Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Problemet är att en psykopat inte har mänskliga känslor som samvete, moral, skuld, skam eller ånger. Dom är helt kliniskt fri från detta. Dom handlar helt och hållet från vad dom i denna sekund roas och njuter av. En psykopat gör endast sådant som han njuter av utan hänsyn till någon annan.
Jag har varit engagerad i mordet på Lisa Holm som avslutades nyligen. Ett fruktansvärt brutalt lustmord på en helt oskyldig 17-åring. Han ströp/hängde henne med blå balsnören, lindade 4 meter silvertejp över hela ansiktet utom ett öga, blottade hennes kön därefter, tryckte han in henne med grovt våld i ett alldelens för litet plåtskåp.
I samband med det läste jag en hel del om bl.a. psykopati.
Det han nu kommer att berätta under häktningstiden och framåt är endast det som tjänar honom sig.
Han nekade genom TR, HR och ansökte via advokat om PT som HD avslog. Samtliga rättsinstanser var eniga i sina domar och han dömdes till livstids fängelse och permanent utvisning. En riktig jävla psykopat och sexualsadist.
Är medveten om psykopati i den psykiatriska/psykologiska benämningen.
(Har själv lite issues så man har ju i sin "cyber-fobi" läst igenom alla diagnoser och personlighetsstörningar från A till Ö som finns i sök på svar)
Jo en psykopat kan till viss del
visa empati, ej känna genuin sympati.
Å andra sidan har vi autister som kan
känna sympati, oförmögna till att visa empati.
(Varav den sistnämnde må framstå som helt altruistisk, på sitt vis, i jämförelse med den förstnämnda)
Det är ju det luriga med psykopater.. de liksom ger ett
sken av sympati då de har förmågan att läsa av folk - vilket en autist inte kan - men det är ju enbart förmågan att visa empati hos psykopaten där: Som arbetar för att ställa allt till sin egen fördel.
"Me, Myself and I"... alla andra är marionettdockor i psykopatens solipsism.
Denne Martins problem "måste" ju vara någon annans fel än hans egna tillkortakommanden.
Dominerande moder, frånvarande fader, förgripande moder, förträngande fader.
Finns alltid något att skylla på.
Man minns ju Lasermannens resonemang där när de intervjuade honom på psyket.
Han "ville ju egentligen inte döda" någon... "kanske ville" döda någon... "ville nog döda" någon - för ett kort tag där - innan loopen började om igen. Från stund till stund.
Mycket svårt att få ett ordentligt svar från någon som pendlar mellan "ville inte" och "ville nog" döda någon annan... rent ut sagt.
Man får ju fråga sig om Martin "ville".. kanske "ville lite".. "just då, bara lite".. för att återgå till "ville inte" - den dagen då vi får ta del av hans resonemang, taget från hans världsuppfattning.
Ang. Lisa Holm där, jo jag vet, följde tråden.
Fruktansvärt rent ut sagt... den psykiska terror som hon utstod.
Kan psykopater uppleva psykisk terror.. genuin psykisk terror?
Har aldrig fått något bra svar på den frågan?
Det är väl det närmsta "smaka på sin egen medicin" jag kan föreställa mig.
För det är ju terror, manipulation och desinformation som ger psykopater luft under vingarna.. luften de andas... instrumenten de använder för att uppnå sina egocentriska, personliga och kortsiktiga lösningar här i livet.
På sin omgivnings bekostnad, utan att blinka.
Frågan är ju huruvida denne Martin/GM är fullblodspsykopat eller har andra inre demoner som han inte riktigt styr över?