2015-06-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Går det att köpa vattenmelon nu i butiken till bra pris? Är det för tidigt på sommaren?
Förra veckan sålde Ica för 5kr/kg. Den här veckan har de minivattenmelon för 10kr/kg.
Citera
2016-06-09, 14:10
Medlem
Freders avatar
Vattenmelon suger

Var och varannan matvarubutik har vattenmelon av någon outgrundlig anledning. Vattenmeloner duger inte till någonting. Äter man dem i skivor smakar de nästan ingenting och är mycket omständliga att äta då de släpper all vätska så fort man tar en tugga.

Det går inte att göra juice på dem för man får bara ett blaskigt vatten. De passar inte i sallader då den inte har samma fasthet och smakintensitet som honungsmelon. En honungsmelonstärning behåller sin form och saftighet.

Det är väldigt sällan man ser någon köpa denna frukt. En gång såg jag ett gäng iranier köpa 4 hela vattenmeloner, men jag har annars knappt sett någon köpa dem. Ni som köper vattenmelon, vad gör ni med den?
Citera
2016-06-09, 14:20
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Var och varannan matvarubutik har vattenmelon av någon outgrundlig anledning. Vattenmeloner duger inte till någonting. Äter man dem i skivor smakar de nästan ingenting och är mycket omständliga att äta då de släpper all vätska så fort man tar en tugga.

Det går inte att göra juice på dem för man får bara ett blaskigt vatten. De passar inte i sallader då den inte har samma fasthet och smakintensitet som honungsmelon. En honungsmelonstärning behåller sin form och saftighet.

Det är väldigt sällan man ser någon köpa denna frukt. En gång såg jag ett gäng iranier köpa 4 hela vattenmeloner, men jag har annars knappt sett någon köpa dem. Ni som köper vattenmelon, vad gör ni med den?

Jag skulle nog vilja gå så långt och säga att melon överlag är värdelöst, som en söt gurka i smaken och inget mer. Kan inte förstå alls varför man väljer att äta melon när det finns så mycket andra frukter som har mer och godare smak.
Citera
2016-06-09, 14:24
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag skulle nog vilja gå så långt och säga att melon överlag är värdelöst, som en söt gurka i smaken och inget mer. Kan inte förstå alls varför man väljer att äta melon när det finns så mycket andra frukter som har mer och godare smak.

Jag tänkte på det då alla meloner är väldigt omständliga att servera, det är dock gått att bryta av en sallad med lite honungsmelon i tärningar. Som frukt är dock även honungsmelon värdelös då ingen normal person orkar stå och skiva det istället för att bara äta ett päron.
Citera
2016-06-09, 14:25
Medlem
Har hört att vissa tycker det är skönt att ha sex med en vattenmelon. Ingenting jag testat själv dock
Citera
2016-06-09, 14:34
Medlem
Citat:

Jag köper vattenmelon och äter den. Det är oftast riktigt svårt att få en god vattenmelon i Sverige, men när det händer så tycker jag att det är riktigt gott med kall vattenmelon en varm sommardag.
Citera
2016-06-09, 14:41
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Har hört att vissa tycker det är skönt att ha sex med en vattenmelon. Ingenting jag testat själv dock

Ah, där har vi det rätta svaret. Alla som köper vattenmeloner är perversa. Nu förstår jag vad de där iranierna skulle med 4 stycken till
Citera
2016-06-09, 15:31
Medlem
klybans avatar
Citat:

Om det är en bra vattenmelon, så passar det definitivt i en sallad.
Eller en enkel salsa, melon, chili(vilken man vill, men pallar man starkt, så är habanero ett bra val, just pga habanerons goda smak), lime, salt, och kanske ett varv på svartpepparn.

Nu var det ett bra tag sedan jag köpte vattenmelon, men den Spanska och vid denna tiden.
Brukar kunna smaka helt fantastiskt.
Citera
2016-06-10, 19:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Godis, frukt och snacks
/Moderator
Citera
2016-06-11, 16:55
Medlem
WarlockGeorges avatar
Inlagd ('pickled') vattenmelon är en riktig delikatess som jag varmt rekommenderar. De bästa recepten är från Rumänien. Lite tålamod och fingertoppskänsla krävs dock för att det ska bli perfekt.
Citera
2016-06-11, 22:55
Medlem
tom-joness avatar
Såga ut ett hål på översidan, typ 5x10 cm på en stor melon, gröp ut allt fruktkött, kör det i mixern (med lite mynta om du vill) häll tillbaka i det tomma melonskalet. Drick med sugrör ur hålet, eller tryck in en tappkran i botten och häll upp i glas.
Citera
2016-06-20, 19:28
Medlem
Lagomt till midsommaren -96 eller -97, inhandlade vi en vattenmelon för att göra, enligt "alla", världens godaste drink. ("Smakar inget sprit alls!") Hål borrades/skars i skalet och en liten mängd "kött" skars ut för att användas till någon slaskig efterrätt. Hålrummet i melonen fylldes med hemkört av god och välprövad kvalitet, och den preparerade melonen ställdes på kylning några timmar i kylskåpet.
Efter en eftermiddag med lekar, sol och öl, vankades det midsommarmat, och efter maten plockades efterrätt och fylld melon fram. Provsmakning av melonen visade att den smakade... kylskåpskall hemkört, ev. med någon obestämd, fadd smak. Melonen åkte in i kylen igen, då den hade naturligtvis stått för kort tid i kylen. Melonen behövde mogna ytterligare.
Efter att fyllan tilltagit och nått standardiserad midsommarnivå, plockades melonen fram igen. Trots ett par ytterligare timmar i kylen var smaken långt från den utlovade "smakar bara gott - ingen sprit alls!", men eftersom övriga starkvaror var på upphällning fick melonen duga för de mest törstiga/desperata. Fortsatta minnen av kvällen är diffusa man jag vill minnas att melonen aldrig tömdes - inte ens sent en svensk midsommarnatt!

Har någon andra, mer godsmakande och positiva, erfarenheter om urgröpta meloner och sprit, dela gärna dessa. Trevlig midsommar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in