "Ni är så fina" (men jag känner ingen sexuell attraktion till er).
Det här är väl dokumenterat och lika väl förnekat av framför allt kvinnor. Det ligger i sakens natur.

Men det är inte "någons fel", det här beror framför allt på hur vi är hardwired och det är evolutionärt.
En gång i tiden var vissa beteenden fördelaktiga och sedan har de hängt med vare sig vi gillar det eller ej, eftersom evolutionen är "trög" medan miljön kan förändras snabbt.

Det är därför som normer och värderingar inte riktigt vill fästa på det här mönstret.
Citera
2016-06-13, 11:37
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Jag kan inte säga vilken norm som just hade räddat Engla för jag har ingen aning om vad som specifikt fick Eklundh att ticka igång.

Men jag kan svara på vad som skulle kunna rädda framtida Englor.

En kraftig stigmation i samhället kring våld ex. Det är ok att vara arg men INTE ok att agera efter ilskan. En sådan norm i våra samhällen hade gjort susen för mycket.
Idag har vi kvar gamla värderingar kring våld, i vissa kulturer mer än i andra.
Våld hyllas, anses coolt, tufft, spännande etc.

man kan ju fråga sig varför, finns ju inget mer meningslöst i modern tid utan lejon, fiender i buskarna etc. Finns ingen psykologi idag som stödjer idén av att folk måste avreagera sig, det är båg. Att utagera sin aggression aktivt är idel känslostyrning och inget IQ eller EQ med i spelet.
Brukar föraktas djupt då det rör sig om kvinnor, men hos män är det fortfarande helt ok och "manligt" värre.
Detta borde helt sonika bara dunsta i vår kultur om fler Englor ska räddas i världen.
Börja förakta män som slår så det hörs och syns i kulturen och i det sociala samspelet.

Upphöj istället manlig empati. Ni har gott om den men i den manliga könsrollen så är det en undertryckt och undanskuffad känsla. Gör den ultra manlig och ni har plötsligt flera fält att spela på i framtiden.

Där 2 tips.

Fast vi har ju konstaterat att du håller kvinnor som uppmuntrar till våld om ryggen så varför ska du tala om någon stigmation? Vi har gott om empati, vi bör upphöja det ena eller det andra, men att kvinnor skulle behöva ta ansvar för sin delaktighet finns inte på kartan. Kvinnor och du själv ska tydligen bara höja rösten när ni själva blir utsatta och sedan peka finger på män som enskilt ansvariga för någon påstådd norm.

Din skenhelighet är inget som begränsar dig utan du bara mal vidare med samma inkonsekventa inställning som om ingenting har hänt. Snacka om noll integritet.
Citera
2016-06-13, 11:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag har avsevärt mer koll på div. ämnen här än de flesta på forumet…vilket du mycket väl vet.
Att som du nu anstränga dig så hårt att trampa på mig gör bara att du själv framstår som en enfaldig barnrumpa.
Om du inte lägger ner detta tugg slutar jag svara dig.

nej "psykisk sjuk" är inte en straffrättslig term enbart, utan även använd ute i samhället. Alla psykisk sjuka är inte brottslingar per se.

manlig coolhet…ex. Själva grundkonceptet att manlighet är att klaffsa runt på jordens yta som världens medelpunkt och härskare. Ta, äga, härska, kontrollera några nyckelord för den typen av hyllad manlighet.
Varför har du inga kvinnliga Eklundhar? som är kåta och saknar impulskontroll? Det existerar självklart oattraktiva kvinnor utan impulskontroll och kvinnor är självklart kåta…säg mig? varför våldtar inte de, dödar och bränner upp? Hmm?
Svar: därför att den idén/ bilden finns inte ens i kvinnors, eller mäns tankevärld över vad det är att vara kvinna.
En kvinna som gör något sådant är ett monster…ett icke...
en Man som gör det är bara ( precis som du själv uttryckte det ovan) kåt.

Säger en hel del.

Och innan någon nu går igång på alla cylindrar..den manlighettyp/ norm/ ideal jag beskriver ovan är 1 av flera. Du har andra manlighetsideal med andra nyckelord: självkontroll, uppoffring, mentalt stark, beskyddande, empatisk, handlande etc. (1000 ggr mer verkligt cool än den första)
Sätt de senaste i kombination med respekt för kvinnor och kvinnlighet som verkligt ideal för kids…och vi får mindre av Eklundhs typ.

Eklund är inte en normal man, är vi överens om den saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in