Citat:
Ursprungligen postat av
endumbonde
Idag är nog USA på väg att bli minst lika utsatta som både mellanöstern och Europa för muslimska terrordåd. Jag skrev i någon tråd bara någon dag innan det här terrordådet skedde att i USA är ungefär 1-2% av befolkningen muslimer. (Jo, det var i en tråd som handlade om vart man ska flytta när eländet blir för stort).
USA har alltså en trend med en starkt växande muslimsk grupp i samhället. Det jag skrev var också att bland äldre muslimer så var man relativt positiva till USA och västerlandet, medan det finns tydliga tecken på radikalisering i den yngre generationen upp till 30 år. Det stämmer väl rätt bra in i bilden med Omar Mateen.
Ja, du har antagligen rätt. Vill man ta sig till USA, eller befinner man sig redan i USA och vill begå ett dåd så har man möjligheten att lyckas. (Ja, vart skall man flytta? Det är svårt, som jag ser det, att undvika liknande situationer som Orlando och Paris. Eller överhuvudtaget att undvika att få bomber släppta på sig från himlen, "när eländet blir för stort." Jag menar, det är svårt att skydda sig själv, att hitta en plats där du kan bara "ensam." Världen är globaliserad, vare sig man gillar det eller inte, och det är svårt att gömma sig. Så jag tror, när man pratar om vart man skall flytta "when the shit hits the fan", är tomt prat om igenting-särskilt-överhuvutaget-nonsense, prat som inte leder till några verkliga lösningar på problemen.)
Jag vet inte hur radikaliserings bilden ser ut i USA bland den yngre muslimska befolkningen. Men säkerligen, tendenser finns där, vilka vi har fått bevittna tyvärr.