2016-06-08, 22:22
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Jag vet inte riktigt vad ett maskeringsförbud skulle tillföra som inte redan finns stöd för. Maskeringsförbudet i den meningen är nog mer att polisen vill lite diskret kunna filma alla deltagare och identifiera dem i ett senare skede om det behövs - vilket blir svårt om någon i en folksamling (sportrelaterat, demonstrationsrelaterat eller vad det nu må vara) står där i full ansiktsmask.

Polislagen §13 och §14 borde fungera redan tidigare. Kanske skulle ett förtydligade av §14 behövas för att inkludera att man skall kunna identifiera sig vid lite fler förutsättning än att polisen misstänker att du är en skummis. Men de brukar funka rätt bra ihop redan - först tar de dig för §13 för att du stör ordningen, du är då en skummis och så vill de ha dig identifierad enligt §14.

Det förändrar dock inte det faktum att polisen då måste ge sig in i en arg hop med människor för att plocka ut en individ de vill ha tag på. Vilket alltid kan vara problematiskt.

Niqab förbud vore önskvärt av andra anledningar men de kommer troligen att finnas ett religiöst undantag eller så kommer maskeringsförbudet enbart att gälla i stora folksamlingar av demonstrationstyp och inte för enskilda personer som går runt i sin niqab eller bara har en halsduk runt huvudet för att det är snöstorm ute.
Problemet är att polisen på plats måste avgöra om bärandet av niqab eller burka är religiöst motiverat, eller om plagget bärs i syfte att försvåra identifiering (eller bara för att jävlas). I HBTQ-Sverige är kön en social konstruktion och ett par håriga ben med tillhörande skor i storlek 45 som sticker ut under burkan är inget skäl att misstro bärarens goda uppsåt.

Om någonting är förbjudet måste polisen ingripa. Jag kan tänka mig de komiska scenerna som kommer utspela sig, och den efterföljande debatten på Twitter, om DIF- eller AIK-supportrarna bestämmer sig för att bära burka på en match och hundratals supportrar måste gripas, identifieras och lagföras.
Citera
2016-06-08, 23:07
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Problemet är att polisen på plats måste avgöra om bärandet av niqab eller burka är religiöst motiverat, eller om plagget bärs i syfte att försvåra identifiering (eller bara för att jävlas). I HBTQ-Sverige är kön en social konstruktion och ett par håriga ben med tillhörande skor i storlek 45 som sticker ut under burkan är inget skäl att misstro bärarens goda uppsåt.

Om någonting är förbjudet måste polisen ingripa. Jag kan tänka mig de komiska scenerna som kommer utspela sig, och den efterföljande debatten på Twitter, om DIF- eller AIK-supportrarna bestämmer sig för att bära burka på en match och hundratals supportrar måste gripas, identifieras och lagföras.
Polisen måste inte alls ingripa när ett brott begås. Vad ska hända om de inte ingriper?

Ett maskeringsförbud är något som polisen vill ha, det ger dem en stående ursäkt att ingripa mot obehagliga demonstrationer vid en tid och plats som de själva väljer. Mycket enklare än att som idag behöva slänga in en (maskerad) provokatör som startar bråk innan de ingriper.

Journalisterna är nog kluvna. Mindre häftiga bilder men lättare att åsiktsregistrera och hänga ut folk som åsiktsmässigt råkar befinna sig några år före journalisterna.
Citera
2016-06-08, 23:19
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Polisen måste inte alls ingripa när ett brott begås. Vad ska hända om de inte ingriper?
Jo, om det är brottsligt att maskera sig på allmän plats måste polisen ingripa. Annars vore det ju ingen mening att ha något förbud. Polisen kan inte själv besluta om man ska ingripa mot brott eller ej, även om de faktiskt gör det i många fall. Då måste polisen dessutom ha kompetens att avgöra om maskeringen är befogad (religiöst betingad) eller brottslig (ej religiöst betingad).
Citera
2016-06-09, 00:06
Medlem
Tror att det är ett bra förslag som kan hjälpa polisen!
Citera
2016-06-09, 08:57
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag förstår inte ens varför denna lag ska inrättas.
Polisen i dag är maskerade. Inte pga religion eller att de fryser utan just för att de inte ska kunna identifieras under ex kravaller.

Men en lag ska fylla en funktion. En av funktionerna är att man ska kunna identifiera en människa. Just vid en viss religion samt vid kyla så faller detta. O vem bestämmer över definitionen av en religion? Jag själv har en övertygelse av religionen, dyrka grisen. Den går ut på att jag ser grisar som gudomliga. Nu stinker en gris så jag måste täcka mitt ansikte för att stå ut med doften.
Vem fan bestämmer när jag får o inte får frysa? Är det rättsväsendet som bestämmer detta?

Min far lider av hudcancer. Ej Magnit mellanom utan förstadiet till den. Han kan inte gå ut i solen utan att täcka för sin hud. Ingen har nämnt sjukdom o jag har inte läst länken då jag inte orkar.

Men största anledningen till att inte ha maskeringsförbud är just att vissa klarar sig genom religion eller kyla. Är inte allt för länge sedan ett rån begicks just av människor som var maskerade med religiösa "symboler".
Med andra ord så skapar vi en lag som inte myndigheterna kan se till att den följs o de enda som kommer bryta mot den lagen är de personer som ändå har en anledning att maskera sig.
Dvs, personer som ändå har planerat att begå brott med högre straffvärde än vad maskeringsförbudet kommer ge.
Citera
2016-06-09, 09:20
Medlem
Ondahamsterns avatar
Detta har varit påväg länge, de har redan regler kring detta på arbetsförmedlingen och försäkringskassan där man måste visa sitt ansikte vid ett ärende.

Jag ställer mig bakom en lag som säger att man inte får maskera ansiktet av säkerhetsskäl för om ett brott begås så måste man kunna identifiera gärningsmannen samt vittnen
Citera
2016-06-09, 10:29
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Jag vet inte riktigt vad ett maskeringsförbud skulle tillföra som inte redan finns stöd för. Maskeringsförbudet i den meningen är nog mer att polisen vill lite diskret kunna filma alla deltagare och identifiera dem i ett senare skede om det behövs - vilket blir svårt om någon i en folksamling (sportrelaterat, demonstrationsrelaterat eller vad det nu må vara) står där i full ansiktsmask.

Polislagen §13 och §14 borde fungera redan tidigare. Kanske skulle ett förtydligade av §14 behövas för att inkludera att man skall kunna identifiera sig vid lite fler förutsättning än att polisen misstänker att du är en skummis. Men de brukar funka rätt bra ihop redan - först tar de dig för §13 för att du stör ordningen, du är då en skummis och så vill de ha dig identifierad enligt §14.

Det förändrar dock inte det faktum att polisen då måste ge sig in i en arg hop med människor för att plocka ut en individ de vill ha tag på. Vilket alltid kan vara problematiskt.

Niqab förbud vore önskvärt av andra anledningar men de kommer troligen att finnas ett religiöst undantag eller så kommer maskeringsförbudet enbart att gälla i stora folksamlingar av demonstrationstyp och inte för enskilda personer som går runt i sin niqab eller bara har en halsduk runt huvudet för att det är snöstorm ute.
Det filmas redan idag på våra arenor. OH upp, svida om, OH ner, bränn bengal, OH upp, svida tillbaks, OH ner. Kameraövervakningen verkningslös.

Att förbjuda maskeringen vid sportevenemang är ett slag i luften. Hade polisen kunnat göra något hade de redan varit uppe på läktaren och gripit bengalbrännarna, om de dessutom skulle bryta mot lagen genom själva maskeringen gör varken till eller från.
Citera
2016-06-09, 11:20
Medlem
Uplands avatar
Säkert föreställer de sig att svenskar kommer att börja maskera sig för att ta lagen i egna händer när rättsväsendet inte gör något för att stävja brottslighet. Detta kommer självklart inte att användas mot muhammedaner och vänsterextrema.
Citera
2016-06-09, 11:31
Medlem
klippadintungs avatar
Ygeman. S. Ja, Sveriges riksdag är då en salig samling totala idioter.

Hur vore det om politikerna slutade ägna tid åt fotboll? Låt fotbollsföretagen sköta det hela så löser det sig. Låt polisen eller militären avgöra lämplig insats inför ett arrangemang, som sedan betalas av det företag som arrangerar det hela. Klart.

Det som händer då är att företagen själva bestämmer om maskeringsförbud, eventuellt slutar servera alkohol, eventuellt slutar ta in onyktra, kanske t.o.m väljer att inte släppa in aggressiva eller stökiga personer. Precis som på vilken annan privat tillställning som helst - krogen t.ex.

Att sport har blivit någon slags allmän angelägenhet som staten ska lägga sig i, är fullständigt barockt.

Det är inte på något sätt orimligt att stora arrangemang enl lag kräver att man registrerar dem hos polisen så att de kan avgöra lämplig insats, och sedan skicka notan. Det gäller inte bara fotboll utan konserter (eurovision t.ex.) och precis allt annat där folk betalar inträde. Exakt hur oerhört svårt ska det behöva vara att vara en vettig politiker och fatta vettiga beslut?
Citera
2016-09-29, 16:28
Medlem
Neatlesss avatar
Sweet - undantag för religiösa skäl. Då är det bara att hänvisa till att jag tillber den stora Balaclava-Guden och ha på mig balaclava. För jag förutsätter att det gäller alla religioner.
Citera
2016-09-29, 17:23
Medlem
goran744s avatar
Tror att det var ett mer direkt maskeringsförbud vid olika sportarrangemang.
Så visst går det att förbjuda beklädnad.
Här finns ju även undantag.
Religiösa skäl.
Hälsoskäl.
Samt vid kyla.
Så vid sportarrangemang får du gömma dig bakom en heltäckande burka.
Eller ha huvudet i bandage.
Inte annat.

Du får heller inte ha på dig väpnarluva på banken men heltäckande burka går bra.
Kanske rånare i framtiden kommer att använda burka som utstyrsel. Då blir det förbjudet med burka,kanske.
Människor är snabba på att hitta lösningar på statens lösningar.
Citera
2017-01-27, 09:39
Medlem
Jag tycker det är fel att ta hänsyn till religion i den utrsträckning de gör.

Jag antar att de är rädda för att stöta sig med religionsfriheten. Men den fungerar ju omvänt skulle jag säga. Alltså religionsfrihet innebär att man inte får neka en kvinna inträde för att hon är muslim, men det betyder inte att allt som en religion påbjuder måste man få göra.

Där ska de nationella lagarna gå först. Annars skulle ju tex en Sikh kunna få bära sin kniv (Kirpa) som är en av fem religiösa attribut.

Man får väl skapa en egen religion där man ska bära halsduk över ansiktet och solglasögon.
Det fungerade ju för en man i Österrike som är pastafarian och hade durkslag på huvudet på sitt körkort.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13321437.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in