2016-06-10, 11:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Biskopsgården ligger i Västra Hisingen. Där bor många invandrare, bland annat många somalier och andra typer av muslimska invandrare. Och området verkar vara lika lyckat som andra motsvarande områden i Sverige:

Så med tanke på vilka som bor i området så är det helt klart en anpassning till icke-svenska kulturer och en specifik religion.
Huvudet på spiken där! Folkutbytet och anpassningen till Islam kommer närmre och närmre varje dag.
Citera
2016-06-10, 11:56
Medlem
Kommer vi se feminister på barrikaderna nu?
Tycker det hela låter väldigt märkligt och tror att det beror på alla främlingar som kommit inte ska få spel.
Citera
2016-06-10, 11:58
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oy-vey
Kommer vi se feminister på barrikaderna nu?
Tycker det hela låter väldigt märkligt och tror att det beror på alla främlingar som kommit inte ska få spel.
Det är nog rätt liten chans. Var ju samma sak när muslimska kvinnor uppe i någon Stockholmförort berättade att dom fick inte vara ifred för muslimska män. Då var det också väldigt tyst i Feministledet.

Man kan ju undra varför?
Citera
2016-06-10, 12:11
Medlem
CaptainKulings avatar
Tycker ändå det är lite förvånande att ett flertal tidningar tar upp det. Givetvis är det ingen som vågar sig på en analys eller att ens antyda att det är för att anpassa sig till Sveriges nya statsreligion.
Citera
2016-06-10, 12:14
Moderator
HelgeBuks avatar
De kanske helt enkelt vill att de anställda inte ska se ut som glädjeflickor om de nu har nåt slags "seriöst" jobb där de måste framstå som ordentliga och trovärdiga.

Jag säger inte att JAG inte tycker man kan vara trovärdig och lättklädd på samma gång men en del, framförallt gamlingar, har nog den åsikten.
Citera
2016-06-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
De kanske helt enkelt vill att de anställda inte ska se ut som glädjeflickor om de nu har nåt slags "seriöst" jobb där de måste framstå som ordentliga och trovärdiga.

Jag säger inte att JAG inte tycker man kan vara trovärdig och lättklädd på samma gång men en del, framförallt gamlingar, har nog den åsikten.
Har vi haft några sådana problem i Sverige, att anställda ser ut som glädjeflickor?
Nej, detta är något nytt som givetvis ska uppmärksammas.
Citera
2016-06-10, 12:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
I offentlig sektor dvs när det inte handlar om ett privat företag, så har chefer och ledning i stort ingenting att göra med hur medarbetarna klär sig såvida det inte (objektivt sett) är direkt olämpligt och/eller i strid med till exempel arbetsmiljöregler, dvs med hänsyn till skyddskläder, uniformering och liknande.

Att gå ut med sådana här direktiv till sin personal tyder på inkompetens och en grundläggande okunnighet över vad man som chef i offentligt förvaltning har mandat att över huvud taget fatta beslut om. Dvs arbetsledningsrätten omfattar definitivt inte hemsnickrade regler om kjollängder, linnen och annat svammel.

Arbetsledningsdirektivet omfattar även klädkoder.

(FB) Klädkod på större företag

Däremot måste klädkoderna vara rimliga och relevanta och får inte heller vara diskriminerande. Att inte tillåta för djupa urringningar (vad nu det innebär?) förefaller dock som ett rimligt krav.

Ofta kan ju klädkoder omformuleras på ett sätt som gör koden mer accepterad...en översyn av den här klädkoden förefaller vara lämplig.
Senast redigerad av Moltas666 2016-06-10 kl. 12:45.
Citera
2016-06-10, 12:19
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Har vi haft några sådana problem i Sverige, att anställda ser ut som glädjeflickor?

Nja, det har vi nog (tyvärr) inte haft.

Men jag tror fortfarande inte det har nåt med "invandrare" att göra utan att cheferna vill att de anställda ska se representabla ut. Klädkoder är inget nytt, däremot är det kanske relativt ovanligt i Sverige än så länge.
Citera
2016-06-10, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av inavladarab
Det är väl ganska uppenbart? Klädkoderna beror på att kommunen vill skydda sina medarbetare från muslimska våldtäkter.
Mycket möjligt.
Men det är helt fel väg att gå.
Vart går gränsen och vem bestämmer det? Vad är för djup urringning? Vad är för smala axelband? osv.
Ska vi ha klädpoliser här också, i framtiden?
Får man lov att sminka sig? Ha långa naglar?.....

Och varför stod det inget om männen i "uppmaningen" till personalen?
Är det ok för dem att se ut hur som helst? Bar överkropp? Piercing i hela huvudet, tatueringar?

Det här verkar ENBART handla om kvinnor och de attribut de har som kan uppfattas som sexuellt upphetsande/provocerande. I övrigt får hon (och även han) tydligen se ut som en uteliggare?
Citera
2016-06-10, 12:33
Medlem
VanligtNamns avatar
Skulle bli förvånad om jag skulle se t.ex en advokat i kort kjol och u-ringning.

Kan det vara så att de vill ha en seriös personal som ser välvårdade ut?
Citera
2016-06-10, 12:34
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Vi som levde och minns det ljuva sjuttiotalet då det var populärt med kort kort och tunna blusar. Men då hade vi och andra sidan inte heller några Muhammed och abbdulla springandes på gatorna och tur var väll det.
Citera
2016-06-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Skulle bli förvånad om jag skulle se t.ex en advokat i kort kjol och u-ringning.

Kan det vara så att de vill ha en seriös personal som ser välvårdade ut?

Har ingen personlig erfarenhet av "socialtjänstemän", men har en bild av "Prussiluskan" i huvudet när jag tänker på dem. Aldrig uppfattat at de skulle kritiseras för att se ruffiga och ovårdade ut, men det kanske de gör? Kanske är vänstermänniskor i trasiga jeans, väldigt urringade linnen och palestinasjalar på våra socialkontor numera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in