2016-06-10, 20:40
Medlem
Medvallss avatar
Från domen för åtta månader sen

Martin Jonsson yrkar att beslutet om varning enligt 12 kap. l § fängelselagen
(2010:610) ska upphävas. Som grund anför han bl.a. att rapporterna
bygger i vissa delar på händelser som är starkt överdrivna av Kriminalvården.
Hans ADHD gör honom mer lättretlig än "normala" personer, vilket i
kombination med hans utseende leder till att människor som träffar honom
oftast direkt utgår ifrån att han är arg, hotfull och farlig fastän han är lugn.

Ja han var ju ofarlig.
Citera
2016-06-10, 20:43
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Problemet är att en psykopat inte har mänskliga känslor som samvete, moral, skuld, skam eller ånger. Dom är helt kliniskt fri från detta. Dom handlar helt och hållet från vad dom i denna sekund roas och njuter av. En psykopat gör endast sådant som han njuter av utan hänsyn till någon annan.

Jag har varit engagerad i mordet på Lisa Holm som avslutades nyligen. Ett fruktansvärt brutalt lustmord på en helt oskyldig 17-åring. Han ströp/hängde henne med blå balsnören, lindade 4 meter silvertejp över hela ansiktet utom ett öga, blottade hennes kön därefter, tryckte han in henne med grovt våld i ett alldelens för litet plåtskåp.

I samband med det läste jag en hel del om bl.a. psykopati.

Det han nu kommer att berätta under häktningstiden och framåt är endast det som tjänar honom sig.

Han nekade genom TR, HR och ansökte via advokat om PT som HD avslog. Samtliga rättsinstanser var eniga i sina domar och han dömdes till livstids fängelse och permanent utvisning. En riktig jävla psykopat och sexualsadist.

Är medveten om psykopati i den psykiatriska/psykologiska benämningen.
(Har själv lite issues så man har ju i sin "cyber-fobi" läst igenom alla diagnoser och personlighetsstörningar från A till Ö som finns i sök på svar)

Jo en psykopat kan till viss del visa empati, ej känna genuin sympati.
Å andra sidan har vi autister som kan känna sympati, oförmögna till att visa empati.
(Varav den sistnämnde må framstå som helt altruistisk, på sitt vis, i jämförelse med den förstnämnda)

Det är ju det luriga med psykopater.. de liksom ger ett sken av sympati då de har förmågan att läsa av folk - vilket en autist inte kan - men det är ju enbart förmågan att visa empati hos psykopaten där: Som arbetar för att ställa allt till sin egen fördel.

"Me, Myself and I"... alla andra är marionettdockor i psykopatens solipsism.

Denne Martins problem "måste" ju vara någon annans fel än hans egna tillkortakommanden.
Dominerande moder, frånvarande fader, förgripande moder, förträngande fader.
Finns alltid något att skylla på.

Man minns ju Lasermannens resonemang där när de intervjuade honom på psyket.
Han "ville ju egentligen inte döda" någon... "kanske ville" döda någon... "ville nog döda" någon - för ett kort tag där - innan loopen började om igen. Från stund till stund.
Mycket svårt att få ett ordentligt svar från någon som pendlar mellan "ville inte" och "ville nog" döda någon annan... rent ut sagt.

Man får ju fråga sig om Martin "ville".. kanske "ville lite".. "just då, bara lite".. för att återgå till "ville inte" - den dagen då vi får ta del av hans resonemang, taget från hans världsuppfattning.

Ang. Lisa Holm där, jo jag vet, följde tråden.
Fruktansvärt rent ut sagt... den psykiska terror som hon utstod.

Kan psykopater uppleva psykisk terror.. genuin psykisk terror?

Har aldrig fått något bra svar på den frågan?
Det är väl det närmsta "smaka på sin egen medicin" jag kan föreställa mig.

För det är ju terror, manipulation och desinformation som ger psykopater luft under vingarna.. luften de andas... instrumenten de använder för att uppnå sina egocentriska, personliga och kortsiktiga lösningar här i livet.

På sin omgivnings bekostnad, utan att blinka.

Frågan är ju huruvida denne Martin/GM är fullblodspsykopat eller har andra inre demoner som han inte riktigt styr över?
Citera
2016-06-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men hur ska de gå vidare med utredningen? Får de inte fram några bevis så är det ju svårt att gå vidare.
Hörde på radion om en före detta åklagare som hade tröttnat och blivit målsägandebiträde i stället. Hon berättade att det ofta finns uppgifter att gå på, men polisen avdelar inte resurser för att utreda brotten, att det är en fråga om status inom polisen. Du kan höra själv ungefär 1:34:00 in i dagens Studio ett.
Citera
2016-06-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men hur ska de gå vidare med utredningen? Får de inte fram några bevis så är det ju svårt att gå vidare.

Det jävliga är ju snarare att polis och myndigheter har så lågt förtroende att folk inkl. Lotta inte vågade lita på att hon skulle fö den hjälp hon behövde om hon gick linan ut med anmälningen, skandal...
Men så ser det ut i sverige idag, och detta tolkas genom statistik som att brottsligheten gått ner och allt är bra fast alla som inte har huvudet i sanden vet att detta naturligvis inte stämmer.
Citera
2016-06-10, 20:48
Medlem
Medvallss avatar
Detta var det jag skrev om tidigare.
Trots att han alltså redan har en villkorlig dom så beslutar tingsrätten att han ska dömas till skyddstillsyn och inte till fängelse.

Tingsrättens bedömning
Martin Jonsson har på nytt återfallit i likartad brottslighet, även under prövotid för villkorligt medgiven frihet.
Detta och arten av den misshandel och det hot mot tjänsteman han döms för talar starkt för ett fängelsestraff.
Trots detta finner tingsrätten att det finns ett utrymme att bestämma påföljden till skyddstillsyn, såsom frivården föreslår.
Tingsrätten har i sammanhanget även att beakta att brotten riktade mot <flicknamn raderat> är begångna innan de två senaste domarna och dessas verkställighet. Som särskilda skäl för skyddstillsyn talar även att en påtaglig förbättring har skett av Martin Jonssons personliga och sociala situation och att han nu undergår behandling på eget initiativ. Martin Jonsson är positiv till fortsatta kontakter med frivården och till den planering som finns för honom där.
Mot denna bakgrund bestämmer tingsrätten påföljden särskilt till skyddstillsyn.
Tingsrätten delar uppfattningen att påföljden bör förenas med en föreskrift om att Martin Jonsson ska underkasta vård eller behandling inom psykiatrin.

(aug 2013)

VARFÖR låses han inte in?
Citera
2016-06-10, 20:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Detta var det jag skrev om tidigare.
Trots att han alltså redan har en villkorlig dom så beslutar tingsrätten att han ska dömas till skyddstillsyn och inte till fängelse.

Tingsrättens bedömning
Martin Jonsson har på nytt återfallit i likartad brottslighet, även under prövotid för villkorligt medgiven frihet.
Detta och arten av den misshandel och det hot mot tjänsteman han döms för talar starkt för ett fängelsestraff.
Trots detta finner tingsrätten att det finns ett utrymme att bestämma påföljden till skyddstillsyn, såsom frivården föreslår.
Tingsrätten har i sammanhanget även att beakta att brotten riktade mot <flicknamn raderat> är begångna innan de två senaste domarna och dessas verkställighet. Som särskilda skäl för skyddstillsyn talar även att en påtaglig förbättring har skett av Martin Jonssons personliga och sociala situation och att han nu undergår behandling på eget initiativ. Martin Jonsson är positiv till fortsatta kontakter med frivården och till den planering som finns för honom där.
Mot denna bakgrund bestämmer tingsrätten påföljden särskilt till skyddstillsyn.
Tingsrätten delar uppfattningen att påföljden bör förenas med en föreskrift om att Martin Jonsson ska underkasta vård eller behandling inom psykiatrin.

(aug 2013)

VARFÖR låses han inte in?

Det är fel på hela rättsapparaten, och den här rekommendationen från Frivården betyder en hel del för domstolen då den ska avkunna sin dom. Hemskt ju detta daltet med grova våldsbrottslingar.
Personutredningar och nu har han gått med på att gå på att behandlas osv, så vi rekommenderar skyddstillsyn. Skäms ta mej fan. Det är viktigare med våld och mördartyper än offer i det här samhället.
Citera
2016-06-10, 21:00
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är fel på hela rättsapparaten, och den här rekommendationen från Frivården betyder en hel del för domstolen då den ska avkunna sin dom. Hemskt ju detta daltet med grova våldsbrottslingar.
Personutredningar och nu har han gått med på att gå på att behandlas osv, så vi rekommenderar skyddstillsyn. Skäms ta mej fan. Det är viktigare med våld och mördartyper än offer i det här samhället.

Just den här meningen stör mig som f*n

VARFÖR letar man efter utrymme till ett indrigare straff, jag fattar det inte!
Varför är det ingen som istället säger "Nej hörni, det är helt befängt att den här mördarmaskinen ska få vistas ute bland oskyldiga människor, så vi låser in honom så att han inte mördar igen!?
Citera
2016-06-10, 21:01
Medlem
Nu fick ju zigenarna 30 tusen för något polisregister. Dock tror jag att ett galning-register måste upprättas så att vi kan ha koll på M.J-wannabees.

Hur nu det skulle gå till?

Snutar springer ju på gym själva och blir kompisar med knäppgökar likt Martin Jonsson.

Dessutom måste lagstiftningen vad det gäller hantering av narkotika och muskel-piller skärpas betydligt.

Polisen måste får rätt att provocera fram brottslig handling, framförallt vad det gäller hantering av

olagliga substanser.

Jag vet inte om Martin Johnsson var en sociopat från början, dock är jag säker på anabola stereoider och narkotika har starkt bidragit till att skapa detta monster.
Citera
2016-06-10, 21:05
Medlem
Jag undrar hur någon kan vara kompis med honom? Vilka människor vill ha honom som vän på facebook tex?
Alla klagar på tjejerna som blir kära i honom men dom som väljer att fortsätta vara hans kompisar tar ju inte heller avstånd från det han gör.
Citera
2016-06-10, 21:09
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Min tanke också för bara någon minut sedan.
Hur känner han nu?

Tänker han"HA, där fick hon" eller är han sne över att han åkte fast?
Mår han dåligt över det han gjort eller har han vant sig med här sättet att leva?
Ångrar han sig?

Tänk om man kunde få ett litet fönster in i hans huvud, men risken är väl att man blir så skrämd att man själv hamnar på den avdelning som han borde suttit inlåst på.

Går bortom - min personliga, min emotionella förmåga - att förstå hur man kan behandla en anna människa på det viset.

* Hoppa jämfota på någons huvud.
* Tvinga en annan person att välja mellan att: "Få revbenen sönderslagna, eller få underlivet sönderslaget".
* Slå ner random person på gatan.
* Upptäcka en vacker kvinna på Fejsbok, förfölja henne och mörda henne.

Jag skulle nog bli oåterkallerligt (mycket) sjuk/dålig... gå in i mig själv, drunkna i mig själv mentalt... om jag fick ta en titt in och liksom "acceptera" sådant resonemang, om så än för bara några minuter hos en sådan som GM's psyke, tyvärr... jag är för mjuk för sådant.

Fan, jag är jägare och har skjutit (läs: haft ihjäl) x antal vilddjur såväl som tamboskap under min livstid här på jorden.

Kände aldrig "ingenting" allra minst "njutning" vid något tillfälle... man kände respekt & vördnad inför inför det fällda bytet eller det boskapsdjur som avlivats pga sjukdom eller ålder... oftast sorg om det gällde ett boskapsdjur som man fordrat sedan dag 1 i dess liv.

Den som har ihjäl en människa - och "känner ingenting" samtidigt som denne känner genuin njutning - är bortom min emotionella förmåga att greppa som jag skrev... kan inte föreställa mig hur en sådan person kan titta sig själv i ögonen i spegeln utan att bli rädd för sitt inre.
Citera
2016-06-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Det jag förväntar mig av det svenska rättsamhället nu är det, att detta monster blir utsläppt på sin 85-årsdag.

Det är synd att Sverige inte har straffläger uppe i Norrlands inland. Martin Jonsson är inte den ende idioten som borde låsas in.

Vi har en massa stamanställda befäl som kan sköta det hela. Det behövs inte ens murar. Om du rymmer så har du 20 mil till närmsta väg. Fixar du björn, varg och mygg, snö och kyla plus beväpnade vakter till häst eller skoter, ja då är idioten väl värd en frigivning.

Nej tack, behåll ni skiten vart den kommer ifrån. Låt oss häruppe få ströva fritt i vår härliga natur. Regementen har man lagt ner sedan länge. Men du har rätt i att våra vägar satsas det inte på och vi har inte heller fungerande telefoni i fjällvärlden sedan dom tog bort NMT-bandet och grävde upp det fasta telenätet. Mobil fungerar inte heller i utanför städerna.

Men vi klarar oss nog utan straffläger också.
Citera
2016-06-10, 21:14
Medlem
Medvallss avatar
Aftonbladet nyss

33-åringen ansåg att han ständigt träffade fel tjejer som provocerade honom att slå.

När en riskbedömning gjordes av honom i fängelset bedömdes det vara hög risk att han skulle misshandla kvinnor igen.

Alla runt omkring har vetat att släpps han fri kommer han att slå ihjäl en kvinna, säger en anställd inom Kriminalvården.

När Lotta, 41, kom i kontakt med 33-åringen hade han bara några månader tidigare släppts ur fängelse.
Han hade då avtjänat ett två och ett halvt år långt fängelsestraff för att ha misshandlat en tidigare flickvän.
Den dåvarande flickvännen berättade i polisförhör om hur 33-åringen under en lång tid terroriserat och misshandlat henne. Hur han dragit en kniv över hennes hals och hotat döda hennes familj.

Väl ute i friheten hittade 33-åringen Lotta på Facebook och började uppvakta henne. Till en början sa han att hon var det bästa som hänt henne och köpte blommor.

Men snabbt började Lotta se en annan sida av mannen och försökte avsluta relationen. Anhöriga har berättat för Aftonbladet att första slaget kom snabbt. Under flera månader levde Lotta under dödshot och 33-åringen ringde hela tiden, har anhöriga berättat för Aftonbladet.

Mannen har flera gånger dömts för att ha misshandlat och hotat flickvänner.

Innan han i oktober 2015 blev villkorligt frigiven gjorde Kriminalvården en riskbedömning av mannen. Aftonbladet har tagit del av information ur bedömningen där det framkommer att det ansågs föreligga en hög risk att 33-åringen skulle misshandla kvinnor igen när han släpptes ut.

– Han är dömd för partnervåld flertalet gånger tidigare och han visar ingen empati och ånger överhuvudtaget, det finns inte, säger en anställd inom Kriminalvården.

Enligt Kriminalvårdens bedömning lägger 33-åringen skulden på andra personer och tar inte ansvar för sitt brott. Han ska ha sagt att han ständigt träffar fel tjejer som provocerar honom att slå.

I utredningen räknade man in att 33-åringen började begå brott i tidig ålder. Första gången han dömdes var 1998 när han var 15 år gammal. Redan som 17-åring dömdes han till ungdomsvård efter att ha misshandlat en spärrvakt så svårt att mannen fick bestående skall– och ögonskador.

Enligt utredningen av 33-åringen har våldet eskalerat och blivit allt allvarligare. Inte heller har han tagit hänsyn till om det finns barn i närheten.

Dessutom bedömde man 33-åringens missbruk av anabola steroider som en annan riskfaktor för att fortsätta slå sin partner.

Mannen beskrivs i Kriminalvårdens riskbedömning som mycket impulsstyrd och aggressiv.
”Fick rysningar i hela kroppen”

Personer som haft med 33-åringen att göra beskriver honom som en extremt lättkränkt person som har svårt att se konsekvenserna av sitt eget handlande, en person som vill ha fullständig kontroll och som inte vill förlora sin makt över någon när han väl fått den.

– Han har jättestort problem med kontrollbehov och svartsjuka, säger en anställd på Kriminalvården.

Det tog ett litet tag innan den anställde förstod att det var 33-åringen som slagit ihjäl Lotta.

– Jag fick rysningar i hela kroppen. Alla runt omkring har vetat att släpps han fri kommer han att slå ihjäl en kvinna, säger personen.

– Jag tycker att det är så tråkigt att vi har ett rättssystem som tillåter det här, vi på Kriminalvården sitter med personer där vi känner att den här personen kan vi inte släppa ut. Det går inte, om vi släpper ut den här människan får någon annan sätta livet till bara för att han ska ha rätt till sin frihet. Det var ju vad som hände.
Senast redigerad av Medvalls 2016-06-10 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in