2016-06-12, 08:31
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Den enda statistik eller påståenden om statistik som jag tror presenterats i det här ärendet är att hälften av kvinnorna blivit utsatta för sexuella kränkningar eller trakasserier och att det är män som till 99% begår brotten.

Att män är överrepresenterade är helt sant, men hur många sexualbrott har vi i detta landet. Vi tar brå's statistik från 2011. https://www.bra.se/download/18.22a7170813a0d141d21800052648/05+Sexualbrott.pdf

Vi ser då att vi har drygt 17 000 anmälda sexualbrott det året och de senaste åren ligger det däromkring. Drygt 3000 personer är misstänkta för sexualbrott.
Så om 3000 personer kan tänkas begå 17 000 brott, då pratar vi alltså om rätt många återfallsförbrytare. Vi har alltså en liten grupp av män som i princip står för alla sexualbrott.

Statistik visar också att de som utsätts för sexualbrott har en benägenhet att utsättas flera gånger:

Citat:
Sexualbrott är en brottstyp där det är relativt vanligt med upprepad utsatthet. Knappt hälften (42 %) av personerna som blivit utsatta för sexualbrott har blivit det mer än en gång. De flesta (36 %) har blivit utsatta två till nio gånger och en mindre andel (6 %) har blivit utsatta tio gånger eller fler. Antalet händelser uppgår uppskattningsvis till ungefär 282 000, vilket är avsevärt färre än föregående år men mer i nivå med tidigare års resultat
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html#

Här ser vi alltså att 84% av de som utsätts för sexualbrott blir utsatta för det flera gånger. Vi har alltså en liten grupp av män som utsätter en viss andel av tjejerna för detta.

Brå verkar uppskatta antalet händelser till 282 000, då finns det om siffrorna stämmer givetvis ett stort mörkertal som aldrig anmäls. Men om 84% av de 282 000 händelserna drabbar samma kvinnor, så får vi en ganska begränsad skara som faktiskt är drabbade.
De 6% som är mest utsatta, drygt 17 000 kvinnor, utsätts för minst 170 000 av händelserna.

Var kommer uppgifterna ifrån att varannan kvinna skulle vara utsatt när vi tydligt ser att det är en viss grupp av tjejer som utsätts för mer än hälften av alla händelser och som då är tydligt överrepresenterade som offer?
Citera
2016-06-12, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Mja, det där stämmer inte helt. Det går ju alldeles uppenbart att bidra till att skapa incitament för andra att inte välja att vara kriminella. Det kan man i allra högsta grad göra genom att börja förespråka reformerna jag beskrivit i den här tråden, samt att förespråka straffet jag beskrivit här.

Det förefaller allt mer som att du enbart är intresserad av att prata om problemet i terapeutiskt syfte och inte alls intresserad av att faktiskt ta till åtgärder som har någon realistisk möjlighet att uppnå något konkret resultat.

ja just! alla dessa kvinnor som går runt och ber och tigger om att få bli våldtagna ex.
och alla skolflickor som ääääälskar att bli kallada horor etc.

Såklart! att det är kvinnors och småflickors fel.
Vi ska sluta gå runt på gatorna, inte synas, inte höras, inte existera så kommer män sluta våldta jepp vårt ansvar.
Citera
2016-06-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Om kvinnor slutar att belöna dessa beteenden så kommer männen att ändra sig också.

Ja för vi belönar ju detta hela tiden, är inga kvinnor som protesterar över sexualla trakasserier utan UJ! vad vi ständigt belönar detta.

Om män slutar och belöna andra män som slår ihjäl dem eller rånar dem på gatan så kanske detta beteende också upphör, eller vad tror du?
Citera
2016-06-12, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag tycker att vi kommit långt i Sverige. Här anses det fel att våldta kvinnor. Det är t o m straffbart.

Men besvara gärna frågan jag ställde; är det utlänningars ansvar att se till att överfallsvåldtäkter inte sker eftersom utlänningar begår majoriteten av dessa våldtäkter?

Fast väldigt få får straff. Runt 200 av totalt beräknande 36 000 våldtäktsfall per år.

Jag svarade på denna fråga, läs om inlägget.
Citera
2016-06-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Den enda statistik eller påståenden om statistik som jag tror presenterats i det här ärendet är att hälften av kvinnorna blivit utsatta för sexuella kränkningar eller trakasserier och att det är män som till 99% begår brotten.

Att män är överrepresenterade är helt sant, men hur många sexualbrott har vi i detta landet. Vi tar brå's statistik från 2011. https://www.bra.se/download/18.22a7170813a0d141d21800052648/05+Sexualbrott.pdf

Vi ser då att vi har drygt 17 000 anmälda sexualbrott det året och de senaste åren ligger det däromkring. Drygt 3000 personer är misstänkta för sexualbrott.
Så om 3000 personer kan tänkas begå 17 000 brott, då pratar vi alltså om rätt många återfallsförbrytare. Vi har alltså en liten grupp av män som i princip står för alla sexualbrott.

Statistik visar också att de som utsätts för sexualbrott har en benägenhet att utsättas flera gånger:

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html#

Här ser vi alltså att 84% av de som utsätts för sexualbrott blir utsatta för det flera gånger. Vi har alltså en liten grupp av män som utsätter en viss andel av tjejerna för detta.

Brå verkar uppskatta antalet händelser till 282 000, då finns det om siffrorna stämmer givetvis ett stort mörkertal som aldrig anmäls. Men om 84% av de 282 000 händelserna drabbar samma kvinnor, så får vi en ganska begränsad skara som faktiskt är drabbade.
De 6% som är mest utsatta, drygt 17 000 kvinnor, utsätts för minst 170 000 av händelserna.

Var kommer uppgifterna ifrån att varannan kvinna skulle vara utsatt när vi tydligt ser att det är en viss grupp av tjejer som utsätts för mer än hälften av alla händelser och som då är tydligt överrepresenterade som offer?

Nu bollar du väl ändå lite väl hej vilt med sifforna?
Bara för att man endast funnit 3 000 GM, så kan man ju inte dra slutsatsen att det är endast dessa 3 000 som begått de 17 000 anmälda fallen.
Skärp dig.

Sen varför inte helt enkelt tro på dessa kvinnor som alltså svarat på en opinionsundersökning, eller ta någon av alla andra liknande undersökningar gjorda i saken? Istället för att sitta och bolla själv med siffror?

Hur var det? vetenskap eller "tyckande"? hmm?
Citera
2016-06-12, 09:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja just! alla dessa kvinnor som går runt och ber och tigger om att få bli våldtagna ex.
och alla skolflickor som ääääälskar att bli kallada horor etc.

Såklart! att det är kvinnors och småflickors fel.
Vi ska sluta gå runt på gatorna, inte synas, inte höras, inte existera så kommer män sluta våldta jepp vårt ansvar.

Nu feltolkade du å det grövsta. Du hävdade att det inte finns något som kvinnor kan göra. Jag visade att det visst finns något som går att göra. Hade du faktiskt läst det jag länkade så hade du även sett att det inte har ett dugg att göra med att stanna inomhus. Det handlar tvärtom till 100% om att reformera kriminalpolitiken.

Men det är klart, du är av allt att döma inte beredd att faktiskt ta till åtgärder som har någon realistisk chans att faktiskt uppnå konkreta resultat. Så länge som du får prata terapeutiskt om problemet så är du på det stora hela nöjd.
Citera
2016-06-12, 09:14
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ja för vi belönar ju detta hela tiden, är inga kvinnor som protesterar över sexualla trakasserier utan UJ! vad vi ständigt belönar detta.

Om män slutar och belöna andra män som slår ihjäl dem eller rånar dem på gatan så kanske detta beteende också upphör, eller vad tror du?

Att protestera verbalt uppnår väldigt lite. Det borde vara uppenbart vid det här laget. Det som behövs är snarare stora reformer av kriminalpolitiken. Det jag beskriver i den här tråden kan mycket väl vara det som har störst möjlighet att uppnå konkreta resultat.
Citera
2016-06-12, 09:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag minns en undersökning som gjordes om sexköp. Den frågade då alla och den visade att det var mer vanligt att unga killar sålde sex än unga tjejer. Nu förvisso kan man då säga att många unga killar kanske tycket det var en kul "grej" att svara så att de sålde sex men faktiskt inte gjorde det. Men de visar ändå på att media tar upp bara det de vill ta upp som att då t.ex enbart fråga kvinnor om de någonsin blivit tafsade på på krogen. Det skulle vara extremt många män som hade svarat ja på detta också men det är väl inte lika intressant. Mäns liv är värt mindre.
Citera
2016-06-12, 09:24
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Nu bollar du väl ändå lite väl hej vilt med sifforna?
Bara för att man endast funnit 3 000 GM, så kan man ju inte dra slutsatsen att det är endast dessa 3 000 som begått de 17 000 anmälda fallen.
Skärp dig.

Sen varför inte helt enkelt tro på dessa kvinnor som alltså svarat på en opinionsundersökning, eller ta någon av alla andra liknande undersökningar gjorda i saken? Istället för att sitta och bolla själv med siffror?

Hur var det? vetenskap eller "tyckande"? hmm?

Nu ser jag Brottsförebyggande rådet som en mer tillförlitlig och opartisk källa än några opinionsundersökningar där säkert Aftonbladet står som beställare. Brå anger tydligt att en viss grupp av kvinnor utsätts betydligt oftare än andra. Då talar vi inte anmälda fall. Det slår lite hål på uppgiften att varannan kvinna skulle vara utsatt.

Länka gärna de där opinionsundersökningarna så vi kan få läsa.
Citera
2016-06-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nu feltolkade du å det grövsta. Du hävdade att det inte finns något som kvinnor kan göra. Jag visade att det visst finns något som går att göra. Hade du faktiskt läst det jag länkade så hade du även sett att det inte har ett dugg att göra med att stanna inomhus. Det handlar tvärtom till 100% om att reformera kriminalpolitiken.

Men det är klart, du är av allt att döma inte beredd att faktiskt ta till åtgärder som har någon realistisk chans att faktiskt uppnå konkreta resultat. Så länge som du får prata terapeutiskt om problemet så är du på det stora hela nöjd.

Har läst din tråd innan, så tycker inte jag behöver skumma igenom den igen.
Vill minnas du hade sjuka idéer där om att kvinnor skulle bötfällas om deras män eller sexpartners begick brott ex.
En idé som direkt kränker mänskliga rättigheter.

Ja det finns saker kvinnor kan göra, vi kan jobba för att manlighetsnormerna ändras i grunden.
Och vi kan kräva, högt, vitt och brett att män börjar se och själva ta ansvar för detta och sluta glida med "on the side" och vi kan jobba med våra söner.
Citera
2016-06-12, 09:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Har läst din tråd innan, så tycker inte jag behöver skumma igenom den igen.
Vill minnas du hade sjuka idéer där om att kvinnor skulle bötfällas om deras män eller sexpartners begick brott ex.
En idé som direkt kränker mänskliga rättigheter.

Det är inte på något sätt "sjuka idéer" utan synnerligen väl genomtänkta förslag för att förhindra nyrekrytering till kriminalitet.

Att prata om "mänskliga rättigheter" är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Vi pratar ju om grovt kriminella. De är inte människor. De är organiska problemgeneratorer och därmed värdelöst avfall. Begreppet "mänskliga rättigheter" är naturligtvis endast tillämpbart när man faktiskt pratar om människor.

Det är viktigt att komma till insikt om att det ur många organiska problemgeneratorers egna skeva perspektiv är så att de får väldigt blandade signaler när man dels verbalt säger att de har gjort fel men att de sedan ändå får det som de vill ha (exempelvis förhållanden). Det finns många som inte i första hand är verbala som i det läget drar slutsatsen att de verbala tillrättavisningar de fick egentligen inte var viktiga att lyssna på eftersom de ändå fick det som de ville ha.

För att budskapet faktiskt ska gå fram hos dessa organiska problemgeneratorer så behöver signalen vara fullständigt entydig, från alla i hela samhället. Alla måste visa för dem att de enbart är värdelöst avfall som inte hör hemma bland människor. För att kunna uppnå detta kommer det realistiskt sett att krävas att man tar till vissa tvångsåtgärder som de som jag beskrivit i min tråd, av den enkla anledningen att det finns alldeles för många vilseledda idioter som annars försöker bota de organiska problemgeneratorerna med "snällhet". Det är något som aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera. Budskapet måste vara 100% entydigt.

Citat:
Ja det finns saker kvinnor kan göra, vi kan jobba för att manlighetsnormerna ändras i grunden.
Och vi kan kräva, högt, vitt och brett att män börjar se och själva ta ansvar för detta och sluta glida med "on the side" och vi kan jobba med våra söner.

Det stora problemet här är att allt du beskriver ligger på det verbala planet och därmed kommer att ignoreras av de som är de värsta organiska problemgeneratorerna. Det krävs entydiga och konkreta åtgärder för att de organiska problemgeneratorerna ska kunna komma till insikt om faktumet att de är värdelöst avfall som inte hör hemma bland människor.
Citera
2016-06-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Nu ser jag Brottsförebyggande rådet som en mer tillförlitlig och opartisk källa än några opinionsundersökningar där säkert Aftonbladet står som beställare. Brå anger tydligt att en viss grupp av kvinnor utsätts betydligt oftare än andra. Då talar vi inte anmälda fall. Det slår lite hål på uppgiften att varannan kvinna skulle vara utsatt.

Länka gärna de där opinionsundersökningarna så vi kan få läsa.

Och påstår BRÅ det du säger? hmm?
Låt mig gissa…uppgiften att en viss grupp kvinnor utsätts oftare gäller gruppen unga kvinnor.
Och ja just…alla kivnnor är ju inte unga någon gång i livet…finns ju de som föds som 70 åringa kärringar direkt.

Här har du den största surveyn gjord kring dessa saker hittills, vad jag vet, 42 000 kvinnor i Europa.

http://fra.europa.eu/en/publication/2014/violence-against-women-eu-wide-survey-main-results-report

"What emerges is a picture of extensive abuse that affects many women’s lives, but is systematically under-reported to the authorities. For example, one in 10 women has experienced some form of sexual violence since the age of 15, and one in 20 has been raped. Just over one in five women has experienced physical and/or sexual violence from either a current or previous partner, and just over one in 10 women indicates that they have experienced some form of sexual violence by an adult before they were 15 years old. Yet, as an illustration, only 14 % of women reported their most serious incident of intimate partner violence to the police, and 13 % reported their most serious incident of non-partner violence to the police."

Obs detta är alltså sexuellt våld.

Kap 6. ( s. 95) handlar om sexual harashment.

"Depending on the number of different forms of sexual harassment that were asked about in the survey, an estimated 83 million to 102 million women (45 % to 55 % of women) in the EU-28 have experienced sexual harassment since the age of 15.
• An estimated 24 million to 39 million women (13 % to 21 %) in the EU-28 have experienced sexual harassment in the 12 months before the survey interview alone.
"

med andra ord stämmer detta rätt bra med den svenska opionsundersäkningen.

Allright?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in