2016-06-12, 19:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är intressant att FBI klassar detta dåd som ett terrorbrott, men inte Elliot Rodgers dåd(killen som inte kunde få tjejer) som dödade 6 personer på ett campus.
Vad är det du tycker är intressant? Har du läst på om definitionen av terrorism?
Citat:
Terrorism is classified as fourth-generation warfare and as a violent crime. In its broadest sense, is defined as the use of violence, or threatened use of violence, in order to achieve a political, religious, or ideological aim.
https://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism

Att inte få knulla räknas oftast inte som ett politiskt/religiöst motiv.
Citera
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
I detta fall hade det inte betytt ett skit, då kriminella alltid får tag på vapen (dvs Omar & hans gelikar), och vakten utanför klubben faktiskt VAR beväpnad, vilket inte hjälpte i detta fallet. Jag undrar om denna vakt är den "police officer" som man talade om ska ha funnits på plats på Pulse innan kaozet startade, och som blev allvarligt skadad och ligger på sjukhus?

Inte ett ljud om det.

Jag tror inte att den polis som stod vakt var den skadade polisen. Han som skadades hade hjälm och jag har ofta sett en polis utanför nattklubbar här i USA och dom är aldrig klädda i full swat utrustning inklusive hjälm. Oftast bara uniform och barhuvade.
Men man undrar vad den polisen som var där som vakt gjorde igentligen? Kanske inte tyckte det var läge att gå in mot okänt antal motståndare med automatvapen när han själv var beväpnad med en kaliber .40 pistol, troligtvis, och de kan man väl förstå.
Senast redigerad av losfer 2016-06-12 kl. 19:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Den ordern kom faktiskt från USA och Columbine dådet. Efter det går amerikansk per inte order före in direkt så som den svenska. Vad som nu hänt här varför man tvekat är inte som det ska gå till utan får väl utredas.
Är det verkligen meningen att vanlig polis skall springa in i en lokal där en man har barrikaderat sig med automatvapen? Vanlig polis blir ju slarvsylta om dom försöker ställa sig mot en automatkarbin
Citera
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är skumt att de pratar om en gisslansituation som varade i tre timmar. Var det under den tiden han sköt av folk så är det ju oerhört märkligt att polisen inte gick in tidigare. Eller hur gick det egentligen till? Sköt han de flesta direkt och sen tog gisslan? Eller dog massa folk när polisen gick in?

Har för mig att polisen sa på presskonferensen att när det är en gisslansituation så är det många olika sorters personer och fordon som måste vara på plats innnan man stormar in. Man skickar inte in första bästa lokalsnut med stt handeldvapen utan man väntar tills bombgruppen, SWAT-team osv har kommit dit, och det kan ibland ta lång tid.

Har för mig det funkar likadant här i Sverige. Läste någonstans att våra specialförband bara finns i Stockholm, så om det sker ett terrordåd i t.ex Malmö kommer ju terroristerna kunna arbeta ostört i ganska många timmar medans specialförbanden sitter på motorvägen på väg ner från Stockholm...
Senast redigerad av jamesdean 2016-06-12 kl. 19:19.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Du gör dig skyldig till precis just det när du avfärdar honom som en "ensam knäppgök" i stället för att se till hans ideologiska rötter i islam.

Han är en ensam knäppgök på samma sätt som Anders Behring Breivik är en ensam knäppgök. En oerhört primitiv maskulin livsåskådning, personlig isolering och ett beslut att döda så många som möjligt för sin sak, i hans fall en nazistisk, fascistisk sak.

Så den Islamistiska övertygelsen finns där, men det krävs inget beslut från en Islamistisk organisation för att genomföra attentatet. Och just därför är det väldigt svårt att hitta sådana här gärningsmän innan det är för sent. Och just därför ökar risken för den här typen av attentat ju fler muslimer man tar in i ett land. Bland 10 000 färska äpplen finns minst ett ruttet äpple.
Citera
2016-06-12, 19:12
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej inga över 50 faktiskt. Så detta är nog det värsta. Sandy döåden tror jag krävde 33 döda det värsta innan detta då.
Var dödssiffran 33 vid Sandy?
Citera
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Det är intressant att FBI klassar detta dåd som ett terrorbrott, men inte Elliot Rodgers dåd(killen som inte kunde få tjejer) som dödade 6 personer på ett campus. Jag kan komma med fler dåd utförda av vita människor som inte har klassats som terrordåd.

Definitionen av terroristdåd är väl att man ska ha ett politiskt motiv.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Måste vara jobbigt för svetsaren och övriga islamistkramare att inte längre kunna slänga fram Breivik-kortet

Vi får väl se om antal. Annars kan nig de fortsätta med sin snack om att Breivik var värst.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorilla-Mannen
Omar var tungt beväpnad med skjutvapen. Detta måste väl fått Florida Polisen att ingripa.
Fast först efter tre timmar.
Citera
Medlem
Citat:
Det är intressant att FBI klassar detta dåd som ett terrorbrott, men inte Elliot Rodgers dåd(killen som inte kunde få tjejer) som dödade 6 personer på ett campus. Jag kan komma med fler dåd utförda av vita människor som inte har klassats som terrordåd.
Elliot hade inget religiöst eller politiskt motiv, därför klassades det inte som terrordåd. Han var bara sur över att han inte fick till det med tjejer, och gick bärsärk pga det.
Citera
2016-06-12, 19:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Grattis till presidentsposten, Trump! Detta kan mycket väl vara den händelse som får bägaren att rinna över för mången amerikaner. Även om många amerikaner ej heller är överförtjusta i bögar så hatar de muslimer mer än homosexuella (tror jag)...

Hur kan en "människa" bli så kränkt över, om detta nu stämmer, att två vuxna människor visar sin kärlek eller kåthet, eller vad fan som helst (för två månader sedan) så att denne dödar över 50 personer? Helt barockt och absurt! Självklart säger familjen att de är bestörta över detta men jag lovar att det är från föräldrarna hatet kommer...

Det lyder:
En Afghansk Muslims (Av FBI känd ISIS sympasitör) mördar 50 Amerikaner.
I det värsta terrordådet sedan 9/11.

Blir Trumph president? Ser så ut.
Citera
2016-06-12, 19:13
Medlem
santos_devilles avatar
Visst jag kan köpa terrorister från fattiga sandområden, avundsjuka och oförstående mot väst.
Men folk som är födda i väst, det är fan sjukt.

D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in