Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Du fegar ur så fort du ombeds argumentera sakligt.
Jag har frågat ett par gånger nu apropå din övertro på "den rätta normen" som lösning på kriminalitet:
Vilken norm hade räddat Engla?
Jag kan inte säga vilken norm som just hade räddat Engla för jag har ingen aning om vad som specifikt fick Eklundh att ticka igång.
Men jag kan svara på vad som skulle kunna rädda framtida Englor.
En kraftig stigmation i samhället kring våld ex. Det är ok att vara arg men INTE ok att agera efter ilskan. En sådan norm i våra samhällen hade gjort susen för mycket.
Idag har vi kvar gamla värderingar kring våld, i vissa kulturer mer än i andra.
Våld hyllas, anses coolt, tufft, spännande etc.
man kan ju fråga sig varför, finns ju inget mer meningslöst i modern tid utan lejon, fiender i buskarna etc. Finns ingen psykologi idag som stödjer idén av att folk måste avreagera sig, det är båg. Att utagera sin aggression aktivt är idel känslostyrning och inget IQ eller EQ med i spelet.
Brukar föraktas djupt då det rör sig om kvinnor, men hos män är det fortfarande helt ok och "manligt" värre.
Detta borde helt sonika bara dunsta i vår kultur om fler Englor ska räddas i världen.
Börja förakta män som slår så det hörs och syns i kulturen och i det sociala samspelet.
Upphöj istället manlig empati. Ni har gott om den men i den manliga könsrollen så är det en undertryckt och undanskuffad känsla. Gör den ultra manlig och ni har plötsligt flera fält att spela på i framtiden.
Där 2 tips.