Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Som Blomvattnare skrev, lär vi få vänta på vad detta handlar om för slags brott. Det enda som med säkerhet går att säga, är att man även vänt sig till sekulära muslimer med vädjan här.
Trots indikationer, är jag inte helt obenägen att tro att detta likväl kan handla om ett hatbrott, främst pga hittills avsaknad (om man får säga så) av flera gärningsmän samt en tydligare visad plan/syfte med skjutningen. Två presskonferenser utan att motiv framlagts.
Orlando med denna klubben Pulse, är ingen stor symbolisk sak, även om ett angrepp på homosexualitet är symboliskt.
Jag kan helt klart tänka mig ett hatbrott utan några direkta kopplingar till religiösa terror-grupper likt IS.
Men, om det stämmer att GM i detta fall ska ha blivit såpass störd av att se 2 män kyssas för några månader sedan, att han begår ett liknande brott... varifrån kommer då det hatet?
Jag tvivlar på att det är ett vansinnesutbrott helt befriat från religiös övertygelse. Man får nog även tolka det som att han lagt en hel del tid på planering.
Likt många andra religiöst övertygade så kan man säkert anta att det saknas en och propp i hjärnkontorets elsystem. Men det är en fattig ursäkt för ett i grunden möjligen religiöst färgat brott av liknande kaliber.