2016-06-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Man kunde tittat i hans CV och gjort bedömningen att det fanns stor risk att han skulle ge sig på henne men man valde att lägga ner utredningen. Pang så var hon död.

Man la inte ned utredningen pga någon annan orsak än att ingen (dvs den utsatta) berättade något. Däremot så erbjöds hon skyddat boende. Det är klart man visste vem han var.
Citera
2016-06-09, 22:23
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Finns ju regelverk att följa för myndigheter. De kan inte bara låsa in folk på måfå om de drabbade inte berättar vad som hänt.
Denna Martin har en diger lunta med misshandelsbrott, narkotikabrott, hot och mord i sin lunta.
Vad menar du med "på måfå"?

Ps, har var under utredning för misshandel av Lotta när han mördade henne.
Åklagaren valde att lägga ner utredningen.
Senast redigerad av Medvalls 2016-06-09 kl. 22:57.
Citera
2016-06-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Det kan mycket väl vara så att hon gjorde det för att inte grannarna skulle höra honom väsnas i trappuppgången. Hon är rädd , får panik och då kan man göra mindre bra val. Jag kan också ha förståelse för det här med hunden, men jag tror även att det kan ha handlat om oro för närstående.
Skyddat boende är ju dessutom bara konstgjord andning, enda sättet är att få ny identitet.
de som onte varit med om detta kan aldrig förstå. Därför måste Sahlberg ha rutiner som man följer punkt till pricka. Man är inte Rationell i detta vakuum. Man vill inte störa (tysta han väsen) man skäms man vill inte att folk ska veta därför hellre ta in än väcka grannar man vill skydda anhöriga ljuga för dem man söker trygghet (hunden) (han)!
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Den här mannen har tidigare misshandlat en kille/ung man till döds. En kille vars enda kontakt med gärningsmannen var att han råkade befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

Den händelsen borde ha fått honom att ändra bana i livet, dra sig undan i skam och skaffa ett anonymt jobb någonstans. Men i stället fortsätter han att misshandla människor till döds. I sådana här fall aktualiseras frågan om fängelse på livstid utan möjlighet till permissioner eller tidsbestämt straff. Det här är en person som upprepade gånger har visat att han inte är kapabel att vistas bland folk. Han ska inte ges någon tredje chans. Han har förbrukat sina chanser nu. In med honom och kasta bort nyckeln.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Man la inte ned utredningen pga någon annan orsak än att ingen (dvs den utsatta) berättade något. Däremot så erbjöds hon skyddat boende. Det är klart man visste vem han var.

Skitprat man lade ner när hon inte ville medverka och ansåg att hennes förhör inte räckte.
Där fick han sin chans, och med tanke på de mord och det han är dömd för innan då han hoppat på folks huvud så finns det en skyldighet att se till så han hålls inom lås och bom. Inte att hon ska erbjudas skyddat boende.
Citera
2016-06-09, 22:26
Bannlyst
Citat:

Lite taskigt av Fitt-Åke till åklagare att låta mördar-Martin få härja runt fritt bara och mörda Lotta först innan han nu låses in.
Citera
Medlem
"Nära anhörig" skriver att MGM kontaktat BO via Facebook, skickat blommor och på andra sätt uppvaktat henne. BO markerade från början att hon inte ville ha med honom att göra. De hade aldrig någon relation.

Andra källor uppger att MGM brutit ett par revben på BO en tid innan han slog ihjäl henne.

Hade de två träffats före mordet eller ej?
Citera
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caralhos
Jag får inga kvinnor just för att jag inte alls är lika stark som honom.

Nej, jag tror din personlighet ligger dig i fatet när du har så vidriga tankar som att tycka det var rätt åt henne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prolapse89
Polisen måste ju ha informerat henne om den här killens historia med? Om inte är det fan tjänstfel.

Det tycker man ju att hon borde fått reda på men jag är inte så säker på det. Hade hon verkligen tackat nej om hon hade vetat?
Citera
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Tycker det är en dålig idé. Ett personlarm är ju verkningslöst i det läget att en person hoppar sönder dig. Polisen och ambulansen hinner inte fram förrän du är mosad. Att gömma personen ett tag är det bästa skulle jag tro. Få människor är långsinta i månader och år. Särskilt missbrukare och kriminella som ofta fort hamnar i nytt trubbel att fokusera på.

Psykopater slutar aldrig.
Du verkar naiv och godtrogen och sitter och "tror" saker du inte vet ett skit om

Om jag vore lagt åt det elaka hållet så skulle jag hoppas att du nån gång får träffa på en riktig fullblodspsykopat så att du inser hur fel du har men jag hoppas ändå att du slipper.
Citera
2016-06-09, 22:28
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Exakt, de patrullerade gatorna för att skapa ordning och trygghet enligt dem själva. Och så ingår människor som det här charmtrollet i organisationen. Men mördar-Martin tydliggör på ett alldeles utmärkt sätt varför SD-nämndemannen som hängde med Soldiers of Odin fick avgå. Ingen vettig människa kan på allvar stödja såna här figurer. Så otroligt töntigt namn förresten, Soldiers of Odin. Fjortis-romantik.
Rätt kul att dom fick på huvudet i Göteborg och där dom fick springa gatlopp.
Citera
2016-06-09, 22:28
Medlem
Citat:
Hon hade polisanmält ja, men ville inte heller medverka till att utredningen fortskred. Hon "tog tillbaka" sin anmälan kan man säga på ett ungefär. Efter en vecka gömd, trodde hon kusten var klar, tackade nej till skyddat boende pga sin hund och åkte hem.

Många misstag har begåtts, men man har ansvar och man har makt över sitt liv i många avseenden. Detta var ingen kille på gatan som kom och plötsligt hoppade på henne ifrån ingenstans, utan hon gjorde vissa val- tex att inte medverka till utredningen och att inte flytta till skyddat boende.

Jag säger inte att åklagaren är fläckfri, men att kvinnor inte ska göra samma misstag som denna kvinna gjorde. En hund är inte viktigare än ditt liv, det finns hundpensionat, medverka till utredningen och så vidare. Ensam är inte stark.

Rädda människor tänker inte klart. Felet är samhällets. Detta verkar ha följt samma gamla vanliga mönster. Där borde det finnas utarbetade rutiner som slår in och stoppar det hela. Eftersom han utgjorde ett hot mot en annan människa borde han låsas in.

Eftersom dessa rutiner inte finns kommer folk fortsätta att dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in