2016-06-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Länka gärna till hans extrema kopplingar till islam då. I alla andra fall brukar de även nämna att folk har hört "allahu akbar" eller dylikt, men de har de inte gjort här. Ex-frun beskriver honom som en våldsam och instabil snubbe - inte som en islamist. Hon har ingen anledning att skydda honom heller.

Citat:
Law enforcement officials told NBC News that Mateen swore allegiance to the leader of ISIS on a 911 phone call

http://www.nbcnews.com/storyline/orlando-nightclub-massacre/orlando-nightclub-shooting-emergency-services-respond-reports-gunman-n590446
Citera
2016-06-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Pajas ??
Du kan inte påstå att vapenlagstiftningen inte är ett problem i USA .
132 massskjutningar i år .
2015:372 masskjutningar, 470 dödade och 1870 skadade.
Allt kan vi hur gärna vi än vill inte skylla på muslimerna.
USA har här ett problem.

Men & andra sidan blir det för många dåd utförda av muslimer så gäller det att beväpna sej.

Tips, läs på om hur de definierar "masskjutning" för att få fram den där siffran. Det är en fantasisiffra att de skulle ha, vad vi tänker på som masskjutningar, 132 gånger om året.
Citera
2016-06-12, 22:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar att om någon gör något som IS kan påstå sig ligga bakom, så ligger IS bakom?

Min poäng: Det är illa nog om det handlar om en enskild stolle med religiöst/politiska motiv. Det är däremot värre om det är organiserat och genomarbetat.

Poäng noterad, men i mitt tycke är det värre med en organisation som enskilda individer kan svära sig åt och genomarbetar sin egen plan i dess namn och genomför ett dåd likt detta.
För det är i ärlighetens namn exakt vartåt det pekar. Börja med att konstatera att FBI bekräftar att Omar ringde 911 precis innan attentatet. Ett samtal där han svär sig till IS-ledare vid namn.

Oavsett IS senare går ut och ställer sig bakom (vilket är irrelevant gällande dådet i sig), ska man ändå ha klart för sig att det då genomförts i organisationens namn, själv uttalat av attentatsmannen.

Så vad är värst, en blixt från klar himmel likt detta, eller att kanske vara lite varskodd innan med att höra muller i fjärran?
Citera
2016-06-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det beror på att de flesta muslimska kulturer ligger 100-400 år efter oss i samhällsutvecklingen. Våra förfäder skulle ha samma inställning till Pride-festivaler och kvinnofrigörelsen. På 1600-talet avrättades hädare hos oss också och man dödade friskt i religionens namn, 30-åriga kriget t.ex.
Ja, de ligger efter, men faktum kvarstår att IS och andra terrororganisationer är muslimer, oavsett vad du säger. Islamister handlar inte om enstaka personer, utan de utgör en procentuellt stor andel av världens muslimer. De är ju tom mer trogna mot sagoboken, än vad (för tillfället) lugna muslimer är.
Citera
2016-06-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar att om någon gör något som IS kan påstå sig ligga bakom, så ligger IS bakom?

Min poäng: Det är illa nog om det handlar om en enskild stolle med religiöst/politiska motiv. Det är däremot värre om det är organiserat och genomarbetat.

Spelar ingen större roll. IS har uppmuntrat sympatisörer en längre tid att begå dåd som dessa.
ISIS är ändå inte lika mycket organisation som de är en ideologi.
En ideologi som har sin primära fokus på de jihadistiska delarna av islam.
Citera
2016-06-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pullups
Tips, läs på om hur de definierar "masskjutning" för att få fram den där siffran. Det är en fantasisiffra att de skulle ha, vad vi tänker på som masskjutningar, 132 gånger om året.

Definitionen på en masskjutning är minst 4-5 döda av samma gärningsman. Så ja, det går häftigt till i USA när de har en masskjutning nästan varje dag.
Citera
2016-06-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Idag är nog USA på väg att bli minst lika utsatta som både mellanöstern och Europa för muslimska terrordåd. Jag skrev i någon tråd bara någon dag innan det här terrordådet skedde att i USA är ungefär 1-2% av befolkningen muslimer. (Jo, det var i en tråd som handlade om vart man ska flytta när eländet blir för stort).

USA har alltså en trend med en starkt växande muslimsk grupp i samhället. Det jag skrev var också att bland äldre muslimer så var man relativt positiva till USA och västerlandet, medan det finns tydliga tecken på radikalisering i den yngre generationen upp till 30 år. Det stämmer väl rätt bra in i bilden med Omar Mateen.

Ja, du har antagligen rätt. Vill man ta sig till USA, eller befinner man sig redan i USA och vill begå ett dåd så har man möjligheten att lyckas. (Ja, vart skall man flytta? Det är svårt, som jag ser det, att undvika liknande situationer som Orlando och Paris. Eller överhuvudtaget att undvika att få bomber släppta på sig från himlen, "när eländet blir för stort." Jag menar, det är svårt att skydda sig själv, att hitta en plats där du kan bara "ensam." Världen är globaliserad, vare sig man gillar det eller inte, och det är svårt att gömma sig. Så jag tror, när man pratar om vart man skall flytta "when the shit hits the fan", är tomt prat om igenting-särskilt-överhuvutaget-nonsense, prat som inte leder till några verkliga lösningar på problemen.)

Jag vet inte hur radikaliserings bilden ser ut i USA bland den yngre muslimska befolkningen. Men säkerligen, tendenser finns där, vilka vi har fått bevittna tyvärr.
Citera
2016-06-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pullups

Ja en masskjutning innebär mer än en person skjuten. Det behöver inte vara några dödsoffer.
Citera
2016-06-12, 22:21
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarbingerOfTruth
http://www.nbcnews.com/storyline/orlando-nightclub-massacre/orlando-nightclub-shooting-emergency-services-respond-reports-gunman-n590446
Tack för länken. Det uppskattas.

Förstår dock inte alls vad de menar. Ringde han 112 (i USA) och sa att han tillhör IS? Känns väldigt vagt, eller så missuppfattar jag det.
Citera
2016-06-12, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Definitionen på en masskjutning är minst 4-5 döda av samma gärningsman. Så ja, det går häftigt till i USA när de har en masskjutning nästan varje dag.

Finns många länder med värre statistik, som även har skarpare lagstiftningar.
Gängvåld är den primära faktorn här, även om psykisk ohälsa även det ibland spelar in i större masskjutningar.
Citera
2016-06-12, 22:23
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Tack för länken. Det uppskattas.

Förstår dock inte alls vad de menar. Ringde han 112 (i USA) och sa att han tillhör IS? Känns väldigt vagt, eller så missuppfattar jag det.
Möjligen 911 - vilket är motsvarigheten till vårt 112 ...
Citera
2016-06-12, 22:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Pajas ??
Du kan inte påstå att vapenlagstiftningen inte är ett problem i USA .
132 massskjutningar i år .
2015:372 masskjutningar, 470 dödade och 1870 skadade.
Allt kan vi hur gärna vi än vill inte skylla på muslimerna.
USA har här ett problem.

Men & andra sidan blir det för många dåd utförda av muslimer så gäller det att beväpna sej.

Det dör extremt många fler i tex Mexiko som har strängare lagar så vet fan om nu det är lagarna som behöver ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in