Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-06-08, 23:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

Du är en av de mest ohederliga personer som förvrider fakta och kanske är journalist [alternativt inte kan engelska?]?

Nej, jag är ärlig om att jag inte gillar Donald Trump, jag är även ärlig om att jag är kritisk till de som okritiskt hyllar honom och sväljer allt han säger.

Att du antar att jag är en journalist bör jag kanske ta som en komplimang när det kommer från dig med tanke på hur ofantligt korkade uttalanden som kommer från dig där även de som gillar Trump ställer sig kritisk till din kunskapsnivå och tjat om att folk skulle vara fulla.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Källa på det. Både, att han sa det, och, att han senare sa, att han inte sagt det

Oj, hur är det med minnet?

Citat:
Trump similarly suggested that Japan and South Korea should develop nuclear weaponry in an interview with the New York Times last week.

http://www.cbsnews.com/news/donald-trump-japan-south-korea-might-need-nuclear-weapons/

Citat:
The GOP front-runner asserted that the U.S. also "cannot be the policeman of the world" when it comes to allies in the Asia Pacific region, suggesting he would like to see Japan and South Korea develop nuclear weaponry in order to combat North Korea.

"Unfortunately, we have a nuclear world now," Trump said. "Would I rather have North Korea have [nuclear weapons] with Japan sitting there having them also? You may very well be better off if that's the case. In other words, where Japan is defending itself against North Korea, which is a real problem."

http://www.cbsnews.com/news/donald-trump-america-first-vision-world-election-2016/

Men om du inte tror mig så har du det från Donald Trump själv i följande intervju.

https://www.youtube.com/watch?v=EEsBoRVlWXU

I länken nedanför så har du ett nytt tal där Trump nekar att han skall ha sagt att Sydkorea och Japan bör skaffa kärnvapen.

http://edition.cnn.com/2016/06/02/politics/donald-trump-nuclear-weapons-japan/
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-06-08 kl. 23:14.
2016-06-08, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Är du du i huvudet?

Du skrev
han aldrig hade sagt att Japan borde skaffa kärnvapen
Vilket stämmer enligt dina källor

Han sagt, att det kanske blir bättre, om dessa länder skaffar kärnvapen. Det är alltså en möjlighet som borde diskuterats.

I sitt senaste tal säger han, att det är lögn, att han vill, att de skulle skaffa kärnvapnet.

Han säger varken, att de borde göra det, eller, att han vill det.

Jobbar du som journalist?

https://www.youtube.com/watch?v=IVTynjtDozM
Lyssna på, vad kvinnan säger här, din äckliga vänster
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-06-08 kl. 23:20.
2016-06-08, 23:25
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Det senaste Trump har sagt om Gingrich:

Citat:
Asked if he’d consider former House Speaker Newt Gingrich as chief of staff, Trump said: “Newt is a very talented guy. I don’t want to comment on what I’d consider him for. But Newt is a very talented guy, and great communication skills.”
http://www.bloomberg.com/politics/articles/2016-06-08/trump-says-no-reason-to-raise-1-billion-for-campaign

Så visst gick grollet över snabbt, precis som jag förutsåg. Ingen av dem har vidare tunt skinn.

Och visst ser det ut som att det blir en plats i kabinettet för Mr. Lego Head. Men troligen inte som VP. Jag har kommit fram till att VP:n behöver vara mindre av kommunikatör och mer av livförsäkring. Jag märker att Trump framhåller Newt som en utmärkt kommunikatör, precis som jag själv gjort. Smart kille, the Donald.
2016-06-08, 23:28
Medlem
Citat:
Nej, jag är ärlig om att jag inte gillar Donald Trump, jag är även ärlig om att jag är kritisk till de som okritiskt hyllar honom och sväljer allt han säger.

Att du antar att jag är en journalist bör jag kanske ta som en komplimang när det kommer från dig med tanke på hur ofantligt korkade uttalanden som kommer från dig där även de som gillar Trump ställer sig kritisk till din kunskapsnivå och tjat om att folk skulle vara fulla.

http://www.cbsnews.com/news/donald-trump-japan-south-korea-might-need-nuclear-weapons/

http://www.cbsnews.com/news/donald-trump-america-first-vision-world-election-2016/

Men om du inte tror mig så har du det från Donald Trump själv i följande intervju.

https://www.youtube.com/watch?v=EEsBoRVlWXU

I länken nedanför så har du ett nytt tal där Trump nekar att han skall ha sagt att Sydkorea och Japan bör skaffa kärnvapen.

http://edition.cnn.com/2016/06/02/politics/donald-trump-nuclear-weapons-japan/

För helvete vill de inte betala för skydd så menar Trump att de får skydda sig själva. Om nu Japan känner att de behöver kärnvapen för att kunna skydda sig själva så får de göra det upp till dem.

Trump uppmuntrar inte till att de ska skaffa det men det är upp till dem. Med andra ord sätter Trump press på Japan att betala eller bli ensamma mot Kina.

Gör Trumps idéer honom till ett geopolitiskt geni så är svaret nej. För honom handlar det om att få in pengar så att USA kan byggas upp igen.
2016-06-08, 23:36
Bannlyst
Citat:
Vilket han nekar i dagsläget.
Är du dum? Enligt dina källor
And it was such lies about my foreign policy, that they said I want Japan to get nuclear weapons. Give me a break."
Vilket stämmer?
Du påstått någonting annat.
Citat:
Återigen gulligt men du är fruktansvärt nära 1.06 och svaret är nej, men att du antar att meningsmotståndare är journalister bevisar ditt egna så kallade intellekt.
Sarkasm? Not much
Citat:
Du är lik gammalmedia förvränger fakta, byter ut ett litet ord mot ett annat, och tror, att ingen märker det. En sann vänster troll
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-06-08 kl. 23:39.
2016-06-08, 23:37
Medlem
Politifacts slutsats i frågan om japanska kärnvapen:

Citat:
Our ruling

Trump said Clinton has spoken "such lies about my foreign policy. They said I want Japan to nuke, that I want Japan to get nuclear weapons. Give me a break."

Trump didn’t literally say he wants Japan to go nuclear. But he came just about as close as someone can without saying those specific words -- certainly enough to undermine his flip dismissal, "Give me a break."

On more than one occasion, Trump publicly said that Japan, and the United States, might be better off if Japan had nuclear weapons, and he declined multiple attempts by interviewers to backtrack from that view.

We rate Trump’s statement Mostly False.

http://www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2016/jun/02/donald-trump/donald-trump-wrong-accusing-hillary-clinton-lying-/
2016-06-08, 23:52
Medlem
Citat:
Vilket redan har förklarats att det inte fungerar så då Japan tidigare har varit förbjudna från att inneha en aktiv armé om jag inte missminner mig samtidigt som Sydkorea och Japan är allierade med USA.

Man tvingar inte allierade länder att betala likt hur organiserad kriminalitet betalar för att beskydda företag.

USA har samma foreign policy idag som de haft sedan 1945. Det är det som Trump vill ändra eftersom USA inte har råd längre.

Japan är fria på papper men ockuperade av USA i verkligheten. Trump ger väljarna et val ha samma foreign policy 50 år till eller gå bankrupt.
2016-06-08, 23:58
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Håller med dig i stora drag men skulle även vilja tillägga att om Sydkorea eller Japan skaffar kärnvapen så är nog chansen relativ att Nordkorea gör något riktigt dumt som att faktiskt anfalla Sydkorea och/eller bomba Japan/Sydkorea med sin nuvarande kärnvapen.

Mitt resonemang gäller förstås inte Sydkorea. Och tvärtemot vad du säger så skulle kärnvapen hos Sydkorea motverka en attack från Nordkorea. MAD-doktrinen skulle funka.

Sen säger jag inte att det vore rättvist att fortsättningsvis neka Japan rätten till kärnvapen. Men om jag vore en förhandlare av amerikansk nationalitet så skulle jag tänka på den sidan av saken som jag redan redogjort för. Vi får se om Trump är en sån mästerförhandlare som han påstår, när det kommer till den här typen av frågor. Tänker han tillräckligt stort?
2016-06-09, 00:19
Medlem
Citat:
Då finns det i mitt tycke två val, man kan antingen välja att dra ner på utgifterna till den amerikanska militären samt dra tillbaka trupper samtidigt som man garanterar att allierade nationer som man har haft sin armé hos de senaste 55+ åren faktiskt inte står med pitten klämd i gylfen när man inte längre har aktiva armébaser i deras nationer.

Eller så drar man ner på den enorma budget som militären har och ställer den på att inte vara offensiv utan så att den gott och väl klarar av att endast vara en försvarsarmé.

Det var det jag hade för mig, men man kan slippa en nation som gör en bellyflopp även genom att dra ner på den militära budgeten då den äter en enorm del av den ekonomiska kakan.

Trump kan inte dra ner på utgifterna 99% av vapentillverkarna är republikaner. Vilket Trump redan sagt att han inte tänker göra, utan steget han vill ta är att det allierade ska betala för skydd vilket de inte gör just nu.

Kommer göra många allierade nervösa, men det finns inga pengar längre. För varje ny dollar USA printar så säljer man också en del av landet.

Trump är inget geopolitiskt geni som Putin men det finns inte pengar att ha samma imperium som för 30 år sedan.
2016-06-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Det senaste Trump har sagt om Gingrich:

Så visst gick grollet över snabbt, precis som jag förutsåg. Ingen av dem har vidare tunt skinn.

Och visst ser det ut som att det blir en plats i kabinettet för Mr. Lego Head. Men troligen inte som VP. Jag har kommit fram till att VP:n behöver vara mindre av kommunikatör och mer av livförsäkring. Jag märker att Trump framhåller Newt som en utmärkt kommunikatör, precis som jag själv gjort. Smart kille, the Donald.

Det är väl inget som säger att grollet är över? Trump säger alltid liknande saker eftersom han vill hålla sina kort hemliga.
2016-06-09, 01:53
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det är väl inget som säger att grollet är över? Trump säger alltid liknande saker eftersom han vill hålla sina kort hemliga.

Allting sker på minst två nivåer med The Donald. Grollet är (officiellt) över med Megyn Kelly, men vad rör sig i hans huvud? Samma med Gingrich, Paul Ryan, m.fl. Han är en intressant person att följa. Som en förstklassig romanfigur. Men din uppgivna attityd, om att man aldrig kan veta alls om vad han tänker, stämmer inte. Tvärtom är han öppnare än de flesta. Det gäller bara att försöka lära sig att läsa hans signaler. Det blir som en ny variant på kremlologi.

KlausStein tolkade t.ex. detta åt oss:
Citat:
He is considering at least one ex-rival who has so far refused to endorse him, but who will "come over to my side,"

Det betyder alltså inte vad det står, utan är ett trick för att få Kasich, Rubio och/eller Cruz att endorsa honom.

Så är Trump fortfarande sur på Gingrich? För att vara det skulle det kräva att Trump var den typen som har ett tunt skinn. Den som tror detta har inte förstått Trump. Tvärtom är han mycket tjockhudad. Grejen med Gingrich var en storm i ett vattenglas, och är redan över, för dem båda. Två fullvuxna alfahannar.

Apropå VP, så slår det mig att det är lite konstigt att inte Huckabee nämns i detta sammanhang. Han borde vara ungefär lika intressant som Christie.
2016-06-09, 02:12
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Gingrich haraktighet

Det är värt att påpeka att det inte var haraktighet som Gingrich gav uttryck för, utan en amerikansk urmyt. En myt som f.ö. delas av Trump. Trump är bara "yvigare" som person. Men observera att han bara talar om att stoppa illegal invandring. Och att muren ska ha en stor fin dörr. Trump är i äkta mening race blind, annars skulle han inte vara så populär (och inte heller kunna ta ut svängarna som han gör). Under honom kommer USA att vara samma blatte-sallad som förut, det är bara att de inte kommer att hålla på att tvinga på det på resten av världen.

Nej, Gingrich är inte haraktig, det tolkar du helt fel. Tvärtom är han mästrande i sin attityd (om det är något man ska reta sig på hos honom så är det det). Och en av de få som intar en mästrande attityd visavi Trump.

Det har varit intressant att se hur alla reagerat (alla varianter av färgskalan finns representerade) när Trump brutit emot den heliga amerikanska smältdegelmyten, som säger att alla som fått amerikanskt pass är precis lika mycket amerikaner. "Morning" Joe klarade det sämst. Monica Crowley (hos Hannity) klarade det bäst - bättre än Trump själv, kan man säga. Gingrich gjorde sig för en dag till slagträ för pinko-folket, men släppte omedelbart grejen, och var som alltid cool hela vägen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in