2016-05-12, 20:12
Medlem
FinwireTVs avatar
I torsdags godkändes Provide IT för notering på aktietorget så det är förstås dags att titta lite på vad dom gör.

Provide IT utvecklar webbapplikationer och mobilappar åt sina kunder, primärt med hjälp av olika open source-teknologier. Strategin är att agera partner till reklam-, pr- och kommunikationsbyråer som har kunder som efterfrågar stora digitala projekt där byråerna inte kan levererera allting själva. Där kliver Provide IT in och levererar tekniken.

Bolaget startades 2012 och har nu 14 anställda.

Emissionen är väldigt liten och det handlar egentligen om att bolaget inte har något kapitalbehov utan mest vill noteras för att kunna genomföra förvärv på ett bättre sätt.

Så frågan är: ska man teckna?

Vi har förstås besökt bolaget: https://www.youtube.com/watch?v=LLfgs4qf_Y4

Mvh,
Olle på Finwire.tv
Citera
2016-06-01, 02:03
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinwireTV
..

Dom lyckades sälja på mig lite aktier.
Tyckte det såg ut att stämma med mina kriterier, lite väl litet bolag bara.

Antar att jag får full tilldelning med tanke på att denna IPO verkar befinna sig under radarn. Men jag tror på konceptet, visst de sysslar kanske inte med så speciellt avancerad programmering men tillräckligt nära den branschen som jag tror på.
Citera
2016-06-02, 18:42
Medlem
Provide IT - PROVIT

Provide IT är en webbyrå med säte i Göteborg och Stockholm som beräknas börsnoteras den 27:e juni 2016, enligt memorandumet som går att finna HÄR. Verksamheten går ut på att man skapar hemsidor och applikationer åt kunder. Man har utfört projekt åt bl.a. TeliaSonera, Gevalia och Volkswagen.

Enligt prospektet genomförs en noteringsemission om 625 000 aktier till en teckningskurs på 7,2 kr vilket ger ett totalt emissionsbelopp om 4,5 miljoner. Post-money värderingen uppgår därigenom till 40,5 miljoner och det senaste räkenskapsåret gjorde man 4,466 miljoner kronor vinst. Detta ger bolaget ett P/E om endast 9! Tittar man på tillväxten så har den i genomsnitt legat på 118 % (!) sedan det första räkenskapsåret. Som ett resultat så övertecknades aktien 19 (!) gånger enligt DETTA pressmeddelande av AktieTorget. I samma pressmeddelande beskriver man hur tilldelningen kommer att gå till:

Citat:
Tilldelning

Till följd av den kraftiga överteckningen kan inte full tilldelning ske. De principer som kommer vara vägledande vid tilldelningen är att ägarspridning kommer att prioriteras genom att så många tecknare som möjligt erhåller minimiposter om 700 aktier. Styrelsen kan komma att tilldela vissa strategiskt viktiga investerare fler aktier än en minimipost på 700 aktier, men det rör sig i så fall om ett mycket begränsat antal investerare och som totalt sett kan erhålla aktier för maximalt tio procent av emissionsbeloppet.
Citera
2016-06-03, 10:06
Medlem
Crossmacks avatar
Trådar sammanfogade //mod
Citera
2016-06-06, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Dom lyckades sälja på mig lite aktier.
Tyckte det såg ut att stämma med mina kriterier, lite väl litet bolag bara.

Antar att jag får full tilldelning med tanke på att denna IPO verkar befinna sig under radarn. Men jag tror på konceptet, visst de sysslar kanske inte med så speciellt avancerad programmering men tillräckligt nära den branschen som jag tror på.

Denna IPO övertecknades cirka 19 (!!!) gånger, så vi har tur om vi ens får någonting öht! Aktien är ju trots allt snorbillig då P/E-talet ligger på enbart 9!
Citera
2016-06-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Denna IPO övertecknades cirka 19 (!!!) gånger, så vi har tur om vi ens får någonting öht! Aktien är ju trots allt snorbillig då P/E-talet ligger på enbart 9!
Min fråga är: kan man fortfarande teckna?
Citera
2016-06-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsjakten
Min fråga är: kan man fortfarande teckna?

Nej tyvärr inte! Sista anmälningsdag var 31:a maj.
Citera
2016-06-06, 19:03
Medlem
derivats avatar
Ugh, får kanske 5% då. Eller förmodligen 0 eller 700 om man har röta kanske mer troligt.
Synd, krävdes inte så mycket för att överteckna denna då den var så liten.

Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Nej tyvärr inte! Sista anmälningsdag var 31:a maj.

Gick den teckna på Avanza? Såg den endast på nordnet sista dagen men kollade aldrig på avanza innan 31 maj.
Senast redigerad av derivat 2016-06-06 kl. 19:08.
Citera
2016-06-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Ugh, får kanske 5% då. Eller förmodligen 0 eller 700 om man har röta kanske mer troligt.
Synd, krävdes inte så mycket för att överteckna denna då den var så liten.

Gick den teckna på Avanza? Såg den endast på nordnet sista dagen men kollade aldrig på avanza innan 31 maj.

Ja, den gick att teckna på Avanza men sista anmälningsdag hos dem har jag för mig var 30:e maj.
Citera
2016-06-08, 10:14
Medlem
Farmstars avatar
Var på en dragning med detta företag. Rätt intressant faktiskt. Kan företaget fortsätta att växa i samma rasande tempo är detta en solklar börsvinnare. Ska bli intressant att följa. Valde i sista stund att inte teckna utan hoppas kunna plocka upp lite aktier när de börjar handlas. Trodde precis som derivat att denna inte uppmärksammades. Inga analyser, inget haussande. Ack så fel man hade.
Citera
2016-06-10, 18:05
Medlem
derivats avatar
Ser på BS att folk kan se sin tilldelning. Blev själv utan givetvis
Citera
2016-08-09, 15:00
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Jag tecknade mig men fick inte ens en tröstaktie.

Fast av en händelse så kraschade aktiemarknaden med -8% måndagen då det var första handelsdag, så jag lyckades skaffa mig ett ganska stort innehav till en GAV på ca 8 kr vid börsöppningen.

Det jag tror på i detta bolag är ledningen, de två chalmeristerna som grundat bolaget, som verkar genomtänkta, kompetenta och väldigt drivna. Jag hade troligtvis kunnat gå in som finansiär i detta bolag även utanför börsen.

Börsvärdet idag på knappt 70 miljoner skall nog betraktas i ljuset av att 16+ miljoner är rena cash. Förra årets vinst på 5 miljoner efter skatt räknar jag därför själv mot ett börsvärde på snarare drygt 50 miljoner, dvs ett bakåtblickande P/E-tal på drygt 10. Det är ju verkligen inte högt.

På lång sikt kommer man troligtvis inte kunna behålla de marginaler man har idag, ifall omsättningen växer mycket. Men det intressanta är inte om marginalen är X eller Y utan vad som står på sista raden, dess tillväxt, och hur det relaterar sig till börsvärdet. Tillväxtmålet på 20% känns aningen blygt, med tanke på att historiken antyder en mycket högre tillväxt.

Litet bolag så riskerna är ju lite större. Närmaste rapporterna blir intressanta. Nästa rapport om 2 veckor.
Senast redigerad av Hartarbete 2016-08-09 kl. 15:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in