2016-06-10, 09:37
Medlem
Såhär gjorde jag för att ändra hastighetsinställningen. Men lagligt sett blir det då en moped.

Med displayen påslagen:
Tryck snabbt på POWER-knappen två gånger för att komma in i programmeringsmenyn.
Bläddra med ett klick i taget på POWER framåt tills PSd visas. 4 nollor visas längst ner på skärmen. Använd upp-ner knapparna för att skriva in 1919 där nollorna varit. Tryck POWER kort för att bekräfta.

Nu går det att ändra maxhastighet i menyn som säger SPEED högst upp, förinställda värdet är 25km/h. När jag sätter 32 km/h som max blir den nya topphastigheten ca. 27-29 om det inte blåser för mycket. I motvind eller lätt uppförsbacke kan jag nu köra 25 istället för runt 22 innan. Det blir en marginell kraftökning över 25 km/h, men det går att hålla lite högre marschfart. Känns som motorn ger under hundra W över 25 km/h. För att gå upp i fart ännu mer måste troligen kontrollern bytas ut då den är dimensionerad för ett sånt här uttag ungefär. Fast det känns vanskligt att gå upp ännu mer, blir för farligt, svårt att stanna snabbt. Mest ekonomiskt att hålla sig till 25, batteriet håller längre. Både över tid och i räckvidd. Det extra kraftuttaget sliter hårt på batteriet.
Citera
2016-06-10, 13:02
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFSS
Men lagligt sett blir det då en moped.
En motorcykel är nog mer korrekt. En moped måste uppfylla en massa krav, inget blir en moped automatiskt utan att den uppfyller kraven och har blivit godkänd som moped. Oregistrerad motorcykel kan däremot allt tvåhjuligt med motor vara.
Citera
2016-06-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFSS
... ändra maxhastighet ... förinställda värdet är 25km/h. När jag sätter 32 km/h ...
Hur gör du med bromsarna, trimmar du dem också? Högre fart kräver mycket bättre bromsar!
Citera
2016-06-10, 13:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur gör du med bromsarna, trimmar du dem också? Högre fart kräver mycket bättre bromsar!
Ja framför allt när ökningen är hisnande 7 km/h.
Citera
2016-06-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja framför allt när ökningen är hisnande 7 km/h.
Ja förstår man inte bättre så kan man ju resonera så.
Citera
2016-06-10, 14:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ja förstår man inte bättre så kan man ju resonera så.
Hur gör du om du cyklar ner för en backe och cyklar fortare än 25 km/h? Stannar du då och monterar på fetare bromsar för säkerhets skull?
Citera
2016-06-10, 14:31
Medlem
Citat:
Hur gör du om du cyklar ner för en backe och cyklar fortare än 25 km/h? Stannar du då och monterar på fetare bromsar för säkerhets skull?
Du verkar aldrig koppla in hjärnan innan du agerar eller argumenterar. När jag kör ner för en alptopp med en mc så ligger jag i konstant motorbroms samt kompletterar med bromsen växelvis. Jag inser vad både jag klarar av och dito på bromsarna. Inte f-n släpper man fritt på farten av egen kraft. En vanlig cykel är inte konstruerad för någon högre hastighet!
Citera
2016-06-10, 14:36
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Du verkar aldrig koppla in hjärnan innan du agerar eller argumenterar. När jag kör ner för en alptopp med en mc så ligger jag i konstant motorbroms samt kompletterar med bromsen växelvis. Jag inser vad både jag klarar av och dito på bromsarna. Inte f-n släpper man fritt på farten av egen kraft. En vanlig cykel är inte konstruerad för någon högre hastighet!
En vanlig cykel klarar farter betydligt högre än 25-30 km/h.
Citera
2016-06-10, 14:37
Medlem
Citat:
Inte om du behöver bromsa plötsligt och snabbt!
Citera
2016-06-10, 15:36
Medlem
Citat:

Jag har en 70 kubikare på min cykel, den gör 60+ kmh. Bromsarna klarar inte riktigt av det men den är rolig att köra :-)
Citera
2016-06-10, 18:35
Medlem
Nibiruans avatar
Sondors el-cyklar spöar skiten ur detta s.k flaggskepp från Yosemite: https://www.indiegogo.com/projects/sondors-thin-electric-bike#/

350 w motor
80 km räckvidd
17,2 kg för Thin/25 kg för Orginal (fatbike versionen)

Kostar endast 5500:- SEK att ta hem till Sverige
Citera
2016-06-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Sondors el-cyklar spöar skiten ur detta s.k flaggskepp från Yosemite
...
350 w motor

Är den laglig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera